HT@zolder (+HTPC)

Started by wh-vanderpost, November 14, 2004, 20:49:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

wh-vanderpost

Voor de grote versie van de foto's zie de CinemAttic Webpage.



























Eindelijk hangt hij dan, de TW200H.... volledig waterpas instelbaar dmv draadeinden  :)
Volgende stap, het maken van een scherm. Het zal nog even duren voor ik het eindresultaat kan laten zien, maar ik probeer het in deze post bij te houden. De eerste stap is gezet, het in huis halen van de benodigde onderdelen. Het scherm wordt ongeveer 200x112,5 cm.
Op de achterkant van het scherm heb ik een lang stuk MDF gelijmd wat als basis dient voor het ophangen. Aan de onderkant zitten 2 korte stukjes die als afstandhouder dienen.
Hulp is natuurlijk altijd welkom, hier wordt het doek voor mij op maat gesneden ;D.
Het doek komt niet om de plaat heen, maar er bovenop.. in de hoeken nieten we het vast. Om de afwerking wat netter te kunnen maken hebben we hiervoor gekozen.

Sommige foto's zijn wat opgelapt omdat ik ze zonder flits (te veel reflectie van het doek) gemaakt heb en kunnen er dus wat vaag uitzien, zoals degene hiernaast.
Volgende stap is het knippen van lange stroken plakvilt, best een lastig werkje om 2 meter lang recht te knippen.
Van de overblijfselen van de MDF plaat heb ik gelijk reepjes laten zagen die ik als afwerking (kader) kan gebruiken. 1 van de strookjes ligt nu links op het scherm.
Een tussendoor klusje was het in de muur schroeven van de ophanging. Op deze (wazige) foto is een custom made haakje te zien. Dit was ooit een rek-oog en is na wat zaag en buigwerk omgedoopt tot DIY-screen-haak ;D. Aan het scherm komen 2 van deze oogjes in originele staat, we kunnen het scherm straks zo aan de muur hangen.
Deze omslachtige manier was nodig omdat het een gipswand is, het metalen frame wat hierin zit is niet heel stevig en dus was dit eigenlijk de beste optie.
De strookjes MDF zijn bekleed met plakvilt. Ik heb de strookjes eerst op het plakvilt gelegd (1 cm) en vervolgens de strookjes vastgeschroefd op het scherm, hierna de rest van het vilt er omheen geplakt.
Best lastig omdat het niet al te goed op MDF blijft plakken en het daarnaast vrij rekbaar spul is wat ervoor zorgt dat als je er iets te hard aan trekt het uitrekt. Luchtbellen zijn het gevolg en deze zijn heel lastig weg te krijgen!
Voor de zekerheid heb ik aan de achterkant van het scherm het plakvilt om de 20 cm vastgeniet. Dit was in principe niet nodig, maar voor de zekerheid heb ik het toch gedaan.
En dat is em dan! Het DIY screen  :)
De kosten, ongeveer 130 euro. (95 voor het doek, 15 voor de plaat, 15 voor het plakvilt en nog 5 euro voor kleine dingetjes als schroeven en de haakjes.)
Al met al ben ik best tevreden zo....


Zoals beloofd, nog even wat foto's van het eindresultaat. Met enig foto-soepen een redelijk plaatje in mekaar kunnen zetten.
De bank.
Deze foto is genomen vanaf het houten plafond wat te zien is op de vorige foto. Dit plateau loopt tot de helft van de kamer, over de hele lengte halverwege het schuine dak.


Het maken van UTP speaker kabels. De kabel op deze enorme rol zal de basis gaan vormen van 10 speaker kabels, 5 voor mijzelf en 5 voor een collega van mij.
Reken- en meetwerk wees uit dat we aan ongeveer 400 meter genoeg moesten hebben. Deze rol is 500, dus dat moet goed komen
Het vlechten is begonnen! Een klein bankschroefje komt erg goed van pas om de kabels vast te houden.  :)
We vlechten met 3 paren van 2 kabels een dikke kabel bestaande uit 6 UTP lengtes. In totaal zullen we dus 6x8 is 48 adertjes overhouden, 24 voor de + en 24 voor de -.
De eerste vlechtmeters zijn klaar, nog maar 30 te gaan ;D
Volgende stap is het scheiden van de adertjes wat best een secuur werkje is, een klein foutje kan leiden tot schade aan de apparatuur.
Alle vol-gekleurde aders worden min, de half kleur half witte aders de plus.
Elk adertje afzonderlijk strippen. Ondanks dat veel mensen met verschillende tangen (en ander gereedschap) problemen hiermee hebben, lukt het met deze tang probleemloos.
Na het strippen even de 2 setjes in elkaar draaien, klaar om ze te vertinnen.
Ook hier komt het bankschroefje weer goed van pas.
Met een brander gaat het vertinnen een stuk beter als met een gewone soldeerbout. Bij een gewone bout zal met deze hoeveelheid kabels het tin er niet goed in vloeien, de vlam is een stuk heter.  ;)
Na het vertinnen en op maat knippen van het vertinde stuk is het tijd voor de isolatie, krimpkous.
Om het overzichtelijk te houden hebben we zowel rode als zwarte kous gebruikt. Met het brandertje stelt het niet veel voor om de kous netjes te krimpen.
Een zwarte tie-wrap houdt alles netjes bij elkaar.
En dat is één. Even netjes 2 WBT plugjes eraan zetten en de kabel is klaar voor gebruik. Jammer genoeg kunnen deze stekkers niet achterin de Onkyo receiver, dus aan de andere kant van de kabel komen geen stekkers.

Meer foto's: klik
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Jean Pierre

Ik ben benieuwd! Wat voor apparatuur heb je allemaal gehaald? Ik zie een epson beamer en tannoy speakers(de dozen ervan iig ;) ). Wat zijn je verdere specs ?

Rappie

inderdaad wat heb je nog meer voor apparatuur, en hoe ziet de kamer er verder uit waar hij komt. Ik zie al een zolder met een vlak plafond, dat is meestal ontzettend groot lijkt me ...
Eigenaar van Paulthé

wh-vanderpost

Quote from: Jean Pierre on November 15, 2004, 17:02:16
Ik ben benieuwd! Wat voor apparatuur heb je allemaal gehaald? Ik zie een epson beamer en tannoy speakers(de dozen ervan iig ;) ). Wat zijn je verdere specs ?
Alle apparatuur staat in m'n zie sig in principe, de foto's ervan komen nog ... geduld is een schone zaak  ;D

De Tannoy dozen staan er inderdaad nog, deze heb ik laatst overgenomen van iemand van 't forum.. het is nog een beetje een bende op zolder vanwege de bouw van dit alles. Ik wil al die dozen nog opruimen en een hoop kabels wegwerken, bovendien moet ik nog speaker kabels maken (van UTP) en deze ook weer weg werken. Kortom nog een lange weg te gaan! Ik zal in ieder geval nog wat foto's maken van het geheel  8)

Het platte plafond is een soort van extra verdieping, er ligt een bed op zodat ik de "beneden" verdieping volledig ter beschikking heb. Het loopt niet over de hele breedte van de zolder, maar tot de helft ongeveer... de ruimte is ongeveer 3,5x6,5 meter en de nok is zo'n 4 meter hoog.... ik kan er volgens mij beter wat plaatjes van schieten ...
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Sjors

Quote from: wh-vanderpost on November 16, 2004, 09:27:55
kan er volgens mij beter wat plaatjes van schieten ...

Zou niet verkeerd zijn ;D  8)

Groet, Sjors

Rappie

eindelijk :) maar het klinkt als een ruimte met flink wat mogelijkheden (ruimte dus)
Eigenaar van Paulthé

wh-vanderpost

Ge-update....

Foto's van de ruimte in het algemeen moet ik nog ff maken, maar die komen  ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Johan Van Gompel

Geniet ervan. Er is niets zo mooi als je eerste DIY scherm.  :)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Arno P


Sjors

Netjes gemaakt, en duidelijk in stappen verteld  :D  En zoals Johan al zegt: Er is niets zo mooi als je eerste DIY scherm  8) 

Mag ik vragen waar je het plakvilt gekocht hebt?


Groet, Sjors

wh-vanderpost

Quote from: Sjors on November 22, 2004, 23:38:06
Netjes gemaakt, en duidelijk in stappen verteld  :D  En zoals Johan al zegt: Er is niets zo mooi als je eerste DIY scherm  8) 

Mag ik vragen waar je het plakvilt gekocht hebt?


Groet, Sjors
Tnx  :D Ik moet nog steeds wat overzicht foto's erbij zetten.. maar de avonden zijn zo kort altijd :(

Ik heb het vilt gekocht bij een Verf & Wand vestiging in Leerdam. Het zijn rollen van 5 meter bij 45 cm. Je kan het gewoon per meter kopen, het kost dan 6,50. Neem je de hele rol mee, dan krijg je 10% korting.
Ik heb de rol samen met iemand van het forum gekocht die het ook nodig had en had het dus voor ongeveer 6 euro de meter.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Sjors

Quote from: wh-vanderpost on November 23, 2004, 08:57:37

Tnx  :D Ik moet nog steeds wat overzicht foto's erbij zetten.. maar de avonden zijn zo kort altijd :(

Ik heb het vilt gekocht bij een Verf & Wand vestiging in Leerdam. Het zijn rollen van 5 meter bij 45 cm. Je kan het gewoon per meter kopen, het kost dan 6,50. Neem je de hele rol mee, dan krijg je 10% korting.
Ik heb de rol samen met iemand van het forum gekocht die het ook nodig had en had het dus voor ongeveer 6 euro de meter.

Bedankt :D, wij hebben ook een vsteging in Amersfoort, ik ga daar eens kijken ;)

Groet, Sjors

wh-vanderpost

Even de beloofde overzicht foto's toegevoegd...
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Jean Pierre

Ziet er goed uit man!! Lijkt mij echt een relaxte zolder!!!

wh-vanderpost

En weer een nieuw project toegevoegd... incl. foto's...

Ook heb ik de links achter de fototjes weggehaald, alles verwijst nu naar de algemene pagina... door verandering in de opzet daarvan zijn de linkjes niet handig meer.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Mark C00len

Leuke apperatuur heb je daar. Maar wat ik me af vraag is het niet goedkoper/makkelijker om gewoon speakerkabel te kopen ipv utp te gaan vlechten?

Rody

Hi Wouter

ziet er allemaal leuk uit die ruimte :)

Als ik je scherm op de foto zie, dan zie ik behoorlijke golven in het scherm. Misschien dat het door de foto komt, maar het ziet er niet perfect strak uit.

wh-vanderpost

Quote from: Mark C00len on November 29, 2004, 14:11:38
Leuke apperatuur heb je daar. Maar wat ik me af vraag is het niet goedkoper/makkelijker om gewoon speakerkabel te kopen ipv utp te gaan vlechten?
Naah, voor mij niet. Die rol UTP en die 2 dozen krimpkous heb ik voor nop namelijk  ;) Laten we zeggen dat ik een aardige werkgever heb  ;D
Dus ik heb alleen die WBT's aangeschaft, die ik anders (met gewone kabel) ook aangeschaft had....
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

wh-vanderpost

Quote from: Rody on November 29, 2004, 16:45:44
Hi Wouter

ziet er allemaal leuk uit die ruimte :)

Als ik je scherm op de foto zie, dan zie ik behoorlijke golven in het scherm. Misschien dat het door de foto komt, maar het ziet er niet perfect strak uit.

De JPG compressie zorgt ervoor dat je allemaal lagen ziet in de grijswaarden..
Er zit wel een zakker in het scherm onderin, maar die zie je én niet op de foto én niet tijdens een film. Je moet er met je ogen boven staan met veel licht aan om het te zien....

In de eerste stappen foto's zie je nog wel veel bobbelingen, dat komt omdat het scherm een aardige tijd op een rol heeft gelegen (dus plat is geworden aan 1 kant). Ik heb het toen 2 dagen vlak op die plaat laten liggen en toen was het vrijwel weg.
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Sjors

Quote from: wh-vanderpost on November 29, 2004, 17:11:43
De JPG compressie zorgt ervoor dat je allemaal lagen ziet in de grijswaarden..
Er zit wel een zakker in het scherm onderin, maar die zie je én niet op de foto én niet tijdens een film. Je moet er met je ogen boven staan met veel licht aan om het te zien....

In de eerste stappen foto's zie je nog wel veel bobbelingen, dat komt omdat het scherm een aardige tijd op een rol heeft gelegen (dus plat is geworden aan 1 kant). Ik heb het toen 2 dagen vlak op die plaat laten liggen en toen was het vrijwel weg.

Even een Bump van je topic, na ons gesprek  ;)

Ik zie de foto's wel verscheinen............


Groet, Sjors

christian19

#20
Ziet er mooi uit!!!

Die kabels zien er indrukwekkend uit :o

mvg,

christian19

Paulie

ja nu nog 2 van die mooie Dolby Digital en DTS bordjes erbij en je bent klaar  ;) ;D 8)

Ziet er erg netjes uit. had ik maar zo een ruimte ik moet het doen in mijn woonkamer.

groet

paul
Vincent SV 232, Onkyo TX-SR876 HT receiver, Squeezebox Touch Modified. Audio GD DAC, HDI Dune Prime 3. Front Genesis IM 8300 en Servo 12, Rear Infinity Renaissance 90. Intel SS4200 WHS server.

wh-vanderpost

Quote from: Paulie on February 14, 2005, 15:19:48
ja nu nog 2 van die mooie Dolby Digital en DTS bordjes erbij en je bent klaar ;) ;D 8)

Ziet er erg netjes uit. had ik maar zo een ruimte ik moet het doen in mijn woonkamer.

groet

paul
Haha, was het dan maar klaar ;D Volgens mij is het een neverending-story... zo'n HT ;)
'k ga misschien toch nog voor echte stoelen en andere kleuren op de muur...
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

ottema

leuke bios ben benieuwd naar het eindresultaat ;D
Roken is 10x zo verslavend als Heroïne  HT is echter het meest verslavend.

DVD: Philips dvd640
Reciever: JVC rx 5032 Front: JBL TLX 5000 Center: JVC sp100 Surround: JVC sp 100 Subwoofer: JBL atx 100

wh-vanderpost

Quote from: ottema on February 14, 2005, 17:20:17
leuke bios ben benieuwd naar het eindresultaat ;D
waarschuwing vooraf: meerjarenproject ;D
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest