HT der HT's

Started by Erik van Voorst (in memoriam), October 1, 2004, 17:43:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

morca

Quote from: Erik van Voorst on December  7, 2015, 22:57:31
Toch niet met kans op schade ?......ik dacht als ik op hetzelfde geluidsniveau speel als ik gewend ben dat ik nu voor overkill aan het kiezen ben....of....headroom...of whatever.....
De kist past niet natuurkundig bij de nieuwe driver.
Dus het is de vraag waar de tuning, luchtsnelheid in de poort ,de xmax enz op uitkomen .
Als de tuning bv op 26 Hz uit zo komen ,slaat je driver daaronder zonder tegendruk van de pijpen dit over ze xmax.
Daar kan hij stuk van in het slechtste geval
Beetje als voorbeeld wat er verkeerd kan gaan als je er zo 1 inbouwd.
Op lage volume zoals je zegt kan als de bovenstaande specs naar wens zijn

jossie

Quote from: Erik van Voorst on December  7, 2015, 22:59:18
Beetje dikke baffle en bracings en alles op 15 inch gebouwd  ;)

Sinds wanneer ben jij bang voor een beetje zaagwerk? Als ik het goed begreep zit de woofer aan de onderkant. Dan hoeft ie toch niet echt verdiept te liggen. Of het moet echt niet passen natuurlijk.

Maar serieus Erik, door de grotere oppervlakte kan een 18" van nature meer power hebben en makkelijker bieden wat je (blijkbaar) zoekt. Ik moet er overigens bij zeggen dat ik meer van twee of drie subs ben dan van een.
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

#577
Hoi Morca,

Kijk ik draai al 13 jaar op een bepaald niveau en dat wil nu niet zeggen dat ik daar geweldig overheen wil...tikkie meer thats it... 8)

Ben niet bang voor wat zaagwerk inderdaad maar als het makkelijker kan... ;D

Ik wil de kast best dichtstoppen of met "vulling" werken om te beantwoorden aan die specs van de 40KX...er is sowieso geen driver die klakkeloos erin kan heb ik begrepen....de meeste zien het liefst een kast van max. 80 liter als ik ze bestudeer.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Kjelt

Quote from: jossie on December  7, 2015, 23:12:15
Ik moet er overigens bij zeggen dat ik meer van twee of drie subs ben dan van een.
+1 tig jaar geleden een tweede Velodyne geplaatst voor de test maar die is niet meer weg gegaan  :)

Erik van Voorst (in memoriam)

#579
...ook zo lekker.....iedereen zegt dat hij op voorraad is totdat je gaat bellen.....niet meer leverbaar...als je niet belt dan betaal/bestel je op de site en dan kom je er pas veel later achter ...grrrrrr :o.....

Tja dan is de vraag welke 15 inch driver is de beste keuze in mijn kast tot max. 700 euro....ik zie nu zo veel 15 inchers dat ik het niet meer weet ...
Hij moet wel gewoon ergens op voorraad zijn....... ;D.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

BjornV

Hi Erik,

Zonde van de Focal, ik had er ook veel kopjesratel plezier van voor ik hem verkocht. De buren waren altijd minder blij ermee! Misschien tijd om Tony van humblehomemadehifi o.i.d. te contacteren voor hulp met de vervanging?

Meridian 861v4
Meridian G55
Rega P3 24 - Goldenote Babele element
Oppo 103

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi Bjorn...bedankt hou ik in gedachten...

Ook een mail naar Dirk gedaan..

die Dayton Audio UM15-22 heeft een VAS van 224 betekend dit nu dat als ik alleen de poort dichtmaak dat hij in de 220 liter kast optimaal gaat...of begrijp ik het (nog steeds) niet  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Bart_M

Hi Erik, een grote gesloten kast kan ook een goede optie zijn. Eventueel correctie mbv een subwoofer linkwitz transform schakeling ervoor, dan kan je de extensie en Q aanpassen.
Dan hoef je alleen je baspoort af te sluiten.

Bart_M

Nog een voordeel van gesloten is dat de belastbaarheid van de driver omhoog gaat. ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

...gaat allemaal wat hoopvoller klinken (letterlijk en figuurlijk)..

Ik lees bijna 24/7 over de woofers en waffers en hun parameters....ik leer wel snel vind ik zelf (alleen nog wel eigenwijs  ;D)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Quote from: Erik van Voorst on December  8, 2015, 15:48:25
Hoi Bjorn...bedankt hou ik in gedachten...

Ook een mail naar Dirk gedaan..

die Dayton Audio UM15-22 heeft een VAS van 224 betekend dit nu dat als ik alleen de poort dichtmaak dat hij in de 220 liter kast optimaal gaat...of begrijp ik het (nog steeds) niet  ;D
Nee de Vas is wat anders.
En een driver in deze kist zetten en dan gesloten is zeker niet bij elk merk aan te raden.
Natuurkunde zegt maakt niet uit,maar je oren wel ;)

BjornV

Bij twijfel zou ik altijd groter gaan. Meer druk op een relaxtere manier met minder vervorming. Na de Focal ben ik via 2x 10 inch naar 1x 18 inch gegaan. De driver is de 18 inch van Tony. Dit bevalt goed voor muziek in mijn klein appartement en de films klinken ook prima. Voor de lol ben ik nu een 2e aan het maken. Ik speel in een gesloten 90 liter kist. Zo een 18 inch hoeft niet veel uit te slaan met het zelfde effect.
Meridian 861v4
Meridian G55
Rega P3 24 - Goldenote Babele element
Oppo 103

Erik van Voorst (in memoriam)

#587
18 inch ik denk dat dat mij wat te traag wordt en daarbovenop de "verbouwing" ...ik wil dat risico niet lopen en blijf bij mijn 15 inch.

Misschien zit ik mis maar ik maak even een keuze.

Vooralsnog ben ik heavy aan het inlezen op de 15 inch Dayton UM15-22
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Erik van Voorst (in memoriam)

#589
Ja........ :-X

We komen wel dichterbij de Focal was optimaal 80 liter en deze 112 liter volume gesloten  :devil:   .......en 319 liter met een poort.......ik zit met 220 liter.....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


jossie

#591
De UM1522 past vrij goed in je kast. Hoeveel vermogen wil je er op zetten? K2 in brug is eigenlijk teveel. 1600 Watt ongeveer voor xmax.

De UM1822 past ook vrij goed in dezelfde kast. Die kan de K2 wel aan in brug meer dan 2500 Watt voor xmax.

Voor beiden geldt dat je aan de onderkant zeker een filter moet plaatsen bv 24 db/oct op ongeveer 20 Hz. Als je lager wilt gaan kun je beter niet in brug draaien.
Omni !

morca

Die Dayton is 800 watt RMS,en de K2 geeft 2 keer 800 watt bij 4 ohm.
Ik zou de driver op 1 kanaal aansluiten dan krijgt hij wat hij hebben mag.

Jossie wat is jouw idee deze driver gewoon in deze kist/poort toe te passen?

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: morca on December  8, 2015, 20:46:22
Kan je niet iets regelen met forumlid Dynky.
Eerst proberen ....als hij ze nog heeft

Achter de schermen...speelt zich ook wat af  ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: jossie on December  8, 2015, 21:24:56
De UM1522 past vrij goed in je kast. Hoeveel vermogen wil je er op zetten? K2 in brug is eigenlijk teveel. 1600 Watt ongeveer voor xmax.

De UM1822 past ook vrij goed in dezelfde kast. Die kan de K2 wel aan in brug meer dan 2500 Watt voor xmax.

Voor beiden geld dat je aan de onderkant zeker een filter moet plaatsen bv 24 db/oct op ongeveer 20 Hz. Als je lager wilt gaan kun je beter niet in brug draaien.

Hoi Jossie

Als ik "normaal" draai (dus geen dekbed wegblazen)...en ongebrugged kan ik dan zonder filter de zaak heel houden in mijn bestaande kast met de 15 incher van Dayton...
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

#595
Als ik die twee drivers simuleer met 220 liter / 20 Hz geven ze (grappig genoeg) ongeveer hetzelfde resultaat. Onder de 20 Hz loopt de excursie natuurlijk snel op dus dat is wel echt even oppassen. De Crown heeft natuurlijk geen enkele voorziening om het vermogen in de tang te houden.

De 15" bereikt xmax bij ongeveer 1600 Watt. Ik vul dat vermogen gewoon in om de peak excursie te kunnen zien. Muziek heeft meestal ongeveer 6 dB crest factor dus verder dan 400 Watt rms gaat dat niet echt. Beide waarden vallen binnen de specs van Dayton.

De 18 inch heeft wel veel minder excursie voor dezelfde geluidsdruk (te verwachten natuurlijk) en kan de K2 in brug hebben, gewoon in de bestaande kast.

Uiteraard kan de Crown met een kanaal 'n woofer aansturen maar dan heeft Erik minder vermogen dan hiervoor. Volgens mij was dat niet de bedoeling. Ik zal Erik's vraag nog even bekijken.
Omni !

morca

Als 1 kanaal de driver optimaal aanstuurd in de behuizing, is het ok lijkt me.
Een gepoorte sub heeft toch een berekend vermogen anders kan je hem slopen.
Maar goed ik heb een DS4 op me 120 watt berekende sub staan,dus kweet niet of ik wat mag zeggen  ;D
Doe iig voorzichtig Erik als je hemgaat bruggen. ;)


jossie

Even kijken of het leesbaar is...
Omni !

jossie

Rechts zie je de excursie bij 800 Watt (in mm). Twee grafieken, 20 Hz en 18 Hz, dan zou je de poort even moeten verlengen.

Je blijft in het te gebruiken gebied ruim onder de 19 mm lineaire slag die Dayton aangeeft. Onder de 20/18 Hz schiet de excursie omhoog. Je kunt de tuning nog wat verlagen om dat probleem te verplaatsen naar beneden maar dat moet de poort dus langer worden.
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik heb 13 jaar met Carlsbro 1000watt.....in mono gespeeld op de oude Focal 15K8711 zeg 400Watt.

Onlangs die 1600 Watt van Crown erop losgelaten met gevolgen...

Ik denk dat Crown K2 mono 800 watt met die Dayton voor mij waarschijnlijk meer dan genoeg is...en dan blijf ik veilig toch Jossie ?
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!