HT der HT's

Started by Erik van Voorst (in memoriam), October 1, 2004, 17:43:59

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Staaled

Op mijn Anti Mode Dual Core 2.0's maakt een voeding wel degelijk verschil. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

rovinggecko

Wat zo'n voeding discussie lastig maakt is dat niet iedereen dezelfde bron heeft.
Alleen al het actuele voltage verschilt per huis/ tijd en da's niet het enige.

Ik kan me dus goed voorstellen dat er mensen zijn met behoorlijk nette schone stroom, en anderen waar het minder is.

Dan krijg je vanzelf meet en luister verschillen.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Erik van Voorst (in memoriam)

#752
RUMOH heeft gezegd in een mail dat ze een nieuwe sturen met kastje...maar ik heb hen uitgelegd dat ik nu aan het bouwen ben geslagen en of ze het verschil willen terugboeken...nog geen antwoord.

Ik ben nog niet helemaal tevreden met het laag resultaat...zelfs de overige kanalen nu nogmaals 1dB teruggeschroefd om de sub wat harder te laten meedoen terwijl deze op 0dB blijft in de Oppo. (dit i.v.m. Oppo clippen)

Ben van plan om sub (meet)hulp te vragen zodra ik de Minidsp in een praktische behuizing heb gebouwd.
Ik heb nl. ook het gevoel wat sublaag te zijn kwijtgeraakt met de 24dB instelling op 15 Hz....kan ik dit ook naar 10 Hz brengen..... :-X....of bv. 12dB kiezen bij 15Hz

Voorlopig jureer ik nog op basis van de Flash-episodes .....morgen eens Mission Impossible aan de tand voelen.  :headbanging:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Quote from: Erik van Voorst on December 28, 2015, 23:09:05
RUMOH heeft gezegd in een mail dat ze een nieuwe sturen met kastje...maar ik heb hen uitgelegd dat ik nu aan het bouwen ben geslagen en of ze het verschil willen terugboeken...nog geen antwoord.

Ik ben nog niet helemaal tevreden met het laag resultaat...zelfs de overige kanalen nu nogmaals 1dB teruggeschroefd om de sub wat harder te laten meedoen terwijl deze op 0dB blijft in de Oppo. (dit i.v.m. Oppo clippen)

Ben van plan om sub (meet)hulp te vragen zodra ik de Minidsp in een praktische behuizing heb gebouwd.
Ik heb nl. ook het gevoel wat sublaag te zijn kwijtgeraakt met de 24dB instelling op 15 Hz....kan ik dit ook naar 10 Hz brengen..... :-X....of bv. 12dB kiezen bij 15Hz

Voorlopig jureer ik nog op basis van de Flash-episodes .....morgen eens Mission Impossible aan de tand voelen.  :headbanging:
Ga je toch nog aan het meten  ;)
'meting der metingen '
:popcorn:

Erik van Voorst (in memoriam)

#754
Als ik nu even wat wil spelen met de Minidsp....zeg ik heb een flinke dip bij 50 Hz (heb ik ook..haha)
Kan ik dan op mijn Minidsp bij de Parametric EQ Band (Output 1 ?) even 50 kiezen en hem bv. Optillen naar 3 met een Q van 0.5.....en uploaden en het resultaat beluisteren in een sweep of werkt dat niet zo......
(Hoe moet mijn filter dan staan....peak low high ?)

Ik weet een beetje cru...maar goed
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Quote from: Erik van Voorst on December 29, 2015, 14:58:50
Als ik nu even wat wil spelen met de Minidsp....zeg ik heb een flinke dip bij 50 Hz (heb ik ook..haha)
Kan ik dan op mijn Minidsp bij de Parametric EQ Band (Output 1 ?) even 50 kiezen en hem bv. Optillen naar 3 met een Q van 0.5.....en uploaden en het resultaat beluisteren in een sweep of werkt dat niet zo......
(Hoe moet mijn filter dan staan....peak low high ?)

Ik weet een beetje cru...maar goed
Een dipje wegwerken in het laag door te gaan boosten werkt meestal maar zeer beperkt, ik zou mij eerst richten op het glad strijken van de pieken.

Erik van Voorst (in memoriam)

hoi Ronald....yepp gelijk...wacht ik wel even tot er serieus gemeten kan worden want ik heb (op het oor) niet zoveel pieken uit mijn sub....
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

hifiman

Quote from: Erik van Voorst on December 29, 2015, 15:37:53
hoi Ronald....yepp gelijk...wacht ik wel even tot er serieus gemeten kan worden want ik heb (op het oor) niet zoveel pieken uit mijn sub....
Kan ik daaruit concluderen dat je geen microfoon hebt?   :confused:
Voor 5 tientjes heb je een Behringer ECM8000 waar je mee uit de voeten kunt.  :pompom:


morca

Heb je een DB meter Erik?
Dan kan je met rew een toon uitsturen en met de DB meter de output meten.
Daarna draaien aan de fase knop vd sub draaien tot je output het hoogste is.
Dan zouden je fronts en sub in fase moeten staan.

Beste meet je dat idd na met rew.

Nadat de fase goed staat ga je pas dsp toepassen .
Misschien meet je wel dippen door faseverschil tussen je sub en fronts,dat moet je oplossen /nameten daarna komt dsp toepassen .

Erik van Voorst (in memoriam)

Hoi nee ik moet die andere mic nog bestellen....die Um-nog wat... :coffee:

DB meter heb ik uiteraard wel...ik heb geen faseknop op mijn sub....

Kan trouwens wel invert kiezen op de Minidsp  :D

Sub en Fronts staan in ieder geval  wel in fase...dat was makkelijk middels AVIA in te stellen

Wat is het nut van een volume meter installeren op de Minidsp .......
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

morca

Je kan de timing stellen in de minidsp, dat is eigenlijk fase.

Op die dvd staat een test die je dmv je DB meter uitvoert?

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: morca on December 29, 2015, 17:34:44
Je kan de timing stellen in de minidsp, dat is eigenlijk fase.

Op die dvd staat een test die je dmv je DB meter uitvoert?

Yepp...per speaker met steeds de sub heb je in en uit fase...hoor je heel makkelijk of het fout zit.

Ben er nog niet uit of een vol meter op de Minidsp (voor mij) nuttig is.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Erik van Voorst (in memoriam)

Gisteren Mission Impossible gekeken...tjezus wat een geweldig geluidsspoor....ik neem aan dat ze die Atmos downsizen naar HD MA  7.1. O0

Het laag was werkelijk fenomenaal en prachtig geintegreerd met overige speakers....je zou bijna niets meer wensen  8)

Maandag komt mijn Modushop behuizing binnen...de overige materialen zijn al binnen...nog steeds in dubio of ik er een 10 (100k)  potmetertje op zal maken...tips welkom.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


Kjelt

Quote from: Erik van Voorst on December 30, 2015, 19:31:23
Gisteren Mission Impossible gekeken...tjezus wat een geweldig geluidsspoor....ik neem aan dat ze die Atmos downsizen naar HD MA  7.1. O0
Het laag was werkelijk fenomenaal en prachtig geintegreerd met overige speakers....je zou bijna niets meer wensen  8) 
Echt wel gewoon Atmos  :) Kijk eens naar mijn review van een bepaalde scene waar niet eens een Atmos track bij zat alleen DTS HD:
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=108747.msg2876961#msg2876961

Erik van Voorst (in memoriam)

#765
 Ik begrijp je antwoord niet want ik neem aan dat er voor de niet Atmos luisteraar dan toch wel gematrixed dient te worden "downsizen" naar minder speakers.

Maar goed dan hoop ik nog steeds dat ze veel in Atmos gaan uitbrengen want het is wat mij betreft ook voor de niet Atmos luisteraars een ultieme codec 8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

#766
Quote from: Erik van Voorst on December 29, 2015, 14:58:50
Als ik nu even wat wil spelen met de Minidsp....zeg ik heb een flinke dip bij 50 Hz (heb ik ook..haha)
Kan ik dan op mijn Minidsp bij de Parametric EQ Band (Output 1 ?) even 50 kiezen en hem bv. Optillen naar 3 met een Q van 0.5.....en uploaden en het resultaat beluisteren in een sweep of werkt dat niet zo......
(Hoe moet mijn filter dan staan....peak low high ?)

Ik weet een beetje cru...maar goed

Je hebt toch nog wel een ander probleem ook. Maar over bovenstaande, dat kun je best wel proberen. Als de PC verbonden is (de groene knop is grijs) kun je realtime horen wat er gebeurt. Nu zal bovenstaande kleine ingreep nauwelijks hoorbaar zijn, wel meetbaar.

Over je vraag van de volumeregelaar, die kan alleen van max naar min regelen en in die zin voegt hij niks toe aan je set, je hebt immers een gewone volumeregelaar in je voortrap, en de output van de individuele kanalen kun je (eenmalig) instellen in de outputsectie van de software.

Voordat je gaten gaat boren toch even het volgende...

De minidsp heeft een maximum uitgangsnivo voor clippen van 0,9 V rms volgens de documentatie. Nou heb ik het niet nagemeten maar als dat werkelijk zo is kun je de K2 niet volledig uitsturen (ik heb je ook nog niet gehoord over de clip leds op de K2...).

In welke stand heb je de gevoeligheid schakelaar eigenlijk staan ? ik neem aan 1,4 V en niet de 26 dB stand, anders is je maximale uitsturing nog lager.

Als je 500W/8 Ohm even omrekent is de uitgang van de K2 op dat moment 63 Volt rms. Als je dat deelt door 1,4 Volt (de ingestelde gevoeligheidsstand) is de versterkingsfactor 45 x (20*log45 = 33,1 dB en dat klopt met de opgegeven versterkingsfactor in dB's in de manual).

Als de minidsp inderdaad niet boven de 0,9 Volt rms uitkomt kan de K2 max 0,9 x 45 = 40 Volt rms uitsturen voordat de mini clipt. Bij 8 Ohm is dat max 200 Watt, bij 4 Ohm dan 400 Watt. Kortom, je blijft zoiezo steken op het halve vermogen.

Je zou deze unit kunnen doorverkopen en de gebalanceerde versie bestellen, die kan max 2 Volt rms uitsturen en de K2 dus ook zeker vol uitsturen (2 Volt is immers ruim boven de benodigde 1,4 Volt).

Lees anders ook nog even mijn opmerkingen over xlr versus cinch in de topics over gebalanceerde verbindingen: dat zijn twee werelden die niet bij elkaar horen, bovenstaand probleem is er maar weer eens een voorbeeld van.

De andere optie is de K2 in brug zetten. Dan zou er 80 Volt rms op de speaker komen te staan voordat de mini clipt. Dan heb je max 1600 Watt. Geen volledige uitsturing maar wel voldoende power denk ik  ;D Ik meen me even te herinneren dat dat precies de power was die je sub in die kast kon hebben. Maar zonder instelling van de compressor zou ik dat niet zomaar instellen. Bovendien is clippen in de mini ook geen goed idee, Ik weet niet welk nivo er maximaal uit je oppo komt...

Tot slot kan ik niet helemaal inschatten wat de Lexicon nog weet toe te voegen aan de versterkingsfactor van de keten. Misschien kun je zelf in de documentatie wat vinden? Is de analoge 5.1 input 'mod' daar nog op van invloed?

Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

#767
De K2 blijft gewoon zijn eerste groene ledje tonen..dus niets clipt er in de K2

Gevoeligheid 1.4v

Kon/kun je de minidsp niet jumpen van 0.9 naar 2v oid.....

Jossie het wordt mij ook een beetje te technisch met al die variabelen en rekenformules... :(
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!


jossie

Quote from: Erik van Voorst on December 30, 2015, 23:56:40
De K2 blijft gewoon zijn eerste groene ledje tonen..dus niets clipt er in de K2

Gevoeligheid 1.4v

Kon/kun je de minidsp niet jumpen van 0.9 naar 2v oid.....

Jossie het wordt mij ook een beetje te technisch met al die variabelen en rekenformules... :(

Je kunt de ingang ompluggen naar 2volt. Maar dat betekent dat er een extra spanningsdeler aan de ingang wordt gezet om de maximale ingangsspanning te verhogen naar 2 volt rms. Na de spanningsdeler blijft er dan max 0,9 over op de ingang. Met andere woorden, in jouw situatie gaat het dan nog zachter. Heeft geen nut.

Als je lexicon's lijntrap versterkt is het nog niet 'hopeloos'. Je kunt de nivo's van de andere kanalen verder verlagen in de oppo om het sub relatief harder te laten gaan. Voer dit op totdat je de K2 kunt laten clippen (door de volumeregelaar van de Lexicon verder open te draaien).

Je gaat dan wel in het digitale domein in de oppo nivo's verlagen. Je zou dat liever in het analoge domein doen. Als je de andere eindtrappen wat terug kunt draaien ten opzichte van de K2 zou dat ook nog wat kunnen uithalen... Dat help alleen als de lijntrap van de Lexicon bv een versterkingsfactor van 2 of 3 x heeft. Dan kun je de volumeregelaar simpelweg verder opendraaien.



Morca: of de minidsp clipt kun je niet zien, of je moet de software openzetten op je pc. Dan moet je de meters bekijken maar ja... die reageren bij mij zo traag, die vertrouw ik niet 100%
Omni !

morca

Ja dat bedoel ik ook,bij me inuke moet ik dat ook zo checken.
Ik heb de gain plus 10 staan dus hij zou moeten clippen maar ik hoor niks.
Maar ik ga vd week wat wisselen en me hypexen weer op me gesloten subs zetten .
Die spelen strakker .

Erik van Voorst (in memoriam)

#771
Hoi Jossie,

Bedankt voor de nuttige info.
Inderdaad heb ik deze weg eigenlijk al belopen maar dan om het clippen van de Oppo te beperken.

De sub heb ik in de Oppo op 0dB trim staan (hoger wordt afgeraden) en de overige kanalen ben ik in de Oppo gaan verzwakken en kom ik uit op bv. Center -3dB (Aitos geen potmeter) Fronts -4.5dB (Krell geen potmeters) Surrounds 0 dB (Luxman potmeters teruggedraaid) Rears 0dB (Denon potmeters teruggedraaid)
Crown staat helemaal open....op deze manier al een aantal films bekeken  8)

Op een zeer luid totaal filmluisterniveau (met veel laag) blijft de Crown niet verder komen dan zijn eerste groene led.

Mijn Lexicon geeft 6V RMS (system volume +12dB). Mijn luisterniveau op de Lexicon is momenteel
Tussen de - 07dB en 0dB verschillend per film....het kan nog harder maar nooit geprobeerd want +0dB op de Lexicon is erg luid (hij kan dus nog tot +12dB)

Mijn sub staat nu wel voor mijn gevoel hard zat...maar of alle frequenties goed worden weergegeven is nog steeds een ander verhaal natuurlijk.

Vandaag staat in het teken van oliebollen bakken en naar vrienden...morgen weer eens verder experimenteren.
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Als jij het hard genoeg vind ben je klaar natuurlijk. Maar als je gaat meten en de sub wilt rechttrekken in de minidsp en daarbij (uiteraard) ook wilt kunnen boosten moet de gain structuur wel een beetje op orde zijn. Nu is dat zo te horen nog niet optimaal.

Je zou de minidsp na de Lexicon in het LFE kanaal tussen kunnen schakelen en daarna met een analoge tussenschakel het nivo wat opkrikken (je bryston heeft wellicht gain?) of zoals eerder gezegd deze mini verkopen en wisselen met een gebalanceerde mini. Dan weet ik zeker dat het gaat lukken want je kunt in die mini boosten en 2 V rms uitsturen, dan wordt de K2 zeker een verlate kerstboom  ::). Dan kun je in de oppo in ieder geval het center weer maximaal uitsturen en de rest relatief.

Dat de MC1 6V rms kan uitsturen zegt op zich niks. Het gaat erom of de analoge 'gemodde' ingang naar de analoge uitgangen gain heeft. Ik zie in de manual op pagina 15 dat je de gain van analoge ingangen kan bijstellen maar of jij dat nog kan met jouw mod? Wellicht heeft jouw mod tot gevolg dat de in-uit verhouding 1:1 is? Heb je dat wel eens gemeten? Dat is essentieel in jouw situatie om te bepalen wat de handigste oplossing is (voor zover nodig).
Omni !

Erik van Voorst (in memoriam)

#773
De Minidsp zit NA de Lexicon.  ;)

Mijn Bryston heeft geen gain.

De gemodde Lexicon versie heeft nog steeds zijn originele gain.....deze modificatie werd trouwens door Lexicon zelf aangeboden incl. Documentatie.

Jossie ik heb al een stuk of 25 oliebollen klaar dus je bent welkom...hahahahaha :xmas:
Edit...ben gestopt bij 100 (oliebollen  ;D)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

jossie

Ben de kip aan het masseren...
Omni !