wil's woonkamer set

Started by wil, August 17, 2004, 12:43:32

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sjors

Quote from: wil on November 17, 2005, 09:55:25
Wat is eigenlijk "handiger", een 16:9 scherm of een 4:3 scherm? Natuurlijk hangt dat af van waar je hem voor gebruikt. In de meeste gevallen zal dat dvd zijn en is dus meestal op 16:9 formaat. Maar ik zie het al voor me: straks WK voetbal, dus de zoon wil voetbal kijken op groot scherm.

Wat is nu wijsheid en hoe prettig is een groot zwartvlak boven het projectievlak als je geen totaal verduisterde kamer hebt, zoals in mijn geval?

wil


Een variabel screen eigenlijk  :) met masking o.i.d. waarna je van 16:9 naar 4:3 kan gaan.

Is dat geen optie?


Groet, Sjors

wil

Quote from: Sjors on November 17, 2005, 10:26:49

Een variabel screen eigenlijk  :) met masking o.i.d. waarna je van 16:9 naar 4:3 kan gaan.

Is dat geen optie?


Groet, Sjors
Hm... eigenlijk niet. Die zijn een stuk duurder en ook wat groter om weg te werken. Ik zit gewoon even te dubben met de vraag of een 16:9 of een 4:3 scherm het beste is voor mijn gebruik.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bmateijsen

Quote from: wil on November 17, 2005, 09:55:25
Wat is eigenlijk "handiger", een 16:9 scherm of een 4:3 scherm? Natuurlijk hangt dat af van waar je hem voor gebruikt. In de meeste gevallen zal dat dvd zijn en is dus meestal op 16:9 formaat. Maar ik zie het al voor me: straks WK voetbal, dus de zoon wil voetbal kijken op groot scherm.

Wat is nu wijsheid en hoe prettig is een groot zwartvlak boven het projectievlak als je geen totaal verduisterde kamer hebt, zoals in mijn geval?

wil

16/9 ... 4:3 zal je gewoon te weinig gaan gebruiken en je kan altijd nog 4:3 sqeeuzen.

bart_nl

Misschien handigste om eerst als test een tijdelijke voorziening te gebruiken. Zelf heb ik eerst een laken gebruikt om mijn setup te bepalen en dat is goed bevallen. Heb daardoor nu een 16:9 scherm gemaakt dat eigenlijk kleiner is (~160 x 90 cm) dan wat ik eerst van plan was.

ik zou ook zeggen 16:9 aangezien dat de native resolutie van gangbare ht beamers is. Veel DVDs zijn nog breder (bijvoorbeeld 2.35:1) en dan zou je voor een even groot beeld een groter 4:3 scherm nodig hebben. WK voetbal volgend jaar wordt trouwens in 16:9 uitgezonden ;)

wil

Hierbij een nieuw plattegrondje met enkele maten toegevoegd.



De afstand van de twee tegenoverliggende muren (sweetspot naar toekomstig scherm) is 3,10 meter.
Het scherm moet opgehangen worden aan de muur van 2,10 meter en mag dan maximaal 0,45 cm buiten de rand van het schuine deel worden geschoven (paars pijltje).

Misschien kan hiermee exact worden berekend of beter nog: uitgeprobeerd op welke plaats een projector (voorlopig heb ik even de Epson TW20 in gedachten) moet komen en het scherm moet worden opgehangen om niet breder dan 160 cm te projecteren. Er moet achter het scherm nog ruimte blijven voor een LCD-tv. Hoeveel ruimte moet dit zijn?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

W

Goh Wil, jij hebt echt 'n lastige kamer  :( :-\ Ik zou iig niet weten hoe je je scherm op z'n plaats krijgt, anders dan zoals je zelf al aangaf: een stukje over 'n rails en dan naar beneden rollen....

Ik denk dat je ongeveer 15 a 20 cm voor je LCD tv moet rekenen. ik zit op school, kan nu even niet meten.

MvG,
Wybrand

wil

Quote from: WyGo on November 18, 2005, 11:22:07
Goh Wil, jij hebt echt 'n lastige kamer  :( :-\ Ik zou iig niet weten hoe je je scherm op z'n plaats krijgt, anders dan zoals je zelf al aangaf: een stukje over 'n rails en dan naar beneden rollen....
:'(  :'(  :'(

zegt dat genoeg?













De afgelopen dagen heb ik me een slag in de rondte gemeten en gepast en gedacht. Ik heb er designboeken en -tijdschriften bijgehaald en zelfs professionele mensen (van Epson) ingeschakeld om mee te denken aan mijn "grootbeelddroom". Helaas, het gaat niet lukken. Het systeem van een verschuif- en uittrekbaar scherm in combinatie met een projector gaat het esthetisch én budgettair niet halen. Ik wil simpelweg niet breder dan 120 cm projecteren. Dat staat gewoon niet. Maar een projector wil ik niet permanent in de kamer hebben hangen, en dergelijke projectoren van fatsoenlijke kwaliteit zijn me te duur. Vooral omdat je dan ook nog eens een fractie van hun kunnen uit de projector haalt.

Kortom, exit projectie. En daar baal ik goed  van  :'(

Het enige alternatief is dan nog een plasmascherm of een LCDscherm van goede kwaliteit. Een budget LCDscherm, daar pas ik voor. Het Philips scherm van mijn schoonouders geeft me binnen een kwartier een nerveus gevoel en is zo'n beetje het tegenovergestelde van een filmisch beeld. Dit platte scherm moet dan op de plek komen waar de TV nu staat. Het mooiste is, daar gaan we weer, ophangen aan de muur. Maar door een scherm op een meubel te plaatsen kan ik iets smokkelen met de breedte door het scherm ietsje over te laten steken over de hoek bij deur 1. De minimale schermbreedte moet 80 cm zijn, anders wordt ik gek. Suggesties?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

bart_nl

koop een 2e hands panasonic ae700 die haalt van 3 meter wel minder dan 1.20m. Je hebt al eerder een link naar projector central gehad. Daar kun je volgens mij ook via je calculator zoeken op dit soort data (afstand - beeldgrootte) en kijken welke projectoren voldoen.

Ik snap overigens niet waarom een breder oprolbaar scherm zou misstaan. Snap ook niet waarom je een rail zou willen omdat een rail m.i. net zo storend is als een opgerold scherm.

W

Quote from: wil on November 18, 2005, 20:18:08
:'(  :'(  :'(

zegt dat genoeg?













De afgelopen dagen heb ik me een slag in de rondte gemeten en gepast en gedacht. Ik heb er designboeken en -tijdschriften bijgehaald en zelfs professionele mensen (van Epson) ingeschakeld om mee te denken aan mijn "grootbeelddroom". Helaas, het gaat niet lukken. Het systeem van een verschuif- en uittrekbaar scherm in combinatie met een projector gaat het esthetisch én budgettair niet halen. Ik wil simpelweg niet breder dan 120 cm projecteren. Dat staat gewoon niet. Maar een projector wil ik niet permanent in de kamer hebben hangen, en dergelijke projectoren van fatsoenlijke kwaliteit zijn me te duur. Vooral omdat je dan ook nog eens een fractie van hun kunnen uit de projector haalt.

Kortom, exit projectie. En daar baal ik goed  van  :'(

Het enige alternatief is dan nog een plasmascherm of een LCDscherm van goede kwaliteit. Een budget LCDscherm, daar pas ik voor. Het Philips scherm van mijn schoonouders geeft me binnen een kwartier een nerveus gevoel en is zo'n beetje het tegenovergestelde van een filmisch beeld. Dit platte scherm moet dan op de plek komen waar de TV nu staat. Het mooiste is, daar gaan we weer, ophangen aan de muur. Maar door een scherm op een meubel te plaatsen kan ik iets smokkelen met de breedte door het scherm ietsje over te laten steken over de hoek bij deur 1. De minimale schermbreedte moet 80 cm zijn, anders wordt ik gek. Suggesties?

wil

Als je voor de LCD/Plasma gaat, zou je zeer goed een muurbeugel kunnen gebruiken om die decimeters te smokkelen. Muurbeugels zijn niet per definitie lelijk!

wij hebben zelf een philips 32pf9986 in de woonkamer.

MvG,
Wybrand

JCL

Sony heeft net een nieuwe serie uit dietot de absolute top schijnen te behoren.

wil

Quote from: WyGo on November 19, 2005, 13:52:20
Als je voor de LCD/Plasma gaat, zou je zeer goed een muurbeugel kunnen gebruiken om die decimeters te smokkelen. Muurbeugels zijn niet per definitie lelijk!

wij hebben zelf een philips 32pf9986 in de woonkamer.

MvG,
Wybrand
Ik ga ook eens kijken naar muurbeugels. Misschien zijn er wel muurbeugels waarbij ik een scherm over de muur kan verschuiven. Dan kan ie toch opgehangen worden en tijdens het kijken van een film 20-25 cm naar rechts verschoven worden zodat ie netjes tussen de fronts hangt. Bij gewone tv mag ie gewoon in de hoek.
Erg goede tip Wyb! Hier kan ik echt iets mee :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Quote from: JCL on November 19, 2005, 13:56:59
Sony heeft net een nieuwe serie uit dietot de absolute top schijnen te behoren.
Ook top in €?  ::) ;)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Met een verstelbare muurbeugel moet zoiets te realiseren zijn:

Standje 1: Tv kijken of gewoon uit
Standje 2: Film kijken en gamen

Hm... mijn teleurstelling wordt wat minder (@Spekkie99: nog bedankt voor je pm) :)

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

W

http://www.vogels.nl/

kijk bijvoorbeeld eens naar de EFW 1020. Je zou dan even een mail moeten sturen of er ook 'n versie is die wat grotere tv's aankan.

Ben nog steeds aan het zoeken naar eentje die schuift ipv draait.

MvG,
Wybrand


JCL

Quote from: wil on November 19, 2005, 18:03:35
Ook top in €?  ::) ;)

wil

Dat ook zeker, €2200 voor een 42" model is zeker niet aan de extreem dure kant. Wat ik van Vincent hoor (ook forum member je kent m vast wel, hij werkt bij Smits in Arnhem) zijn het echt topschermen, samen met die van Lowe die weer stukken duurder zijn. Hij kant je er vast en zeker meer over vertellen, ik heb ze alleen gezien bij de MM en hij zal ze ongetwijfeld ook fatsoenlijk afgesteld hebben gezien en voor langere tijd.

wil

Quote from: JCL on November 19, 2005, 19:27:41
Dat ook zeker, €2200 voor een 42" model is zeker niet aan de extreem dure kant. Wat ik van Vincent hoor (ook forum member je kent m vast wel, hij werkt bij Smits in Arnhem) zijn het echt topschermen, samen met die van Lowe die weer stukken duurder zijn. Hij kant je er vast en zeker meer over vertellen, ik heb ze alleen gezien bij de MM en hij zal ze ongetwijfeld ook fatsoenlijk afgesteld hebben gezien en voor langere tijd.
Klinkt goed, die prijs is idd alleszins redelijk.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

wil

Quote from: WyGo on November 19, 2005, 18:26:47
http://www.vogels.nl/

kijk bijvoorbeeld eens naar de EFW 1020. Je zou dan even een mail moeten sturen of er ook 'n versie is die wat grotere tv's aankan.

Ben nog steeds aan het zoeken naar eentje die schuift ipv draait.

MvG,
Wybrand




Je bedoelt de EFW2010? Die kan grote schermen aan en je kan hem dus over een as laten draaien zodat ie plat op de muur op twee plaatsen kan, anders komt ie iets naar voren.

Deze, de EFW2009 zou ook kunnen:

Een afstand van 12,5 cm komt er dan wel bij als minimale afstand. Zijn er ook andere fabrikanten dan Vogel's?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

kippekop

Ik zou zowieso gewoon voor een 42 inch lcd of plasma gaan.... zo'n projector, hartstikke mooi hoor, maar meer gedoe dan plezier in mijn ogen in je woonkamer (dus niet dedicated ruimte!!)
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

wil

#93
Quote from: kippekop on November 20, 2005, 16:17:21
Ik zou zowieso gewoon voor een 42 inch lcd of plasma gaan.... zo'n projector, hartstikke mooi hoor, maar meer gedoe dan plezier in mijn ogen in je woonkamer (dus niet dedicated ruimte!!)
Je hebt wel gelijk wat betreft het gebruikersgemak. Maar de verschillende projecties die ik gezien heb spraken me ook wel aan. Maar de kogel is al door de kerk: het wordt een plasma van 42". Nu nog even sparen en dan ophangen via een draaibare beugel zodat ie zowel op de TV-stand kan hangen als op de HT-stand.

Wie tips heeft voor 42" plasma's tot 2250,- mag het zeggen ;D.

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

W

Hoi Wil,

Ik zie dat jij ook al hebt gezien dat ze allemaal draaien om in de breedte te verplaatsen. Dat schiet niet op, tenzij je zelf het wel fijn dat het draait. Ik zou zelf door blijven zoeken naar ophangmogelijkheden waarmee je kan schuiven ipv draaien.

keuze die je zelf moet maken, ik kan je niet met zekerheid zeggen of er een dergelijk schuifsysteem bestaat... :-\ misschien custom made.

ik heb geen tips voor plasma's, daar heb ik nooit echt veel aandacht aan besteed.

MvG,
Wybrand

bart_nl

bij ACN in Driebergen verkopen ze een heel flexibele muurbeugel voor 399,- die denk ik ook voor jouw setup zou kunnen.

Voor de rest heb ik geen advies omdat ik geen interesse in plasma en LCD TVs heb  :D

kippekop

Quote from: wil on November 20, 2005, 16:30:42
Je hebt wel gelijk wat betreft het gebruikersgemak. Maar de verschillende projecties die ik gezien heb spraken me ook wel aan. Maar de kogel is al door de kerk: het wordt een plasma van 42". Nu nog even sparen en dan ophangen via een draaibare beugel zodat ie zowel op de TV-stand kan hangen als op de HT-stand.

Wie tips heeft voor 42" plasma's tot 2250,- mag het zeggen ;D.

wil

Ik zou dan naar de usual suspects gaan kijken, de panasonic en pioneer (en wellicht de philips met pixel plus als je daarvan houdt) 42 inch plasma's... ik vind de samsung plasma's niet goed, en de sony's te duur.
TV: Sony kdl-40d3500
Apparatuur: Sony STR-DH130, Sony bdp-S350
Speakers: Focal Dome

JCL

Als je voor een plasma gaat dan zal ik wel goed opletten dat ie HD aankan, je wil niet over een paar jaar weer een nieuwe kopen, investeren in de toekomst dus. Dat is ook waarom mijn persoonlijke (!) voorkeur naar LCD zou gaan, die zijn bijna allemaal HD ready.

jOzh

#98
Wil, ik weet niet of je erg veel haast hebt met een nieuwe tv maar misschien kun je beter een paar maandjes wachten, ik verwacht dat er rond de start van het WK voetbal flink gestunt gaat worden. Dat merkte ik ook al bij het EK van 2004 namelijk. Zelf wil ik rond die tijd ook gaan kijken naar een LCD/plasma.

Quote from: JCL on November 21, 2005, 11:34:00
Als je voor een plasma gaat dan zal ik wel goed opletten dat ie HD aankan, je wil niet over een paar jaar weer een nieuwe kopen, investeren in de toekomst dus. Dat is ook waarom mijn persoonlijke (!) voorkeur naar LCD zou gaan, die zijn bijna allemaal HD ready.

De Philips 9830 heeft zelfs 1080i (de 37 en 42 inch iig) maar ja, dan red je het niet met 2250 euro =(
TV Panasonic TX-P50VT60
Receiver Arcam AVR360 | Streaming Nvidia Shield | CD Marantz CD-17mkII M
Speakers B&W 603s3 | B&W LCR 600s3 | B&W M1

JCL

en dat was dan ook mijn punt ;) ze zijn er wel maar grof duur! LCD is veel goedkoper op HD niveau, uberhaupt wel goedkoper omdat het meer verkocht wordt heb ik de indruk (de kleine schermen zijn alleen LCD en die zijn betaalbaar dus verkopen goed).