Gids voor het instellen van de subwoofer in je Home Theater

Started by garmtz, July 9, 2004, 11:08:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Stadium III

In princiepe moet het lukken met de quake om het goed afgesteld te krijgen

Ik heb zelf ook een subwoofer met geheugenstandtje gehad de strata 5 maar ik vondt het eigenlijk niks

Je blijft teveel rommelen naar mijn mening

Stadium III
5.2.4 Marantz Klipsch setup

cycloon

Dat werkt als een zonnetje als je het combineert met een harmony achtige remote :)
Pioneer sc-lx71/Pioneer bdp-lx71/lx5090/Elac-Fs 208.2/bs204.2/cc201.2/MJ Acoustics Reference 150 MKII.

garmtz

Goed, beetje laat mijn reactie, maargoed... ;)

De phase switch en phase shift doen een beetje hetzelfde: de fase omkeren (180 graden stand) is hetzelfde als de fase met 180 graden verschuiven. Het idee is dat de subwoofer en de speakers OP DE CROSSOVER FREQUENTIE 'in fase' zijn, oftewel OP DE LUISTERPLEK op hetzelfde moment een drukmaximum en drukminimum hebben. Het makkelijkst is het om een sinustoon te spelen exact op de kantelfrequentie en met de fase switch eerst te bepalen wanneer de toon het hardst speelt op de luisterplek (neem hiervoor een vrijwilliger die bij de sub de switch omdraait, of ga zelf bij de sub zitten en luister aldaar in welke stand de toon het hardste is, ook al zit je niet op de luisterplek, dit zal zeer waarschijnlijk toch de goede stand zijn). Vervolgens de fase switch juist in de andere stand zetten en met de fase shift luisteren totdat de toon op zijn ZACHTST is. Daarna zet je switch weer in de juiste stand en dan moet de toon juist op zijn HARDST spelen.

Subsonisch filter filtert de laagste tonen weg (beneden de 20 Hz ofzo). Zet deze normaal gesproken gewoon op off. De Q is echt naar smaak in te stellen. Niet te moeilijk over doen dus en gewoon op de stand zetten die jij het mooiste vindt... ;)  Persoonlijk zou ik hem op 0,5 zetten.

Als je nog vragen hebt, shoot!

filmkelder

Bedankt Garmt, wéér een stuk wijzer en werk aan de winkel.

IDD I'LL SHOOT... mijn vraag over een tweede SUB en tegengestelde fase blijft nog openstaan misschien dat je daar ook nog iets over kunt zeggen.

Ik moet eraan toevoegen dat ik inmiddels op de 2e hands markt in Duitsland 2 extra C2 LTD's en een extra SUB ben tegengekomen  ;D
Het was een combinatieaanbieding en ik kon het niet laten  ;) Verslavend is deze hobby zeker  :P

Eergisteren heb ik die tweede SUB geprobeerd aan te sluiten, maar dat ging nog niet 1-2-3

Van de SR9600 ga ik via de LFE aansluiting naar de LFE-IN van de eerste SUB
Op de OUTPUT van de eerste SUB sloot ik een Y-splitter aan met daaraan een kabel naar de tweede SUB aangesloten op de LFE-IN aansluiting.
De eerste SUB werkt prima, maar de tweede SUB doet niets en blijft zelfs uitgeschakeld.

Mijn tweede optie was om een tweede y-splitter te gebruiken en in plaats van de LFE-IN aansluiting van de eerste SUB te gebruiken deze y-splitter op de INPUT van de eerste SUB aan te sluiten. De kabel naar de tweede SUB bleef met een y-splitter op de OUPUT van de eerste SUB aangesloten naar de LFE-IN van de tweede SUB.
Het resultaat is dat de eerste SUB nog altijd prima werkt. In dit geval detecteerd de tweede SUB wel een signaal (het lampje gaat n.l. branden), maar geeft nog altijd géén geluid.

Ik ga dit natuurlijk ook aan mijn dealer voorleggen, maar die weet ook niet alles op dit specifieke gebied dus misschien kan ik hier al het verlossende woord krijgen?

Grt
Wim
Marantz UD9004
Marantz combi AV8003 / MM8003
Piega C40 - C2Ltd - SUB P1MKII 7.1 opstelling
Marantz VP11S1

Stadium III

je split meteen achter vanuit je sr 9600 dan ga je naar allebij de sub's line in en klaar ben je

Je zou eventueel je uitgangs signiaal in de sr 9600 wat kunnen verhogen zodat er wat luider signiaal door de kabel heengaat

Zo zou het moeten werken

Stadium III

Hou er wel rekening mee dat allebij de subs evenhard een 3db winst geven
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Edwinmasselink

Hallo Luitjes.

Ik heb dus een beetje dat verhaal van Garmtz zitten lezen,maar dan heb ik dus toch
nog wat vraagjes.
Ikzelf heb namelijk een setje Epos M12(boekenplank)speakertjes,en een
Rel Stampede.
Ik heb alles op small staan en kan in mijn reciever geen crossover instellen(sr 9200)
De rel heb ik tussen mijn speakers in staan.Als ik het nu goed begrijp moet ik
tijdens films dus dat ding verplaatsen naar een hoek en het crossover op maximaal,
en als ik dus muziek draai moet dat ding weer terug en het crossover weer terug
op zo'n 65 Hertz??????.
Bij mij loopt het crossover overigens maar van 0 tot 99.
Crossover is toch hetzelfde als frequency.????
Wij hebben een vrij kleine woonkamer(zo'n 28 vierkante meter)maar ik heb zelf nog nooit echt die druk waar jullie het over hebben ervaren,met muziek speelt ie overigens wel perfect..

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen
Groetjes Edwin...

Stadium III

Ik zou het anders doen met je stampede

Ik zou in de reciever front op large zetten en je rel via high level (neutrik) aaansluiten
Dan je gewenste crossover kiezen tussen 0 en 99 hz

Je low level LFE regel je op 80 hz op de rel van -9 tot + 9 hiermee kun je het slam effect mee opboosten of net neerhalen

Verder heb je nog 2 volume regelingen op de sub die zijn dus voor high en low

Je kunt ook nog de fase regelen van 0 of 180 graden

Dis is het beste waneer alles het volste klinkt !

Verder is de plaatsing van je sub en een juiste fase een balngrijk element in je opstelling

Ga hier mee aan de gang als je hem niet lekker naar je wens afgesteld kunt krijgen
Meestal heb ik het beste effect als ze in de hoek gezet worden

Het slepen met de sub moet eigenlijk maar 1 keer nodig zijn en dat is te bepalen waar hij het beste staat dan is het ok !

Het voelbaare LFE zul je met de stampede niet gaan halen ik heb zelf een strata 5 gehad voor de stadium III en voor muziek perfect maar voor film kwam die zeker wel tekort

Suc 6 ermee
5.2.4 Marantz Klipsch setup

Edwinmasselink

Als het goed is speel ik al met de fronts op large,daar ik in de stereo-mode altijd
Source direct aan heb.
Is het niet zo dat als ik alles op large ga zetten mijn speakers teveel belast???
Trouwens,als ik alles large zet en mijn direct mode niet gebruik geeft de reciever aan
dat ik A.t.t. moet aan zetten.
Maar als ik dus een sub zoek voor film moet ik dus nog meer gaan uitgeven?

Groetjes Edwin.

Stadium III

front op large en surround en center op small zetten

Zo krijg je op source direct het juiste resultaat als je de rel via high level aansluit
5.2.4 Marantz Klipsch setup

francois

Ik heb ook een vraagje,

De 2 ingangen op m'n REL Q 150 MK2 sub zijn Low level (0db / +12db) en Hi level (Neutrik).
De sub is nu aangesloten via Low level (0db) waardoord sub altijd meespeelt met de digitaal
aangesloten dvd speler maar niet wanneer de dvd speler analoog is aangesloten.

Hoe zou ik het voor elkaar kunnen krijgen om m'n sub ook mee te laten spelen wanneer m'n dvd
speler analoog is aangesloten op m'n Marantz SR7300 ?

Stadium III

Als jou dvd speler analoog is aangesloten en je gebruikt alleen maar stereo dan moet je de high level kabel gebruiken en de front's op large hebben staan

Dat zou moeten werken !
5.2.4 Marantz Klipsch setup

francois

Ik denk dat ik me vergist heb.

Het werkt gewoon, de sub heb speelt gewoon mee met het analoge signaal.

Sorry :-[

gerard123

Ik heb een AV receiver en een aparte stereo versterker. De front pre-outs van de AV receiver lopen via de stereo versterker. Op de stereo versterker zitten de cd-speler en zo aangesloten. De stereo versterker stuurt dus zowel bij muziek als bij films de fronts aan, waarbij hij bij films eigenlijk alleen als eindversterker fungeert.

Ik denk erover om een sub te kopen voor gebruik bij films. Die ga ik dan low level op de AV receiver aansluiten. Maar als ik hem ook bij muziek zou willen gebruiken, dan moet hij tevens high level aan de stereo versterker geknoopt worden. Ik begrijp inmiddels wel dat je high en low level gelijk kunt aansluiten (bij bv REL), maar ik snap niet hoe de sub bij films dan 'kiest' tussen de input signalen. Bij muziek is dat duidelijk, dan staat de AV receiver immers uit en komt er alleen high level binnen. Maar bij film komt er dan toch zowel high al low-level tegelijk binnen bij de sub? 

Stadium III

Rel BK en MJ kunnen high level en low level tegelijk weergeven
5.2.4 Marantz Klipsch setup

cycloon

Ik heb nu sinds een paar dagen een nieuwe versterker, pioneer sc-lx71, mijn sub is i.t.t. mijn vorige opstelling alleen aangesloten via de low/lfe input.
Nu speelde ik vandaag voor het eerst een cd af via mijn blu-ray speler (bdp-lx71), wat zag ik : de sub kreeg toch informatie .

Is dat nu gek of mis ik hier iets ?
Pioneer sc-lx71/Pioneer bdp-lx71/lx5090/Elac-Fs 208.2/bs204.2/cc201.2/MJ Acoustics Reference 150 MKII.

Faker01

Hallo volgens mij moet je kiezen tussen Pure Direckt  zonder Sub.
Direckt met Sub.
Stereo met toevoegingen van hoog en laag en Sub.
Knopje op de afstandbediening links onderin PGM voor Pure Direckt meerderemalen indrukken.
en knopje naast PGM voor stereo ook mederemalen indrukken.
Groeten G.

Valkyrie

artikel niet eerder gelezen, maar het is erg interessant :P
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Pinohelmond

Zie dat er al heel lang niet meer gepost is in dit topic.. Hoop dat mijn vraag een beetje op zijn plaats is in dit topic!

Is er iemand bekend met het zogenaamde R.A.B.O.S systeem? (Ruimte Aanpassings Bas Optimalisatie System). Hiermee kan de sub "op maat" ingesteld worden, rekening houdend met de luisterkamer. Dit levert een optimaal resultaat op.

Sinds kort speelt de set met een Infinity Cascade 15 sub die ingesteld kan worden met dit systeem. De manual is echter dermate onduidelijk dat ik er niet uit kom.


Vervangen door een BK XXLS 400  ;D

Boston Acoustics VS336 (4x) - Boston Acoustics VS325C - BK XXLS 400FF - Marantz SR7005 - Creek Destiny - Oppo BDP 83 SE - Squeezebox Touch - Dune HD Smart D1 - Philips 55PFL8008K - Xbox 360 Slim - Harmony One - Canare 4S11 - W&M

Pino's Room

CBdicX

Quote from: gerard123 on December 10, 2008, 23:22:03
Ik heb een AV receiver en een aparte stereo versterker. De front pre-outs van de AV receiver lopen via de stereo versterker. Op de stereo versterker zitten de cd-speler en zo aangesloten. De stereo versterker stuurt dus zowel bij muziek als bij films de fronts aan, waarbij hij bij films eigenlijk alleen als eindversterker fungeert.

Ik denk erover om een sub te kopen voor gebruik bij films. Die ga ik dan low level op de AV receiver aansluiten. Maar als ik hem ook bij muziek zou willen gebruiken, dan moet hij tevens high level aan de stereo versterker geknoopt worden. Ik begrijp inmiddels wel dat je high en low level gelijk kunt aansluiten (bij bv REL), maar ik snap niet hoe de sub bij films dan 'kiest' tussen de input signalen. Bij muziek is dat duidelijk, dan staat de AV receiver immers uit en komt er alleen high level binnen. Maar bij film komt er dan toch zowel high al low-level tegelijk binnen bij de sub? 

Als je de sub op de receiver aansluit kan je in het speaker menu van de receiver kiezen tussen het gebruik van subwoofer of niet.
Als je subwoofer aktief maakt wordt het LFE kanaal gebruikt, als je kiest voor geen subwoofer gebruik dan zal het LFE kanaal niet gebruikt worden.
Zo kiest niet de sub maar kies jij waneer je gebruik wilt maken van LFE.

squeek

Quote from: CBdicX on December 11, 2011, 08:50:45
Als je de sub op de receiver aansluit kan je in het speaker menu van de receiver kiezen tussen het gebruik van subwoofer of niet.
Als je subwoofer aktief maakt wordt het LFE kanaal gebruikt, als je kiest voor geen subwoofer gebruik dan zal het LFE kanaal niet gebruikt worden.
Zo kiest niet de sub maar kies jij waneer je gebruik wilt maken van LFE.

En wat voegt dit toe als ik vragen mag? Antwoorden op een vraag van bijna vier jaar geleden is een beetje onzin imho
Onkyo TX-RZ50| Panasonic DP-UB424 | Epson tw9200 | Projecta | PS5 | Monitor audio Silver 7G 500 fronts, 100 surrounds,  AMS atmos | SVS pc13 Ultra |

CBdicX

Quote from: squeek on December 11, 2011, 09:30:47
En wat voegt dit toe als ik vragen mag? Antwoorden op een vraag van bijna vier jaar geleden is een beetje onzin imho

Tja, had ik inderdaad niet door dat dit in 2008 gevraagd werdt, zal ondertussen wel opgelost zijn mag ik hopen  :sleep:

Bart_M

Stel dat je 2 frontspeakers hebt die echt full range zijn (dus lager gaan dan 20Hz).
Hoe zorg je dan dat je je LFE subwoofer goed in fase krijgt?

Is dat dan gewoon een kwestie van het uitsturen van een LFE signaal tot 120 en gelijktijdig je fronts tot 120+Hz laten blazen om vervolgens te kijken hoe je de meeste output krijgt als je alleen met de fase/afstand gaat spelen?

Als dat de manier is om te gaan, zijn er hiervoor dan test dvd's die dit ondersteunen?

morca

Je kan door middel van een meting bv dips in beeld brengen door dat fase verschil.
vaak ga ik met testtonen op die dip spelen tot ik het meeste output heb.

Zou de front,s wel wat eerder afkappen denk ik,zijn het gepoorte front,s?

Vaak word 80 hz toegepast,maar bij grote front,s zie ik ook 60 en 40 hz wel langskomen.
Kwestie van inmeten en luisteren wat jij beter vind klinken.

DVD,s weet ik zo 123 even niet,maar er zijn meerdere/andere manieren om die fase goed te stellen/testen.

Bart_M

Ik heb 2 side subs (Zyclops) en die krijg in prima in fase met mijn fronts. Vandaar dat ze ook echt full range zijn.
Daarnaast heb ik dus een apart LFE subwoofer.

Omdat ik geen gebruik maakt van gerouteerde bas, kan ik ook geen "simpele" fase meeting doen tussen fronts en LFE sub.
Volgens mij heb ik dus echt een test dvd die gelijktijdig subwoofer/FLE en full range front uit kan sturen, tenzij iemand anders een goede  truuk heeft.

yorkie13

waar stuur je de Zyklops mee aan ?

En hoe doe je de filtering ?

je kan hiervoor een DB meter gebruiken.