Vragen over netwerk bediende hifi-apparaten/streamer Atoll in het bijzonder

Started by vanzomereng, February 29, 2024, 13:08:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vanzomereng

Quote from: sschot on February 29, 2024, 22:52:13Hang je AToll maar aan WIFI, of met een test kabel direct op de router. Ik gok dat je dan per direct hier vanaf bent. Proberen zeker waard. Heb je wel netwerkkabel die lang genoeg is?

Ik zal direct op Wifi testen.
Ik heb een Cat6 kabel van 10 meter maar daar red ik het niet mee.

By the way mijn vorige streamer was op dezelfde aangesloten als nu de Atoll en nooit geen problemen, of is de Atoll een gevoelig type
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

sschot

Mogelijk heeft er iemand in de buurt van het forum een langere kabel voor je te leen. Of anders kan deze ff opgestuurd worden door iemand die dat heeft liggen bijvoorbeeld.

Ik denk dat de stabiliteit van powerline niet optimaal is, en dat een "modern" apparaat hier mogelijk eerder last van heeft, maar dat is puur interpretatie Daarnaast is de Magic 1 de instap van Devolo. Wil niet zeggen dat het niet goed is, maar denk ik zelf denk voor audio toepassing niet optimaal.
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

sschot

Ik weet niet hoeveel lengte je nodig hebt, maar via Amazon koop je 25 meter voor 12,19 euro......
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

vanzomereng

Iedereen bedankt voor de tips, ik zal met een aantal hiervan aan de slag gaan.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Ik kreeg de volgende ingeving....

Bij mij is er geruststelling om te weten, dat aan de Atoll zelf er niks mankeert zodat ik weet of deze wel of niet ter reparatie aangeboden moet worden.  Mogelijke netwerk oorzaken sluit ik niet uit maar de komende dagen ligt de focus het apparaat standalone te testen.  De Atoll gaat voorlopig bedient worden met alleen de remote control en het afspelen van muziek van een USB-stick, die reeds achter in de Atoll is geprikt.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

Doe jezelf een plezier; pak het netwerk aan, zorg dat je die stabiel hebt, middels een draadje of wifi. Zeker niet middels powerlines. Die voldeden wellicht het vorige decennium in sommige situaties, maar voldoen niet meer aan de vereisten (snelheden, stabiliteit) van de huidige apparatuur.

Zelf heb ik het wifi in de KPN modem/router uitgezet en er een sterke, snelle en stabiele eigen router achter geplaatst voor het wifi.

Een streamer bedienen middels een afstandsbediening is toch niet meer van deze tijd  :nowink:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

vanzomereng

[quote author=Xander32 link=msg=3709668 date=1709276998
Zelf heb ik het wifi in de KPN modem/router uitgezet en er een sterke, snelle en stabiele eigen router achter geplaatst voor het wifi.

Een streamer bedienen middels een afstandsbediening is toch niet meer van deze tijd  :nowink:
[/quote]

Ter info, remote-control is slechts tijdelijk ter test.

Mijn smart tv is via wifi ook aan powerliners verbonden en is feitelijk de zwakste schakel en heeft ook meer bandbreedte nodig (immers beeld en geluid), die functioneert uitstekend.
Verder heb ik aangegeven dat ook soms bij weergave vd DVD-speler, het geluid wegvalt.

Het is dan vrij logisch om de eerste verdenking bij het apparaat te leggen.

1 ding is zeker, ik blijf bij Atoll, het geluid is werkelijk subliem.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Quote from: sschot on February 29, 2024, 21:59:50edit: of leg eens een netwerkkabel van de router rechtstreeks naar de Atoll, gewoon als test

Ff los van de oorzaken, ik geloof zeker dat een netwerkkabel direct van de router (meterkast) die naar mijn woonkamer loopt, om daar bijvoorbeeld direct op de Atoll aangesloten wordt,
beter fungeert dan de "signaal verlenging" via de powerliners.

Edoch, er loopt een netwerkabel van de meterkast naar mijn huiskamer maar dit is een oude brakke kabel en deze zit er nog wel maar is niet aangesloten.
Ik heb in het verleden speedtesten uitgevoerd zowel over deze brakke kabel en direct op de router van Ziggo in de meterkast maar dan draadloos/Wifi en deze laatste was veel sneller.  Dit is ook de reden dat ik de powerliners heb gekocht.

Als er een hobbyist hiero aanwezig is, die een nieuwe goede kabel (Cat6)
door deze buis kan trekken, dan houd ik me graag aanbevolen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Rowdy

Hoeveel meter heb je nodig? Heb nog ongeveer 27 meter ongebruikte brandvertragend Cat 6 UTP liggen.

vanzomereng

Quote from: Rowdy on March  1, 2024, 17:10:26Hoeveel meter heb je nodig? Heb nog ongeveer 27 meter ongebruikte brandvertragend Cat 6 UTP liggen.
Bedankt voor het aanbod, als ik de kabel door de wanden heen trek (laat doen)
heb ik aan 10 meter zat en zo rol heb ik nog wel liggen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

sschot

Heeft via wifi aansluiten iets opgeleverd? Of nog niets over te zeggen?
NAD M10 V2 | SA Bonn N8 + Studer900 LPSU | KEF R3 + Focal F900 | REL T5i | Supra MD06 EU/SP MKIII | Supra Lorad SPC | Atlas Hyper 3.5

vanzomereng

Quote from: sschot on March  2, 2024, 19:58:43Heeft via wifi aansluiten iets opgeleverd? Of nog niets over te zeggen?

Nog niet geprobeerd....staat nog op de planning

Gisteren 9 uur continu muziek gedraaid  :inlove: 
Vanaf USB-stick en volledige bediening via remote control en alles verliep prima. (Atoll wel op het werk aangesloten maar geen data-verkeer benodigd gehad)

Vanochtend 11:00 uur de installatie aan geslingerd en deze continu aangehad en draait nog steeds.  :inlove: 
Muziek gedraaid vanaf mijn NAS en volledige bediening via remote control, alles verliep prima. (= gebruik v/h netwerk, incl.powerliners)

Dit betekent dus, lekker heerlijk feest hiero, want ik hoor graag muziek. 
Dit betekent ook hoe stressvrij de weergave hier is, ben nog steeds aan het luisteren en nog steeds niet luistermoe.
En geloof mij maar we spreken hier niet over rustig achtergrond muziek.  :D

Wel gisteren en vandaag ff tussendoor, beide dagen ca. 90 minuten wezen mountainbiken maar de weergave gewoon laten doorlopen.

Morgen weer hele dag alles aan slingeren en vanuit de NAS bluesmuziek horen (Random Play) maar dan gewoon weer alles bedienen vanuit de tablet, echter niet met de Atoll-app maar via de app BubbleUPnP.

Atoll-bezitter @Laan geeft aan, met de oude versie v/d Atoll-app te spelen omdat de huidige versie, bij hem ook af en toe tot uitval leidde.
Ik heb een vermoeden, dat als de Atoll SDA300 eenmaal met de nieuwe
Atoll-app verbonden is en hier tussen een storing optreedt, het apparaat de weergave stopt.

Maar laat ik hier niet te dramatisch over doen, de muziek heeft eerder hier maximaal 3x op een dag ermee gestopt op een continu speelduur
van ca.6 tot 8 uur.

We pellen het probleem beetje bij beetje af en als de analyse is,
dat mijn netwerk niet goed is, nemen we verder maatregelen.
De mogelijkheid is ook, dat het aan mijn tablet ligt.
In dit geval kan ik dit testen door de Atoll vanuit mijn mobiele telefoon te bedienen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

vanzomereng

Vandaag, de luistermarathon voortgezet en lekker de hele dag veel vette bluesmuziek de revue laten passeren.
Gespeeld is de muziek vanaf de Nas en de bediening heeft met de tablet plaatsgevonden maar niet met
de Atoll-Signature2-App maar met BubbleUPnP-App.

Deze dag is probleemloos verlopen en mijn verdenking gaat meer naar de Atoll-Signature2-App dan
dat er iets mis is met mijn netwerk en/of de Atoll-SDA300.

Mijn sterke vermoeden is....
De Atoll SDA300 kan uitstekend functioneren zonder deze Atoll-Signature2-App, echter zijn ze eenmaal met
elkaar verbonden met het netwerk en wordt deze verbinding ff onderbroken (hickup) treed het issue op.
Met de BubbleUPnP-App over hetzelfde netwerk en zelfde tablet, geeft geen issues.

Bovenstaande wordt min of meer bevestigd door @Laan, deze had ook vergelijkbare issues
met de Atoll-Signature2-App en heeft deze app verwijderd en speelt met nu de oudere/voorgaande Atoll-App.

Komende week nog veel muziek luisteren en wat opties proberen en ik heb goede hoop.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

Xander32

De applicaties waarop streamers draaien worden steeds zwaarder, uitgebreider en vragen steeds meer van het netwerk. Wanneer je netwerk onvoldoende capaciteit heeft, loop je het risico dat je bij iedere toekomstige update van de Atoll, weer met issues te kampen krijgt. Verstandig om er een frisse netwerkkabel te leggen 👍🏻 (en/of zorgen dat je wifi een boost krijgt).
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Spijkie

Quote from: vanzomereng on March  1, 2024, 12:30:10Ff los van de oorzaken, ik geloof zeker dat een netwerkkabel direct van de router (meterkast) die naar mijn woonkamer loopt, om daar bijvoorbeeld direct op de Atoll aangesloten wordt,
beter fungeert dan de "signaal verlenging" via de powerliners.

Edoch, er loopt een netwerkabel van de meterkast naar mijn huiskamer maar dit is een oude brakke kabel en deze zit er nog wel maar is niet aangesloten.
Ik heb in het verleden speedtesten uitgevoerd zowel over deze brakke kabel en direct op de router van Ziggo in de meterkast maar dan draadloos/Wifi en deze laatste was veel sneller.  Dit is ook de reden dat ik de powerliners heb gekocht.

Als er een hobbyist hiero aanwezig is, die een nieuwe goede kabel (Cat6)
door deze buis kan trekken, dan houd ik me graag aanbevolen.

Ik zou gelijk een klusser inschakelen die er cat6e doorheen trekt, ze binden de nieuwe kabel aan de oude en zijn redelijk snel klaar. Dan een normale switch met ifi voeding en klaar ben je.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

vanzomereng

Quote from: Spijkie on March  5, 2024, 14:51:22Ik zou gelijk een klusser inschakelen die er cat6e doorheen trekt, ze binden de nieuwe kabel aan de oude en zijn redelijk snel klaar. Dan een normale switch met ifi voeding en klaar ben je.
yep, staat op de planning
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD