Sigberg Audio 10D Subwoofer kloon met 12 inch scanspeak

Started by palmspar, November 7, 2023, 19:59:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

palmspar

De Sigberg Audio 10D Subwoofer heeft 2 10 inch Scan-Speak Discovery drivers met  Hypex's FA501 plate amp
De drivers zitten parallel en geven dus 2 ohm load op de FA501 AMP (400 watts at 2 ohms volgens specs).

Ik dacht zomaar om ook zoiets te maken maar dan met 2 12 inch Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 Subwoofers
En dan de Hypex FA252 FusionAmp die 500 watt gebrugd kan leveren op 8 ohm ik zou de drivers dus in serie kunnen zetten.
Of apart aansturen met 2 x 250 watts @ 4 ohms die de FA252 amp ook kan leveren.

De kast gesloten 67 liter per driver f3 34hz volgens specs van woofer, dat moet veel kleiner dacht aan 50x50x40cm ongeveer 100 liter dus  volgestopt met wol, zodat de woofers zich gedragen of ze in een 10 tot 30% grotere kast zitten.

Wat zijn jullie gedachten over dit project?
Dit lijkt me wel een goede subwoofer te kunnen worden, zelfs beter dan de Sigberg Audio 10D die kleinere drivers en 100 watt minder heeft. :smile:

98db @20Hz op 2 meter output zou mooi zijn maar nog lastig denk ik.
Een Arendal 1723 2s haalt ook zoiets, met 1200 watt en 2x 13.8 woofers


morca

Mooi project.
Wol is persoonlijk,ik vind het niks.
Ik hou ervan als de kast aan de kleine kant is .
En de drivers iets strakker klinken.

2 keer 250 watt zou goed bij de drivers passen.

En DUAL OPPOSED ontwerp.
Gaat wel een strakke subwoofer worden denk ik  :music:


Henkjan_O

toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

Ralf67

Ik heb in het verleden wel eens een gesloten subwoofer met de 12 inch Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 gebouwd.

Hypex ds4.0 erbij en speelde super.

Ook de variant met een PR erbij ging behoorlijk laag.

De nieuwere plate amps van Hypex lijken me nog beter .

Mooi project.

palmspar

Ik heb nog nooit een sub gebouwd, was aant kijken hoe ik het zou doen.
De Scan-Speak driver lijkt erg veel op de peerless xxls die ook in de svs sb 2000 sub zit.
Veel word ook de jl w3v3 serie woofers gebruikt voor zelfbouw, maar car audio drivers gaan toch niet zo laag dan home audio drivers denk ik.
Meer eq nodig om vlak te spelen onder 20 hz vermoed ik.

Ralf67

Voor JL woofer moet je Morca even contacten.

Maar met de 12 inch ScanSpeak woofer zit je zeker niet verkeerd.

palmspar

#6
In mn vorige auto had ik een jl 10w3v3 2ohm in gesloten 22 liter kist met 500watt jl amp erop, klonk erg goed, denk wel vlak tot 10 hz ofzo.
in een wat grotere ruimte is een f3 van 48hz met zon soort sub natuurlijk niet erg geweldig met diepere bassen.
ik heb die woofer nog liggen heb geen losse subwooferkist meer in mn huidige auto.
Car audio subs spelen loeihard vanaf 45hz ofzo, en home audio subs vanaf 33hz en dan iets minder hard met zelfde diameter woofer denk ik dat het zo ontworpen is.
Die jl w3v3 serie heeft wel een xmax van 14mm das best veel, de scan-speak en peerless xxls hebben 12.5mm

Op loudspeakerdatabase heb ik de jl 10w3v3 eens vergeleken met de 12 inch scanspeak, op 20hz kan de scan speak 95.7 db halen en de jl 94.1 scheelt niet eens heel veel met elkaar.
Vergelijk je op 80hz heeft de scan speak 111db en de jl 114.2db, de midbas van de jl is echt enorm zeker als je nagaat dat het een 2 inch kleinere woofer is ook nog.
Een jl 13w3v3 haalt over de 100db@20hz en 118db@80hz das echt veel, toch een prima keuze voor diy projecten al is het (maar) een car audio subwoofer. :smile: 

palmspar

Home audio woofers hebben minder verschil tussen 20hz en 80hz zo te zien, dus minder dsp nodig om vlak te spelen in wat grotere ruimte.
Ben wat met hypex filter design bezig op de pc, op 34hz heb ik een boost gegeven van 3db die doorloopt tot 14hz.
Daar zou de scan speak op -3db zitten dus dan word het weer zo vlak mogelijk.
op 10hz en 400hz een drop om de woofer te beschermen mocht ie ooit zon signaal krijgen.
Meten en afstellen moet altijd, maar om te beginnen lijkt me het wel wat.
Hypex geleverd met laatste firmware kunnen schijnbaar overweg met fir filters welk voordeel heeft dat?
Als ik het zo begrijp kun je de fase gelijk krijgen met de frequentie, maar dat geeft weer delay en zeker onder 200hz bij subwoofers werkgebied  is dat onwerkbaar.





palmspar

De kast vandaag in elkaar gezet, ie is b38xd46xh50cm met 60 liter netto inhoud.
Heb toch maar de hypex 501 plate amp genomen en sluit de woofers parallel aan geeft 400watt@2ohm.
Wil de sub meten met een umik microfoon en de hypex zo vlak mogelijk afstellen.
Erna gewoon audyssey draaien.

Heb de svs sb 2000 gemeten met rew. Die heeft een erg vlakke weergave, mag hopen dat ik daar in de buurt kom met de diy subwoofer


palmspar

#10
Quote from: morca on November 18, 2023, 18:22:40Welke drivers heb je nu toegepast?

De 12 inch scanspeaks, mooie drivers wegen ook behoorlijk.

palmspar

#11
Quote from: Ralf67 on November  8, 2023, 08:23:03Ik heb in het verleden wel eens een gesloten subwoofer met de 12 inch Scan-Speak Discovery 30W/4558T00 gebouwd.

Hypex ds4.0 erbij en speelde super.

Ook de variant met een PR erbij ging behoorlijk laag.

De nieuwere plate amps van Hypex lijken me nog beter .

Mooi project.

In hoeveel liter kast zat je driver toen?
Ik heb maar 60 liter netto voor 2 drivers, heb wol voor een 80 liter kast prop alles er maar in denk ik. :smile:

Henkjan_O

proppen zou ik niet doen, zeker met de FA501 amp kan je makkelijk de respons krijgen die je wil (Linkwitz Transform toepassen), dan hoef je niet het max aan virtueel volume erbij te halen met veel demping.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

#13
Quote from: Henkjan_O on November 18, 2023, 21:29:01proppen zou ik niet doen, zeker met de FA501 amp kan je makkelijk de respons krijgen die je wil (Linkwitz Transform toepassen), dan hoef je niet het max aan virtueel volume erbij te halen met veel demping.

Nee idd, ga de 4 smalle kanten bekleden met de wol zal wel een pak over houden denk ik.
Benieuwd wat de f3 van de sub word zonder eq.
Op winsd geeft mn 56 liter kast voor 2 drivers Fsc 50.37hz en Qtc 0.895
80 liter Fcs 43hz en Qtc 0.784

palmspar

#14
Met wat wol komt de behuizing richting Qtc 0.80 vermoed ik, kan dat later nog bijstellen in HFD.
Heb zo winsd denkt dat het word met wol, de gegevens in Hypex filter design geplaatst.
Is een 4e order linkwitz transform met een vlak faseverloop denk ik als ik het zo begrijp van uitleg HFD.


Henkjan_O

als je kan meten, is t beter om de meting van de kast te pakken voor de LT
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

palmspar

#17
Quote from: Henkjan_O on November 19, 2023, 12:42:29als je kan meten, is t beter om de meting van de kast te pakken voor de LT

Dat is idd mn bedoeling en aan de hand van die f3 en Qtc waarde kast een nieuwe curve maken met HFD.
En erna weer meten om te kijken of het vlak geworden is.
Maar ik maak eerst de kast helemaal af voor ik de woofers monteer om te gaan afstellen.

palmspar

#18
Quote from: morca on November 19, 2023, 12:26:00Ik gebruik helemaal geen wol in mijn gesloten kisten.
Zonder wol Klinkt strakker bij mij .

Ja maar je hebt misschien de ideale afmetingen van de kast voor de driver?
Mijn woofers hebben samen 134 liter netto nodig voor de laagste f3 34hz met Qtc factor kast van 0.707
Ik heb maar 55 liter netto voor beide woofers, zonder wat wol ga ik erg veel output inleveren als ik dat toch vlak wil krijgen tot 20hz.
Van wat ik begreep is de wol enkel om de driver een grotere kast te laten (zien), dat het strakker klinkt zonder wol weet ik niet.
Ik heb weinig ervaring met sub zelfbouw, alle kritiek is welkom als de sub daar beter door kan worden :smile:

Zo ziet een Arendal 1723 1S eruit vanbinnen is ook maar een wollig gebeuren, dat plaatje had ik al eens eerder gezien op internet.
Hun speakers zitten nog voller gestopt daar moet je bij het monteren de woofer gewoon in drukken lijkt het wel.
Maar Arendal focust zich wel op high output voor HT gebruik vandaar overdreven wol denk ik, al zijn hun speakers wel een van de beter metende en klinkende op de markt.



morca

Qtc kijk ik niet naar.
Als ik die 0.7 aanhoud Klinkt de woofer traag en dik.
Ik kom op boven 0,9 uit met mijn jl drivers.
20 hz nog steeds geen probleem.
Onder 20 hz ook goed output.


palmspar

#20
Quote from: morca on November 19, 2023, 14:17:18Qtc kijk ik niet naar.
Als ik die 0.7 aanhoud Klinkt de woofer traag en dik.
Ik kom op boven 0,9 uit met mijn jl drivers.
20 hz nog steeds geen probleem.
Onder 20 hz ook goed output.



Hoeveel watt amp heb jij op je sub zitten? met veel vermogen heb je veel meer ruimte voor correctie.
De JL w3 serie kan 500watt rms aan de Scanspeak 150 watt rms, dus minder ruimte voor dsp correctie lijkt mij.
Het db verschil tussen 20 en 80hz is bij de 12 inch Scanspeak en de JL 13w3 vrijwel hetzelfde, al kan de JL harder spelen.
De Qtc van de kast zegt ook niet alles hoe het klinkt, de kwaliteit van de woofers maakt ook veel verschil.
Ik wil zo rond de 0.800-0.850 proberen te komen met de kast Qtc.


palmspar

#22
Behuizing verder afgewerkt en schuine kanten gefreest.

De schuine kanten groter gemaakt vond ze te klein, lijkt wel meer op een Arendal 1723 2S nu en 1e keer in grondverf.
Dan weer plamuren en weer gronden
Wil 2x gronden en minstens 4x lakken met satin zwart :smile:
Er zit meer dan een halve plaat mdf in dat weegt ongeveer 25kg plus nog 15kg woofers het word een zware sub.

palmspar

1e keer afgelakt en bekleed met dempingsmatriaal  :smile: