DSP beter dan normaal stereo?

Gestart door Pathos, juli 17, 2023, 08:08:12

Vorige topic - Volgende topic

jahtari

Je huidige setup kent zijn beperkingen om alles aan te pakken.

Wat je doet met een meting? Je ziet de dips en pieken in (met name) het laag en de nagalmtijd. De pieken kun je er met dsp redelijk uitkrijgen, de dips niet. Anders positioneren kan helpen, maar dan moet je ook telkens meten. Onvoorspelbaar en je bent beperkt in waar je alles kunt plaatsen zoals iedereen.

De nagalmtijd kun je verminderen door demping/absorptie aan te brengen, dit levert een veel strakker geluidsbeeld op omdat je niet de echo's er doorheen hoort.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

FrankBe

Dan is het zaak om zsm met metingen te achterhalen op welke frequenties de room modes in jouw ruimte exact vallen. Als je dan die storende pieken kan uitfilteren met PEQ, mag de sub vanzelf harder gezet worden om de kick bas wat prominenter te laten klinken.

Mijns inziens blijft REW met Umik1 toch de tool bij uitstek om alle problemen met je huidige set en je ruimte haarfijn uit te zoeken.

Staaled

Citaat van: jahtari op juli 17, 2023, 20:20:28Je hebt sowieso dsp nodig om het laag uit de hoofdspeakers te halen.
Dan stapelen de voordelen op inderdaad.

2.2 highlevel , dus via de luidsprekerterminals van de amp naar de REL, biedt sowieso geen DSP opties tenzij de REL die aan boord heeft.

Een goed 2.2 systeem heeft én een crossover én een delay én een EQ functie.
Pas dan gaat het zingen en knallen.

Dus voor de TS een hoop te overwegen en gezien de huidige setup is het maar de vraag of het sop de kool waard is. :-\
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

Citaat van: Pathos op juli 18, 2023, 07:23:00Zou deze MiniDSP Flex met Dirac dan iets zijn?

https://www.minidsp.nl/flex.html

Wat me alleen nog niet duidelijk is, ze hebben het in de handleiding over het gebruik van een eindversterker. Terwijl ik een geïntegreerde versterker heb. Volgens mij moet dat ook kunnen?

Zo te zien 2 inputs die 4 outputs genereert, 2 voor m'n versterker en 2 voor iedere sub?

Gr
Indien je amp een doorlus preamp/poweramp functie heeft kan deze ook daar tussen. Kun je bronnen blijven schakelen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Ralf67

Hoe heb je bepaald wat de cross-overs van de subwoofer moet zijn ?

Pathos

Citaat van: Ralf67 op juli 18, 2023, 12:12:45Hoe heb je bepaald wat de cross-overs van de subwoofer moet zijn ?

Puur op gehoor. Wanneer het lekker klinkt en niet overdadig, aangezet of opgeblazen. In harmonie met de rest.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.
Akoestiek: Easy Noise Control.

botsen

Die Spendors gaan behoorlijk laag, dus als je die niet filtert moet je de subwoofers al laag afkappen.

Ik zou eerst de subwoofers uitzetten en dan kijken hoe de spendors zo goed mogelijk klinken met verschillende plaatsingen. Dat moet echt al wel kickbass kunnen geven. Daarna pas de subwoofers integreren.

Pathos

Citaat van: botsen op juli 18, 2023, 12:18:53Die Spendors gaan behoorlijk laag, dus als je die niet filtert moet je de subwoofers al laag afkappen.

Ik zou eerst de subwoofers uitzetten en dan kijken hoe de spendors zo goed mogelijk klinken met verschillende plaatsingen. Dat moet echt al wel kickbass kunnen geven. Daarna pas de subwoofers integreren.

Thx! Dat ga ik zeker nog proberen.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 3000 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuses.

FrankBe

En wat met het karakter en vermogen van de Pathos T.T.? Ik ben geen ervaringsdeskundige met buizen maar heeft die Pathos een ijzersterke controle over de Spendor of is die meer gebouwd voor een  zachter en warmer klankbeeld?

Pathos

Citaat van: FrankBe op juli 18, 2023, 14:26:10En wat met het karakter en vermogen van de Pathos T.T.? Ik ben geen ervaringsdeskundige met buizen maar heeft die Pathos een ijzersterke controle over de Spendor of is die meer gebouwd voor een  zachter en warmer klankbeeld?

De Pathos TT is een hybride ontwerp met buizen als voorversterker en MOS-Fets in de eindversterker met 35 Watt/RMS vermogen. Volgens verschillende testen behoud deze de warme buizenklank met de controle van een solid-state.

De Spendors heb ik kwa impedantie gedrag op de Pathos uitgezocht en dippen niet onder de 5 Ohm.
Stereo 2.2 setup:

Mediator

Citaat van: botsen op juli 18, 2023, 12:18:53Die Spendors gaan behoorlijk laag, dus als je die niet filtert moet je de subwoofers al laag afkappen.

Ik vroeg me dat zelf ook al af. Vloerstaanders die gespecificeerd zijn op 32 hertz. Nu is die 32 hertz niet gespecificeerd dus zal wel iets hoger liggen maar dan nog. Ik ken Spendor als heel energetisch klinkend maar zonder ergens te irriteren. Ik vraag me af waarom je subs gebruikt tenzij je kamer (te) groot is. Kies dan liever voor een ander systeem zodra je subs maar op één plek kunt opstellen. Als sommige nummers wat onnatuurlijk overkomen dan is er mijn inziens nog geen volledige balans in een set. Dat je aangeeft dat dit in het laag zit hoeft niet persé. Soms kan een tilt in bijvoorbeeld mid-hoog veroorzaken dat je laag lijkt tekort te komen. Volgens mij heb je het namelijk over nuances. In mijn optiek moet vooral het middengebied helemaal kloppen. Dan klopt meestal de rest ook.   

Pathos

Citaat van: Mediator op juli 18, 2023, 16:43:28Ik vroeg me dat zelf ook al af. Vloerstaanders die gespecificeerd zijn op 32 hertz. Nu is die 32 hertz niet gespecificeerd dus zal wel iets hoger liggen maar dan nog. Ik ken Spendor als heel energetisch klinkend maar zonder ergens te irriteren. Ik vraag me af waarom je subs gebruikt tenzij je kamer (te) groot is. Kies dan liever voor een ander systeem zodra je subs maar op één plek kunt opstellen. Als sommige nummers wat onnatuurlijk overkomen dan is er mijn inziens nog geen volledige balans in een set. Dat je aangeeft dat dit in het laag zit hoeft niet persé. Soms kan een tilt in bijvoorbeeld mid-hoog veroorzaken dat je laag lijkt tekort te komen. Volgens mij heb je het namelijk over nuances. In mijn optiek moet vooral het middengebied helemaal kloppen. Dan klopt meestal de rest ook.   

Klopt wat je zegt, het gaat om nuances. Ik mis net in een bepaald gebied iets. Verder zeer tevreden! Zoals je al eerder zei; Op zoek naar het Walhalla 😊

De subs brachten meer dan alleen meer laag/bas. Ik ervaarde een meer 3D staging, details en meer muziekinformatie.

Ik ben inderdaad nog zoekende of het inderdaad wel in het laag zit en dat het niet een andere frequentie is die overheerst zodat ik de Kickbas minder goed hoor.

Het lijkt erop dat ik REW of RTA eens ga proberen.

Gr
Stereo 2.2 setup:

chansig

Citaat van: Mediator op juli 18, 2023, 16:43:28Ik vroeg me dat zelf ook al af. Vloerstaanders die gespecificeerd zijn op 32 hertz. Nu is die 32 hertz niet gespecificeerd dus zal wel iets hoger liggen maar dan nog. Ik ken Spendor als heel energetisch klinkend maar zonder ergens te irriteren. Ik vraag me af waarom je subs gebruikt tenzij je kamer (te) groot is. Kies dan liever voor een ander systeem zodra je subs maar op één plek kunt opstellen. Als sommige nummers wat onnatuurlijk overkomen dan is er mijn inziens nog geen volledige balans in een set. Dat je aangeeft dat dit in het laag zit hoeft niet persé. Soms kan een tilt in bijvoorbeeld mid-hoog veroorzaken dat je laag lijkt tekort te komen. Volgens mij heb je het namelijk over nuances. In mijn optiek moet vooral het middengebied helemaal kloppen. Dan klopt meestal de rest ook.   

Ik heb ooit subs in een ruimte van 4 x 4 (voor het gemak) gehad. Beste laag wat ik ooit heb gehad.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

DofN

Ik kan me herinneren dat jouw fronts full range meededen.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

chansig

Ja, ik weet niet meer hoe laag die M ging.

En de correctie via de Paradigm . Plug en play. Wel erg veel lopen schuiven met de subs.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

MichielB

Ik zou zeker niet naar een NAD M33 gaan, ziet er leuk uit en multi functioneel maar nogal een lege sound t.o.v de Pathos. De nieuwere Devialets ken ik niet erg goed maar de "oude" waren ook niet helemaal mijn ding.

Je zou de versterker eens direct op een WCD moeten zetten en dan kijken wat er met de dynamiek gebeurd. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de AQ Niagara 1200 de rem erop zet.

Ook zijn er veel mooie solid state versterkers die erg organisch klinken maar veel meer oempf leveren.
YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Pathos

Citaat van: MichielB op juli 20, 2023, 14:13:39Ik zou zeker niet naar een NAD M33 gaan, ziet er leuk uit en multi functioneel maar nogal een lege sound t.o.v de Pathos. De nieuwere Devialets ken ik niet erg goed maar de "oude" waren ook niet helemaal mijn ding.

Je zou de versterker eens direct op een WCD moeten zetten en dan kijken wat er met de dynamiek gebeurd. Het zou zomaar eens kunnen zijn dat de AQ Niagara 1200 de rem erop zet.

Ook zijn er veel mooie solid state versterkers die erg organisch klinken maar veel meer oempf leveren.

Dank je voor je bericht en de tip!

Dat ga ik zeker eens proberen, direct op de WCD.
Stereo 2.2 setup:

Carloz

Citaat van: MichielB op juli 20, 2023, 14:13:39Ik zou zeker niet naar een NAD M33 gaan, ziet er leuk uit en multi functioneel maar nogal een lege sound t.o.v de Pathos. De nieuwere Devialets ken ik niet erg goed maar de "oude" waren ook niet helemaal mijn ding.

Eens. Voordat je besluit een NAD M33 te kopen, eerst luisteren. De mijne heeft het geen 3 weken volgehouden. Niet NAD-waardig.
Bericht is niet bedoeld om M33 bezitters tegen de schenen te schoppen maar om de TS te behoeden voor een miskoop.

FS249

Ik gebruik normaal stereo 2.1. Heb niks met processor gestuurde speaker afstellingen. Blijf graag zelf " in control".

De uiteindelijk door mij gevonden monitoren voldoen aan de WAF en heb ik uitgezocht op mijn ruimte. De sub is op gehoor afgesteld,zodat hij goed bijdraagt, maar niet te lokaliseren is.

Voor ons klinkt het goed en een toevallige gast was ook zeer onder de indruk. Ik / wij zijn zeer tevreden.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

Rowdy

Heb ook niks met DSP. Zo weinig mogelijk elektronica in de signaalweg.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

jahtari

Citaat van: Rowdy op juli 20, 2023, 19:14:06Heb ook niks met DSP. Zo weinig mogelijk elektronica in de signaalweg.
Zonder dsp heb je weer andere problemen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.

FS249

jahtari

Citaat van: FS249 op juli 20, 2023, 21:14:07Ik ben benieuwd.
Voordelen dsp:

Pieken in de weergave verminderen die ontstaan door de ruimte.

Fasereinheid, alles in dezelfde tijd laten arriveren op de luisterplek.

Evenwichtiger laag creëren met meerdere subwoofers.

Werken met verschillende curves qua frequentieweergave naar eigen smaak, muzieksoort of stemming.

Minder afhankelijk van de "perfecte" opstelling.