Geen geluid meer uit mijn sub :-( Wat is er kapot?

Started by tonus, July 20, 2023, 21:31:19

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

tonus

Er komt geen geluid meer uit mijn sub. Ik heb een losse sub (JL audio 10w3v3-4) met een XTZ Sub AMP 1 DSP versterker, die is high level aangesloten op mijn PrimaLuna buizenversterker, die heeft geen sub out. Zie https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=159275.0 voor meer achtergrond.

De XTZ gaat wel aan, en de VU ledjes slaan gewoon uit. Alleen komt er geen geluid uit de sub. Hoe kan ik nu testen of de versterker toch kapot is of dat de speaker kapot is? Ik heb geen andere sub versterker en ook geen andere sub woofer. Ik heb met de voltmeter gemeten dat de plus en min van de speaker een weerstand hebben, dus geen los contact in de kast (en ik verwacht dan ook geen kapotte woofer).

Kan ik de XTZ testen met een gewone luidspreker? Ik heb nog een paartje kleine boston accoustic speakers? Of gaat dat niet lukken en betekent dat einde verhaal van de speakers? En vergelijkbaar, kun je sub woofer testen met een gewone versterker?

Eigenlijk verwacht ik dat de XTZ toch overleden is. Deze is uit 2010, niet gebruikt tot 2017, maar wel wat ouder dus. Daarom ook een beetje rondgekeken voor vervanger. Ik heb high level aansluiting nodig en DSP, ik kwam uit bij hypex FA501 en de FA251 uit. Is 250 watt voldoende voor deze woofer en relatief rustig gebruik, alleen muziek en niet zo hoog volume.

 

Rowdy

Staat de VU-meter parallel met de luidspreker? Zo ja, dan is de versterker toch niet defect als de VU-meter uitslaat?

Misschien een draadje los getrild of slechte solderingen.

morca

250 watt is krap voor deze driver.

Zou misschien net gaan.
De xtz is 300 zie ik.

300 is optimaal voor de driver,
max 500 watt rms volgens JL site.

Je mist maar 50 watt tov optimaal.



mmuetst

Antwoord op je twee vragen, ja dat kan, je kunt een gewone versterker op de sub aansluiten en je kunt een gewone speaker op de sub aansluiten. Als je maar niet gelijk de volume opendraait en met beleid alles doet is het geen probleem.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.


tonus

Dank voor de reacties! Ik ga dan eerst sub testen aan gewone versterker en XTZ testen met gewone speakers. Dan hoop ik iets uit te sluiten.

Wordt vervolgd

H&C Hifi

Je kan ook gewoon even aan een penlite 2 draadjes knopen en die tegen de plus en min van de woofer houden..
dan moet je een tikje horen..

hoor je niks is of je penlite / batterij leeg of je woofer stuk  ;)

tonus

Omdat ik niet zo van uitproberen met de buizenbak hou (en de tip Marcel niet gezien had), de hele handel naar de werkkamer verplaatst. Eerst gewone luidspreker aan de XTZ, en tot mijn verbazing geluid! Ik had eigenlijk verwacht dat de XTZ de geest had gegeven. Dan voor de zekerheid de sub aangesloten op de XTZ, ook geluid! Mmmm, bijzonder.
Straks alles weer naar de woonkamer verhuizen en zien of het daar nu wel wil werken.

Ondertussen wel nieuw idee gekregen, die XTZ is eigenlijk te groot voor de kast, zo'n hypex is een stuk kleiner. Dus optie zou kunnen zijn hypex voor in de woonkamer en nog een klein (8 inch?) subje bouwen voor in de werkkamer met de XTZ. Ik heb daar Kefs LS50s, daar kan best een subje bij :-)


mmuetst

Quote from: tonus on July 22, 2023, 11:09:33Omdat ik niet zo van uitproberen met de buizenbak hou (en de tip Marcel niet gezien had), de hele handel naar de werkkamer verplaatst. Eerst gewone luidspreker aan de XTZ, en tot mijn verbazing geluid! Ik had eigenlijk verwacht dat de XTZ de geest had gegeven. Dan voor de zekerheid de sub aangesloten op de XTZ, ook geluid! Mmmm, bijzonder.
Straks alles weer naar de woonkamer verhuizen en zien of het daar nu wel wil werken.

Ondertussen wel nieuw idee gekregen, die XTZ is eigenlijk te groot voor de kast, zo'n hypex is een stuk kleiner. Dus optie zou kunnen zijn hypex voor in de woonkamer en nog een klein (8 inch?) subje bouwen voor in de werkkamer met de XTZ. Ik heb daar Kefs LS50s, daar kan best een subje bij :-)
Toch ergens een kabel los gezeten? Maar goed om te lezen dat het spul weer draait.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.