Atmos Puinhoop, hoe hebben jullie het opgelost mbt 7 kanaal versterker?

Started by Ghia, January 8, 2023, 08:35:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ghia

Als eerste probeer ik uit te leggen hoe ik tot dit draadje gekomen ben. Mijn hoofdvraag (zie einde) is hoe jullie Atmos hebben toegepast of het
gewoon bij 7.X gehouden hebben?


Al jaren heb ik een basis 5.0 systeem en dat beviel prima, 2 dikke Jamo's zuilen met voor mij voldoende sub, dikke center en twee kleine achter
speakers. Helaas staan de Jamo's in mijn ruimte wat in de weg (niet optimaal) en aangezien ze al weer bijna 30 jaar oud zijn, tijd voor wat nieuws.
Immers is voor mij tv audio belangrijker dan muziek audio op deze set.

Gekozen voor een leuk 2de hans set; Teufel 5.1 sys. 4 met een Onkyo TX-NR636. Bij stom toeval kwam ik nog 3 losse frontspeakers uit eenzelfde
Teufelset tegen.
In eerste instantie wilde ik de nu 6 frontspeakers aansluiten en ging op onderzoek mbt parallel en serie, maar dat bleek geen goede idee.
Toen kwam ik er achter dat mijn Onkyo een Atmos optie had.
Wat is Atmos?

5.1 is duidelijk, daar is niet veel verwarring over, tevens 7.1. Redelijk duidelijk hoe de speakers ongeveer moeten komen te staan/hangen etc.
Maar dan Atmos, wat een puinhoop. Het lijkt wel alsof Dolby iets op de markt wilde brengen om wat extra licentie inkomsten te kunnen genereren.
Atmos klinkt natuurlijk leuk, maar de info die ik kon vinden was dat het op iets bleek te lijken wat er al was.

Het liefst immers zoveel mogelijk speakers gemonteerd, om zo nog meer nadruk te kunnen leggen geluid door de kamer te laten galmen.
Met 6 of 12 speakertjes erbij kun je als geluidstechnicus aardig wat aan prutsen.

Maar mijn Onkyo is in basis een 7.2 en leuk dat ik dan de optie heb om 2 kanalen te gebruiken voor Atmos.
Maar waar horen die 2 effect speakers dan?
Dan lijkt het helemaal fout te gaan. Op internet gaat men alle kanten op. In basis heeft Dolby het over 4 speakers in het plafond, waar de meesten ook
niet over te spreken zijn.
Logischerwijze zou je gewoon twee effect speakers (hoog) voor willen hebben en 2 (hoog) achter, liefst nog 2 (hoog) midden. Dan nog mooier er op
oorhoogte 6 bij. Twaalf speakers er minimaal bij?
5.X.12 of 7.X.12, heb je een dikke versterker nodig. Of een extra Atmos versterker?

Om het verkooppraatje nog meer bizar te maken mag je ook op je bestaande zuilen twee speakertjes zetten die het Atmos effect dan via het
plafond laten kaatsen. Klinkt leuk, maar is dat ook zo?
Velen zijn daar niet over te spreken en hangen die speakertjes dan toch (hoog) front op.
(Helemaal wordt het een raar verhaal met al die huidige Atmos soundbars. Verkooppraatjes klinken in ieder geval al geweldig.)
Met een 7.X systeem kunnen de Atmos via de al aanwezige zijspeakers laten lopen, of toch maar de speakers verder naar voren monteren?
Enfin, van Dolby zelf wordt je ook niet veel wijzer, dus is er maar een oplossing!

Welke Atmos opstelling hebben jullie, bij een 5.X.2, versterker?
Of zijn de meeste al overgestapt op een 9 of 11 kanaals?

Ik heb 3 keuzes;

7.1 houden
5.1.2 speakers (hoog) midden
5.1.2 speakers (hoog) front, maar dan kan ik niet meer terugschakelen naar 7.1.


Aangezien ik eigenlijk films/series stream is ook de vraag hoeveel content er eigenlijk is voor Atmos en/of hoe goed mijn Onkyo versterker
een signaal kan verwerken/omzetten. Immers is het er een van de eerste generatie. Bij verkoop geen Atmos maar wel een chip die het in
theorie aan zou moeten kunnen. Hoppa software update en gaan?

Groet en alvast bedankt




jahtari

Atmos is de nieuwe industrie standaard, veel nieuwere netflix films hebben atmos.

Atmos is object gebaseerd, het geluid kan ergens virtueel geplaatst worden en jouw setup bepaalt op welke speakers het geluid verdeeld wordt. Er zijn dus geen vaste kanalen, maar als je meer speakers hebt, kan het geluid daar beter over verdeeld worden, is het effect fijnmaziger.

Daarbij moet je ook reeel zijn over je ruimte, het heeft weinig zin 11 "grondlaag" speakers te hebben in een ruimte van 4x5. Datzelfde voor 6 hoogte speakers.

Ik heb zelf een 7.2.2 setup, met 2 hoogte speakers aan het plafond iets voor mijn zitpositie. Effect is geweldig en wat mij betreft van grote meerwaarde. Een helicopter of stem van boven geeft veel meer het gevoel er echt middenin te zitten.

Als ik moest kiezen tussen 7.1 of 5.1.2 werd het die laatste.

Dolby heeft duidelijke setup guides, zie bijv. https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/7.1.2-dolby-atmos-enabled-speaker-setup-guide/
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kjelt

Ik heb sinds 2014 alweer een  7.4.2 setup: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=89296.msg2722928#msg2722928

Je hebt het over tegenvallen, mijn mening daarover is de volgende:

Wat mij vaak opvalt is dat bepaalde mensen graag een Big Boom ervaren.
Deze personen willen dat een film knalt, alles moet trillen de beleving zoals bij een pretpark bioscoop.
Zeer grote subwoofers, hele zware dikke speakers met hoog vermogen versterkers.

Ik wil hier geen waarde oordeel over geven want die mensen zoeken dat en dat is prima.
Alleen voor deze groep mensen doet Atmos height channels  relatief weinig, alleen bij extreme situaties als een ontploffing, overvliegende straaljager helicopter kogelregens e.d. zullen de height kanalen flink bijdragen. De rest vd film zijn ze omni present, ze geven subtiele echo's reflecties, achtergrond geluiden etc.

Dit is wel iets om te bedenken voor je flink in de hoogte kanalen gaat investeren, het voegt mijn inziens heel veel toe vooral ook bij spannende scenes waar het sfeer verhogend is maar het zijn zeker geen Big Bada Boem verhogende toevoegingen.

Daarnaast zou ik eerst eens bij wat forumgenoten gaan luisteren. Luister dan niet alleen de Atmos democlips want juist daar is alles overdreven. Maar vind je het een toevoeging dan zou je ook kunnen denken om je receiver te vervangen door een processor en losse versterkers of aktieve monitoren afhankelijk van je situatie. Dan ben je ook veel flexibeler in upgrades voor de toekomst.

hifiman

En het volgende is uiteraard ook maar een persoonlijke mening/ervaring:

Ik vond 2 plafond speakers (achter), soms eerder storend dan wat toevoegen. Toen ik naar 4 (2 voor, 2 achter) plafond speakers ging vond ik het opeens een flinke toegevoegde waarde hebben als in betere surround bubble, meer "ambiance" beleving.

denoontje

Hier 7.2.4 met 4 speakers aan het plafond. Ik heb ze iets gericht naar luisterplek omdat mijn plafond n iet hoog genoeg is.
Ik vond het een grote toevoeging vs alleen een grondlaag.Ik had op mijn versterker wel een extra versterker aan te sluiten op de preouts.
.
Ik zat even op https://tweakers.net/pricewatch/377305/onkyo-tx-nr636-zwart/specificaties/ naar de onlyo te kijken.
Volgens mij kun jij max mbt Atmos 5.2.2, dus 2 height speakers (die je ongeveer boven de luisterplek hangt) of 2 upfiring speakers die je op je fronts zet. Ik zou plafondspeakers altijd iets richten.

Of je blijft bij alleen grondlaag en je maakt 7.2.0, dus 7 speakers rondom.
De andere 2 staat voor max aantal subs. Ik zie 2 aansluitingen op de afbeelding

Als je height gebruikt ipv back surrounds moet je dat instellen in je menu denk ik.

Ik zie geen uitgang (pre-out) voor een extra versterker die je kunt aansluiten om evt 4 Atmos speakers aan te sturen zodat je ook naar 7.2.4 kan. Tenzij je nog iets kan configureren met zone 2.

buckler

.2 is prima en meer dan genoeg mits je ze goed hangt. Ik zelf heb grote atmos speakers en daar kan wel geweld uit komen met zoals Kjelt het zegt ''een overvliegende straaljager' of zoiets en verder zijn de meeste films wat tammer en subtiel maar het gaat erom dat het als geheel zo goed is dat je niet eens kan waarnemen uit welke speaker er nou geluid komt...

Hang bij .2 de atmos speakers a 20/25 graden voor je en naar je toegericht.
Hang ze 45 graden schuin, dus meet van je oren naar het plafond ,bv 150 cm, en meet dan vanaf je linkeroor 150 cm uit naar links en vanaf je rechteroor 150 cm naar rechts.
Dan 20/25 graden meer naar voor en richt ze naar je toe.
Met deze manier hangen ze 45 graden.
Bij mij komen ze op deze manier ook exact tussen de fronts en de backs uit en precies in het midden... wat puur toeval is hoor.

Mooiste is om dezelfde speakers te gebruiken als je grondlaag maar dat is vaak niet mogelijk maargoed ik meld het toch maar even.
Een maat van mij heeft 6 atmos speakers ,en die zijn een fractie kleinder dan de twee die ik heb, en ik heb 2 grote en heel eerlijk gezegd mis ik niks wat hij wel heeft maar je moet ze wel goed ophangen. Kleine speakers en recht boven je zal altijd minder goed doorkomen/overkomen dan de 45 graden manier. Ik heb veel video's erover gekeken en heb best aardig wat set up's mogen horen en inderdaad de gerichte speakers hebben meer inpact dan degene die zijn speaker recht boven en alleen naar beneden richtend hebben hangen.
Maar zoals Kjelt zegt verwacht geen hele film door geweld uit atmos speakers
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

Jep

Ghia,

In mijn HT heb ik een 5.2.4 opstelling, 4 Atmos speakers aan het plafond. Hoewel ik deze opstelling niet helemaal conform de Dolby richtlijnen heb kunnen opstellen, vind ik Atmos een hele goede toevoeging. Het geeft een veel mooiere film beleving.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=153330.msg3122995#msg3122995

Ik zou adviseren om eerst eens provisorisch twee speakers op te hangen en te gaan luisteren. Als je dat goed doet, dan kan ik me haast niet voorstellen dat je teleurgesteld raakt. Als ik moest kiezen, dan zou ik ook de voorkeur geven aan 5.1.2 i.p.v. 7.1. E.e.a. uiteraard afhankelijk van de (on)mogelijkheden van jouw ruimte.
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

Toni71

7.2.6 hier. 6 Atmos speakers. Plaatsing conform Dolby richtlijn. Zeker geen grote monitors aan het plafond, i.v.m. bouw omstandigheden, maar wat kleinere speakers

Dit was de kers op de taart. Het maakte de surround bubbel compleet.

Al hang je maar twee mid speakers op boven je. Zeker een aanvulling.

Kerre

5.1.4 hier in de woonkamer  :headbanging: Atmos hangen boven de front en rears. Soort van height luidsprekers wel gericht op de bank. Meer zoals auro 3D voorschrijft. Daarvoor zijn die dali altecos ideaal. Heb toen wel mijn receiver verkocht, ivm geen atmos ondersteuning. En daarnaast een aparte versterker voor de atmosfeer kanalen. Dit was eerst een NAD 916 (mocht je interesse hebben, hij staat hier op de zolder niets te doen).

Zie mijn eigen topic voor meer info.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170146.0
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Ghia

Allereerst hartelijk dank voor jullie reactie's.

@ jahtari
Ik begrijp dat Atmos met 4 extra speakers heel veel kan doen.
Mijn versterker moet het nog met 2 doen en dan kom je op Ytube al snel in een wirwar van verhalen terecht.
In eerste instantie wilde ik ze ook in lijn met mijn frontspeakers, maar meer halverwege de ruimte.
Toen mijn Eega dat hoorde! Moest ik wel met hele goede argumenten komen, die had ik dus even niet.

@ Kjelt
Het tegenvallen ging meer om de duidelijkheid van de informatie.
Het internet ging alle kanten op en Dolby had voor mij ook niet de info die ik zocht.
De link in jou verhaal mbt Atmos geeft al weer een bulk meer info, die had ik nog nergens kunnen vinden.
Tja en geluid is persoonlijk.
Ik zit echter niet te wachten op een Big Boom van mijn vrouw als ze er achter komt dat de speakers toch
niet goed hangen.
Ik heb jaren veel plezier van mijn Jamo's gehad en geen sub gemist. Na verhuizen konden deze niet goed
opgesteld worden in de nieuwe ruimte. Met de nodige beetje pijn toch op zoek naar wat anders gegaan.

@hifiman
Met 4 speakers is de plaatsing al een stuk makkelijker/duidelijker.
Ik raakte alleen in de war van al die meningen/keuzes op het net mbt slechts 2 kanaaltjes.
2 achterspeakers vind ik zelf al meer dan genoeg en als daar 4 Atmos bij komen dan was de keuze
voor mij ook 2 front (hoog) en 2 midden (hoog).
Met slechts 2 wordt het wat twijfelen mbt front of midden plaatsing.

@ denoontje
Ja, het was in basis (bij verkoop versterker) een 7.2.0. Later kon je softwarematig upgraden naar Atmos
en werd het 5.2.2.  Zone twee maakt geloof ik gebruik van de versterkers van de zij speakers, of/of.
Zelf zat ik daarom ook te denken om de speakers net iets voor de luisterplek op te hangen zoals in een
7.X setting.
Nu weer te investeren in een 9 kanaals vind ik ook weer zo wat, moet ik ook weer op zoek naar 1 Teufel
speaker erbij (heb er nu een over).

@ buckler
Daar zat ik ook aan te denken en als ik jou maten volg dan komen ze bij mij net iets over de helft,
meer richting mij ;-)
Ik maak dan gebruik van 5x dezelfde Teufel Systeem 4 speakers. Achter heeft deze set dan 2x dipool,
wat bij mijn montage mogelijkheid prima is.
Maar dan heb ik de speakers prominenter in de ruimte hangen dan dat ik ze voor (front-hoog) zou
monteren.
Evt terug schakelen naar 7.X is dan ook makkelijker. Uitbreiden ook, immers hoef ik er alleen voor
2 bij te hangen.

@ Jep
Wow, wat een mooie ruimte.
Zou mij niets verbazen dat het zo beter klinkt dan volgens de Dolby richtlijnen.
Deze richtlijnen blijken ook door meerdere wat tegen gesproken te worden, vooral de verhalen mbt
plaatsen van inbouwspeakers vond ik al raar. Maar voor ik vrolijk met een boormachine door het huis
heen huppel en mijn vrouw de stuipen op het lijf jaag, wilde ik wat meer zekerheid.
Hoe meer ik zocht hoe groter de twijfel.

@ Toni71
Tja, 6 Atmos speakers. Heel dicht bij het optimum.
Lijkt dus dat velen de voorkeur hebben voor montage van 2 stuks schuin boven en niet geheel front.

@ Kerre
Ook een mooie opstelling zo.
Zoals jij je 4 Atmos speakers hebt was ook een advies van een audio persoon die zo te
horen voor de filmindustrie werkte.
Met 4 stuks heb je zo ook nog een twijfel. Met 6 is de opstelling wel duidelijk.
Helaas houdt het voor mijn versterker met 2 Atmos op, maar bedankt voor de tip.

Op dit moment gaat de voorkeur nu uit naar hoog, zo halverwege de ruimte.
Ga binnenkort de boel ombouwen (wacht nog op wat montage spul) en dan aan de pruts.

Kjelt

Quote from: Ghia on January  8, 2023, 19:24:53
Ik zit echter niet te wachten op een Big Boom van mijn vrouw als ze er achter komt dat de speakers toch niet goed hangen.
:D Lijkt me heel verstandig.

Ghia

Zucht  >:(

Net Installatie handboek gelezen van Dolby, zover ik het begrijp (dank aan Kjelt);

https://www.dolby.com/siteassets/technologies/dolby-atmos/atmos-installation-guidelines-121318_r3.1.pdf

Snap nu ook de verwarring mbt plaatsing speakers.
In basis moet je ze in/aan het plafond hangen. Maar omdat dat niet in elke situatie mogelijk is is Dolby op het geweldige
idee gekomen om 'reflectie speakers' 'toe te passen'. In de tekeningen is zelfs te zien hoe combi's toegepast kunnen worden.
Dus met 2 speakers in/aan het plafond in samen werking met 2 'reflectie speakers' (Atmos enabled speakers).

:blink:

Op Ytube zijn ze niet te spreken over die 'reflectie' methode met slechts 2 speakers (front) en worden ze al snel opgehangen.
Zie pagina 28.
Echter kun je ook de bijna 7.X opstelling gebruiken en dan komen de speakers in het midden te hangen.
Zie pagina 27.

Dan adviseert Dolby ook nog eens om bij Atmos geen Dipool toe te passen!
Jawel, 3x raden, het Systeem 4 THX van Teufel heeft die.

>:(

https://www.soundandvision.com/content/can-i-use-dipole-speakers-dolby-atmos-setup

Nu is het in ieder geval duidelijk waar die speakers ongeveer horen, maar daar waren jullie al uit.

Nu weer even een Dipool probleempje (deze had ik reeds aangesloten op mijn oude set).
Naast mijn luisterplaats heb ik twee kasten van 1,60 hoog. Aan die kast heb ik bovenaan de Dipool
vast gemaakt. Deze hangt dan ongeveer tussen de center en overige (te komen) speakers.
Daarbij straalt een speakerzijde naar voren en eentje naar de muur. De afstand muur speaker is
zo'n 15 cm. (min. advies Teufel is 10 cm).
Afstand rechter Dipool is een krappe meter.

Dacht ik net er toch heel even te wezen.

:yin-yang:



jahtari

Dipool is idd ook achterhaald met atmos. Sommigen houden van dit "diffusere" geluid, maar dat is niet zoals het moet volgens atmos.

Ik heb ook maar 2 hoogte speakers zoals hiervoor aangegeven. Met die 2 ben je in een niet te grote ruimte echt klaar voor de hoogte kanalen. En ja ik snap dat dit niet eenvoudig en acceptabel te realiseren is in een woonkamer.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Ghia

Achterhaald   :(

Nu ben ik niet zo van direct geluid naast mijn hoofd, dus kan 'difuus' toch nog positief werken.
Ik heb nog een gewone Teufel over.
Die ga ik straks voor de lol eens op het linker achter kanaal zetten.

Puhhffs.
Dolby over Dipool.
Gasten die denken met 'kaats-speakers' via het plafond te kunnen werken!

:sarcasm:

jahtari

Ach ja, het hoeft allemaal niet perfect. Ook met 5.1 kun je enorm veel lol hebben van het filmgeluid.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

blue-eyes

Quote from: Ghia on January  8, 2023, 21:02:25
Achterhaald   :(

Nu ben ik niet zo van direct geluid naast mijn hoofd, dus kan 'difuus' toch nog positief werken.
Ik heb nog een gewone Teufel over.
Die ga ik straks voor de lol eens op het linker achter kanaal zetten.

Puhhffs.
Dolby over Dipool.
Gasten die denken met 'kaats-speakers' via het plafond te kunnen werken!

:sarcasm:

Je moet het goed laten afstellen, desnoods betaald / prof. Het geluid komt dan niet "van naast je" maar uit een bubbel - je hele kamer. Meer dan een subtiel verschil!

Mbt kaatsen - geluid en reflecties..... er is meer dan alleen trucjes ;) Je hebt altijd reflecties, die moet je managen. En idd wordt er ook wel bewust reflectie gebruikt. Of dat ideaal is of goed?
Uiteindelijk is de techniek die je afregelt op je eigen smaak. Technisch in orde betekent niet dat jij of ik het het mooist vinden klinken, of juist wel.
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Ghia

In ieder geval is mij nu duidelijk wat de basis opstelling is en waar de verwarring vandaan kwam.
Nu kan ik tegen mijn vrouw zeggen dat het van Mijnheer Dolby en Mijnheer Atmos zo moet  ;)

Daarna een beetje gaan finetunen.

:closedeyes:

palmspar

Heb een atmos 5.1.2 setup met goed geplaatste speakers, het klinkt geweldig bij atmos sound demos.
Bij films word er vaak te weinig aandacht aan atmos besteed in de geluidsmix dus heb je er soms weinig aan.
Is een op youtube waar getest word met verschillende atmos 4k disks, er komt vrijwel geen enkel effect uit de hoogte speakers.
Een goede 5.1 set met goede subwoofer is al Haast perfect, atmos geeft net dat laatste beetje extra.

Ralf67

Draai met een 5.2.4 Dolby Atmos opstelling.

Luidsprekers hangen hoog en naar de luisterplek gericht.

Afgelopen weekend Topgun Marverick gekeken en dat klinkt echt super met die F18 straaljagers.

Je hebt instaande set ?

Ghia

@ palmspar
Dat was ook een beetje mijn probleem.
Hoe 'goed' is de 'toonspoor' of wat kan de chip en software er van maken. Van het materiaal wat via streaming binnenkomt.
De 5.1 set kan ik straks al monteren. De zij speakers zet ik straks nog even in een test opstelling.

@Ralf67
Yep, maar zonder de Atmos speakers en met een extra set van 3 stuks (front). Daarvan wil ik er dus 2 stuks gebruiken
als zij speakers.

rkonings

Hier ook al een aantal jaar geleden geupgrade naar Atmos, 5.2.4
Het blijft een woonkamer en de akoestiek zal nooit perfect worden zoals in een dedicated HT zoals hierboven in het topic.
Het hangt bij mij ook verre van perfect maar het effect is zeker aanwezig.

Wat hierboven is al is aangegeven, de geluidsbubbel wordt er gewoon beter door.

doen dus!
Marantz 7013, MA Gold&Silver; Shield; Epson Tw9400

Ghia

Het zal even zijn tijd nodig hebben die audio bubbel zo goed mogelijk te krijgen.

Joost80

7.1.4 heb ik met surrounds tegen de muur aan op plafond hoogte en ingedraaid naar de luister plek. Klinkt perfect voor alles wat 'van boven' zou moeten klinken. Heb een 9 kanaals receiver met een losse twee kanaals versterker voor de fronts.
- LG 55 C1 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

sandervg

Ik heb onlangs van een 5.1 naar een 5.1.2 opstelling gegaan. Wat overwegingen vooraf:
- Het werd niet gedreven omdat ik wat 'miste' maar omdat ik nieuwe receiver kreeg met Atmos functionaliteit. Dus... waarom dat dan niet gebruiken? :)
- Ik had liever een 5.1.4 opstelling gehad, maar in mijn zolder had ik daar geen ruimte voor. Ik had al wel gelezen dat 4 atoms speakers beter werkt dan 2 (groot verschil volgens sommigen)
- Ik heb een ander merk speakers gekozen vanwege financiƫle redenen (mijn fronts zijn te duur om op te hangen en ze maken geen speciale atmos variant).
- Ik heb ze exact volgens de dolby richtlijnen opgehangen: iets voor de luisterplaats, gericht naar de MLP

Mijn ervaringen
- Het viel me in het begin een beetje tegen. Ik had meer 'big sound' verwacht en af en toe ging ik met m'n oor bij de speakers luisteren of ze het wel deden (en ja, ze deden het :))
- Nu (half jaar verder) ben ik er wel blij mee. Heeft niet de enorme impact die ik misschien had verwacht, maar geeft wel een veel ruimtelijker en 'engaging' geluid. Dat verschil is wel groot. Ik zou niet meer terug willen naar 5.1
- Ik heb soms wel het idee dat ze te veel opgaan in de fronts en ik zou ze achteraf wellicht wat meer naar achter hebben willen plaatsen (Ik zou er nu voor kiezen om ze EXACT boven de MLP te plaatsen)
- Dat het een ander merk is, heeft volgens mij geen negatieve invloed op het geluid. Met DIRAC heb ik de klank karakteristiek wel gematcht met de fronts.
- Qua upmixing ben ik nog aan het experimenteren tussen Dolby Surround en DTS Neural X. DTS schijnt meer naar de Atmos te sturen, maar ik weet nog niet wat ik fijner vindt.

Hopelijk heb je hier wat aan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

hillie

5.1.2 is niet object-based. De atmost mixer maakt er twee height channels van. Je hebt minimaal 5.1.4 nodig voor immersive objects. Wil niet zeggen dat 5.1.2 niet goed klinkt, naar de effecten zijn significant minder.