Kjelt's kamer: finally a laser in da house

Started by Kjelt, November 23, 2008, 20:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kjelt

Quote from: HTip on December 19, 2012, 11:39:40
Slimme oplossing om signaal van stroom te scheiden. Werkt het en hoor je verschil?
Ik ben de goot nog aan het afbouwen en de kabels opnieuw aan het maken (waren nu te kort  :( ).
Maar als het goed is hoor ik dadelijk geen verschil  :D want ik had hier voor al de balanced audio kabels afgeschermd in een geaarde goot gelegd.
Ik zal het melden als het zover is.
De reden dat ik nu de boel omdraai is tweerlei:
-Ten eerste kan de gebalanceerde audioverbinding zelf al geinduceerde ruis neutraliseren dus waarom deze dan nog extra afschermen?
-Ten tweede de echte boosdoener (de 230VAC) dien ik dus af te schermen maar wel zonder extra capaciteit toe te voegen. Extra capaciteit krijg je wel bij de bekende afgeschermde 230VAC kabels. Daar heb je overigens alleen last van als je aangesloten apparatuur grote stromen trekken. En dat laatste is bij mij zeker het geval met een zware 3 kanaals eindversterker en twee DD-15 subwoofers.

riwi

Vandaag de hw50 mogen bekijken bij Kjelt.

Mooie projector hoor. Enorme bak licht en heerlijk contrastrijk. Kwa blacklevel gelijk aan mijn vw95 en ik denk in de high lamp 3D mode nog wat meer lichtopbrengst hoewel ik dat moeilijk vergelijken vind op een iets kleiner doek en in een andere ruimte. In 2D zag het er netjes uit allemaal. Ik denk dat de vw95 met de lens nog iets meer scherpte brengt, maar ik vind de  hw50 een prachtige projector.
We hebben nog wat met de reality creation zitten te spelen. Dat brengt in sommige scenes best wel iets mits je de instellingen van de DRC matig gebruikt. Bij slechter materiaal lijkt er extra ruis geintroduceerd te worden, maar met strak materiaal maakt DRC het wel mooier/scherper. We hebben met stilstaand beeld op contouren gelet op sharpness edgeenhancement artifacts maar die kon ik niet zo aanwijzen terwijl er wel meer detail te zien was (grassprieten etc). Dus dat was wel positief in tegenstelling tot de conclusie na de demo bij Werner waarbij de DRC erg fors 'aan' stond en we het allemaal 'helemaal niks' vonden.

Kjelt tot de volgende keer weer :)

Kjelt

Je bent altijd welkom  ;)
Tja Reality Creation is denk ik ook een kwestie van smaak, het is helaas niet het beste van twee werelden maar het kiezen tussen twee.
Als je beeldmateriaal echt goed is dan lijkt het alsof er een soort van plastick laagje van de lens wordt weggehaald, kleine details worden scherper en beter zichtbaar, helaas ten koste van wat ruis in effen vlakken (zoals bv lucht) of in overdreven standen hele artifacten (zoals je ze vroeger zag bij mpeg encoderingen met te lage bitrate). Er zijn twee parameters waar je mee kunt experimenteren (resolutie en ruisonderdrukking) waar ik zelf kies voor een zeer conservatieve stand op resolutie en iets hoger op ruisonderdrukking dan is het resultaat soms best aardig. Meestal zet ik het tot nu toe uit want veel hoog kwaliteit beeldmateriaal is er niet echt. Gewone films ruizen al van zichzelf en dat wordt alleen maar erger dan. Toch een leuke ontwikkeling, als de processingpower nog beter wordt kan het in de nabije toekomst best wel wat brengen. Voorlopig draai ik even zonder.

Verder is ons toch iets negatiefs op de HW50 opgevallen, zo nu en dan knippert het beeld een beetje. Ik dacht eerst dat dit door de Onkyo processor kwam omdat als ik de speler rechtstreeks op de projector zette het weg was maar vanavond heb ik iets anders geprobeerd. Ik heb het beeld op pauze gezet en het geknipper bleef, dus een indikatie dat het niet aan het bronmateriaal ligt. Daarna overgeschakeld op een high lamp mode en het geknipper was weg. Weer terug geschakeld op low lamp mode en het geknipper was weer weg. Een paar minuten later begon het weer. Ik vermoed dat dit toch aan de modulatie van de lamp kan liggen. Ik zal eens verder moeten experimenteren om de oorzaak te vinden maar ik hoor al meer berichten over geknipper bij deze projector. Overigens valt het me meer op als ik moe ben, kennelijk ben ik er dan gevoeliger voor. Mijn vriendin zag het niet tot ik pauzeerde en er over begon.

kermit

#203
Ik heb het ook gelezen en zijn idd wat klachten over de lamp.
Het zal wel storend zijn als je weet dat het er is. Hopelijk komen ze met een oplossing voor!
Ik heb ook interesse in de Hw50 maar dan niet met flikkerende lampen.
Het verhaal van de (RC) doet me denken aan de vroegere projectoren.De Sanyo Z1 en de Piano enz.
Steeds maar draaien aan de brightness  en het contrast als een film te donker is en steeds weer bijstellen als de film teveel licht had :D. Op een gegeven ogenblik zat ik de hele avond te draaien aan de knoppen om een balans te vinden en de film had ik niet eens kunnen volgen :D
Soms werd ik er gek van. Gelukkig kort erna kwamen de echte projectoren op de markt.
En nu komen ze weer met de Reality Creation. Ik heb het ook gezien in Belgiƫ maar zal het zeker uitzetten.maar verder is het echt een mooie projector.

Kjelt

Ik hoop stiekem dat het een Sony vorm van Constant Light Output is waarbij de lamp naarmate de levensduur vordert steeds minder gedimd wordt.
De reden is dan dat je als consument steeds ongeveer dezelfde lichtopbrengst hebt over de levensduur. Dit wordt een beetje bevestigd door de metingen van Riwi aan zijn VW95 waarbij de lumens nauwelijks gedurende de eerste 500 uur terug lopen terwijl je dat zeker wel verwacht bij zo'n lamp.
Daarnaast treedt het effect niet op bij high lamp mode wat het bevestigd dat het waarschijnlijk toch de lampaansturing is.
Oftewel bv als de lamp nieuw is wordt hij in eco mode op 60% vermogen gezet en als hij 1000 uur op de teller heeft staan in dezelfde mode 85% (zomaar voorbeelden).

riwi

Quote from: Kjelt on December 28, 2012, 19:04:06
Ik hoop stiekem dat het een Sony vorm van Constant Light Output is waarbij de lamp naarmate de levensduur vordert steeds minder gedimd wordt.
De reden is dan dat je als consument steeds ongeveer dezelfde lichtopbrengst hebt over de levensduur. Dit wordt een beetje bevestigd door de metingen van Riwi aan zijn VW95 waarbij de lumens nauwelijks gedurende de eerste 500 uur terug lopen terwijl je dat zeker wel verwacht bij zo'n lamp.

Ik weet het niet hoor, maar ik meet maar weinig verval bij mij :

Quote from: riwi on January 16, 2011, 23:04:26
JVC HD350
Nieuwe lamp (01/09/2010) : iris3 : high-lamp : 244 Lux, low lamp : 155 Lux
Na 104 uur (26/10/2010) :  iris 3 : High-lamp : 196 Lux, Low lamp 134
Na 207 uur (01/01/2011) : iris 3 : High-lamp : 188 Lux, Low lamp 130
Na 301 uur (02/04/2011) : iris 3 : High-lamp : 186 Lux, Low lamp 118
Na 403 uur (13/07/2011) : iris 3 : High-lamp : 182 Lux, Low lamp 126
Na 503 uur (10/09/2011) : iris 3 : High-lamp : 185 Lux, Low lamp 125 (color temp en gamma iets aangepast)
Na 504 uur (10/09/2011) : iris 3 : High-lamp : 199 Lux, Low lamp 135 (Na lamp / glas schoonmaak nogmaals gemeten)
Na 601 uur (11/11/2011) : iris 3 : High-lamp : 214 Lux, Low lamp 150
Na 680 uur is de JVC verkocht.
======================================================================================
Nu speel ik met de Sony VPL-VW95 :

Na  12 uur (02-01-2012) : High lamp : 288 Lux , Low Lamp : 185 Lux
Na 100 uur (04-03-2012): High lamp : 286 Lux , Low Lamp : 173 Lux
Na 200 uur (07-05-2012): High lamp : 258 Lux , Low Lamp : 174 Lux
Na 300 uur (11-08-2012): High lamp : 278 Lux,  Low Lamp : 168 Lux
Na 400 uur (21-10-2012): High lamp : 222 Lux,  Low Lamp : 168 Lux
na 505 uur (27-12-2012): High lamp : 235 Lux,  Low Lamp : 168 Lux

williams

QuoteIk hoop stiekem dat het een Sony vorm van Constant Light Output is waarbij de lamp naarmate de levensduur vordert steeds minder gedimd wordt.
De reden is dan dat je als consument steeds ongeveer dezelfde lichtopbrengst hebt over de levensduur. Dit wordt een beetje bevestigd door de metingen van Riwi aan zijn VW95 waarbij de lumens nauwelijks gedurende de eerste 500 uur terug lopen terwijl je dat zeker wel verwacht bij zo'n lamp.
Daarnaast treedt het effect niet op bij high lamp mode wat het bevestigd dat het waarschijnlijk toch de lampaansturing is.
Oftewel bv als de lamp nieuw is wordt hij in eco mode op 60% vermogen gezet en als hij 1000 uur op de teller heeft staan in dezelfde mode 85% (zomaar voorbeelden).

Hoi Kjelt ik kan het even niet zo snel  meer vinden op het AFS forum maar ik meende gelezen te hebben dat er sommige jongens het zelfde gezien hadden met de lamp en de remedie was om een paar films op de highlamp mode te draaien .

http://www.avsforum.com/t/1432654/official-sony-vpl-hw50es-owners-thread

http://www.avsforum.com/t/1434826/sony-hw50-benq-w7000-epson-5020-jvc-rs55-jvc-rs-46-jvc-rs4810-jvc-rs56-mini-shootout-2012-2013


Williams.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

riwi

Dat zou goed zijn als dat zo is. Even een aantal uur inbranden op high lamp mode.
Ben benieuwd  :)

Kjelt

#208
Normaal bij flikkerende lampen is dat een goede remedie echter hij flikkert ook bij high lamp mode dus zit het volgens mij echt in de modulatie van de lamp. Maar goed het kan geen kwaad het toch te proberen dus bedankt voor de tip  ;)

Kjelt

#209
Het begon bij mij weer te jeuken met het HT upgrade virus, meestal aan het einde van het jaar als de kerstdagen eraan komen :)
Het projector nieuws viel helaas dit jaar wat tegen: er zijn geen nieuwe 1080p projectoren die echt een verschil maken tov de huidige Sony HW-50.
Wel kwamen de recente audio surround ontwikkelingen met name Dolby Atmos mij ten oren.
Voordat ik echter de nieuwe plannen voor mijn woonkamer HT bekend maak nog even een moment opname van de stand van zaken zoals deze vandaag is een 7.2 opstelling:
Speakers: 
front L + R : Duntech Viscount
       center: Duntech Esquire
    Surround: Mirage OM-10-1
Surround Back: Mirage ?R1
   Subwoofers: Velodyne DD-15

Eindversterkers: 
Voor: Classe CA-3200 3x200W
Achter:Classe CA-5100 5x100W 

Pre/Pro:
Onkyo PRSC 5507

Bronnen:
Dune Prime 3.0
Oppo BD83
Oppo 103

Op de fotos kun je de setup zien waarbij meteen duidelijk is dat er qua surround een aantal concessies zijn gedaan.
De Surround back speakers hangen veel te hoog aan de muur en de surround speakers stonden te dicht bij de sweetspot, op de foto staan ze zelfs achter de sweetspot.

Kjelt

#210
Hier de front opstelling met en zonder gordijn aan de linkerzijde als verduistering.

Kjelt

#211
Wel zoals gezegd liep ik dus tegen Dolby Atmos ontwikkelingen aan maar dat had nogal wat gevolgen voor de huidige setup:
-1- De pre/pro moet worden vervangen.
-2- Alle 4 de Mirage surround speakers zijn omnipolair oftewel een niet directe maar diffuse niet te pinpointen speaker en dit mag niet bij Dolby Atmos.
-3- Er moeten een extra aantal (minimaal 2) speakers aan het plafond komen (WAF: :o )

-1-
Hier was ik vrij snel uit, ik was eerst aan het kijken naar de Onkyo PR-SC5530 echter ik kwam door een gesprek met de htforum club er al gauw achter dat Onkyo compromissen had
gemaakt bij de implementatie: ze hadden Audyssey weggelaten omdat ze geen ruimte meer hadden in hun DSP's. Jammer want Onkyo/Integra gebruikt vaak hele goede componenten voor hun DACs en opamp sectie.
Bij de D&M group hebben ze wel gewoon het dubbele aantal DSP's in hun apparaten gezet. Zij hebben slechts 1 pre/pro in het assortiment die Atmos ondersteund en dat is de Marantz AV7702.
Velen op avs waren enthousiast over deze pre/pro en daarom ben ik me hier verder op gaan orienteren.
Het eerste apparaat dat zo'n beetje geleverd werd in NL was aan Jaco en ondanks dat hij het extreem druk heeft heb ik toch bij hem een korte luisterafspraak kunnen regelen en zijn setup beluisterd.
Dit klonk echt goed maar was wel in een andere vrij kleine ruimte en met andere speakers. Daarover later iets meer.

-2- en -3-
Na het lezen van de "dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines" , puzzelen en vele diplomatieke gesprekken met de vriendin over de WAF wilde ik de volgende setup gaan realiseren: 7.2.4.
Eigenlijk officieel is het 7.1.4 omdat er maar 1 discreet kanaal is voor de beide subwoofers.
Tja en dan hoe verder, wat zijn de keuzes en mogelijkheden.
Als ik dezelfde soort versterking en speakers wilde hebben als ik nu had maar dan direct stralers, dan zou dat ten eerste een tweede vijf kanaals Classe versterker kosten plus speakers van pak m beet ook nog eens 750 euro per stuk.
Ik heb destijds meer dan een jaar moeten wachten voor deze eindversterker langs kwam dus zou ik uberhaupt nog eenzelfde 2e hands 5 kanaals Classe kunnen vinden voor een scherpe prijs?
En dan nog de kosten, de extra kosten zouden (voor 8 nieuwe speakers en versterker plus av processor) dik over de 10000 euro gaan, helaas niet binnen het budget en ook niet close ;) .

Ik heb diverse jaren geleden al eens nagedacht of ik studiomonitoren zou gaan gebruiken voor de ht setup. Ik heb vroeger muziek gemaakt en heb daardoor een aantal verschillende merken monitoren leren kennen, zoals Behringer, KRK, Samson en Genelec.
Die laatste Genelecs vond ik geweldig neutraal klinken. Het volledige chassis is uit aluminium en resoneert niet. Wat me toen tegenhield waren de toch wel hoge kosten en onzekerheid of het zou brengen wat ik zocht.
Wat blijkt nu na een PM met Jaco over de 7702 dat hij is geswitched van een Meridian setup naar een AV7702 met Genelec G4 serie speakers.
Ik kwam meteen terug in de oude gedachte om deze speakers ook te gaan gebruiken maar kunnen ze het aan? De G4 wel maar die zijn vrij groot en vrij kostbaar (MSRP $1500/stuk), de G3 daarentegen heeft al WAF vriendelijkere afmetingen, is anderhalf keer goedkoper en ze zijn ook in het wit leverbaar.
Voor een HT in de woonkamer met witplafond en vriendin een must :) .
De G3's leveren net iets te weinig power volgens de Dolby specificatie maar als ik hier de kleine 8020's test (te vergelijken met een G2 als die zou bestaan) dan schrik ik van de hoeveelheid geluid wat er vanaf komt. En de G3 heeft het dubbele aan power.
Wellicht kan ik niet 100% op referentie niveau draaien maar dan zou ik toch doof worden.
De G3 serie heeft twee ingebouwde versterkers van 40W een voor de tweeter en een voor de woofer, geen vermogensverlies in de filters ;)
De lage frequenties gaan bij mij via het bass management in pre/pro toch naar de twee Velodyne DD15's dus te weinig bass daar ben ik echt niet bang voor.

De korte luistersessie bij Jaco heeft me over de streep getrokken, hij draaide vrij zacht maar alle details waren zeer goed te horen.
De heigth speakers brachten behoorlijk veel extra informatie bij een paar Atmos demo stukken en bij Expandables3 waar ze in het vliegtuig zitten hoor je overal om je heen ook boven je de motoren ronken.
Het klonk dus echt prima en als ik nu de plaatsing van de speakers eens volledig volgens de Dolby plattegrond ga doen dan denk ik dat ik er vrij veel op vooruit ga.
Met dank aan Jaco en H&C is de bestelling nu geplaatst, de AV7702 zien de oplettende kijkers al naast de centerspeaker op de grond staan te wachten tot zijn plekje vrij komt, de Genelecs hoop ik nog dit jaar te mogen ontvangen.
De verder oplettende kijker kan al op de eerste foto de witte flamco rails zien die ik vandaag op het plafond heb geschroefd als voorbereiding voor de speakerplaatsing. De komende weken kan ik mijn lol nog op door diverse kabels te gaan solderen, kabelgoten aan te leggen en te zorgen dat de 230VAC voor de speakers loodrecht op de audiokabels lopen en nergens parallel.
Ook mag ik nog 4 luidspreker standaards gaan bouwen of kopen als ik ergens mooie zie voor een zachte prijs (tips zijn welkom) ze zullen wit of licht grijs moeten zijn als ze van metaal zijn en anders ga ik lekker zelf aan het frezen en zagen :)
wordt tzt vervolgd.


kermit

#212
Er zit iets groots aan te komen! :D

Kjelt


jaco

 Ik denk het wel te weten, maar ik vertel het niet  :clapping:
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Zo in post #209 staat nu het hele verhaal tot nu toe.
Met dank aan Jaco voor de invulling van de inspiratie en componentkeuze en H&C voor de offerte.  :thumbs-up:

kermit

#216
Alvast gefeliciteerd met een mooie set up die eraan zit te komen. Ik was al erg onder de indruk van je set! Geluid was al erg goed dus zal nu nog beter worden! Blijf je draaien met de beide velodyne's ?


williams

Hoi Kjelt gefeliciteerd met een geweldige upgrade,ook ik ga in de loop van volgend jaar over op Dolby Atmos .
Ik ben benieuwd wat je van de Marantz gaat vinden ,daar ook ik over was gegeaan von Onkyo naar een Marantz en hier erg tevreden over ben .

Williams.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

Kjelt

#218
Quote from: kermit on December  7, 2014, 17:51:46
Alvast gefeliciteerd met een mooie set up die eraan zit te komen. Ik was al erg onder de indruk van je set! Geluid was al erg goed dus zal nu nog beter worden! Blijf je draaien met de beide velodyne's ?
Bedankt en ja ik blijf zeker met de beide Velodynes door spelen ook al moet ik ze zo nu en dan wel wat dempen of soms helemaal uitzetten.
Gisteren nog bij "der Untergang" als de bommen boven je inslaan dan trillen de deuren in de uitbouw alsof die bommen bij mij in de buurt zijn gevallen  :D

Quote from: williams on December  7, 2014, 18:00:12
Ik ben benieuwd wat je van de Marantz gaat vinden ,daar ook ik over was gegeaan von Onkyo naar een Marantz en hier erg tevreden over ben .
Bedankt.
Ik heb de Marantz (zoals je op de foto ziet) nog niet aangesloten, ik wil eigenlijk eerst de Onkyo verkopen zodat ik deze nog kan laten horen aan de toekomstige koper.

Kjelt

#219
Dus nog even voor de duidelijkheid na de upgrade einde dit jaar zal de set als volgt zijn:

Passive Speakers: 
front L + R : Duntech Viscount
center        : Duntech Esquire

Eindversterker: 
Voor: Classe CA-3200

Active Speakers: 
Surround                : Genelec G3
Surround Rear         : Genelec G3
Top Front Overhead : Genelec G3
Top Rear Overhead  : Genelec G3

Subwoofers            : Velodyne DD-15

Pre/Pro:
Marantz AV7702

jaco

Hopenlijk krijg je niet dezelfde opmerkingen als ik kreeg: te kleine speakers. Duidelijk mensen die nog nooit een genelec hebben gehoord, en een deel van hun had ook graag wat anders had verkocht..

Ik draai blijkbaar zacht, maar het kan erg luid met de G4 speakers, en het blijft goed klinken op hoge volumes. Verder heel mooi systeem met alle accessoires die je kunt krijgen. Helaas wel duur bij Genelec. Ik heb wat creatieve oplossingen bedacht om ze op de bestaande punten te kunnen plaatsen.
Er zit standaard een rubber ding onder waardoor je de hoek van de speaker wat kunt veranderen. Daar past een m8 kopmoer mooi pas in. Dus in mijn flamco rais waar de surrounds op staan 4 M8 boutjes erdoor met een kopmoertje erop en het staat stevig voor een paar euro.
De fronts heb ik op een K&M statief gezet, de helft goedkoper dan de Genelec statieven (die ook bij K&M worden gemaakt) gewoon een genelect base plate in plaats van de statiefplaat vastschroeven en de front speakers staan ook mooi stabiel en precies op oorhoogte instelbaar.
Ziet er niet echt mooi uit, maar staat toch achter een acoustisch transperant scherm.

Succes met de opstelling.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Quote from: jaco on December  7, 2014, 19:11:23
Hopenlijk krijg je niet dezelfde opmerkingen als ik kreeg: te kleine speakers.
Nou daar ben ik niet bang voor hoor, ik heb de 8020 (G2 equivalent) nog eens beluisterd in de woonkamer en daar komt me toch een bak geluid uit!
En dan heeft de G2 de helft van de power van de G3's die ik nu heb genomen, dus nee ik ben er wel gerust op.
Jij hebt zelfs nog de G4 dus ik snap niet waar ze het over hebben dan. Hebben ze het uberhaupt wel eens beluisterd of gaan ze alleen op de afmetingen af?

Als iemand geen bassmanagement heeft (dus geen subwoofer) dan kan ik me er nog iets bij voorstellen. Dan ga je het laag (<50Hz) wat missen.
Ik heb twee 15" Velodyne subwoofers staan dus dat laag zit wel goed. Maar the proof is in eating the pudding dus dat moet nog gebeuren.

Wat veel mensen niet weten, want ze kennen Genelec niet, is dat dit de Mercedes van de studio monitoren zijn. De kans is groot dat de film zelf op dit soort monitoren afgemixed is.
Maar ja wat men niet kent en niet in een of ander audiofiel hoogaangeschreven blad getest is dat deugt bij voorbaat al niet voor sommigen  ;)

Hey bedankt nog voor de tips, ik zal zelf ook wat gaan knutselen met de speaker bevestiging, ik wil ze toch recht omlaag laten dus dat is eenvoudig zelf te maken met een aluminium plaatje.
De speakerstands ga ik misschien ook nog zelf maken maar ik ga ook even kijken of ik ergens mooie dunne stands kan vinden.


donaldk


Kjelt

Quote from: donaldk on December  7, 2014, 20:07:13
Je plafondgordijn is verdwenen?
Plafondverduistering niet die zie je nog hangen.
Mijn verduistering aan de rechterzijde (gezeten vanuit de HT stoelen) is wel verdwenen door de uitbouw.
Na de verbouwing was mijn idee om een gordijn op te hangen zoals die nu ook links hangt echter het is zo'n lang stuk dat dit zelfs bij het inschuiven erg gaat opvallen tegen de witte muren, oftewel niet echt mooi en zeer laag WAF gehalte. Ik heb nog (en zit nog steeds) zitten denken over alternatieven maar het valt niet mee.
De lichtste rolgordijnen met motor zijn de 24V luxaflex rolgordijnen maar daar zit dan nog steeds een bak om van 7x7cm en dat op het plafond vlak voor de uitbouw stuit op protesten. En dan ook vooral dat als zij tv zou willen kijken terwijl ik film kijk dat ze niet meer naar de keuken kan of de rest van het huis want er zit geen opening in een rolgordijn  :D

Helaas en dat ben ik vergeten te vermelden zal het rechter verduisteringsgordijn er na de upgrade ook aan moeten geloven. De reden is niet de WAF maar de Dolby Atmos overhead speakers.
Als ik het gordijn laat hangen waar het nu hangt zal het voor deze overhead speakers komen te hangen, daar gaat je bubbel.
Het gordijn is nu in ingeschoven toestand mooi langs de muur van de kast zie fotos.
Als ik de gordijnrails verder naar achteren monteer houdt het gordijn bij de kastdeur op, echt niet handig dus. Een bocht in de rail werkt niet, die zou bijna 90 graden moeten buigen op zeer korte afstand.
Kortom tenzij ik nog een alternatief weet te vinden zal de zij verduisteringsgordijnen verdwijnen , je moet soms iets voor beter geluid over hebben.

donaldk

Ik las 'wit plafond', vandaar. Plaatjes had ik niet gezien.