Welke Bas traps kopen ? Of toch maar zelf maken ?

Started by mel, January 5, 2023, 17:55:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

mel

Beste mensen,

Ik ga me er toch aan wagen om mijn HT akoestisch aan te pakken.

In de eerste plaats Bass traps in alle hoeken van de muur waar mijn projectie scherm hangt. Later panelen op alle eerste reflectie punten van de 5 speakers.
Ik wil liefst bas traps kopen als ik er goeie vind die betaalbaar zijn ( hoewel ik twijfel of betaalbaar en goed in dezelfde zin past  ;) ) Als ik googel naar bas traps kom ik alle soorten en maten en prijzen tegen
    Zijn er mensen die bastraps hebben gekocht en er zeer tevreden over zijn ?
Ik vraag me ook af of de bastraps van bijgevoegde foto kan werken ? lijkt me een beetje een simpele oplossing ;)

Ik hoor het graag  :)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jahtari

Dit soort basstraps zijn veel te klein om goed te kunnen werken.

Je kunt er het beste zelf maken. Aantal akotherm of rockwool platen tegen elkaar. Houten constructie met doek erom heen en klaar.

Massa is kassa in dit geval, hoe meer hoe beter.

De vraag is ook of je niet beter eerst panelen kunt maken voor de eerste reflectiepunten aan wand of plafond. Als je dat met 10-15cm dik spul doet, helpt dat enorm om een deel van de galm uit de ruimte te halen.

Ik heb 4 van deze https://www.bax-shop.nl/absorbers/ekustik-woody-queen-1200x600x150-cream-white-absorptiepaneel en wat zelfgebouwd spul, zie de link in mijn sig.

Als je meer geld eraan wilt of kunt uitgeven, dan kun je misschien ook basstraps kopen die vooral op een bepaalde frequentie werken. Dan moet je wel eerst weten welke frequentie problemen geeft. Dus altijd eerst meten met REW en een umik-1.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mel

Quote from: jahtari on January  5, 2023, 20:08:06
Dit soort basstraps zijn veel te klein om goed te kunnen werken.

Je kunt er het beste zelf maken. Aantal akotherm of rockwool platen tegen elkaar. Houten constructie met doek erom heen en klaar.

Massa is kassa in dit geval, hoe meer hoe beter.

De vraag is ook of je niet beter eerst panelen kunt maken voor de eerste reflectiepunten aan wand of plafond. Als je dat met 10-15cm dik spul doet, helpt dat enorm om een deel van de galm uit de ruimte te halen.

Ik heb 4 van deze https://www.bax-shop.nl/absorbers/ekustik-woody-queen-1200x600x150-cream-white-absorptiepaneel en wat zelfgebouwd spul, zie de link in mijn sig.

Als je meer geld eraan wilt of kunt uitgeven, dan kun je misschien ook basstraps kopen die vooral op een bepaalde frequentie werken. Dan moet je wel eerst weten welke frequentie problemen geeft. Dus altijd eerst meten met REW en een umik-1.

Mooie ruimte man.
Zie ik het goed dat je de bastraps zelf hebt gemaakt ? ( met akotherm panelen ?? )

De bedoeling is inderdaad van ook de eerste refkectiepunten aan te pakken. Welk soort akotherm is hiervoor geschikt ?
En 10-15 cm dik  ?? :( :o

Die gekochte panelen met natuurhouten kader zijn echt prachtig!
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820


henkt1

Ik heb er nog 2 liggen.  Morgen zal ik foto sturen
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

jahtari

Quote from: mel on January  5, 2023, 22:15:20
Mooie ruimte man.
Zie ik het goed dat je de bastraps zelf hebt gemaakt ? ( met akotherm panelen ?? )


Die gekochte panelen met natuurhouten kader zijn echt prachtig!
Zie hier: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=174366.msg3593535#msg3593535 ergens in het midden en onderaan.

Is met mdf gemaakt en vurenhouten latten en akotherm platen ertussen. Even inzoomen en je ziet hoe het in elkaar zit.

Geleerde les: meet eerst de platen voordat je een constructie maakt. Ik was ervan uitgegaan dat de akotherm platen exact 60x40 waren, maar dat was net iets meer, waardoor het net niet paste in de gemaakte behuizing. Dus veel moeten wegsnijden, pokkewerk.

Een vriend van me heeft enkele rockwool platen op elkaar geplakt en daar een doek omheen, ziet er ook goed uit en is een stuk sneller en goedkoper. Maar ik wil zelf geen rockwool.

Als je de gekochte panelen mooi vindt, is dit ook een overweging waard. In vergelijking met de overige apparatuur vallen de kosten mee en het effect is veel groter dan een nieuw netsnoer of andere kabel.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

jahtari

Quote from: chansig on January  6, 2023, 09:00:47
Waarom wilde je geen Rukwol ?

Gr. Hans
Ik denk dat dit geen fijn materiaal is, ongezond in een redelijk open met slechts doek afgeschermd geheel is.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

katwax

Basstraps zijn enkel voor het laag, staat ook normaal aangegeven bij de specs op welke frequentie ze werken. Dus je zou best eerst meten om te weten welke je wil aanpakken.
Als je echter je volledige akoestiek (frequentiegebied) wil aanpakken kan je beter eerst breedbandig gaan als eerste stap en daarna je concentreren op de overgebleven probleem frequenties.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Quote from: jahtari on January  6, 2023, 09:06:36
Ik denk dat dit geen fijn materiaal is, ongezond in een redelijk open met slechts doek afgeschermd geheel is.

Ah so. Ja niet ingepakt is het niet fijn. Klopt.

https://www.isolatiemateriaal.nl/ecologische-isolatie/houtvezel

Ook mooi spul.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

https://dngmns.home.xs4all.nl/rs_ph.html 

al is het maar om de plaatjes te kijken en inspiratie op te doen.

grtn., Ruud
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

ProXius

#11
Quote from: chansig on January  6, 2023, 09:34:09
Ah so. Ja niet ingepakt is het niet fijn. Klopt.

https://www.isolatiemateriaal.nl/ecologische-isolatie/houtvezel

Ook mooi spul.

Gr. Hans

Hmm, die Pavatherm Standard houtvezelplaat (1100x600x120mm) heeft een zeer bruikbaar formaat en erg vriendelijke prijs. Is daar wat mee te maken?
Frame eromheen heen en afspannen met akoestisch printbaar doek voor mooie foto's o.i.d. Ik zie het wel zitten. ;)
- 3-weg zelfbouw prototypes
- ES9038Q2M DAC met Amareno USB
- LG 50pk550 + Epson TW7200 op 123"

katwax

Welke absorptiewaarde hebben die, is dit vergelijkbaar met glaswol/steenwol?
Ik veronderstel Hans dat je enkel de eerst uit de lijst bedoelt, want de andere zullen eerder relfecteren dan absorberen volgens mij, zijn ook eerder wanden.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

henkt1

Ik heb nog 2 van in de aanbieding: GIK acoustics.  120cm hoog en voorkant 58,5cm breed.  Prijs 70 euro per stuk.





JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest


chansig

Ook een goeie link...gebruik hem zelf ook wel eens. :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mel

Quote from: jahtari on January  5, 2023, 20:08:06
Dit soort basstraps zijn veel te klein om goed te kunnen werken.

Je kunt er het beste zelf maken. Aantal akotherm of rockwool platen tegen elkaar. Houten constructie met doek erom heen en klaar.

Massa is kassa in dit geval, hoe meer hoe beter.

De vraag is ook of je niet beter eerst panelen kunt maken voor de eerste reflectiepunten aan wand of plafond. Als je dat met 10-15cm dik spul doet, helpt dat enorm om een deel van de galm uit de ruimte te halen.

Ik heb 4 van deze https://www.bax-shop.nl/absorbers/ekustik-woody-queen-1200x600x150-cream-white-absorptiepaneel en wat zelfgebouwd spul, zie de link in mijn sig.

Als je meer geld eraan wilt of kunt uitgeven, dan kun je misschien ook basstraps kopen die vooral op een bepaalde frequentie werken. Dan moet je wel eerst weten welke frequentie problemen geeft. Dus altijd eerst meten met REW en een umik-1.

Heb je nog een idee welk soort Akotherm panelen je hebt gebruikt?
Ik zou deze panelen willen gebruiken om de eerste reflecties weg te werken.
Ik heb bij een forumlid ook Akotherm panelen gezien, die deed er zelfs geen doek over en dat zag er zeker niet verkeerd uit.
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mel

Bedankt voor de tips  :) , ik kan zo al een eind verder.

De reflectiepunten zal ik wss met Akotherm maken, ik heb deze week bij de fabrikant een staal aangevraagd en hiermee kan ik eens bekijken op welke manier ik de panelen kan maken.

Ik zou deze panelen ongeveer 60x60 cm willen maken, op deze grootte past makkelijk de speakerunit als ik dat controleer met de spiegelmethode. Dus lijkt groter niet zinnig ( en zeker niet voor mijn geldbeugel, ik heb 8 reflectiepunten aan te pakken )

Bastraps zou ik dan ook zelf willen maken, en ik denk meer in de richting zoals Jathari ze heeft gemaakt: vierkant of rechthoekige zuilen i.p.v. driehoeken die je meestal ziet.
Als ik zo meet zou ik bastraps kunnen maken van 25cm x 25 cm, en die zouden zowel links en rechts van het scherm komen en ook boven het scherm in de hoeken maar nu is de vraag of dat dik genoeg is  ??  ;)
En is er een rockwool type die best geschikt is voor dit soort toepassingen ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

katwax

Je mag zeker geen schrik hebben van veel oppervlakte.

Zie TUDelft site -> https://bk.nijsnet.com/03010_Absorptie_materialen.aspx
1.2   Akoestisch materiaal moet vele vierkante meters bestrijken


Ik zou zelfs zeggen, je moet eerder bang zijn van te weinig dan teveel  ;)
Bij basstraps is dit nog meer van toepassing.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

jahtari

25x25 is erg weinig voor bas, kun je misschien 40x40 plaatsen? Is meer dan het dubbele aan volume.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

mel

Quote from: jahtari on January  7, 2023, 15:03:28
25x25 is erg weinig voor bas, kun je misschien 40x40 plaatsen? Is meer dan het dubbele aan volume.

De twee verticale stukken , links en rechts van het scherm zou Max. 37 x 37 cm kunnen. het horizontale stuk boven het scherm zou Max. 30 x 30cm kunnen ;)
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

mel

Ik meende ergens gelezen te hebben dat als je bvb. een akoestisch paneel maakt van 50 mm dik en het enkele centimeters van de Muur of plafond hangt, het paneel de ' eigenschappen ' krijgt van een dikker paneel dan 50mm.

Iemand die dit kan bevestigen ?
Lyngdorf MP 40 / M&K : 3xS150 - 2xS150T - Atmos : 2xLCR 850 - 2x X12 / JVC N5 / Panasonic DPU B 820

jahtari

#24
Quote from: mel on January 10, 2023, 18:33:58
Ik meende ergens gelezen te hebben dat als je bvb. een akoestisch paneel maakt van 50 mm dik en het enkele centimeters van de Muur of plafond hangt, het paneel de ' eigenschappen ' krijgt van een dikker paneel dan 50mm.

Iemand die dit kan bevestigen ?
zie deze video https://youtu.be/7RvBw1YAjCo op 6:18

Je wint met een air gap wat aan absorptie in het laag, maar de air gap kan tegelijkertijd de absorptie in de midden frequenties verminderen, het maakt het verloop van de absorptiegraad grilliger.

Spelen met het tooltje uit de film en je weet meer.

Zie http://www.acousticmodelling.com/porous.php

Dit krijg je met een 50mm dik paneel dat 50mm vd muur hangt, versus daaronder een 50 en 100mm dik paneel direct tegen de muur:
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub