Set van Henkt1

Started by henkt1, December 4, 2022, 12:07:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

katwax

#25
Quote from: Ralf67 on December  7, 2022, 09:00:33
D(irac)SP maakt meer kapot dan je lief is.  8)

Met schuiven en akoestische aanpassingen kan je ook een heel eind komen.
Klopt:
-als je niet begrijpt hoe DSP werkt
-als je foute verwachtingen hebt
-als je niet correct gebruikt

Maar helemaal eens met dat schuiven en akoestiek voor DSP komen en al heel veel goed doen.


On topic:
Nog een mooi voorbeeld dat akoestiek kan in een woonkamer zonder dat het eruit ziet als een studio. Zeer mooi gedaan
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

Quote from: Ralf67 on December  7, 2022, 09:00:33
D(irac)SP maakt meer kapot dan je lief is.  8)

Met schuiven en akoestische aanpassingen kan je ook een heel eind komen.
Oh, helemaal vergeten te vragen, welke microfoon gebruik je? De bijgeleverde van NAD of een UMIK-1/2?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Oystein

Zeker een hele mooie set, een paar blikvangers maar verder netjes opgeruimd.

En de akoestische achterwand is ook erg mooi geïntegreerd, het valt niet eens op dat het een akoestische wand is  :thumbs-up:

Hier heb je vast heel veel plezier van  ;D
Soundirok iOS app -> BeagleBone Black Linux MPD with SPDIF out -> AudioQuest Cinnamon -> Lyngdorf TDAI-1120 -> (speaker out) DH Labs Q10 -> Boenicke Audio W5 / (Line-out) DH Labs Revelation -> Odyssey Khartago Plus -> 2x 12 inch subwoofers

mmuetst

Wat kost nu zo'n bruine akoestische aanpassing "Bella"  :D Hou wel van de klassieke uiteindelijk van je JBL luidsprekers. Mooie set.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

henkt1

Quote from: DofN on December  7, 2022, 09:03:47
1. Je schrijft dat je dynamiek mist. Heb je tone controls aan in je NAD?
2. Verlies van center image / pinpoint. Dat heb ik ook gehad. Welke mic gebruik je? Ik gebruikte een UMIK en daar ging het mis. Met de meegeleverde NAD mic gaat het wel goed. Het bleek dat hij met de UMIK bij de volume kalibratie het rechterkanaal niet goed meenam. Heb je moeilijkheden bij het kalibreren van het geluidsniveau in DIRAC?

Tone controls staan uit.
Ik heb inderdaad een UMIK gebruikt. 
Komend weekend maar eens testen met de NAD microfoon.
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

henkt1

Quote from: mmuetst on December  7, 2022, 19:40:56
Wat kost nu zo'n bruine akoestische aanpassing "Bella"  :D Hou wel van de klassieke uiteindelijk van je JBL luidsprekers. Mooie set.

Bella is onbetaaldbaar.
De hele achterwand 4x2,5 meter was ongeveer 1300 euro aan materiaal.

JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Tabcam

Quote from: henkt1 on December  8, 2022, 07:31:39
Tone controls staan uit.
Ik heb inderdaad een UMIK gebruikt. 
Komend weekend maar eens testen met de NAD microfoon.
De NAD microfoon is juist minder dan de UMIK-1. Mocht je interesse hebben kan ik wel een keer kijken en luisteren, heb redelijk wat ervaring met Dirac.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i


henkt1

Quote from: Tabcam on December  8, 2022, 18:05:20
De NAD microfoon is juist minder dan de UMIK-1. Mocht je interesse hebben kan ik wel een keer kijken en luisteren, heb redelijk wat ervaring met Dirac.

Dat waardeer ik zeer.  Eerst ga ik zelf nog wat puzzelen.  Uiteindelijk is dat ook een onderdeel van de hobby.
Ik realiseer me overigens wel dat het zonder dirac al super klinkt.  En vroeger konden we ook zonder ;-)

JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

DofN

#34
Het punt met UMIK is dat die niet altijd even goed werkt met de DIRAC versie op sommige NAD apparaten. Overigens is men er over het algemeen redelijk uit dat het voor de uiteindelijke geluidsweergave niet uitmaakt of je een umik of de meegeleverde NAD mic gebruikt.

Toen ik een minidsp SHD gebruikte, ook met DIRAC, gebruikte ik wel weer de UMIK.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Per definite is een USB microfoon niet geweldig omdat er timing problemen mee ontstaan.
Dat geeft niks bij een meting maar als je meerdere metingen wil gebruiken kun je problemen krijgen.

Rob

DofN

Wat is dat nou weer voor onzin?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: DofN on December  9, 2022, 14:24:20
Wat is dat nou weer voor onzin?
Ik denk dat Rob het bedoeld dat timing niet exact is als je via REW/ARTA luidsprekers gaat doormeten. Het timingverschil met uitsturen en ontvangen is met nooit exact te bepalen. Dirac gebruikt een andere manier waarbij er continue wordt doorgemeten waarmee het beter gaat.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Pff. TS kan prima een USB mic gebruiken voor zijn metingen met REW of Dirac. Wat een gedoe.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Quote from: DofN on December  9, 2022, 14:24:20
Wat is dat nou weer voor onzin?
Is geen onzin.

Quote from: DofN on December  9, 2022, 18:50:41
Pff. TS kan prima een USB mic gebruiken voor zijn metingen met REW of Dirac. Wat een gedoe.
Als je REW gaat gebruiken voor speaker bouw en de metingen wil gebruiken voor simulatie dus niet.
Of voor Delay's in te stellen tussen de units ook niet.
Alleen voor single metingen geschikt.

Rob

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen


DofN

#42
En daar heeft Martijn M gewoon gelijk, en die weet waar hij het over heeft. En ondertussen meten hele volksstammen met een usb-mic zoals de umik-1. Ik heb geen aandelen, het zal me worst wezen. Maar het kan dus gewoon - als je maar weet hoe het moet en wat de mogelijkheden zijn. Niets waar TS zich druk over hoeft te maken met zijn issue met DIRAC en het inmeten daarvan.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on December  9, 2022, 20:13:01
Is geen onzin.
Als je REW gaat gebruiken voor speaker bouw en de metingen wil gebruiken voor simulatie dus niet.
Of voor Delay's in te stellen tussen de units ook niet.
Alleen voor single metingen geschikt.

Rob
Niet helemaal eens Rob, als je één unit op het linkerkanaal zet en één unit op het rechtkanaal kan het wel. Met meerdere units de voorste op het ene en de andere units op per keer op het andere kanaal dan wil het qua delay prima. Met MiniDSP hoef je zelfs de aansluitingen niet te verwisselen.

Merk de laatste tijd rare vertragingen door Windows. Het duurt de ene keer veel langer dan de andere keer. Kreeg met loopback timing hele rare metingen met 4-8 sec. Dacht eerst dat het msec was maar bleek achteraf sec te zijn dus niet bruikbaar.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

#44
Quote from: DofN on December  9, 2022, 21:00:30
En daar heeft Martijn M gewoon gelijk, en die weet waar hij het over heeft. En ondertussen meten hele volksstammen met een usb-mic zoals de umik-1. Ik heb geen aandelen, het zal me worst wezen. Maar het kan dus gewoon - als je maar weet hoe het moet en wat de mogelijkheden zijn. Niets waar TS zich druk over hoeft te maken met zijn issue met DIRAC en het inmeten daarvan.
Martijn zegt toch ook op de hoogte te zijn van het probleem.
Ik heb ook niet gezegd dat het niet werk met Dirac of REW alleen voor enkele metingen is het prima.
Zeg alleen dat het niet de beste optie is en dat het fout kan gaan bij meerdere metingen die samen gevoegd gaan worden.
En van alle mensen die de USB Mic gebruiken weten 99% dit niet.
Net zoals jij.

Quote from: Tabcam on December  9, 2022, 21:01:56
Niet helemaal eens Rob, als je één unit op het linkerkanaal zet en één unit op het rechtkanaal kan het wel. Met meerdere units de voorste op het ene en de andere units op per keer op het andere kanaal dan wil het qua delay prima. Met MiniDSP hoef je zelfs de aansluitingen niet te verwisselen.

Merk de laatste tijd rare vertragingen door Windows. Het duurt de ene keer veel langer dan de andere keer. Kreeg met loopback timing hele rare metingen met 4-8 sec. Dacht eerst dat het msec was maar bleek achteraf sec te zijn dus niet bruikbaar.
Een loop back meting is altijd het beste ook met een normale microfoon.
Het probleem blijft met een USB microfoon bestaan dat doet er niks aan af.
Je kunt er omheen werken als je een filter simulatie wil doen door de tweeter en woofer tegelijk te meten zonder filter en apart te meten dat dan in het simulatie programma samen voegen en de Delay veranderen totdat het overeen komt met de meting van de 2 units tegelijk.
Heb er zelf ook een om ergens een snelle meting te doen dat is prima, en ik hoef niet alles mee te sjouwen.

Rob

roeleken

Wauw, prachtige set en ruimte Henk!
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

henkt1

Ondertussen met de speakers en de subs aan het schuiven geweest.
Ondanks dat ik bij de subcrawl tot 2 goede posities kwam, bleken de subs zich te cancelen wanneer je ze beide gebruikte.
Met 2 subs hoorde ik namelijk vrijwel geen verschil in vergelijk met geen subs.
1 sub links werkte uitstekend.  Met de andere sub naar rechts voor verplaatst ging het meer dan uitstekend.

Tot nu toe zeer happy zonder dirac.  Wanneer de gordijnen hangen en het nieuwe vloerkleed gearriveerd is dan probeer ik dirac nog eens opnieuw.
Maar indien ik er niet happy van wordt dan laat ik het lekker zo en ga ik niet langer lopen klooien.

JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest

Tabcam

Raar dat ze elkaar altijd cancelen :wacko:. Kan je ook de timing van de subs veranderen?

Het tapijt en de gordijnen helpen vaak in het midhoog maar gaan voor het laag niets doen. Daar zijn bass traps voor nodig.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rob_Dingen

Hoi Henkt1,

Weet niet hoeveel vrijheid je hebt en hoe goed je kunt meten.
Maar als je aan de voorkant in het midden en aan de achterkant in het midden van je kamer de sub's kunt plaatsen en met Delay kunt werken zou je het eens kunnen proberen.
De achterste sub zet je uit fase en meet op de luisterplaats.
Verander de delay van de achterste sub totdat je een zo vlak mogelijke frequentie response hebt.
En dan nog eens luisteren.
Gaat dat niet kun je ze het beste voor in de hoeken zetten.

Rob

henkt1

Hallo Rob,

Voorkant in het midden is helaas geen optie.
Gelukkig staan de subs ook niet 'strak'  in de hoek. 
Door de akoustische wand staan ze uiteindelijk ongeveer 30cm van de achterwand. 

Ik ben op dit moment zeer tevreden met het geluid.
Mocht Dirac tzt iets toevoegen dan is het helemaal fraai.
Zo niet dan is dat ook prima.  Zo gaat het wat mij betreft met alle dingen die je probeert in je set.

Dank voor de tip.

Henk
JBL-L100 - Accuphase C2000, DAC60, P5000 - Bluesound - Zidoo - Samsung - Qnap - Audioquest