Internet aansluit vraag tbv streaming (modem en glasvezel)

Started by Spijkie, August 28, 2022, 12:56:30

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Spijkie

Ik wist niet waar dit te plaatsen dus vandaar bij overig en op dit punt heb ik totaal geen verstand:

Wij hebben dus glasvezel, dit komt uit in een kastje met een voeding, vervolgens loopt er een ethernetkabel naar t modem van kpn en die fungeert als splitter? ( denk ik). Zie foto. Nu de vraag: 1: wij kijken tv via app"s dus geen tv abonnement bij kpn etc, Kan ik dit modem verwisselen door een willekeurige ethernet splitter ? , onze WiFi wordt verzorgd door de Apple AirPort Extreme etc.

2: ik zou de rode ethernetkabel kunnen vervangen door een supra wat nu ook tussen de splitter en streamer zit, zou dit uit kunnen maken omdat hier de aanvoer begint?

Excuses als t er wat onnozel staat maar als er onduidelijkheden zijn vraag gerust.

Gr Spijkie

Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Xander32

Waar hebben jullie het internet abbo ondergebracht? Waarschijnlijk bij KPN?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

eduard

korte antwoord is nee dat kan niet. Kpn heeft wel vrije modem keuze. Maar om een eigen modem te plaatsen heb je best wel wat kennis nodig. De modem is veel meer dan een spliter.
In de modem staat oa configuratie die controlleerd met het netwerk van kpn dat je er echt wel op mag. De een vorm van authenticatie gebeurd er op de modem. Deze communiceerd met net netwerk van kpn zonder de juiste instelling voor oa deze autorisatie zal het internet nooit op komen. Ook deelt de modem ip adressen uit zodat andere device het internet op kunnen zodat je ook daad werkelijk via apple wifi internet hebt.

topic hoort denk ik onder deze thuis
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=113.0

Spijkie

Quote from: Xander32 on August 28, 2022, 13:08:29
Waar hebben jullie het internet abbo ondergebracht? Waarschijnlijk bij KPN?

Ja oud Telfort en overgenomen door kpn.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Spijkie

Quote from: eduard on August 28, 2022, 13:18:18
korte antwoord is nee dat kan niet. Kpn heeft wel vrije modem keuze. Maar om een eigen modem te plaatsen heb je best wel wat kennis nodig. De modem is veel meer dan een spliter.
In de modem staat oa configuratie die controlleerd met het netwerk van kpn dat je er echt wel op mag. De een vorm van authenticatie gebeurd er op de modem. Deze communiceerd met net netwerk van kpn zonder de juiste instelling voor oa deze autorisatie zal het internet nooit op komen. Ook deelt de modem ip adressen uit zodat andere device het internet op kunnen zodat je ook daad werkelijk via apple wifi internet hebt.

topic hoort denk ik onder deze thuis
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=113.0

Dankjewel Eduard, duidelijk verhaal. Experimenteer ik verder met de kabel boel  :pompom:
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

mmuetst

Quote from: eduard on August 28, 2022, 13:18:18korte antwoord is nee dat kan niet. Kpn heeft wel vrije modem keuze. Maar om een eigen modem te plaatsen heb je best wel wat kennis nodig. De modem is veel meer dan een spliter.
In de modem staat oa configuratie die controlleerd met het netwerk van kpn dat je er echt wel op mag. De een vorm van authenticatie gebeurd er op de modem. Deze communiceerd met net netwerk van kpn zonder de juiste instelling voor oa deze autorisatie zal het internet nooit op komen. Ook deelt de modem ip adressen uit zodat andere device het internet op kunnen zodat je ook daad werkelijk via apple wifi internet hebt.

topic hoort denk ik onder deze thuis
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=113.0
Is het een modem of een router? Volgens mij komt er al ethernet uit de glasswitch die voor de router zit. Maar goed, een router is ook geen splitter.
Heb het even opgezocht, kpn gebruikt het volgende: PPPoE authenticatie PAP met een gebruikersnaam en wachtwoord.
Dit moet je configureren als je een andere router wilt gebruiken: handleiding KPN
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jazzy

Quote from: eduard on August 28, 2022, 13:18:18topic hoort denk ik onder deze thuis
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=113.0
Goed gezien, heb het topic even verplaatst.
Quote from: Spijkie on August 28, 2022, 12:56:302: ik zou de rode ethernetkabel kunnen vervangen door een supra wat nu ook tussen de splitter en streamer zit, zou dit uit kunnen maken omdat hier de aanvoer begint?
Nee, dit maakt niets uit. Zolang je een gewone CAT5e of beter kabel hebt liggen komt de data onveranderd bij de streamer. De kabel moet niet beschadigd zijn en indien zelf gemaakt moeten de connectors op de juiste manier aangeknepen zijn. Je kunt hier gewoon de kabels voor gebruiken die bij het modem meekomen of die je koopt bij de Action of Gamma.

Pas na de streamer kunnen kabels het verschil maken, maar dan hebben we het over geluidssignaal en niet over bits en bytes.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Pathos

2. Je kan altijd verschillende kabels testen binnen je budget. Hoor je verbetering dan koop je ze. Zo niet...dan niet.

Ik was heel sceptisch en wilde toch verschillende Ethernet kabels testen. Bij mij bracht juist de eerste meters de mooiste verbetering icm de laatste meter. Tegenstrijdig tegen alle adviezen in. Je leest inderdaad dat de laatste meter tussen streamer en switch het meeste doet. Wat in principe ook is.

Maar ik was toch nieuwsgierig wat de tussenliggende meters zouden doen met een betere kabel. De meter tussen mijn KPN switch bracht met dezelfde kabel, als de laatste meter naar de streamer. De eerste meter van modem naar de KPN switch bracht een heel mooi verschil. Het combineerde het kabelkarakter van m'n laatste meter met het karakter van de eerste meter. Tussen KPN switch en Bonn N8 switch vond ik de standaard 5,- kabel het mooiste.
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Spijkie

Leuk om te lezen. Ik heb nu Supra cat8 van t glasvezel kastje naar t modem en cat6e van de rol van t modem naar cat6e stekkerdoos. Van stekkerdoos weer Supra cat 8 naar switch en van switch weer Supra cat8 naar streamer. Verschil ? Niet duidelijk hoorbaar zoals het wisselen van ls kabel of usb kabel. Wat wel opvalt is het beeld, wij kijken tv via apps dus internetkabel rechtstreeks in de tv. Ik vind t beeld wel veel mooier en t geluid vanuit tv ( gaat via de lyngdorf met HDMI ) ook veel voller.

Gr Spijkie
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

J.A.F._Doorhof

Met alle respect maar met netwerk kabels en streaming is het of het komt binnen of niet. Er is fout correctie en buffering. Dus dat is vrees ik echt verbeelding.

Qua keuze
Wat wij hebben gedaan is het modem van de provider gebruikt en meteen daarna gaan we naar een router met wifi
Daar hangt ons hele netwerk aan plus wifi.

Dus binnenkomst is vast. Maar daarna word het naar eigen keuze ingevuld. In ons geval Google Home.

Maar aub ga geen geld uitgeven aan netwerk kabels of audiofiele switches met netwerk protocollen. Dat is echt geld kloperij.

Signaal komt aan of niet bij netwerk verbindingen. Trap daar aub niet in.

Qua interlinks en audio/video kabels hoor en zie ik regelmatig ook verschillen. Maar met een gebufferde en fout gecorrigeerd protocol is dat echt klinkklare onzin.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

Ps

Stabiliteit en snelheid is een ander verhaal. Daar kan een goede switch flinke verschillen maken. Maar als je geen buffer issues hebt en het beeld loopt gaat een gouden of koperen netwerk kabel geen verschil maken.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 16, 2023, 10:36:33Met alle respect maar met netwerk kabels en streaming is het of het komt binnen of niet. Er is fout correctie en buffering. Dus dat is vrees ik echt verbeelding.

Qua keuze
Wat wij hebben gedaan is het modem van de provider gebruikt en meteen daarna gaan we naar een router met wifi
Daar hangt ons hele netwerk aan plus wifi.

Dus binnenkomst is vast. Maar daarna word het naar eigen keuze ingevuld. In ons geval Google Home.

Maar aub ga geen geld uitgeven aan netwerk kabels of audiofiele switches met netwerk protocollen. Dat is echt geld kloperij.

Signaal komt aan of niet bij netwerk verbindingen. Trap daar aub niet in.

Qua interlinks en audio/video kabels hoor en zie ik regelmatig ook verschillen. Maar met een gebufferde en fout gecorrigeerd protocol is dat echt klinkklare onzin.

Owowow......digitaal gaat niet alleen over aankomen van signaal......er is zoveel meer. Net zoals bij audiokabels.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Leg eens uit hoe dat dan bij netwerk kabels zou moeten werken ?

Daar gaat namelijk geen audio of video doorheen zoals bij een hdmi kabel ;)

Netwerk is een gebufferd en fout gecorrigeerd protocol. Als ik op sandisk schiet of delkin kaarten heeft dat ook 0% verschil. En of ik een kaartlezer in de laptop gebruik van mac of een Windows machine. De fotos zijn 100% exact gelijk.

Pas als je fout correctie weg haalt kun je theoretisch verschillen zien en of horen.

Een switch. Pure verbeelding in mijn optiek. En dat is met ruim 25 jaar it en netwerk ervaring ;). Ondertussen wel verouderd zeg ik eerlijk maar de basis is alleen maar nog beter geworden.

Trap niet in audiofiele netwerk switches.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Er zijn genoeg ervaringen te vinden op dit forum die anders aangeven.

Onderbouwen bij ervaringen is niet nodig.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#14
Ervaring is hier meer dan 25 jaar een IT bedrijf waar we oa netwerken aansloten.
En sinds 1996 een HT bedrijf waar we regelmatig installaties doen, inclusief netwerk.

Na de switch (bekabelingen zonder foutcorrectie en buffering) ga ik de discussie niet aan, daar heb ik zelf ook verschillen in kabels gehoord en gezien. Hoewel ik het het geld niet waard vind boven een bepaald punt.

Maar een netwerk switch en cat kabels... buffers en fout correctie zorgen ervoor dat je signaal niet veranderd, als je stutters ziet of dropouts dan heb je een defecte kabel of switch of een loop in je netwerk, maar audio en video verschillen door een switch of andere cat kabel.... nooit gezien en gezien de manier van signaal verwerking bij een netwerk ook nog eens onmogelijk.

Denk je in dat als er echt verschil zou zitten in de data stream, dan zou je dus alles wat je over dat netwerk kopieert elke keer iets verslechteren, maw 10x een foto kopiëren en je ziet verschil... je snapt neem ik aan zelf ook wel als je dat voorbeeld aanhoudt dat een netwerk geen invloed kan en ook niet zou mogen hebben op wat er bij je streamer aankomt. Er zitten zoveel fout correcties en buffers in een netwerk dat de informatie gewoon aankomt of niet en als het niet goed aankomt zijn er controle bits die zorgen voor een resend, immers je data word in pakketjes verstuurd, niet in een stream zoals veel mensen denken. En elk pakketje word eerst gecheckt voor het doorgezonden word.

Fouten in netwerken zie je met HT puur en alleen in de snelheid dus maw dropouts of niet.
En dat is een ervaring van een audio en video liefhebber met meer dan 25 jaar ervaring in beide systemen inclusief aanleggen en checken (netwerk checkers) bij legio klanten.

Je kan zo een netwerk checker gewoon kopen online en dan zie je exact wat je netwerk doet.
Bespaar je geld aub en geef het ergens aan uit wat echt werkt.

Het enige wat we soms meegemaakt hebben zijn dat er een lichte fluittonen te horen zijn in het geluid.
Dit zijn vaak voedingen waar een audio kabel langs liep, na de kabel een andere route gegeven te hebben zijn die problemen direct opgelost.

Vergeet niet dat veel van de gehoorde verschillen vaak externe oorzaken hebben, voedingen (vooral die externe) kunnen flinke problemen geven in beeld en geluid als je kabels er vlak langs laat lopen of zelfs overheen. In installaties scheiden we ook altijd die voedingen ver weg van andere kabels. Maar dat heeft 0,0 te maken met de cat kabels of de switch zelf, puur het gegeven dat sommige externe voedingen gewoon enorm storingsgevoelig zijn. Hou die weg van je signaal keten en je zal geen verschillen horen door de foutcorrectie van het TCP/IP protocol en buffering.

En geloof je dat niet...
Denk dan aan het volgende.
Het heeft überhaupt geen zin om een switch te vervangen want het hele internet hangt aan ontelbare switches die dan dus allemaal het signaal al standaard verzwakken en verminken, het zou dan een wonder zijn dat je überhaupt beeld en geluid ziet :D
Zonder foutcorrectie en buffering zou het hele internet in elkaar storten, en niemand heeft een gebufferde fiber aansluiting rechtstreeks van de server van Netflix thuis liggen neem ik aan.

En nee, data centres gebruiken geen audiofiele switches :D



www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Neemt allemaal nog steeds niet weg dat de ervaringen van verschillende mensen anders zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Tja, er zijn ook mensen die bij hoog en laag beweren dat de aarde plat is.
Maar goed, ik heb het proberen uit te leggen, trek je eigen conclusie aan de hand van die informatie

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ik heb overigens niets met de ervaren verschillen. Het is meer dat ervaren op dit forum boven feitelijkheden gaan. Hier heb jezelf voor gekozen ivm de gezelligheid.

Daarnaast (wat ik ervan begrijp) is dat men zegt dat er rommel meelift op het signaal en dat dit dus zorgt voor verstoring van de weergave. Anderen hebben ook al uitgelegd dat dit (vaak) niet speelt wegens de afscheiding.

Men is het volgens mij wel over eens dat de data goed overkomt.

Het eea lijkt wat op de gedachte te hinken: we weten nog niet alles, er is meer tussen hemel en aarde, niet alles is te meten en ik ervaar het verschil dus is het er.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

mmuetst

Quote from: J.A.F._Doorhof on April 19, 2023, 10:17:42Tja, er zijn ook mensen die bij hoog en laag beweren dat de aarde plat is.
Maar goed, ik heb het proberen uit te leggen, trek je eigen conclusie aan de hand van die informatie


De aarde is niet plat maar zo rond als een pannenkoek  :D
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jazzy

Quote from: chansig on April 19, 2023, 13:32:16Ik heb overigens niets met de ervaren verschillen. Het is meer dat ervaren op dit forum boven feitelijkheden gaan. Hier heb jezelf voor gekozen ivm de gezelligheid.
Da's een beetje flauw, Hans. Als mensen hier mogen zeggen dat ze verschil horen bij het wisselen van een netwerkkabel, en dat mogen ze, moet je niet gaan zeuren als iemand zegt dat dit niet kan. Leven en laten leven.

Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

jazzy

Heb de discussie die hier stond naar de bittenbak verplaatst, de data is niet weg dus stuur me gerust een PM als je je eigen bericht nog eens na wilt lezen.

Discussie over nut en noodzaak van netwerkkabels, subjectieve ervaringen tov. objectieve feiten e.d. kan prima gevoerd worden en dat gebeurt gelukkig volop. Maar op het moment dat we gaan verwijzen naar jaren oude uitspraken en verwijderde topics dan wordt het onnavolgbaar voor de anderen die meelezen, dat soort discussie dus liever via PM onderling of op een andere plek die daar meer geschikt voor is.

Verder over netwerkkabels en switches, dank u.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Pathos

Ik heb net het laatste half uur nog eens wat kabels getest nav dit topic en een 3 meter AQ Vodka verwisseld met een 10,- CAT6 kabel van modem naar switch om er toch zeker van te zijn dat ik niet helemaal gek ben.

Het verschil is absoluut niet klein te noemen. Aanzienlijk zelfs. De CAT6 speelt alsnog erg mooi. Wat me opvalt is dat het heel luchtig en droog klinkt.

De Vodka voegt warmte toe. Een krachtigere stem en vetter laag. De bekkens klinken minder blikkerig en het geluidsbeeld completer. Alles vloeit mooier in elkaar over.

De CAT6 bracht de stem en podium wel iets hoger. Ik zou met beide zeker wel kunnen leven maar de Vodka brengt meer beleving en emotie.

Ik weet niet hoe het kan of waar het aan ligt maar verschillen zijn er zeker.

Gr
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Wotnix

Hallo lui,

Elke koperen verbinding is onderhevig aan inteferentie.
Netwerkkabels hebben behoorlijke onderlinge constructie verschillen. Ga je zelf connectoren aanknijpen, dan is dit nooit zo goed als dat je een vast aangegoten connector zou gebruiken.

Ik zou zoveel mogelijk mijn netwerk op glas maken.
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |

jazzy

Quote from: Wotnix on May  8, 2023, 11:06:52Elke koperen verbinding is onderhevig aan inteferentie.
Absoluut. Alleen heeft dit geen invloed op de gegevens die overgebracht worden.
Woonkamer: Yamaha RX-V4A - B&W DM630 - B&W HTM62 - Canare 4S11 - Quad L-series 12" sub - Sony KD-65XF9005
Kantoor: Edifier S2000 Pro - Rega P3-24 - Pro-Ject Phono Box S2 - QED Reference Audio 40

Wotnix

Welke invloed heeft inteferentie en overspraak dan wel?
| Denon X2700H | Denon DVD 3600 | ASW Genius 300 speakers | NVIDEA Shield | Philips 47' TV | QNAP 219+ | Intel NUC (HomeAssistant) | Ubiquiti switch + 2AP's |