Wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek?

Started by Rowdy, August 17, 2022, 21:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Rowdy

Quote from: Xander32 on August 19, 2022, 07:48:34
Jij geeft tevreden te zijn met de huidige akoestiek in jouw luisterruimte en het presteren van jouw set, top 👍🏻
Uiteindelijk ben je het ook zelf die dat voor zich moet vaststellen. Echter snap ik dan niet waarom je dit topic gestart bent? Bevestiging of anders, namelijk ... ❓
Als iemand een upgrade wil doen, bijvoorbeeld nieuwe bekabeling, wordt als eerste gezegd 'doe iets aan je akoestiek', terwijl ze niet eens weten hoe de akoestiek bij de topicstarter is. Dus daarom de vraag: wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek? Misschien heeft de topicstarter die een upgrade wil doen wel een goede akoestiek.

DofN

Quote from: chansig on August 19, 2022, 07:58:18
Ik deel je mening.

Ik trek het graag ook wat breder want het gebeurt vaker op het forum dat er op deze wijze een punt gemaakt wordt. Een schijnbare interesse voor iets, terwijl men bezig is een ander punt te maken.

Gr. Hans

Dat zie ik ook.  Ik ga het steeds meer uit de weg, alhoewel ik me heel soms nog laat verleiden.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Quote from: Rowdy on August 19, 2022, 08:06:06
Als iemand een upgrade wil doen, bijvoorbeeld nieuwe bekabeling, wordt als eerste gezegd 'doe iets aan je akoestiek', terwijl ze niet eens weten hoe de akoestiek bij de topicstarter is. Dus daarom de vraag: wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek? Misschien heeft de topicstarter die een upgrade wil doen wel een goede akoestiek.

Ja ja je punt is duidelijk.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

#53
Quote from: Rowdy on August 19, 2022, 08:06:06
Als iemand een upgrade wil doen, bijvoorbeeld nieuwe bekabeling, wordt als eerste gezegd 'doe iets aan je akoestiek', terwijl ze niet eens weten hoe de akoestiek bij de topicstarter is. Dus daarom de vraag: wie bepaalt wanneer een ruimte goed is qua akoestiek? Misschien heeft de topicstarter die een upgrade wil doen wel een goede akoestiek.

Quote from: DofN on August 19, 2022, 08:30:24
Ja ja je punt is duidelijk.

Nou we gaan bij het daadwerkelijke punt geraken. Nog even geduld.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

#54
Quote from: DofN on August 19, 2022, 08:29:58
Dat zie ik ook.  Ik ga het steeds meer uit de weg, alhoewel ik me heel soms nog laat verleiden.

Het gegeven dat ik ruim 30.000 posts heb geeft al aan dat het weinig over inhoud gaat.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.


chansig

Quote from: Rowdy on August 19, 2022, 07:02:02
Ik ga de woonkamer niet dood dempen, zoals er werd geschreven van dempen, dempen, dempen. Heb gelezen op een site dat tussen 25 en 50 % van de vloeroppervlak gedempt moet zijn voor een goede akoestiek, daar voldoe ik aan.

Er is ook nergens geschreven, zeker niet door mij, dat je moet dempen tot je er dood bij neervalt. In een woonkamer lijkt me dat ook niet hetgeen wat je wilt. Want het vraagt wat vierkante meters aan materiaal om dat voor elkaar te krijgen.

Mijn ervaring met een ruimte waarin de demping is zoals hij daar was, was alleen een bijzonder fijne ervaring. Die ervaring heb ik gedeeld. Het effect ook. Deze vorm van demping ging overigens niet ten koste van plaatsing, ruimtelijkheid, levendigheid etc. Juist niet. Iets wat jij niet schrijft maar wat ik nog wel eens lees aan als het gaat over een teveel aan demping. Ik heb die ervaring boven wel gehad. Toen ik iets van demping weghaalde er wat meer ruimtelijkheid kwam. Maar mijn gedachte is dat ik nog niet over het punt van dempen, dempen, dempen en als je denkt dat er genoeg gedempt is: dempen heb gezeten.

Op zolder heb ik de boel aardig gedempt maar het kan nog meer. Iets wat ik wel zou willen want hiermee ben je verlost van alle reflecties (in theorie). Omdat ik van mening ben dat icm een goed metende speaker je dan alles hoort wat er op de opname staat. Maar ik laat het zoals het nu is, al komt er in de toekomst nog 6m2 demping mijn kant op.

Ooit een tijdje in een dode kamer gezeten en dat vond ik erg prettig. Jammer dat er toen geen muziek speelde. Want daar ben was ik wel erg benieuwd. Er werden toen speakers gemeten (de 8c)

Wel mooi om te lezen dat je bepaalde cijfers dan toch wel weet te gebruiken. Hetgeen ik me afvraag is of een standaard tapijt dempt of verstooit. Van wat ik heb begrepen heb je om te dempen (dus echt energie weghalen) dikte nodig. En hoe lager je komt hoe diker dit dan wordt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Dat je het als prettig ervaart om in een dode (ik neem even aan dat je "geluidsdood" bedoelt) kamer te zijn, bewijst denk ik dat je niet een standaard luisteraar bent. Zo'n dergelijke ruimte wordt namelijk door een zeer groot percentage mensen als juist onprettig ervaren.

Dus iets kunnen we nu bestempelen als "niet normaal" of eigenlijk zo dat het afwijkt van het gemiddelde. Of in mooiere termen Hans, je luistert vrij uniek 🫣🤣
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

#58
Quote from: Peerless Monster on August 19, 2022, 15:26:50
Dat je het als prettig ervaart om in een dode (ik neem even aan dat je "geluidsdood" bedoelt) kamer te zijn, bewijst denk ik dat je niet een standaard luisteraar bent. Zo'n dergelijke ruimte wordt namelijk door een zeer groot percentage mensen als juist onprettig ervaren.

Dus iets kunnen we nu bestempelen als "niet normaal" of eigenlijk zo dat het afwijkt van het gemiddelde. Of in mooiere termen Hans, je luistert vrij uniek 🫣🤣

Daarom heb ik het over ik. En schrijf ik niet dat het zo is voor anderen. Maar goeie aanvulling, want voor je het weet maakt een slecht lezer er iets anders van.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Peerless Monster

Quote from: chansig on August 19, 2022, 15:31:00
Daarom heb ik het over ik. En schrijf ik niet dat het zo is voor anderen. Maar goeie aanvulling, want voor je het weet...

Gr. Hans

Precies.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rowdy

Quote from: chansig on August 19, 2022, 15:04:31
Er is ook nergens geschreven, zeker niet door mij, dat je moet dempen tot je er dood bij neervalt. In een woonkamer lijkt me dat ook niet hetgeen wat je wilt. Want het vraagt wat vierkante meters aan materiaal om dat voor elkaar te krijgen.

Mijn ervaring met een ruimte waarin de demping is zoals hij daar was, was alleen een bijzonder fijne ervaring. Die ervaring heb ik gedeeld. Het effect ook. Deze vorm van demping ging overigens niet ten koste van plaatsing, ruimtelijkheid, levendigheid etc. Juist niet. Iets wat jij niet schrijft maar wat ik nog wel eens lees aan als het gaat over een teveel aan demping. Ik heb die ervaring boven wel gehad. Toen ik iets van demping weghaalde er wat meer ruimtelijkheid kwam. Maar mijn gedachte is dat ik nog niet over het punt van dempen, dempen, dempen en als je denkt dat er genoeg gedempt is: dempen heb gezeten.

Op zolder heb ik de boel aardig gedempt maar het kan nog meer. Iets wat ik wel zou willen want hiermee ben je verlost van alle reflecties (in theorie). Omdat ik van mening ben dat icm een goed metende speaker je dan alles hoort wat er op de opname staat. Maar ik laat het zoals het nu is, al komt er in de toekomst nog 6m2 demping mijn kant op.

Ooit een tijdje in een dode kamer gezeten en dat vond ik erg prettig. Jammer dat er toen geen muziek speelde. Want daar ben was ik wel erg benieuwd. Er werden toen speakers gemeten (de 8c)

Wel mooi om te lezen dat je bepaalde cijfers dan toch wel weet te gebruiken. Hetgeen ik me afvraag is of een standaard tapijt dempt of verstooit. Van wat ik heb begrepen heb je om te dempen (dus echt energie weghalen) dikte nodig. En hoe lager je komt hoe diker dit dan wordt.

Gr. Hans
Het dempingsmateriaal wat jij gebruikt dempt dat het volledige audiogebied (20 - 20.000 Hz) of alleen het gebied vanaf ongeveer 1.000 Hz en hoger? Bij het laatste heb je dan last van BOEM-BOEM-BOEM-geluid als je buiten je luisterruimte luistert en je muziek draait op jouw luisterniveau? Zoals bij jongeren in hun BOEM-BOEM-BOEM-auto's. In onderstaande link staan veel artikelen over akoestiek, ook een artikel over 'te gedempt' (naar beneden scrollen), maar als ik het goed begrijp staat daarin het tegenovergestelde dan wat jij ervaar.
https://perfectacoustic.nl/blog/


Nu heb ik 2 stellingen:
- Hoe meer je dempt, hoe meer versterkervermogen je nodig hebt om hetzelfde geluidsvolume te krijgen.
- Goede akoestiek is gebruik maken van een combinatie van harde en zachte materialen in hetzelfde ruimte.


Klopt deze stellingen?

chansig

#61
Ik heb maar gewoon wat gedaan. Niet helemaal waar. Volgens mij heb ik de eerste stappen met Jerry gezet. Dus geen idee waar het wel en niet dempt. Onder er de 200 Hz zal het allemaal niet veel doen. Daar heb je iets meer cm's voor nodig. Hier zit er 10 cm op de schuine wand, paneel van 10 cm op het plafond, 10 cm naast de speakers. En 10 cm tegen de onderkant van de achterste wand. En dat is best wel oke uitgepakt. Ik heb de artikelen niet gelezen. Dus geen idee waar je op doelt.

En nee ik heb geen Boem-Boem-Boem. Die had ik lange tijd beneden wel. Boven niet. Het kan snoeihard en ja dan heb je Boem-Boem-Boem maar die hoort daar dan.

Geen idee of je stellingen kloppen. Maar doet het er veel toe ? Je moet doen wat jij prettig vind klinken. Ik kan bv zeggen dat een kabel niets uitmaakt en dan zeg jij: Maar ik ervaar het wel.

Prima...deze insteek gewoon vasthouden.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

morca

Quote from: Rowdy on August 20, 2022, 08:28:21
Het dempingsmateriaal wat jij gebruikt dempt dat het volledige audiogebied (20 - 20.000 Hz) of alleen het gebied vanaf ongeveer 1.000 Hz en hoger? Bij het laatste heb je dan last van BOEM-BOEM-BOEM-geluid als je buiten je luisterruimte luistert en je muziek draait op jouw luisterniveau? Zoals bij jongeren in hun BOEM-BOEM-BOEM-auto's. In onderstaande link staan veel artikelen over akoestiek, ook een artikel over 'te gedempt' (naar beneden scrollen), maar als ik het goed begrijp staat daarin het tegenovergestelde dan wat jij ervaar.
https://perfectacoustic.nl/blog/


Nu heb ik 2 stellingen:
- Hoe meer je dempt, hoe meer versterkervermogen je nodig hebt om hetzelfde geluidsvolume te krijgen.
- Goede akoestiek is gebruik maken van een combinatie van harde en zachte materialen in hetzelfde ruimte.


Klopt deze stellingen?
Je neemt geen stelling over de demping.
Maar meer over personen imo.

En je weet het antwoord al denk ik.
Nutteloos topic dan imo

Ps in de auto is je akoestiek perfect omdat er geen galm is ... reflectie weinig ivm stoffen dak en stoelen.
Daar ga je al de mist in imo.
Boem boem Klinkt rete strak mits goede auto en inbouwer.

Ik had geen meer versterking nodig na de demping btw.

chansig

#63
Quote from: ruud2 on August 18, 2022, 16:58:46


de vraag wie bepaald wanneer een ruimte goed is qua akoestiek , nou de eigenaar zelf zou ik zeggen.


Merk toch dat ik hem, in zijn algemeenheid, niet kan laten gaan.

Dit is natuurlijk niet helemaal waar. De eigenaar bepaalt zijn eigenste smaak. Maar een goede en slechte akoestiek is echt wel te duiden. Dat de eigenaar liever muziek luistert in een slechte akoestiek is zijn goed recht. Maar de akoestiek blijft slecht.

Je kan zeggen dat iets wat rood is, groen is. Maar daar wordt het rood toch echt niet groener van.

Maar dit stadium zijn we op dit forum al voorbij. Het rood wordt hier op momenten toch echt wel groener.  :wacko:

Gr. Hans

Ps: Ik heb eens in de zoveel tijd nog even contact met Bert. Hij moet erg lachen om het topic. Ws het meest om mij.  :D Maar het gaat goed met hem.

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2


Nu heb ik 2 stellingen:
- Hoe meer je dempt, hoe meer versterkervermogen je nodig hebt om hetzelfde geluidsvolume te krijgen.
- Goede akoestiek is gebruik maken van een combinatie van harde en zachte materialen in hetzelfde ruimte.


Klopt deze stellingen?

kan daar een stukje in meegaan , echter
- om iets trillingvrij te krijgen , massa toevoegen
  hoe lager de frequentie des te meer massa. ( mijn boxjes wegen niet voor niets 225 kg/stuk) en toch zijn de > 90 kg wegende subs niet volledig   
  trillingvrij, zoveel energie komt er vrij.
- versterker vermogen , mwaa, ik kan gewoon de knop op 12 uur zetten en bij een zachte passage een gesprek voeren ,
  valt de muziek in is schreeuwen nog niet voldoende, dat heet dynamiek.
- harde en zachte materialen, diffusie en demping handig combineren.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

RalphH

Quote from: chansig on August 20, 2022, 09:37:59


Ps: Ik heb eens in de zoveel tijd nog even contact met Bert. Hij moet erg lachen om het topic. Ws het meest om mij.  :D Maar het gaat goed met hem.

Nice, doe m de groetn. Persoonlijk mis ik zijn professionele input/kennis wel hier.
Wel fijn dat ie nog kan lachen om dit topic, al is t maar om niet te hoeven huilen. ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jahtari

Quote from: Rowdy on August 20, 2022, 08:28:21


Nu heb ik 2 stellingen:
- Hoe meer je dempt, hoe meer versterkervermogen je nodig hebt om hetzelfde geluidsvolume te krijgen.
- Goede akoestiek is gebruik maken van een combinatie van harde en zachte materialen in hetzelfde ruimte.


Klopt deze stellingen?
1 - ja, een deel vd energie wordt niet via de muur naar je weerkaatst, maar wordt geabsorbeerd (omgezet in warmte), dus je hoort de reflecties minder en moet het dus iets harder zetten. Maar misschien zet je het helemaal niet harder, omdat je alles al duidelijker hoort.

2 - Ervan uitgaande dat je harde muren, vloer en plafond hebt, is met wat absorptie/demping dit al snel de praktijk. Er wordt als paneel gebruikt gemaakt van diffusie (verstrooien van geluid), dat zijn de deels harde materialen en absorptie, dit zijn de zachte materialen.

Ik zou beginnen met 2-3 aborptiepanelen, al dan niet in foto of schilderijvorm. Dit zal al een enorm verschil maken qua galm.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Sjaak_Banaan

Quote from: Rowdy on August 20, 2022, 08:28:21
Het dempingsmateriaal wat jij gebruikt dempt dat het volledige audiogebied (20 - 20.000 Hz) of alleen het gebied vanaf ongeveer 1.000 Hz en hoger? Bij het laatste heb je dan last van BOEM-BOEM-BOEM-geluid als je buiten je luisterruimte luistert en je muziek draait op jouw luisterniveau? Zoals bij jongeren in hun BOEM-BOEM-BOEM-auto's. In onderstaande link staan veel artikelen over akoestiek, ook een artikel over 'te gedempt' (naar beneden scrollen), maar als ik het goed begrijp staat daarin het tegenovergestelde dan wat jij ervaar.
https://perfectacoustic.nl/blog/


Nu heb ik 2 stellingen:
- Hoe meer je dempt, hoe meer versterkervermogen je nodig hebt om hetzelfde geluidsvolume te krijgen.
- Goede akoestiek is gebruik maken van een combinatie van harde en zachte materialen in hetzelfde ruimte.


Klopt deze stellingen?

Op de vorige pagina heb ik een afbeelding gepost over het geperst glaswol+glasvlies, daarin staat ook het absorptiecoëfficiënt. Daarin zie wat het v.a. 125 Hz en daarboven doet, dan zie dus ook dat je echt een dikke laag nodig hebt om nog lager te absorberen. Onder de 125 Hz doet het zeker wel wat, maar denk dat het snel heel snel minder wordt. Zoals anderen ook al zeiden, een paar panelen die tot 125Hz werken gaan nog steeds niet superveel doen, dan moet je ook echt grote oppervlakken gaan behandelen.

Zie ook deze lijst: https://www.bobgolds.com/AbsorptionCoefficients.htm

In de woonkamer vaak niet te doen, tenzij je vrijgezel bent of met die akupanel-wanden o.i.d. gaat werken, die zien er wel fraai uit. :P

Zodra mijn experiment klaar is zal ik de resultaten eens posten in mijn topic.
Dit heb ik trouwens eerder ook al gedaan met pakken rockwool solid sono en de duurdere RPG Modex Plates, stap voor stap metingen. Wanneer je nog verder terug leest vind je ook het rapport van Toine destijds. In het topic van HTip is dit nog veel duidelijker. ;)

Jouw eerste stelling lijkt hier in ieder geval wel te kloppen, moet er een paar tandjes bijzetten om hetzelfde SPL-niveua te halen. Maar wat Ruud zegt, daar kan ik mij ook in vinden. Gisteren heb ik eens een housecurve toegepast, een low_shelf PEQ op 47 Hz van 4dB, en dan kan de boel een stuk zachter zonder in te boeten op impact. Ik ben nog wel een beetje zoekende hierin.

Jouw tweede stelling lijkt mij een goed recept voor een betere akoestiek. Kijk op YouTube eens naar de filmpjes van Anthony Grimani, hij legt het best helder uit vind ik. Waarschuwing: Het zijn wel lange zits. ;)

Wat weerhoudt je trouwens om het eens te meten met het gratis REW?
Wanneer je de resultaten zelf niet goed kunt interpeteren, wat begrijpelijk is, kun je ze nog altijd posten en hulp vragen.
Klipsch KL-650-THX® Ultra2 • Klipsch RF-83 • Klipsch RB-81 II • Klipsch RS-62 II • 21" DIY sub 18Sound • dual Klipsch SPL-150  •  dual XTZ Cinema 3x12 • Marantz SR7013 • Marantz UD7007 • Sony KDL-55HX850 • JVC X5900BE • 3m DIY screen

Bouw HT in kelder

Rowdy

Kan een meting via REW gedaan worden op een iPad of iPhone, heb geen laptop of iets dergelijks?

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

flakkees

ik zag pas een filmpje
nagalm van 250Hz tot 2000Hz onder de 0.6 seconden brengen .
lijkt mij een hele leuke eerste stap . succes . 
Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

chansig

#71
Voutje bedankt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

katwax

Quote from: flakkees on August 20, 2022, 19:02:48
ik zag pas een filmpje
nagalm van 250Hz tot 2000Hz onder de 0.6 seconden brengen .
lijkt mij een hele leuke eerste stap . succes .
Gaat om filmpje van Darko veronderstel ik. Zie -> https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=182881.0 -> een must watch eigenlijk

Overdempen is iets wat ik vaker lees dat mensen schrik van hebben, maar het is "moeilijker" dan je denkt, zeker als je het nog als woonkamer wil houden.
Groter gevaar is echter dat je zo maar random panelen gaat kopen die een zeer beperkt gebied gaan dempen. Gevolg is dan dat dit gebied overdempt zal klinken tov van de volledige range.
Volume moet zeker niet hoger, maar kan vaak veel hoger omdat het niet zo snel zal storen. Het is de kamer die zorgt dat een bepaald volume vaak niet meer aangenaam is door alle weerkaatsingen, dit klinkt inderdaad ook luider.

Harde en zachte matrialen voor goede akoestiek? Het harde is er zo en zo, aders zit je in zo'n kamer met witte stoffen muren  ;D
Ik heb enkel demping aangebracht op advies. Harde diffusor is vooral bij grote ruimtes bruikbaar, moest ik dit vlak achter mij tegen de muur hangen, waar ik 20cm vandaan zit, heeft dit weinig effect aangezien op die korte afstand het weerkaatste geluid nog niet ver genoeg uit elkaar is.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

En Rowdy ? Al iets opgeschoten met alle antwoorden ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Ws toch de keus gemaakt om te gaan voor zekeringen. Want daarbij is het duidelijk: De koper bepaalt en kan hier alle kanten mee op.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.