Schone stroom door netwerk filter Powerplant? Wat zijn jullie ervaringen?

Started by Samro, March 17, 2022, 13:50:00

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Op een geaarde wandcontactdoos?

Quote from: Matthijs1973 on March 18, 2022, 14:19:38
hier ook de Niagara 1200 in gebruik met positieve ervaringen, vooral meer detail en ruimtelijkheid, het werkt gewoon bij mij. Geen wereldschokkende verschillen maar genoeg om op te vallen en de investering te vergoelijken.

ps, daarbij staat zo'n blok toch veel beter in het meubel dan een stekkerblokje van de Gamma? Ik ben daar ook gevoelig voor en ook dat is onderdeel van de hobby/beleving/emotie.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Matthijs1973

NAD M33 // NAD C588 // NAD C568 // Harbeth SHL5plus xd // AudioQuest Niagara 1200

Samro

Tja geaard is volgens mij ook wel belangrijk. Een audiovriend had eens een zware Dan D Agostino om te testen een paar weken. Hij had geen aarden stopcontacten in de kamer en de zekering van de meterkast lag er verschillende keren uit. Snapten niet hoe dit kon maar naar later bleek was de aangesloten verdeeldoos/filter helemaal verschroeit van binnen. Dat was toch een verdeeldoos van zo'n 550 euro ongeveer.
Quote from: Matthijs1973 on March 18, 2022, 15:18:44
jazeker, zoals overigens ook door AQ geadviseerd

twani

Quote from: Samro on March 18, 2022, 21:34:26
Tja geaard is volgens mij ook wel belangrijk. Een audiovriend had eens een zware Dan D Agostino om te testen een paar weken. Hij had geen aarden stopcontacten in de kamer en de zekering van de meterkast lag er verschillende keren uit. Snapten niet hoe dit kon maar naar later bleek was de aangesloten verdeeldoos/filter helemaal verschroeit van binnen. Dat was toch een verdeeldoos van zo'n 550 euro ongeveer.

Prijs en specificaties zijn wel twee heel verschillende dingen ....

Rowdy

Ik denk het volgende:
- of de opgenomen stroom was te hoog.
- of er zat een slecht contact in de verdeeldoos, bijvoorbeeld een draad zit niet goed aangesloten / aangedraaid op de WCD, daardoor krijg je spanningsoverslag en kan het op dat punt gaan vonken.

MichielB

YN-Audio Music at its Best - bijzondere boetiek stijl merken Alare Labs, Albedo Silver, Audia Flight, Cen.grand, Coda Technologies, Ediscreation, LAB12, Signal Projects en x-odos.

Samro

Bedankt voor de vele reacties en goede ervaringen. Er zijn  nogal wat verschillende soorten netfilters dus. Ook  valt me op dat de meeste filters ook enkele niet gefilterde uitgangen hebben waar dan de versterkers vaak op aangesloten worden.

mmuetst

Quote from: Samro on March 19, 2022, 21:34:07
Bedankt voor de vele reacties en goede ervaringen. Er zijn  nogal wat verschillende soorten netfilters dus. Ook  valt me op dat de meeste filters ook enkele niet gefilterde uitgangen hebben waar dan de versterkers vaak op aangesloten worden.
Heb je ook de info meegekregen dat je misschien helemaal geen filter nodig hebt en dat je misschien je geld beter aan andere zaken kunt spenderen? Het kan natuurlijk zo zijn dat je wel storingen mee krijgt uit het lichtnet, maar problemen oplossen die er niet zijn vind ik persoonlijk nogal zinloos.
Sterker nog, in sommige gevallen kan het zelfs nadelig werken.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

jahtari

Ik heb een powergrip YG1.

Mooi apparaat met veel aansluitingen. Heb m nu een jaar en gebruik m vooral om mijn speakers mee aan en uit te zetten. Met de aan/uit knop kan ik een deel vd aansluitingen aan/uit zetten, de rest blijft altijd aan. Ook het stopcontact aan de voorkant is handig.

Ik weet niet of dit veel verschil maakt qua geluid, ik moet dat nog altijd een keer echt testen. Staat op de lange to do lijst van 2022....

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kingpin

Quote from: Samro on March 19, 2022, 21:34:07
Bedankt voor de vele reacties en goede ervaringen. Er zijn  nogal wat verschillende soorten netfilters dus. Ook  valt me op dat de meeste filters ook enkele niet gefilterde uitgangen hebben waar dan de versterkers vaak op aangesloten worden.
Wat de meesten niet weten blijkbaar is dat de huidige generatie (digitale) versterkers vaak al een netfilter hebben ingebouwd om zo de rotzooi van hun eigen switching voeding en opamp te onderdrukken op het net.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

gizmo2

Toevallig zijn ze hier sinds verleden week bezig met het stroom netwerk te vernieuwen en we voor een poosje afgesloten zijn van het net en we nu stroom krijgen via een grote generator die op diesel loopt.

Je zou dan denken dat er klankverschil moet zijn.
ik hoor totaal geen verschil dan wel aangesloten op het net of via diesel generator.

Dus in mijn geval moet ik het zoeken in apparatuur die overal in mijn huis aangesloten is.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6003 met Tapatalk

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

chansig

Quote from: Kingpin on March 20, 2022, 10:12:43
Wat de meesten niet weten blijkbaar is dat de huidige generatie (digitale) versterkers vaak al een netfilter hebben ingebouwd om zo de rotzooi van hun eigen switching voeding en opamp te onderdrukken op het net.

Maar dat is ws een goedkoop filter (net zoals de goedkope zekering, goedkope elco, weerstand etc) en beter 1x teveel filteren dan 1 keer te weinig.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ruud2

PS powerplant op zware eindversterkers schoot diverse malen in de stress , met als gevolg een luide ( echt hard)  brom in het laag.
dat is schrikken als je lekker zit te luisteren!!
ding aan de kant gegooid en nooit meer last gehad van het verschijnsel.
voor mij dus : weggegooid geld.
Mark  , Nelson , Neil , mr. Krell  en Herr Willi Studer spelen samen in een speciale ruimte.
Frits Philips mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

Nlmike

Quote from: Samro on March 17, 2022, 13:50:00
Wie heeft goede ervaringen met een goed netwerk filter van bv Powerplant? Wat geeft het voor betere klank? Ik bedoel een netwerkfilter welke je ook een eindversterker van 2x280 W kunt aansluiten. Als je zelf niet hebt gehoord of uitgeprobeerd niet reageren svp!

Audio science review op yt heeft veel bekende doorgemeten en het resultaat is dat ze ofwel niks doen of zelfs verstoring tovoegen. En dit zijn heel uitgebreide metingen. Aanrader om daar eens naar te kijken. Legt ook uit waarom het niks toevoegd.

Bottomline, stroom moet je filteren NA de omzetting in het apparaat. Daar zijn de filters kleiner en goedkoper. Om 220 te filteren heb je enorme units nodig, veel groter dan die te koop zijn voor een consument. En het is ook niet nodig.

Geld is beter aan wat anders besteed.
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

Kingpin

Quote from: Nlmike on March 21, 2022, 11:08:57
Audio science review op yt heeft veel bekende doorgemeten en het resultaat is dat ze ofwel niks doen of zelfs verstoring tovoegen. En dit zijn heel uitgebreide metingen. Aanrader om daar eens naar te kijken. Legt ook uit waarom het niks toevoegd.

Bottomline, stroom moet je filteren NA de omzetting in het apparaat. Daar zijn de filters kleiner en goedkoper. Om 220 te filteren heb je enorme units nodig, veel groter dan die te koop zijn voor een consument. En het is ook niet nodig.

Geld is beter aan wat anders besteed.
Je hebt verschillende soorten storingen in en om het apparaat.
Voor de net-entree heb je emi/rfi filters die zeer degelijk wel wat doen met je AC-aanvoer voordat het omgezet wordt in gelijkspanning!
Daarnaast dienen deze filters voornamelijk om de rotzooi van het net voornamelijk veroorzaakt door de vele switching voedingen maar ook de digitale opamps te onderdrukken welke weer op een ander apparaat kunnen storen.
Met conducted metingen is dit ook wel aan te tonen.
Of het hoorbaar is laat ik even in het midden, maar aan te tonen is het wel.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Wat al deze apparaten met filters en dergelijke gemeen hebben is het verhogen van de van nature zeer lage impedantie van het net. En of je daar altijd blij mee moet zijn, dat is voor een ieder zelf om uit te maken.

Tussen "groot verbruikers" zoals eindversterkers en het net, daar wil ik eigenlijk zo min mogelijk belemmeringen hebben.



Met vriendelijke groet,

Kermy

Samro

Ik heb inmiddels een IFI DC blocker besteld. Ik lees hier ook positieve recensies over.



Kingpin

Quote from: kermy on March 21, 2022, 12:02:04
Tussen "groot verbruikers" zoals eindversterkers en het net, daar wil ik eigenlijk zo min mogelijk belemmeringen hebben.
Hebben we het dan over 'grote' klasse A bakken of de huidige Klasse D's ?
Zit daar nog verschil in?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

Quote from: Kingpin on March 21, 2022, 12:46:25
Hebben we het dan over 'grote' klasse A bakken of de huidige Klasse D's ?
Zit daar nog verschil in?

Ja, precies daartussen zit juist een enorm verschil.
Qua verbruik en dus stroomsterkte.

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

Quote from: Hannibal_ on March 21, 2022, 12:54:32
Ja, precies daartussen zit juist een enorm verschil.
Qua verbruik en dus stroomsterkte.
Daar hinte ik ook een beetje op.
Tegenwoordig wordt snel gezegd dat de eindversterkers baat bij ongefilterde ingangen hebben op zo'n verdeelblok.
Mijn ervaring is dat dit kan wisselen mbt de gebruikte klasses, en met name de 'digitale' eindbakken met hun switching voedingen er meer gebaat bij zijn.
Daarnaast is het ene filter de andere ook niet...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Quote from: Kingpin on March 21, 2022, 12:46:25
Hebben we het dan over 'grote' klasse A bakken of de huidige Klasse D's ?
Zit daar nog verschil in?

Bij klasse A is het verbruik min of meer constant, een klasse D versterker zal een dynamisch gedrag vertonen in zijn stroom verbruik. Dat daar dan misschien andere voorwaarden een rol zouden kunnen spelen, zou zomaar kunnen.


Met vriendelijke groet,


Kermy

Hannibal_

Quote from: Kingpin on March 21, 2022, 13:15:10
Daar hinte ik ook een beetje op.
Tegenwoordig wordt snel gezegd dat de eindversterkers baat bij ongefilterde ingangen hebben op zo'n verdeelblok.
Mijn ervaring is dat dit kan wisselen mbt de gebruikte klasses, en met name de 'digitale' eindbakken met hun switching voedingen er meer gebaat bij zijn.
Daarnaast is het ene filter de andere ook niet...

lol.... ik had je al hoger zitten ;)
Dacht al.
Maar de opmerking was socratisch begrijp ik.

Mijn eindblokken zitten ook gewoon op gefilterd.
Perrrrrfect....

Maar kijk gewoon naar de specs van je filter/generator/waterval en naar de eisen van je spullen inderdaad
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

Quote from: Hannibal_ on March 21, 2022, 13:35:52
lol.... ik had je al hoger zitten ;)
Dacht al.
Maar de opmerking was socratisch begrijp ik.

Mijn eindblokken zitten ook gewoon op gefilterd.
Perrrrrfect....

Maar kijk gewoon naar de specs van je filter/generator/waterval en naar de eisen van je spullen inderdaad
Dat dus  8)
Same here, mijn eindbak (klasse T) heeft ook een best uitgebreid filter specifiek voor mijn eisen en maximaal vermogen, dan hoor je geheid geen dynamiek verlies.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on March 21, 2022, 12:46:25
Hebben we het dan over 'grote' klasse A bakken of de huidige Klasse D's ?
Zit daar nog verschil in?
Een klasse A versterker zal er geen of nauwelijks last van hebben omdat de stroom constant is.
Een klasse AB of klasse D zeker wel omdat daarbij de stroom enorm fluctueert.
Dus voor de laatste groep is het mijn inziens af te raden.

Rob

Hannibal_

Quote from: Rob_Dingen on March 21, 2022, 16:39:01
Een klasse A versterker zal er geen of nauwelijks last van hebben omdat de stroom constant is.
Een klasse AB of klasse D zeker wel omdat daarbij de stroom enorm fluctueert.
Dus voor de laatste groep is het mijn inziens af te raden.

Rob

Je bent de laatste waarmee ik in discussie wil gaan, Rob.
Maar D klasse vraagt weer zooo weinig over het algemeen, dat ik daar geen issues mee zou verwachten (na checken specs aan beide kanten).
In verhouding erg efficiënt

Btw... de totem beaks zijn hier al een tijdje... mocht je zin hebben in een meet sessie...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.