Schone stroom door netwerk filter Powerplant? Wat zijn jullie ervaringen?

Gestart door Samro, maart 17, 2022, 13:50:00

Vorige topic - Volgende topic

Kjelt

Citaat van: Dura op augustus 15, 2022, 00:09:52
Zo zeg! En dan te bedenken dat in veel huizen alleen in de keuken en voor de wasmachine geaarde stopcontacten aanwezig zijn.
Nogmaals alleen bij apparaten waar een netfilter met Y-condensatoren in zit en een driepolige (geaarde) aansluiting.
Gelukkig zal er geen grote stroom lopen door een Y-condensator dus geen levensgevaar, maar het is wel genoeg om bij hoogohmige bronnen bv een flinke brom te veroorzaken.

Richi

Citaat van: mmuetst op augustus 14, 2022, 22:17:07
Het is alleen zo dat alle fabrikanten van dat filter spul geen resultaat laten zien bij het eindproduct: de muziek. Ze laten alleen zien dat ze de spanning uit je stopcontact schoner maken (en soms dat geeneens) maar er wordt elke keer vergeten dat rommel uit het stopcontact ook door de voeding van je eigen apparatuur al gefilterd wordt.
Dus is het vaak zo dat er niks verbetert aan de uitgang van het audio apparaat. Een verbetering in geluid kan dan vaker grote stappen maken door te kijken naar je akoestiek ipv een investering in power filters.
In het geval van Samro was het mechanische brom (dat is dan weer een ander probleem).
Daarom vind ik de demonstraties die AudioQuest geeft op audiobeurzen goed: ze laten je dezelfde set onder dezelfde condities horen, maar dan zonder en met Niagara netfilter ertussen. Gewoon een eerlijk 1-op-1 vergelijk en het is aan de luisteraar om te bepalen of er verschil is en of dat dan positief of negatief is.
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

mmuetst

Citaat van: Richi op augustus 15, 2022, 13:49:34
Daarom vind ik de demonstraties die AudioQuest geeft op audiobeurzen goed: ze laten je dezelfde set onder dezelfde condities horen, maar dan zonder en met Niagara netfilter ertussen. Gewoon een eerlijk 1-op-1 vergelijk en het is aan de luisteraar om te bepalen of er verschil is en of dat dan positief of negatief is.
Wat het oog ziet dat horen je oren, zal ik dan maar zeggen. Zelf zo'n test meegemaakt bij Wilbert HiFi in Utrecht. Daar hoorde mensen al verschil toen er nog geen kabel gewisseld was  ;D Foutje en bedankt! Maar ik geef toe, blijkbaar werkt hun verkoop techniek voor een hoop mensen goed.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Richi

Citaat van: mmuetst op augustus 15, 2022, 14:41:12
Wat het oog ziet dat horen je oren, zal ik dan maar zeggen. Zelf zo'n test meegemaakt bij Wilbert HiFi in Utrecht. Daar hoorde mensen al verschil toen er nog geen kabel gewisseld was  ;D Foutje en bedankt! Maar ik geef toe, blijkbaar werkt hun verkoop techniek voor een hoop mensen goed.
:hmmm:
WoonkamerApple TV 4K • Philips 55PUS8909 • Sonos Arc Ultra Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

chansig

Het is altijd handig om kritisch naar je eigen te kijken/luisteren. Ook bij het vergelijken van audiospullekes.

Sowieso in de thuissituatie doen. Tweede stap is bij voorkeur blind en dus het liefst dat een ander de verandering verzorgd.

Kan ook allemaal niet en ook dan kan je heel tevreden zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Rowdy

Citaat van: WhySoSerious? op augustus 15, 2022, 13:04:23
Zo ook hier dus, eerlijk gezegd nog niet meegemaakt dat er 70V aan de buitenkant v/h apparaat zou staan met een netfilter.
Ik maak geen gebruik van een netfilter, maar op mijn vorige set had ik 66 volt op de buitenkant van het apparaat (klasse II) staan als ik hem niet in fase heb aangesloten. Verder gaf het een brom. Oorzaak was de VanderHul The First interlinks.
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

mmuetst

Citaat van: Rowdy op augustus 15, 2022, 15:58:37
Ik maak geen gebruik van een netfilter, maar op mijn vorige set had ik 66 volt op de buitenkant van het apparaat (klasse II) staan als ik hem niet in fase heb aangesloten. Verder gaf het een brom. Oorzaak was de VanderHul The First interlinks.
Dat is het gevolg van een aardlus, daar gaat geen netfilter een oplossing voor bieden.

Rowdy

Nee hoor, de oorzaak was de The First interlinks. Als ik de VandenHul The Name gebruikte had ik er geen last van. Zie antwoorden van Ruud13 op onderstaande link vanaf reactie 33:
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=10164.30

chansig

Ruud13 kennende in zijn reacties is er een logische verklaring voor.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Rowdy

Die was er ook, zie de link die ik heb gegeven in mijn vorige post.

mmuetst

Citaat van: Rowdy op augustus 15, 2022, 16:35:33
Nee hoor, de oorzaak was de The First interlinks. Als ik de VandenHul The Name gebruikte had ik er geen last van. Zie antwoorden van Ruud13 op onderstaande link vanaf reactie 33:
https://www.hififorum.nl/index.php?topic=10164.30
Ja hoor, aardlus. Als de aansluiting gebalanceerd zou zijn had je dit probleem niet gehad (ook niet met een kabel van het materiaal die VandenHul gebruikt).

Rowdy

mmuetst

Citaat van: Rowdy op augustus 15, 2022, 16:43:42
Nee, geen aardlus. Zie link die ik heb gegeven.
Daar legt hij uit in detail wat er bij een aardlus gebeurt
Nogmaals:  Als de aansluiting gebalanceerd zou zijn had je dit probleem niet gehad (ook niet met een kabel van het materiaal die VandenHul gebruikt).

chansig

Citaat van: Rowdy op augustus 15, 2022, 16:42:29
Die was er ook, zie de link die ik heb gegeven in mijn vorige post.

Hij blijft bij mij een beetje hangen op de reactie van M44.

Maar goed er lijkt een technische verklaring te zijn voor..altijd fijn en niet geheel onverwachts.

Gr. Hans

Rowdy

Citaat van: mmuetst op augustus 15, 2022, 16:46:33
Daar legt hij uit in detail wat er bij een aardlus gebeurt
Nogmaals:  Als de aansluiting gebalanceerd zou zijn had je dit probleem niet gehad (ook niet met een kabel van het materiaal die VandenHul gebruikt).
Heb je de hele topic gelezen vanaf reactie 33?
Oorzaak was het koolstofmateriaal wat VandenHul bij The First gebruikt. Die heeft een hoge geleidingsweerstand. Geen aardlus, want ik gebruikte een mantelstroomfilter en de apparatuur was klasse II.

mmuetst

Citaat van: Rowdy op augustus 15, 2022, 16:55:24
Heb je de hele topic gelezen vanaf reactie 33?
Oorzaak was het koolstofmateriaal wat VandenHul bij The First gebruikt. Die heeft een hoge geleidingsweerstand. Geen aardlus, want ik gebruikte een mantelstroomfilter en de apparatuur was klasse II.
Heb je de opmerking gelezen van Ruud: "Hoe is de voor en eindversterker verbonden symmetrisch (via XLR) of met coaxkabels?" Waarom zou die dat vragen denk je?

Rowdy

Ik heb in dat topic alle antwoorden gegeven, ook over waarom er geen XLR is gebruikt, maar ik hou erover op, er wordt blijkbaar maar voor de helft gelezen en dan denken ze dat ze alles al weten.

chansig

Goed zo. Sterke knul. Laat je niet ringeloren door vragen ed. Al dan niet door slecht lezen of niet. Gelijk afkappen. Klaar, af en uit.

Gr. Hans

mmuetst

Citaat van: Rowdy op augustus 15, 2022, 17:05:26
Ik heb in dat topic alle antwoorden gegeven, ook over waarom er geen XLR is gebruikt, maar ik hou erover op, er wordt blijkbaar maar voor de helft gelezen en dan denken ze dat ze alles al weten.
Geeft niks Jan, maar misschien kun je dit filmpje toch nog eens bekijken (vanaf 16:08) van af 17:16 zie je het schema wat er gebeurde met jou VanderHul kabel in een ongebalanceerde aansluiting.
Misschien mag je het dan geen "aardlus" noemen, maar weet geen andere benaming (dus misschien dat iemand anders weet wat de juiste naam is).

Jinsu

Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

mmuetst

okkie60

Mijn ervaring is dat je ook last kan hebben van wifi
Bv Nintendo switch maar ook als de buurman lekker aan t internetten is.

Kingpin

Citaat van: okkie60 op augustus 16, 2022, 11:56:52
Mijn ervaring is dat je ook last kan hebben van wifi
Bv Nintendo switch maar ook als de buurman lekker aan t internetten is.
Dan zijn het gewoon slecht ontworpen apparaten zonder CE keuring (of het moet C E uit China zijn  ;D)
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kjelt

Citaat van: Kingpin op augustus 16, 2022, 12:38:13
Dan zijn het gewoon slecht ontworpen apparaten zonder CE keuring (of het moet C E uit China zijn  ;D)
Mantels van niet gebalanceerde interlinks zijn prachtige antennes als het als systeem niet goed uitgedacht is ;)

okkie60

Heb ooit iemand geholpen die had speakers van een ton en versterkers idem dito (niet uit China )dat klonk toch verrot todat ik vroeg om de wifi uit te doen ,wat een verschil en dan stond de zender nogwel op zolder.