RT60 meeting met REW

Started by Berry76, February 6, 2022, 11:06:31

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Berry76

Goedenmorgen,

Ik probeer een RT60 meeting te maken in mijn woonkamer met REW en de UMIK-1 mic, De mic staat midden in de woonkamer 90 grd omhoog gericht, ik heb al iets van een meeting kunnen doen  Ik heb met de generator/tones/squares een WAF bestand gemaakt en deze in RTA geladen. Zo heb ik de bijgevoegde grafiek gemaakt,

Heeft iemand die al eens gedaan met REW , ben ik op de goede weg of mis ik wat. Tips zijn welkom.
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

morca

Ja er is een heel topic over rew.
De eerste link in mijn sig
Ook over akoestische panelen ed

Wat wil je gaan doen met die meting?
Ik maak meestal een waterfall plot
Die leest wat makkelijker af imo.

Berry76

Hoe moet ik dit nu aflezen?
Ik heb 2 Dali opticon 6, 2 Dali opticon 2 , 1 Dali opticon vocal en de Dali esf12  en ef-9 sub. Een Acram AVR 390. Gaia III onder de fronts en sub De rega planar 3, met de rega fono MM MK3 en de rega Neo TT psu. Voor streaming : Somt sms 200 neo ultra, RME adi-2 fs dac gevoed door de Pura dodo

Struis

Nou, ik weet niet of het nog aktief is, maar ik heb er nu net ook eentje gemaakt. RT60 lijkt onder de 100 Hz wat hoog (800ms bij 50 Hz en 550ms bij 70 Hz en met de sub aan 600ms op 50 Hz en 450ms op 80 Hz), daarboven is de hoogste piek tot 10 KHz 350ms en het laagste punt 200ms. Gemiddeld 300ms.

Maar ik moet nog steeds iets met mijn eerste en tweede reflectiepunten neem ik aan. Alleen dan (begrijp ik dat goed?) niet met demping maar refractie?
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, Naim NDX streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.

Exxar

Persoonlijk zou ik beginnen met bass traps om alles onder de 100-150Hz aan te pakken. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid met de vorm en grootte van de kamer te maken hebben, waar er staande golven in dat frequentiegebied gecreƫerd worden (dat kun je ook simuleren in REW).

Bass traps zijn ook minder plaatsgebonden dan de "full range" akoestische panelen. Ik heb GIK soffit bass traps in de achterste hoeken van de ruimte staan (elke hoek, 2 bovenop elkaar, met range limiter) en 2 GIK monster bass traps achter de luidsprekers (ook met range limiter), en dat maakt echt veel verschil.