Luchtvochtigheid....tafels en stoelen en je gehoor of ervaring

Started by J.A.F._Doorhof, February 5, 2022, 10:54:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

En dan heb je nog de verschillende soorten leder...
Ik heb gehoord dat kippen-leer akoestisch het beste klonk  :D
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

toetertje

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2022, 11:53:44
ik kijk dan met mijn achtergrond naar de set en kan alleen maar denken.... ik zeg maar niets, want vaak leidt dit dan toch tot een discussie waar je niet uitkomt :D


De wereld zou een stuk leuker zijn, als meer mensen dat zouden doen.
Een vriend van mij is nieuw in het high end wereldje, en is nu alles aan het ontdekken.
Hij heeft een gehoorbeschadiging, maar stuurt mij nu regelmatig appjes met zijn ervaringen.
Vanochtend 1 over de gigantische verschillen met Jumpers. Moet ik hem nu als vriend
beschermen tegen te dure uitgaven, en hem zijn plezier ontnemen, of gewoon zeggen,
mooi man, geniet ervan?
Het is zijn geld, en of hij dat nu uitgeeft aan hoeren, drank, of een exotische kabel...


J.A.F._Doorhof

#27
@toetertje
Dat is altijd een dilemma.
Helemaal omdat het best kan dat bepaalde mensen en bepaalde sets wel degelijk een verschil kunnen laten horen met bepaalde dingen.
Ik hou het express vaag omdat ik zelf ook best gekke dingen heb meegemaakt qua verwachtingen en resultaten

PERSOONLIJK
Zou ik gewoon de discussie best aangaan als ik iets echt niet zou zien zitten, een deel van de hobby en lol is echter ook het uitproberen. En ik heb persoonlijk ook een hekel aan een conflict situatie dus als het te veel ja/nee word dan heb ik zoiets van "jouw geld"

Meestal biedt ik gewoon een alternatief.
Als iemand bij mij aankwam met houten blokjes van 100.00 voor onder de speakers dan zou ik uitleggen waarom ik dat niet zou doen en biedt dan bv als alternatief probeer eens spikes vs dempers ofwel koppelen en ontkoppelen.

Aan de andere kant, als je weet dat het een conflict oproept kun je altijd zeggen, ik heb vroeger ook altijd veel getest en vaak mijn neus gestoten, als je een eerlijk advies wil vraag maar en anders... geniet ervan.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Timvg

Doet me denken aan een 20-jaar geleden in het prille begin van mijn hobby, waar bi-wiring zo overduidelijk een verschil gaf bij mij.. tot iemand me er weken later attent op maakte dat ik dan best die brugjes ook meteen er van tussen nam.

morca

Quote from: kappa9 on February  5, 2022, 13:05:51
Bij welke was/is het geluid beter?  ;D

Groet Joost
Vragen naar de bekende weg.
De stoffen bank overduidelijk.


Quote from: Timvg on February  5, 2022, 14:28:42
Doet me denken aan een 20-jaar geleden in het prille begin van mijn hobby, waar bi-wiring zo overduidelijk een verschil gaf bij mij.. tot iemand me er weken later attent op maakte dat ik dan best die brugjes ook meteen er van tussen nam.
Je bent inmiddels veel verder.
Ik weet nog dat ik jouw geholpen heb/we gepraat hebben.
Advies van mij heb je niet meer nodig,eerder ik van jouw nu  :clapping:

Jean Sibelius

Veel dingen die je beschrijft Frank maken inderdaad verschil. In mijn 'ultimo' audio afstelling heb ik geen hocker voor de luisterpositie staan omdat dat toch het geluidsveld beïnvloed (zo heb ik de set-up ook gekalibreerd en afgesteld), maar het is wel praktischer om de hocker te hebben staan, omdat anders drank en eten ergens op de vloer moeten staan (mens wil ook wat eten en drinken). Allemaal compromissen, maar het leven is niet anders ;)

Mijn ervaring is dat heel veel dingen invloed hebben op de ervaring/waarneming (ook al zeggen sommige techneuten dat het niet kan <wat ik zelf overigens ook ben>). Hoe groot en of het verschil een investering waard is, dat moeten mensen voor zichzelf bepalen. Heb zelf niet de goedkoopste kabels, maar heb gemerkt dat er toch winst mee te behalen valt. Hetzelfde geldt voor die glas zekeringen. Ja, dat doet wat. Niets luchtvochtigheid of temperatuur. Na het vervangen van de zekeringen had ik een ander optimum gekregen waardoor ik weer wat moest tweaken in de Trinnov. Dat is voor mij ook de waarom ik gestopt ben met klooien in de keten, want nu ben ik tevreden en ik heb op dit moment geen zin om weer de hele molen door te moeten op zoek naar het volgende optimum als ik wat aanpas. Ook wel fijn om geld over te houden overigens :D

Leven en laten leven :colgate:.

Groeten, Jan
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

J.A.F._Doorhof

#31
Jaren geleden bij een klant te horen gekregen dat hij totaal geen verschil hoorde tussen pro Logic en dolby digital hoe graag hij het ook wilde.

Nu moet ik wel zeggen dat de kamer verre van perfect was, en het een 5.1 satelliet systeem betrof maar dan nog zou je toch wel verschil moeten horen.
Ik vroeg hem hoe zijn set aangesloten was omdat ik kabels vanaf de subwoofer naar de speakers zag gaan. Tot mijn verbazing zei hij "Via de gele kabel".... "??...De wat?"...

Wat was er aan de hand.
De dvd speler was netjes met een caox kabel aangesloten in zijn geval een gele video kabel.. niet mijn eerste keuze maar goed.
Vanaf de versterker ging er echter 1 kabel naar de subwoofer waar alle speakers achter hingen. Tja dan is er inderdaad weinig verschil.

Oplossing was de speakers op de receiver aansluiten, de sub via een tulp kabel op de sub output en voila wereld van verschil.

Dit soort dingen hebben we allemaal wel meegemaakt bij onszelf of kennissen :)


Ps dit is als reactie op de biamping
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2022, 15:03:08
Jaren geleden bij een klant te horen gekregen dat hij totaal geen verschil hoorde tussen pro Logic en dolby digital hoe graag hij het ook wilde.

Nu moet ik wel zeggen dat de kamer verre van perfect was, en het een 5.1 satelliet systeem betrof maar dan nog zou je toch wel verschil moeten horen.
Ik vroeg hem hoe zijn set aangesloten was omdat ik kabels vanaf de subwoofer naar de speakers zag gaan. Tot mijn verbazing zei hij "Via de gele kabel".... "??...De wat?"...

Wat was er aan de hand.
De dvd speler was netjes met een caox kabel aangesloten in zijn geval een gele video kabel.. niet mijn eerste keuze maar goed.
Vanaf de versterker ging er echter 1 kabel naar de subwoofer waar alle speakers achter hingen. Tja dan is er inderdaad weinig verschil.

Oplossing was de speakers op de receiver aansluiten, de sub via een tulp kabel op de sub output en voila wereld van verschil.

Dit soort dingen hebben we allemaal wel meegemaakt bij onszelf of kennissen :)


Ps dit is als reactie op de biamping

Ik heb het idee dat je het punt van Tim zijn post een beetje anders interperteert gezien het voorbeeld wat jij geeft. In jouw voorbeeld was het redelijk logisch dat de beste man geen verschil hoorde. In het voorbeeld van Tim was het bijzonder dat hij wel verschil hoorde.

Daarnaast ging het niet over bi-amping.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

Met andere woorden het wel of niet verschil horen kan aan veel dingen liggen.

En het is ook als een leuke anecdote bedoeld ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2022, 16:12:13
Met andere woorden het wel of niet verschil horen kan aan veel dingen liggen.


Niet tegelwaardig, maar het klopt als een bus.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Schiet mij ook nog een leuk voorbeeld binnen. Is al van wat jaartjes terug. Een gewezen audio kennis was helemaal in verschillen tussen van alles en nog wat. Hij stuurde me een berichtje dat hij weer een mooie kabel vanuit het Oosten van het land te leen had gekregen. Of ik zin had om mee te luisteren. Zelf wist hij het al wel, maar was benieuwd naar mijn kundige oordeel. Het blind luisteren was nog niet zo'n super thema in mijn audio leven, maar ik had net wat bijzondere ervaringen gehad met kabels in mijn eigenste set.

De persoon was niet zo van het blind luisteren, maar vond het geen probleem om dat nu eens te gaan proberen. Hij had zijn keuze toch al gemaakt. Dus was redelijk overtuigd van wat hij ervaren/gehoord had. Dus hoppa zo'n slaapding voor zijn ogen. Zorgen dat je oren niet bedekt zijn of verkreukeld worden (zoals bij die meneer van de Aplha test) en gaan met die banaan.

De uitkomst laat zich raden: Na een keer of 5 wel/niet wisselen wist hij er geen soep meer van te maken. Toch heeft hij de kabel gekocht. Dat ik daar dan niets van begrijp is mijn probleem.

Inmiddels spreken en zien we elkaar niet meer. :D :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Deleted User

Hier nog een mooie.... Een (ex) collega van mij pronkte vaak met wat hij nu weer gekocht had. "Wat ik nu gekocht heb vind ik veel beter klinken" "Beter dan wat?" vraag ik dan... "Heb je wel eens een piano of een trompet of een Hammond B3 orgel in het echt gehoord? "Nee moet dat dan? zegt hij...

Tja...

Zolang referentiekaders van mensen verschillen... zal je altijd welles/nietus verhalen lezen... ook op dit forum...

Frank heeft in mijn perceptie een zeer goed punt aangehaald..


J.A.F._Doorhof

#37
Ik sta regelmatig naast een concert vleugel op een podium en kan je zeggen dat geen enkele set me het ooit zo heeft laten beleven ;) de bassen en de trillingen zijn gewoon intens zo dicht bij.

In het verleden 1x achter Brian May gestaan bij een nummer ook houten podium met een paar VOX versterkers.... Kippenvel.

Niet eens het geluid... Maar de trillingen van het podium en de lucht.... Dit soort dingen zijn enorm moeilijk tot onmogelijk te vangen. Een opname is altijd een compromise vooral bij dat soort instrumenten.

Maar geeft ook aan dat de omgeving (en je eigen state of mind) meer invloed kan hebben dan het instrument/opname zelf.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Deleted User

Ik heb een zeer muzikale schoonfamilie, dus bij de jaarlijkse familie ruïne, wordt er dus live muziek gespeeld, dwarsfluit, gitaar, viool, contrabas, djembe, drum en zang (conservatorium niveau) ... Even oefenen/stemmen in mijn luisterruimte.... Mijn stereo is er niets bij vergeleken met dat.....  :(


Tjeb

Het is trouwens wel grappig dat mensen immer refereren aan live ervaringen.
Het is maar net hoe de man achter de knoppen het geluid vertaald qua plaatsing..

Als je van live uit moet gaan zou het bij Tool niet best zijn als zijn stem in het midden voor de band staat aangezien hij tegenwoordig naast of achter het drumstel zit....

Het is sowieso dom om te denken dat je weet hoe de instrumenten van versterkte muziek zouden moet klinken en vanaf waar....

Ik heb 3 bassen thuis en alle drie klonken ze anders met dezelfde versterker, als een ander persoon ze bespeeld klinken ze weer anders door een andere aanslag...
Ik heb dus ook niets met hifi en alles met mifi...

Deleted User

Ik begrijp je issue maar eh... bij mij thuis wordt tijdens zo'n ruïne live zonder versterking gespeeld..... en sommige zalen geven ook concerten zonder enige vorm van versterking...

Bama

Quote from: Jazzman on February  5, 2022, 18:37:43
Ik begrijp je issue maar eh... bij mij thuis wordt tijdens zo'n ruïne live zonder versterking gespeeld..... en sommige zalen geven ook concerten zonder enige vorm van versterking...

Dat gaat flink tekeer dan ;)

Tjeb

Quote from: Jazzman on February  5, 2022, 18:37:43
Ik begrijp je issue maar eh... bij mij thuis wordt tijdens zo'n ruïne live zonder versterking gespeeld..... en sommige zalen geven ook concerten zonder enige vorm van versterking...

Klopt, en dat zit je in het concertgebouw helemaal aan de linkerkant van de zaal, denk je dat je de concertbak rechts er nog uit kunt halen?

Het gaat alleen op als je ergens in het midden een stoeltje hebt...

Deleted User

Quote from: Tjeb on February  5, 2022, 19:20:11
Klopt, en dat zit je in het concertgebouw helemaal aan de linkerkant van de zaal, denk je dat je de concertbak rechts er nog uit kunt halen?

Het gaat alleen op als je ergens in het midden een stoeltje hebt...
Waar staat dat ik dit in het Concertgebouw beleeft heb? Begrijpend lezen is een vak zo te zien....

Laat eigenlijk ook maar...

minplus

Waarom ik bij klassieke concerten altijd in het midden ging zitten en liefst op 1 derde van voren. Heerlijk in de Harmonie in Groningen met z'n sublieme akoestiek.
Helaas vernietigd.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

chansig

Quote from: Tjeb on February  5, 2022, 18:30:57
Het is trouwens wel grappig dat mensen immer refereren aan live ervaringen.


Compleet onzinnig om Live te vertalen naar een stereosetting in een gemiddelde huiskamer.

Al zie ik de dames van Lais (gisteren weer eens gedraaid) graag in de woonkamer staan zingen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tjeb

Quote from: Jazzman on February  5, 2022, 20:50:16
Waar staat dat ik dit in het Concertgebouw beleeft heb? Begrijpend lezen is een vak zo te zien....

Laat eigenlijk ook maar...

Dat staat nergens, waar schrijf ik dat jij dit beleeft zou hebben? Het was een voorbeeld. Ik lees wel dat je familie een ruïne is.... :blink:

Begrijpend lezen is een vak zo te zien....

Laat eigenlijk ook maar... :tounge2:

Tjeb

Quote from: chansig on February  6, 2022, 09:03:35

Al zie ik de dames van Lais (gisteren weer eens gedraaid) graag in de woonkamer staan zingen.

Gr. Hans

Grappig, ik vorige week.. zien hoeft van mij niet zo, horen wel... ;)

fugazi_2009

Het enige wat ik uit dit verhaal oppik is dat als je blijkbaar klant bent bij ITC Home Theater en Frank komt bij je thuis langs dat je niet enige privacy of discretie hoeft te verwachten, alles wordt gewoon op een publiek forum gegooid.
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Tjeb

Onzin, noemt hij namen dan?