Luchtvochtigheid....tafels en stoelen en je gehoor of ervaring

Started by J.A.F._Doorhof, February 5, 2022, 10:54:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

Let wel
Dit is niet gepost om te stoken..
Maar misschien wel om een gezonde discussie en denkwijze te belichten.

Ik lees letterlijk met verbazing topics over zekeringen die worden vervangen en mensen die meteen werelden van verschil horen en vrouwen die ineens een gigantisch betere soundstage horen....

Ik vraag me dan een ding af
Nu moet ik eerlijk zijn dat ik een redelijk gedegen achtergrond heb qua acoustiek en hoe omgevingswaarden invloed hebben op het geluid.

Laat ik voorop stellen dat speakers en versterkers 100% uitmaken zonder enige twijfel

Plaatsing en acoustiek ook 100%

Een eigen stroom groep kan in bepaalde situaties helpen. Wij hadden altijd heel zacht een soort van radio storing in de speakers als je er met je oor bij stond. Na de nieuwe meterkast en extra stroomgroep was dit weg.
Verder geen dure dingen gedaan. Gewoon vanuit de meter kast de allerduurste gamma grond kabel gekocht en die gaat het HT in naar 3 lineRs en daar draait alles op. Wat er ook gebeurt in of om het huis het is doodstil in de speakers als er geen stilte hoort te zijn.

Als we dan iets afzakken komen voor mij kabels. Tussen de 25-100 euro absoluut verschillen gehoord maar nooit dat ik van mijn stoel viel.

En dan.......
Tja....
Natuurlijk heb ik flink getest en ook wel met bizar dure dingen of kabels en mijn conclusie na al die jaren is eigenlijk best simpel.

Inspelen van speakers geloof ik absoluut in
Inspelen van versterkers .... Soms wel soms niet.
Inspelen van kabels..... Nee en ja.

Waar echter bijna nooit over geschreven word is echter de luchtvochtigheid van de ruimte.

Geluidsgolven gaan door een ruimte en bij een hogere of lagere luchtvochtigheid zal dit niet alleen op de golven zelf invloed hebben maar ook op hoe een speaker reageert.

Nu ga ik niet zeggen dat de luchtvochtigheid een gigantisch verschil maakt. Maar als ik hier de verhalen hoor van levensveranderende ervaringen met zekeringen die dan ook nog ingespeeld moeten worden .......

Vraag ik me af of mensen zich eigenlijk wel realiseren dat er een levensgrote kans is dat je jezelf puur aan het bedonderen bent omdat gedurende de dag en helemaal gedurende de week de lucht vochtigheid continue veranderd in je ruimte.

Daarnaast speelt er ook ons eigen gehoor mee
Als ik een uurtje of 3 gitaar speel en geconcentreerd opneemt en daarna een mix maak klinkt die volledig anders dan als ik diezelfde mix maak aan het eind van de dag of aan het begin.

Maw ik vraag me af of mensen zich wel realiseren dat al die inspeelperiodes op zekeringen en andere wat meer vage audiofiele dingen niet voor een enorm deel afhankelijk is van totaal andere invloeden die je toewijst aan wat je vervangen hebt ?

Las in een ander topic bv iets over een stoel
En durf keihard te zeggen dat als je je bankstel in een ruimte vervangt of een ander kleed op de grond legt dit meer invloed heeft op het geluid dan een zekering

Sterker het verschuiven van de tafel zal een grotere invloed hebben dan een zekering.

Denk aan een windtunnel
Je ziet daar dat elk onderdeel in de tunnel de wind laat vervormen of zelfs diffuus maakt. Dit geldt ook voor de geluidsgolven in je kamer.


Let wel
Ik zeg niet dat de afstandsbediening op de tafel leggen een wereld van verschil maakt. Je moet dit echt zien in het concept zoals ik het post.

Bepaalde dingen kunnen echt een gigantisch verschil maken maar veel audiofiele dingen zijn mijn inziens gewoon "wijs maken" en de klant gelooft erin. Helemaal als het ook nog eens duidelijk word aangegeven dat het ingespeeld dient te worden en na 20-30 dagen er echt een wereld voor je open gaat.....

Als je dan in die periode ook meeneemt dat het weer veranderd de samenstelling van je kamer etc.

Nodig vrienden uit en je zal merken dat je set ook weer net anders klinkt. Ga naakt op de bank zitten of met een dikke bondjas aan.... Alles heeft hele subtiele invloeden op je geluid.

Voor je duizenden euro's uitgeeft misschien handen om even dit te lezen en je goed te realiseren waar je geld in stort en of het niet iets anders is wat het geluid beïnvloed maar wat je normaal niet zo ervaart omdat je er niet op gefocussed bent.

Pijn is ook altijd veel heftiger als je je erop concentreert.


www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#1
Je kan hier trouwens meer dingen aan toevoegen.

Volume
1db op de versterker kan een behoorlijk verschil geven in ervaring. Als je dan weet dat elke kabel een dempingsfactor heeft kan een kabel die dus net iets minder dempt meteen als winnaar uit de bus komen. Terwijl als je bij de andere kabel het volume iets harder zet die Misschien wint.

Je eigen gezondheid bv in de winter of pollen seizoen lopen veel mensen met soms onmerkbaar beperkingen in gehoor door allergieën of simpelweg een verkoudheid.

Ook vermoeidheid, stress etc. Hebben allemaal invloed op het gehoor maar ook op je eigen ervaring van een klank .

Ben je lekker relaxt dan komt muziek heel anders binnen als dat je wat gestrest bent.

De echte grote verschillen zullen blijven
Maar die "enorme winsten" die vaak aan dingen als zekeringen worden toegekend......

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

En dan bij die personen in hun topic zeggen leven en laten leven en dan zelf hier een topic over openen :-X

En het is overigens akoestiek. ;)

J.A.F._Doorhof

#3
@bama
Leg me eens uit wat er fout is aan dit topic ?

Ik post dit express in een apart topic dus ik laat het topic over de zekeringen (en dat is trouwens niet de enige) toch gewoon doorlopen ?

Ik zeg ook niet dat mensen het niet moeten doen.
Ik geef alleen wetenschappelijke informatie die misschien een ander perspectief kan geven.

Uiteindelijk moet iedereen gewoon doen wat hij/zij goed vind. Vandaar ook dat ik dit in een apart topic post.

Het is met de beste bedoelingen gepost.
Het is jammer als zelfs dat verkeerd word opgevat
Op dit forum is er altijd ruimte geweest voor alle kanten van het verhaal. En mijn kant is 100% aan te tonen door metingen dus ik post geen onzin of make belief ;)
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

morca

Het verschil tussen een stoffen bank of een leren bank was hier direct zeer goed hoorbaar.
De audiofiele zekering in mijn AV8003 was niet hoorbaar imo(oren)

Bama

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2022, 11:13:10
@bama
Leg me eens uit wat er fout is aan dit topic ?

Ik post dit express in een apart topic dus ik laat het topic over de zekeringen (en dat is trouwens niet de enige) toch gewoon doorlopen ?

Ik zeg ook niet dat mensen het niet moeten doen.
Ik geef alleen wetenschappelijke informatie die misschien een ander perspectief kan geven.

Uiteindelijk moet iedereen gewoon doen wat hij/zij goed vind. Vandaar ook dat ik dit in een apart topic post.

Het is met de beste bedoelingen gepost.
Het is jammer als zelfs dat verkeerd word opgevat
Op dit forum is er altijd ruimte geweest voor alle kanten van het verhaal. En mijn kant is 100% aan te tonen door metingen dus ik post geen onzin of make belief ;)


Je post geen onzin maar gewoon wat al door diverse mensen hier al vaker is gezegd en daar is niks mis mee, alleen 2 x een sneer naar de mensen die dure zekeringen kopen maakt je verhaal niet beter en voegt 0 toe. En dat vind ik jammer.

vergeerr72

Een verplaatsing van de eethoek en vervangen van een klein bankje door een gigantisch stoffen hoekbank met hoge steunen achter het hoofd was hier zeer zeker hoorbaar.

De luchtvochtigheid fluctueert hier tussen de 50 en 60%, met de airco breng ik die wel eens omlaag. Dan is de alleen duidelijk hoorbaar dat de airco draait maar nee ik ervaar geen verschil.

Temperatuur? Meerdere fabrikanten geven een Temperatuur op waarbij het apparaat optimaal zou functioneren. De snelheid van geluid wordt ook uitgedrukt bij een bepaalde Temperatuur. Verschil zou dus moeten zijn , ik ga eens goed luisteren als de open haard, links van de set, aanstaat.

Zekeringen hoor ik wel in mijn set.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Bama

Quote from: J.A.F._Doorhof on February  5, 2022, 10:57:20
Je kan hier trouwens meer dingen aan toevoegen.

Volume
1db op de versterker kan een behoorlijk verschil geven in ervaring. Als je dan weet dat elke kabel een dempingsfactor heeft kan een kabel die dus net iets minder dempt meteen als winnaar uit de bus komen. Terwijl als je bij de andere kabel het volume iets harder zet die Misschien wint.

Je eigen gezondheid bv in de winter of pollen seizoen lopen veel mensen met soms onmerkbaar beperkingen in gehoor door allergieën of simpelweg een verkoudheid.

Ook vermoeidheid, stress etc. Hebben allemaal invloed op het gehoor maar ook op je eigen ervaring van een klank .

Ben je lekker relaxt dan komt muziek heel anders binnen als dat je wat gestrest bent.

De echte grote verschillen zullen blijven
Maar die "enorme winsten" die vaak aan dingen als zekeringen worden toegekend......



Hier doe je het weer, je laatste zin is weer een opmerking die niets toevoegt.

Zoals je zelf zou zeggen, goed lezen kerel.

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bama

Of je naakt op de bank zit als je luistert of met een bond(t)jas aan denk ik?

chansig

 :D

Als het hartje zomer is en bloedheet dan zit ik wel in mijn onderbroek muziek te luisteren. Kan je vertellen dat de muziek er niet beter door gaat klinken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

@bama
Laat ik dan enorm duidelijk maken (en zeg dit trouwens ook in de start post, over goed lezen gesproken :D)
Dat ik toevallig de zekeringen aan haal omdat dit nu net loopt.

Maar je kan dit op alles richten waar audiophile achter of voorstaat.
De ENIGE reden dat ik deze post heb gemaakt is om aan te duiden dat voor SOMMIGE "subtiele" verschillen er ook een heel goed verklaarbare andere reden kan zijn.

Als er toevallig net een topic had gelopen over audiophile kussenslopen had ik die genomen.
Dit is dus ABSOLUUT geen sneer naar mensen die dit soort zekeringen of producten kopen, zo is het ook absoluut niet bedoeld (dat zit ook niet in mij als persoon) maar ik wil wel een ander soort discussie aangeven.

Zijn veel van die inspeel ervaringen niet gewoon te wijten aan andere veranderingen die de luisteraar toewijst aan zijn enorm dure aanschaf.
Of dit nu een zekering is of een kabel of een audiofiele demper.

Zoals al eerder gezegd iedereen moet gewoon doen wat hij/zij goed vind.
Ik probeer alleen een ander licht op de situatie te schijnen die veel mensen zich misschien niet eens bewust zijn.

Je wil niet weten wat ik af en toe bij klanten tegen kom.
systemen van enkelen duizenden euro's met kabels van duizend euro waarbij 1 speaker in een hoek staat, de bank tegen een muur en de andere speaker vrij in de kamer.
Maar alles staat wel op dik marmeren tegels (want anders is het geluid niet goed), kabels staan op houten blokjes, om contact met de vloer te vermijden of straling of whatever etc. etc.

Van heel veel van die dingen kun je gewoon eigenlijk wel blind uitgaan dat wat de klant hoort voor een heel groot gedeelte invloeden zijn die niets te maken hebben met dat houten blokje onder de kabels.

En hoewel marmeren tegels ABSOLUUT kunnen helpen (wij hebben ze ook onder de speakers op een houten vloer) is het in bepaalde situaties gewoon bijna lachwekkend (sorry), als die klant bv de set anders zou neerzetten waardoor beide speakers op gelijke afstand van een muur komen, de bank op 75% van de ruimte met de 2 zitplekken net uit het midden en wat ruimte achter de bank met een kast als difusser dan haalt die klant letterlijk een wereld van verschil, maar gedurende een bezoek word mij dan verteld dat het plaatsen van die houten blokjes echt een gigantische betere soundstage gaf, en ik kijk dan met mijn achtergrond naar de set en kan alleen maar denken.... ik zeg maar niets, want vaak leidt dit dan toch tot een discussie waar je niet uitkomt :D


Door gewoon mensen te wijzen op dingen als aankleding van een ruimte, een AB zal geen verschil maken, een andere bank meer dan welke tegel of houten blokje dan ook, een glazen tafel in een audio ruimte kan een gigantisch probleem geven. En zelfs de luchtvochtigheid of een raam open of dicht, gordijn iets meer open of net gewassen etc. etc. dit zijn allemaal dingen die subtiele tot gigantische impact kunnen hebben.

Een blokje hout van 100 onder de speakerkabel ......
Pak dan gewoon een stuk hout uit de schuur, want waarschijnlijk is het verhaal dat door bepaalde statische lading van bepaalde vloerbedekkingen de invloed op het geluid hoorbaar zou zijn.... laat ik in het midden of dat zo is, maar als je dat denkt (en het kan) pak dan gewoon hout.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Bama

Als je zelf niet begrijpt wat je schrijft kan ik het je niet uitleggen Frank.

chansig

Ik begrijp nu nog steeds niet wat je vraag is Frank. Of waar je graag over wilt discusieren ?

Of wil je simpelweg jouw kijk op audio/weergave duidelijk maken ?

Allemaal prima...maar het lukt mij nog niet om je bedoeling duidelijk te krijgen.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#14
@Bama/Chansig
Aan reacties van andere te zien zijn er gelukkig ook mensen die het wel snappen en er gelukkig wel serieus mee omgaan.
Het is heel jammer dat er soms meer gezocht word naar dingen waar een aanval op ingezet kan worden dan naar de intentie van een post....

Laten we het leuk houden.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Gast/kerel, ik ben serieus. Ik snap simpelweg niet wat je nu wilt. Prima dat jij vindt dat dit aan mij ligt. Dan is dat de conclusie.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Bama

Ik snap wat je bedoelt maar zoals zo vaak de manier waarop je post klopt niet.
Dat is schijnbaar een enorme blinde vlek van je en dat wil je dus niet begrijpen.

J.A.F._Doorhof

#17
@Vergeer,
Zoals ik al in het topic aangaf, bepaalde dingen zoals luchtvochtigheid en temperatuur zullen geen gigantische verschillen geven, tenminste ik heb het nooit zo ervaren.
Maar ik weet wel wat "aannames" doen met de menselijke geest en ervaringen, en als je super geconcentreerd naar de kleinste verschillen gaat luisteren over een periode van bv 3-4 dagen dan sluit ik absoluut niet uit dat ipv dat blokje hout/zekering/kabel etc. eigenlijk gewoon de ruimte hoort.

De open haart kan wel interessant zijn omdat je dan neem ik aan een afzuig circuit open zet.
Ik zou het leuk vinden als je dit een keer als test doet, dus net zo serieus als naar een nieuw component gewoon eens luistert wat er gebeurt als dat circuit open en dicht gaat en of bv naarmate de kamer opwarmt je verschil in plaatsing hoort. Als je op die manier iets benaderd ben ik heel benieuwd wat eruit komt.

ALS je namelijk verschillen hoort is dit zowaar ook volledig bewijsbaar en uitlegbaar.


Ik DENK ook dat hierom heel veel dubbel blindtests fout gaan.
Omdat je dan in exact dezelfde situaties exact dezelfde tests doet. En heel veel mensen hebben hier flinke moeite mee en komen dan met verklaringen als inspelen op elkaar etc.

De enige reden nogmaals dat ik dit aanhaal is om mensen ook inzicht te geven in andere factoren die een invloed kunnen hebben voor je veel geld uitgeeft.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

J.A.F._Doorhof

#18
@Bama/Chansig
Zullen we er aub over ophouden.
Als ik iemand beledig mijn excuses, maar ik blijf niet herhalen dat ik het anders bedoel als je nu nog niet snapt dan kun je maar beter concentreren op een ander topic. Ik probeer informatie te delen en doe dat altijd met de beste bedoeling zonder iemand te beschadigen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ik heb werkelijk geen idee op welke rotonde je nu zit.

Hetgeen je inhoudelijk schrijft snap ik allemaal, ben het grotendeels met je eens. Ik onderschrijf bv niet de invloed van kabels (tenzij slecht ontworpen). Ik stel je intentie ook absoluut niet ter discussie.

Ik weet alleen niet welke je discussie je nu wilt voeren.

En als jij wilt doen voorkomen dat ik je intentie in twijfel wil trekken dan bij deze nogmaals: NEE!!

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#20
Laat ik het nog een keer proberen dan Hans.

Wat ik probeer te doen met deze post, is NIET mensen te zeggen dat ze geen verschil KUNNEN horen.
Maar mensen ook te laten realiseren dat er ANDERE dingen KUNNEN zijn in een ruimte die MISSCHIEN je ervaring ZONDER dat je het je realiseert KUNNEN beïnvloeden.

De discussie kan daar of stoppen, dat mag.
Of je kan je ervaring er onder posten.
En gelukkig zijn er ook mensen die dat dus doen.

Niet alles is een ja of nee discussie.
Net zoals niet elk audiofiel product onzin of waarheid is.
Dit is puur informatie die je mee kan nemen in je luister process en misschien geld kan besparen, of misschien ga je nu ineens met je bank zeulen en denk je "verrek nooit geweten dat het zoveel scheelde"

Het kan alle kanten op, en ik hoop alleen maar positieve.
Net als met de reacties :D
Er is al genoeg ellende.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

chansig

Ja prima Frank. Ik merk dat ik echt wel wat in de war raak.

- Ik heb niets met de invloed van zekeringen.
- Ik heb niets met de invloed van kabels in het algemeen.
- Ik heb niets met de invloed van materiaal op de weergave.

- Ik heb alles met akoestiek
- Ik heb alles met goedmetende speakers
- Ik heb alles met goede plaatsing

Dat mensen van alles horen en waarnemen is volgens mij een open deur. Men ervaart van alles. Hier idem. Of het logisch is om dit dan vervolgens te verklaren door iets wat technisch/wetenschappelijk niet passend is. Nee wat mij betreft niet. Maar er zijn er genoeg die dat wel vinden.

Maar dit zijn de discussies die al jaren en jaren gevoerd worden. Waar mensen boos worden, op gemod wordt, bepaalde zaken niet benoemd mogen worden in show topics, aparte plekjes op een forum gecreeerd worden etc, etc.

Gr. Hans

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

J.A.F._Doorhof

#22
Het probleem met heel veel dingen is dat als je achtergrond informatie mist of de link niet legt het heel moeilijk kan zijn om een goed besluit te nemen.
Dat was de enige intentie van de post.

Denk eens aan alle andere factoren.
Je kan dit gebruiken om eens je set overhoop te halen qua plaatsing, of om eens opnieuw naar een nieuw component te luisten en te kijken of je inderdaad het component hoort of.... de nieuwe plaats van de tafel etc.

Het mooie van audio en video is dat het allemaal een enorm grijs vlak is.
Bepaalde sets en oren kunnen verschillen laten horen/zien die andere niet eens opmerking of niet kunnen weergeven.
Het jammerlijke is dat veel fabrikanten ook wel wat misbruik maken van het feit dat je MISSCHIEN door je mede liefhebbers niet serieus genomen word als jij het verschil niet hoort en je dus enorm geconcentreerd gaat luisteren om maar wat te horen en je je niet realiseert dat bij het ene moment je vrouw naast je zat en daarna niet meer.

Wat heel jammer is in elke omgeving waar enthousiaste mensen zitten is dat het vaak erg uitvergroot word.
Nu ook met deze post.
Het is net alsof er gezocht word naar een diepere betekenis in mijn post, een sneer naar audiofiele liefhebbers etc.
Terwijl dat in de verste verte niet de bedoeling is, het is puur algemene informatie die misschien iets kunnen verklaren wat je hoort, of niet. Dat kan ook altijd.


En zo zie je dat zowel in het audio/video gebied er soms dingen ervaren worden die er niets mee te maken hebben net als in mijn post..... en dan is de cirkel weer rond.
Het menselijk brein is super in subtiele verschillen ervaren als we ons echt focussen, het nadeel is alleen dat we het soms toewijzen aan dingen die er geen verbinding mee hebben. En juist dat kan een zeer interessante discussie zijn.

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

kappa9

Quote from: morca on February  5, 2022, 11:22:57
Het verschil tussen een stoffen bank of een leren bank was hier direct zeer goed hoorbaar.

Bij welke was/is het geluid beter?  ;D

Groet Joost
Mano streamer | Gustard X-16 | musical fidelity a5.5 | Analysis Audio Epsilon | Audiolab 6000 CDT

vergeerr72

Quote from: Bama on February  5, 2022, 11:51:09
Of je naakt op de bank zit als je luistert of met een bond(t)jas aan denk ik?
Wel iets om even te af te stemmen voor een M&G, heb ik gemerkt. In sommige gevallen is een blindtest wel fijn dan.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL