speakers plaatsen

Started by joostb, November 10, 2021, 12:32:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joostb

Misschien een hele stomme vraag maar kan het antwoord niet vinden. Je plaatst je speakers in een bepaalde hoek van je luisterplek. Hoe kan ik dat doet dan? bedoel dan hoe kom ik bijvoorbleed op 30 graden van de luisterplek

Gemineye

#1
Domme vragen bestaan niet.

Er zal vast een hele theorie voor bestaan, maar ik doe het op gevoel. Stel ik zet de speakers recht ten opzichte van de muur, dan klinkt het stereo beeld heel breed maar wat onnatuurlijk; de speakers klinken als twee losse speakers. Draai ik ze een beetje naar binnen, dan komen die twee bij elkaar. Draai je ze te ver naar binnen (in mijn geval recht naar de luisterplek gericht) dan is de ruimtelijkheid weg; al het geluid klinkt alsof het uit 1 speaker komt in het midden. Dus ik zoek een optimum daar tussenin, waarbij het stereobeeld mooi ruimtelijk wordt weergegeven, maar waarbij stemmen wel mooi natuurlijk en centraal klinken. Wat mij betreft vooral een kwestie van proberen en draaien; het zal vast niet in elke ruimte en met elke speaker hetzelfde zijn
:)

FS249

Wat is de afstand tussen jouw speakers en hoever zit je van elke speaker af?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

PascalP

Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

joostb

Quote from: FS249 on November 10, 2021, 13:28:52
Wat is de afstand tussen jouw speakers en hoever zit je van elke speaker af?

laat ik je vanavond weten. ben nu aan het werk  ;D

joostb

Quote from: PascalP on November 10, 2021, 13:34:00
Misschien heb je hier iets aan? Staan meerdere voorbeelden op hun site:
https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/5.1-virtual-speakers-setup-guide/


https://www.dolby.com/about/support/guide/speaker-setup-guides/

Pascal dit had ik ook al gevonden echter het gaat mij er nu om hoe krijg ik mijn speakers in de graden die daar aan gegeven worden.

FS249

Quote from: joostb on November 10, 2021, 13:46:59
Pascal dit had ik ook al gevonden echter het gaat mij er nu om hoe krijg ik mijn speakers in de graden die daar aan gegeven worden.

Daar zijn de afstanden voor nodig. ;)
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

minplus

Daarbij schijnt het ook van de speakers af te hangen. Sommige moet je volgens de fabrikant recht vooruit zetten, andere inwaarts gedraaid.
Zelf uitproberen dus.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

joostb

Quote from: FS249 on November 10, 2021, 13:28:52
Wat is de afstand tussen jouw speakers en hoever zit je van elke speaker af?
afstand tussen de speakers is 310cm fl naar luisterplek 420 cm en fr naar luisterplek 410cm

denoontje

Hoi je kunt dit wellicht eens lezen voor als je gaat experimenteren, positie 1 vs positie 2

https://www.linn.co.uk/tune-dem

Luisteren is het devies en dit combineren met systematische verplaatsingen. Eerst grote verplaatsing (bijv 30 cm) en dan steeds kleiner maken, heen en terug.
Ik zou beginnen op een gelijkzijdige driehoek positie  (dus speakers zelfde afstand van luisterplek en zelfde afstand uit elkaar.

Dan zelfde idee mbt het indraaien.

Verder kun je ook idd de schema's van dolby als startpunt gebruiken.

Xander32

Het exacte aantal graden is niet zo interessant vind ik. Symmetrie is wel voornaam.

Start met beide ls recht vooruit, dus geen hoek en draai ze voorts op het gehoor, naar smaak in.
Om beide speakers dan evenveel (zelfde aantal graden) ingedraaid te krijgen, kan je doen door de afstanden van de hoeken achterzijde speakers tot de wand te meten. Wanneer die van beide speakers gelijke afstand hebben, staan geide speakers in eenzelfde hoek t.o.v. de achterwand.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

chansig

Gewoon lekker op gevoel. En dat wat jij goed vind klinken is dan goed. Dus lekker schuiven etc.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Gemineye

#12
Ik vind de tips mbt symmetrie inderdaad wel een goede. Ik zie dat je afstanden van de verschillende speakers tot luisterpositie nogal verschillen. Het mooiste is als je speakers symmetrisch staan ten opzichte van je luisterplek. Dan is het stereobeeld het mooiste. Daar buitenom klinkt het waarschijnlijk ook wel goed, maar de positionering van de speakers beïnvloedt vooral het ruimtelijke beeld (je hoort geen luidsprekers meer maar een band die staat te spelen).

Ik zou zeggen; kijk eerst of je het symmetrisch kan krijgen en speel daarna een beetje met de optimale hoek van de speakers. In het minimale geval staan ze recht tov de muur, in het maximale geval staan ze maximaal ingedraaid recht naar je luisterpositie gericht. Het optimum ligt daar ergens tussenin (tenminste, zo ervaar ik dat).

Trek daar gerust een paar avonden voor uit; er is geen goed of fout hierin. Het gaat erom wat je zelf het prettigst vindt. Overigens geldt voor de positionering ook nog iets anders heel belangrijks, en dat is de afstand tussen de speaker en de wand er achter. Daar kun je ook mee spelen. Naar mijn ervaring geeft meer ruimte achter de speaker een ruimtelijker geluid; ze krijgen dan wat meer ademruimte. Daarnaast beïnvloedt de afstand tot de muur er achter in veel ruimtes ook de laagweergave. De mate waarin je speakers van de wand af zou plaatsen is in veel woonkamers min of meer een compromis, zeker voor grote vloerstaanders.
:)

Tabcam

#13
Misschien goed om je vraag concreet te beantwoorden. Hoe kun je het grofweg weten of je ergens tussen 22 en 30 graden zit? Je hebt hoekmeters maar een eenvoudige geodriehoek kom je een enorm eind.

Leg de geodriehoek op je luisterplek met de punt naar voren. De punt is 90 graden dus als je vanaf de luisterplek op je luidspreker "mikt", kan met een laserafstandsmeter, laserwaterpas of een lineaal, en kijk of je linkerspeaker tussen 90+22 = 112 en 90+30=120 zit en de rechterspeaker tussen 90-30 = 60 en 90-22 = 68 zit.

Zoals gezegd is het erg afhankelijk van de luidspreker is hangt het ook nog af van jouw voorkeur. Joachim Gerhard van Audio Physics bv. houdt van een live gevoel dat je kan krijgen als je naar het podium op kijkt. Voor films niet handig, maar zijn opstelfilosofie (vaker gepost door Kingpin :clapping:) en de regels hun luidsprekerpositionering in een huiskamer kunnen het heel behulpzaam zijn..
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Zoals Tabcam zegt.
Je kan nog een stapje verder gaan dan dat Joachim bij Audio Physic destijds deed.
Z'n 'principe' staat hier beschreven : https://suesskindaudio.de/en/aufstellanleitung/
Ik heb het geprobeerd ... of het je bevalt is een tweede. Ik vond het 'te direct' en heb een combi gemaakt tussen Suesskind en audio Physic wat me zeer goed bevalt.
Vooral ook handig en beproeft als je bank of stoel nagenoeg tegen een achterwand aanstaat.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

FS249

Quote from: joostb on November 10, 2021, 21:51:53
afstand tussen de speakers is 310cm fl naar luisterplek 420 cm en fr naar luisterplek 410cm

Met alle zeer informatieve reacties die je inmiddels gehad heb zul je er vast en zeker uitkomen. Maar zelfs als alle meetwaarden lijken te kloppen is het vertrouwen op jouw eigen oren nog het allerbeste. :music:
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac FS 249.3, BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Denon SACD/CD 2000ae, Tuner Marantz 2120, Draaitafel: Sony PS- X4.

KayaRahnee

Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

Gemineye

Tjonge die speakers zijn nog veel verder ingedraaid dan wat ik altijd als het maximum (recht naar je toe gericht) beschouwde. Ik heb dit nog nooit ergens zo gezien eigenlijk.
:)

bmateijsen

Quote from: Gemineye on November 11, 2021, 13:58:10
Tjonge die speakers zijn nog veel verder ingedraaid dan wat ik altijd als het maximum (recht naar je toe gericht) beschouwde. Ik heb dit nog nooit ergens zo gezien eigenlijk.

Dit soort opstellingen geven vaker een grotere sweetspot. Dus fijn als je moet demonstreren voor een grote groep.

Gemineye

Maar je bent afhankelijker van de ruimte die je gebruikt omdat het geluid nu veel meer reflecteert tegen de wanden, of denk ik dan te simpel?
:)

vergeerr72

Quote from: Xander32 on November 11, 2021, 05:23:15
Het exacte aantal graden is niet zo interessant vind ik. Symmetrie is wel voornaam.

Start met beide ls recht vooruit, dus geen hoek en draai ze voorts op het gehoor, naar smaak in.
Om beide speakers dan evenveel (zelfde aantal graden) ingedraaid te krijgen, kan je doen door de afstanden van de hoeken achterzijde speakers tot de wand te meten. Wanneer die van beide speakers gelijke afstand hebben, staan geide speakers in eenzelfde hoek t.o.v. de achterwand.
Mits er voldoende afstand tot de wand is vind ik symmetrie tot de luisterplaats belangrijker dan de wand. 

Verstuurd vanaf mijn SM-T500 met Tapatalk

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL