Is AV cooling zinvol voor me?

Started by Freeco, September 23, 2021, 17:19:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Freeco

Recent voegde ik nog 2 height speakers toe aan m'n 7.2 setup, dus ik benut nu alle 9 kanalen van m'n Denon AVC-X3700H.
Dat receivers warm worden, weet ik. Ik speel films niet op reference niveau, maar het volume wordt toch geregeld op 60 à 65 gezet, en dat zorgt wel voor de nodige warmte.
M'n custom TV-meubel is vrij simpel: 2 horizontale planken met 4 verticale ertussen, zodat de receiver, 4K speler en HTPC elk hun eigen deel hebben. Voor- en achterkant is gewoon open, dus warmte kan langs beide kanten weg.
Boven de receiver is echter maar 5cm ruimte. En de plank wordt ook goed warm (niet heet). En daar zit ik toch wat mee...

M'n vorige cheapo meubeltje begon na verloop van tijd hier en daar wat af te bladderen. Het huidige is wel wat kwalitatiever, maar toch... Ik zou het liever in goeie staat houden.
Anderzijds, warmte is de vijand van electronica. Kan ik ervan uit gaan dat met natuurlijke convectie de receiver nog voldoende koel blijft? Op lange termijn bedoel ik dan.

Na wat zoeken naar AV cooling kom je al snel uit bij AC Infinity. Hun T8 (rear exhaust) of T10 (front exhaust) zouden technisch gezien prima beide aandachtspuntjes kunnen oplossen. Alleen... €200 voor 3 fans met een controller... Toch wat prijzig. Had het nu nog de $120 geweest, zoals op de website staat, had ik het waarschijnlijk wel gedaan. Maar aan €200 doet het me wel even nadenken.

Als dergelijke oplossing zinvol voor me zou zijn, zijn er geen goedkopere alternatieven?
Ik had nog gedacht om 2 fans achter de receiver te hangen. Beetje DIY... Maar de HDMI kabels gaan in de weg zitten daarvoor.
Ik zag ook de Multifan S2 blowers van AC Infinity. 2 daarvan met een USB stroomadapter zullen me zo'n €100 kosten, maar het is dan ook wel een minder elegante oplossing, en geeft maar relatief weinig luchtverplaatsing.

Dus kortom:
1. is het zinvol of een non-issue
2. zijn er goedkopere alternatieven?
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

reza

Zinvol is het absoluut.
Ik zou ook even kijken over de grote oceaan, daar zijn ze een stuk goedkoper.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"


Freeco

#4
Quote from: reza on September 23, 2021, 18:17:39
Ik zou ook even kijken over de grote oceaan, daar zijn ze een stuk goedkoper.
In de US gaan ze inderdaad aan $120 (€102). Maar moet je wel nog verzending en invoerkosten bij tellen, en is garantie lastig én vooral: de stroomadapter heeft een US aansluiting. Dus al bij al... kan ik me weinig profijt mij doen, denk ik.

Quote from: morca on September 23, 2021, 18:22:17
2 losse fans hier met een adapter op een master sleeve .
Koste 25 euro
Maar jij hebt dan gewoon 2 doordeweekse PC fans vlak op je receiver liggen zeker? Heb ik ook aan gedacht, maar dat lost het probleem van de opwarmende plank niet op. Het focust zelfs de warmte nog meer centraal boven de fans, ipv meer verspreid over de grootte van de receiver.
Edit: ik zou wel een 'airduct' boven de fans kunnen knutselen. Een MDF plank van 2,5mm dik tussen de fans en het TV meubel, en de lucht naar achter toe laten uitblazen. Spuit het zwart en laat het niet tot helemaal vooraan komen, en zoiets valt niet op...
Wat voor adapter heb je om je fans in de 220V te kunnen pluggen?
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Audio addict

Ik heb hier een Aircom T8 in gebruik en ben er super tevreden mee.
Het werkt zeer goed. Op de laagste fan stand is hij zeer stil en houd hij de versterker zo'n 1-2 graden boven kamertemperatuur.
Marantz PM7005 - Marantz CD6006 - KEF R3 - REL S510 - DALI M601 Stands - AC Infinity Aircom T8 - Audioquest - Addictive Sound Acoustic Panels.

angelo41

Beetje opletten als je hem ergens online besteld. Als je alles samen rekent kom je bijna duurder uit dan bij werner zelf. Hier een tevreden gebruiker van een t10.

Verstuurd vanaf mijn HD1917 met Tapatalk


Richard70…

Garantie zal bij werner ook iets makkelijker zijn mocht er iets mee wezen
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

angelo41

Quote from: rdebruin on September 23, 2021, 20:48:50
Garantie zal bij werner ook iets makkelijker zijn mocht er iets mee wezen
Klopt. En zijn service is top.

Verstuurd vanaf mijn HD1917 met Tapatalk


HJ2

Als er geen fan in de receiver zit hoopt de warmte zich in de 5 cm spleet op, waardoor de convectie niet meer zo goed zijn ding kan doen echter: als de plank heet wordt, is dat warmte die je kwijt bent uit de receiver  :pompom:
Je oplossing met een duct lijkt een charmante, maar je kunt ook met een enkele fan van achteren de 5cm gap naar voren wegblazen imho. Meten is weten, log anders eens een temperatuurtje!
If you always do what you always did, you always get what you always got...

vik

Als het meubel voor en achter open is geen enkel probleem voor de Denon.

Als je op je centjes moet letten zou ik het geld gebruiken voor andere leuke dingen in de hobby. Zo heet wordt de Denon helemaal niet en de natuurlijke airflow is voldoende en anders springen de twee fans wel aan.  ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

papaleo

Hier ook 2x T8 na alle tevredenheid in gebruik...
Als je electronica koel(er) kan houden zal dit op langere termijn de levensduur daarvan verlengen.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Freeco

#12
Als ik een Aircom zou kopen, dan zal het inderdaad wel bij Werner zijn.

Quote from: papaleo on September 24, 2021, 09:37:50
Als je electronica koel(er) kan houden zal dit op langere termijn de levensduur daarvan verlengen.
Ik heb eens door de gaatjes geschenen meteen zaklamp, maar ik zie geen fans in m'n X3700H zitten, papaleo...
M'n ouwe Onkyo heeft wel een fan. Die hoor ik soms aanklikken.

Maar momenteel neig ik toch eerder naar een DIY oplossing dan er €200 tegenaan te gooien. Gezien er ook reacties zijn dat het een non-issue is in mijn geval, ga ik wellicht voor een goedkopere tussenoplossing.
Ik denk aan 2 stille en relatief trage (~800RPM) 140mm PC fans plat op de receiver te plaatsen, en iets in MDF te maken om de warme lucht niet op het TV meubel te blazen maar naar achter toe af te leiden. Een likje zwarte verf, en het blend genoeg in. Ik heb nog wel genoeg ouwe 120mm case fans liggen om snel eens mee te testen, en wat MDF kost de wereld niet.
Alleen zoek ik nog iets om 2 12V 3-pin fan connectors op een 220V AC adapter aan te sluiten. Het beste wat ik al vond was een AC adapter met molex aansluiting. Daar dan nog eens een molex naar dubbele 3-pin converter op. Maar misschien bestaat er wel iets beters.
Met €50-60 aan materiaal moet ik wel toekomen, denk ik.
Op zich is dat dan quasi hetzelfde als een Aircom, maar dan zonder de temperatuurregeling.
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

jahtari

#13
Er is helemaal niets aan de hand, er is helemaal geen probleem dat opgelost moet worden. De apparatuur en je kastje kunnen er tegen. Ga lekker wat anders doen.  :D

Er zit trouwens fans in zoals vik al aangaf, zie koelribben onderkant:



Dus ALS het al warm wordt dan slaat de fan aan.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Dirk

Quote from: vik on September 24, 2021, 07:06:04
Als het meubel voor en achter open is geen enkel probleem voor de Denon.

Als je op je centjes moet letten zou ik het geld gebruiken voor andere leuke dingen in de hobby. Zo heet wordt de Denon helemaal niet en de natuurlijke airflow is voldoende en anders springen de twee fans wel aan.  ;)
2 fans?...in een X3700H?  ???
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

jahtari

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

Kerre

Wel een design flaw dat die rechtse ventilator half geblokkeerd wordt door die brede kabel..
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

Mario D

Quote from: Kerre on September 24, 2021, 12:02:19
Wel een design flaw dat die rechtse ventilator half geblokkeerd wordt door die brede kabel..

Hangt er vanaf langs welke richting de airflow gaat.

Christof_G

Ik gebruik 14cm USB fans die ik aangesloten heb op de receiver, deze gaan dus pas aan als de receiver opstaat:
https://noctua.at/en/products/fan/nf-a14-5v-pwm

Ze zijn ook regelbaar via deze controller:
https://noctua.at/en/products/accessories/na-fc1
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

Freeco

Quote from: jahtari on September 24, 2021, 11:22:26
Er zit trouwens fans in zoals vik al aangaf, zie koelribben onderkant:
Dus ALS het al warm wordt dan slaat de fan aan.
oh, Denon verstopt die langs onder! Daarom dat ik ze niet zag door de rooster bovenaan.
Bij m'n Onkyo zat er 1 fan langs boven (zie foto).
Als er 2 fans over die koelribben blazen zal het wel OK zijn voor de receiver.

Quote from: Kerre on September 24, 2021, 12:02:19
Wel een design flaw dat die rechtse ventilator half geblokkeerd wordt door die brede kabel..
Hoh, er is toch wel voldoende ruimte tussen de fan en die ribbon zodat de lucht erlangs kan hoor. Een beetje hinder kan geen kwaad denk ik.


Toch zit ik nog wat verveeld met de plank van m'n TV meubel dat ook opwarmt.
Ik denk toch nog wat actieve koeling te proberen om de warmte zo snel mogelijk te evacueren. Voor een €5 heb ik een AC adapter met 12V 2A molex aansluiting. Een EU stroomkabel heb ik nog, en ik vond net ook nog een verloopstukje voor molex naar 2x 3-pin fan aansluitingen in m'n PC rommeldoos. Ouwe 120mm fans heb ik ook nog op overschot liggen. Enkel nog wat MDF. Voor een tiental kan ik dus eens experimenteren, en bevalt het moet ik enkel nog eens investeren in 2 degelijke 140mm fans.

Quote from: Christof_G on September 24, 2021, 13:12:02
Ik gebruik 14cm USB fans die ik aangesloten heb op de receiver, deze gaan dus pas aan als de receiver opstaat:
https://noctua.at/en/products/fan/nf-a14-5v-pwm

Ze zijn ook regelbaar via deze controller:
https://noctua.at/en/products/accessories/na-fc1

Die had ik ook al gevonden, Christof. 2 daarvan op een USB AC adapter leek me ook goed. Maar 1500RPM lijkt me al wat veel om stil te blijven. Noctua zegt wel 24,6 dB(A), maar het is algemene kennis dat fabrikanten wel wat 'goochelen' met die dB's ;) Ik zou er dan al een fan controller moeten tussen steken, wat weer extra kosten is. De Noctua fans zelf zijn ook al niet goedkoop. (wel goed  ;))
Sony KD-85XH9096 - Panasonic DP-UB820 - HTPC
Denon AVC-X3700H - Klipsch RP-8000F + RP-504C + RP-502S + RP-500M + RP-500SA - 2x SVS SB-2000

Christof_G

Quote from: Freeco on September 24, 2021, 15:21:00
Die had ik ook al gevonden, Christof. 2 daarvan op een USB AC adapter leek me ook goed. Maar 1500RPM lijkt me al wat veel om stil te blijven. Noctua zegt wel 24,6 dB(A), maar het is algemene kennis dat fabrikanten wel wat 'goochelen' met die dB's ;) Ik zou er dan al een fan controller moeten tussen steken, wat weer extra kosten is. De Noctua fans zelf zijn ook al niet goedkoop. (wel goed  ;))

Klopt, 1500RPM is te luid, zelfs voor Noctua fans. Ik had eerst de niet PWM versie en ik heb deze moeten vervangen omdat het te luid was, dus die controller is wel een vereiste.
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

morca

Mijn fans draaien ong 350 rpm .
2 van 14 cm , F14 artic cooler.
Je hoort ze niet.
Maar de pre en de eindtrap zijn lekker koel beide.
Dat was daarvoor wel anders.....

Kerre

Quote from: Kerre on September 24, 2021, 12:02:19
Wel een design flaw dat die rechtse ventilator half geblokkeerd wordt door die brede kabel..

Er zal zeker genoeg ruimte zijn. Echter als ze die kabel dunner, rond met dezelfde aantal aders hadden gemaakt dan had je een nog betere airflow. Dat vind ik beetje jammer. Maar, hoevaak kijk je naar de binnenkant van een versterker. Dus dan geldt; wat niet weet, wat niet deert.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

home@the movies

#23
Quote from: reza on September 23, 2021, 18:17:39
Zinvol is het absoluut.
Ik zou ook even kijken over de grote oceaan, daar zijn ze een stuk goedkoper.

Zoals hierboven al aangehaald door een paar mensen, ik zou het eens proberen om rechtstreeks te bestellen en zien waar je uitkomt in prijs, maar kom achteraf niet klagen hé  ;) ;)
No way dat je goedkoper af bent om dit bij hen te doen, sterker nog, als wij niet met grotere hoeveelheden zouden bestellen is het transport (zeker de laatste maanden) gewoon bijna onbetaalbaar geworden, niet al het gras is groener aan de overkant (van de oceaan) hoor :-)

reza

Mijn maatje heeft pas de T10 gekocht in de USA.
En dat was een heel stuk goedkoper kan ik je vertellen. Wel even een andere stekker regelen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"