Oled in verduisterde ruimte

Started by Teejoo, September 14, 2021, 23:38:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eduard

Quote from: home@the movies on September 16, 2021, 19:49:47
Ik zou zeggen, droom nog maar even verder, en doe bij die paar jaar maar een hele hoop extra jaren bij.
Helemaal mee eens dat dit waarschijnlijk nog velen jaren onbetaalbaar is. Maar ben er er wel redelijk van overtuigd dat ze er op een dag zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk


Fox

Mee eens.

Ik denk dat het komt om dat er een voorkeur is ontstaan voor glimmende oppervlaktes op een gegeven moment.
Ik weet nog goed dat je vroeger "foto's" kon laten afdrukken op op zijdemat papier en dat je ook foto en poster lijstjes kon kopen die ontspiegeld gas hadden.

Mijn vorige tv had ook een wat mat/briljant scherm (ipv glossy) en daardoor totaal geen last van reflecties.

Nu een aanname: bij OLED is de reflectie erger omdat ze een glasplaat gebruiken en als ze nog een extra anti-reflectie laag aanbrengen weer minder licht opbrengst krijgen en dan komen ze onder de grens van HDR en DV. Daarom hebben ze ook de 3D laag weg gehaald, want die zorgde ook voor een beperking van lichtdoorlaat. Je zou het verschil eens moeten zien tussen de OLED met een glasplaat en die zonder die je op de muur in een frame kan bevestigen...

En als laatste alle moderne reflectie coatingen zijn zeer gevoelig voor zonlicht en meer.

Tja en telefoons spiegelen heel erg en in zonlicht zie je bijna niets. Daar zou ook een
Quote from: Teejoo on September 16, 2021, 16:30:56
Best irritant idd die spiegelende oppervlaktes. Waarom vraag je je dan af.. net als bij telefoons.

Rob_Dingen

Hoi Teejo,

Gewoon voor OLED gaan.
Je kunt een LG op een zelfde manier kalibreren als met een Lumagen Radiance Pro.
Je kunt dus een lut tabel uploaden.
Ga maar eens wat lezen op AVS bij de calibratie sectie ColourSpace CMS - Next Generation Calibration... Thread.
Ik gebruik die software ook voor de Lumagen te kalibreren.
Op die manier zal er geen standaard TV zijn die zo goed is afgesteld als de LG Oled.
Weet niet of Frank dat soort kalibraties ondersteund, verwacht het niet want dan moet je die software weer kopen en het is best een lang proces.
Bij mij meet hij 4913 punten waar hij ongeveer 3 uur mee bezig is met een snelle Klein K10-A probe.

Rob

Teejoo

Quote from: Rob_Dingen on September 17, 2021, 16:24:33
Hoi Teejo,

Gewoon voor OLED gaan.
Je kunt een LG op een zelfde manier kalibreren als met een Lumagen Radiance Pro.
Je kunt dus een lut tabel uploaden.
Ga maar eens wat lezen op AVS bij de calibratie sectie ColourSpace CMS - Next Generation Calibration... Thread.
Ik gebruik die software ook voor de Lumagen te kalibreren.
Op die manier zal er geen standaard TV zijn die zo goed is afgesteld als de LG Oled.
Weet niet of Frank dat soort kalibraties ondersteund, verwacht het niet want dan moet je die software weer kopen en het is best een lang proces.
Bij mij meet hij 4913 punten waar hij ongeveer 3 uur mee bezig is met een snelle Klein K10-A probe.

Rob
Hoi Rob, weet je of dat ook bij de Sony gaat?

Rob_Dingen

Nee dat weet ik niet 100% zeker maar volgens mij niet.
Het gaat namelijk om het openstellen van de TV software, daar is Sony niet zo sterk in.
Ik durf ook wel te stellen dat een op deze manier gekalibreerde LG er beter uitziet als een Sony met UHD materiaal.

Rob

home@the movies

Quote from: Rob_Dingen on September 17, 2021, 17:27:27
Nee dat weet ik niet 100% zeker maar volgens mij niet.
Het gaat namelijk om het openstellen van de TV software, daar is Sony niet zo sterk in.
Ik durf ook wel te stellen dat een op deze manier gekalibreerde LG er beter uitziet als een Sony met UHD materiaal.

Rob

volgens mij kan je ook met Calman een Lut maken op de lg, ik doe amper calibraties op schermen maar ben vrij zeker dat ze dit ook ondersteunen.

Teejoo

Quote from: home@the movies on September 17, 2021, 19:39:44
volgens mij kan je ook met Calman een Lut maken op de lg, ik doe amper calibraties op schermen maar ben vrij zeker dat ze dit ook ondersteunen.
Bedoel je Sony Werner?

home@the movies

Quote from: Teejoo on September 17, 2021, 23:24:42
Bedoel je Sony Werner?

Neen, LG maar met de Calman software, die gebruiken Frank en ikzelf, dat is en ander pakket als wat Rob aanhaalde.

DustinV

Quote from: home@the movies on September 16, 2021, 20:43:14
Doe gerust  ;) we hebben het over betaalbare oprolbare schermen die niet na 10 keer oprollen de geest geven en een beeld geven dat gelijkaardig is aan wat we nu hebben hé, ik zie het graag gebeuren binnen een paar jaar  8)
Van wat ik een tweetal jaar geleden van LG zag werd ik absoluut niet vrolijk, het is niet omdat het kan, dat het ook goed is en een alternatief is voor wat we nu hebben.
Maar hé, laat maar komen hoor, van mij mag het allemaal.

Ik denk dat de ontwikkeling van flexibele schermen voor telefoons het kan versnellen.

Idske

Heb je al gekeken of je zo een formaat tv wel omhoog krijgt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT: 7.1.4 | Denon X4300H + Denon PMA 1510 ae | 2 x Dali Zensor 7 | 8 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | XTZ 12.17 Edge | JVC X7900 | Synology NAS | Zidoo Z9X | Apple TV 4K

Huiskamer: 5.0.0 | Denon 2113 | 2 x Dali Zensor 5 | 2 x Dali Zensor 1 | Dali Zensor Vokal | Panasonic 65ST50 | xbox one s | Dune hd solo lite

Teejoo

Quote from: Idske on September 18, 2021, 10:30:35
Heb je al gekeken of je zo een formaat tv wel omhoog krijgt?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben nu nog op reis, maar ik ga dat zeker even checken..!

Teejoo

Quote from: Teejoo on September 15, 2021, 23:35:03
Top! Bedankt voor de info Werner!

Ik ga de komende tijd een paar 21:9 films een kijken met mijn 16:9 lens memory om te kijken of ik dan niet teveel inlever qua scope gevoel.
Afgelopen dagen na terugkomst van onze trip films gekeken op het formaat van een 83 inch 16:9 TV. Dat is dus exact gelijk aan mijn 16:9 setting in mijn 21:9 scope scherm, waarbij ik dan links en rechts mask. Met 16:9 materiaal dus identiek qua formaatbeleving.

Bij 21:9 scheelt het natuurlijk wel, waarbij ik wil opmerken dat ik normaal dan ook vaak niet de gehele 21:9 schermbreedte gebruik. Breedte is dan iets van 205 cm breed. Maar dan nog een aardig verschil.

Dat gecombineerd met het feit dat ik dan ook vanaf de onderrand projecteer maakt wel dat er verschil ervaren wordt.

Wat me ook nog wel bezig houdt is de reflectie. Het is dus een volledig verduisterde ruimte, maar er weerkaatst altijd wel licht terug natuurlijk.

Wel tijdens de vakantie nog eens gekeken naar TV's, maar het ziet er wel echt fantastisch uit.

darkrunner

Net nog wat liggen spelen met beeld grote op de projector kan in de nieuwe ruimte  maar 210 breed projecteren (kan meer maar kost extra verbouwing) volgende maten opgeslagen 165cm breed (huidige tv) 186 breed (tv die op de lijst staat om aan te kopen) 200 en 210 breed voor als ik voor een Pj ga.

Moet zeggen dat ik toch wel best tevreden ben van 186 breed (85") met max 210 breed projecteren denk ik dat ik beter de optie projector drop en voor een 85' tv ga
Zelfs in 2:35:1 formaat beviel 85' me

Teejoo

#63
Ik heb inmiddels ook nog diverse films gekeken maar merk dat ik bij een 21:9 film een 83" scherm te klein vind. Ik mis dan toch echt het mooie scope beeld. 16:9 op mijn scherm is qua formaat dus identiek aan 83 inch 16:9.

Ik ben zelfs weer op de volle breedte van het scherm aan het projecteren, dus 224 cm. En dat gaat tot nu toe gelukkig goed. Maar ook de door mij gebruikte 204cm breedte scheelt toch teveel.

Size does matter blijkt maar weer, en met de gekalibreerde N7 op een scope scherm is dat natuurlijk ook ook een mooie combinatie.

Dus even geen Oled in de Teejooscoop.

darkrunner

Quote from: Rob_Dingen on September 17, 2021, 16:24:33
Hoi Teejo,

Gewoon voor OLED gaan.
Je kunt een LG op een zelfde manier kalibreren als met een Lumagen Radiance Pro.
Je kunt dus een lut tabel uploaden.
Ga maar eens wat lezen op AVS bij de calibratie sectie ColourSpace CMS - Next Generation Calibration... Thread.
Ik gebruik die software ook voor de Lumagen te kalibreren.
Op die manier zal er geen standaard TV zijn die zo goed is afgesteld als de LG Oled.
Weet niet of Frank dat soort kalibraties ondersteund, verwacht het niet want dan moet je die software weer kopen en het is best een lang proces.
Bij mij meet hij 4913 punten waar hij ongeveer 3 uur mee bezig is met een snelle Klein K10-A probe.

Rob
De projector optie is hier 100% van de baan geveegd, onze 77A80J gaat ook terug naar de winkel en er zal een LG83C14 in de plaats komen op 23/11
Qua kalibraties ben ik een leek maar voor deze op de manier te kalibreren zoals jij hier aangeeft heeft men precies wel iets mee dan standaard materiaal nodig, ken jij  iemand die de Lg oled kan Kalibreren op deze manier en het evt bij men thuis kan komen doen (Kinrooi Blegie)

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Rob_Dingen

Quote from: darkrunner on November  5, 2021, 00:47:23
De projector optie is hier 100% van de baan geveegd, onze 77A80J gaat ook terug naar de winkel en er zal een LG83C14 in de plaats komen op 23/11
Qua kalibraties ben ik een leek maar voor deze op de manier te kalibreren zoals jij hier aangeeft heeft men precies wel iets mee dan standaard materiaal nodig, ken jij  iemand die de Lg oled kan Kalibreren op deze manier en het evt bij men thuis kan komen doen (Kinrooi Blegie)

Nee weet zo niemand die dit doet.
Je kunt informeren bij Frank Doorhof en bij Werner.

Rob

Fox

De Sony 83A90J kun je met de speciale Sony Auto Cal(man) app kalibreren (20 punts meen ik).
Deze genereerd dan SDR (709), HDR (2020) en Dolby Vision profielen. Schijnt heel snel, goed en accuraat te werken.

Geen idee wie van het form dit dan....

Quote from: darkrunner on November  5, 2021, 00:47:23
De projector optie is hier 100% van de baan geveegd, onze 77A80J gaat ook terug naar de winkel en er zal een LG83C14 in de plaats komen op 23/11
Qua kalibraties ben ik een leek maar voor deze op de manier te kalibreren zoals jij hier aangeeft heeft men precies wel iets mee dan standaard materiaal nodig, ken jij  iemand die de Lg oled kan Kalibreren op deze manier en het evt bij men thuis kan komen doen (Kinrooi Blegie)

darkrunner

Ding is als ik nu de 83 Sony of Lg koop beide zou ik toch laten calibireren als de Lg een dan nog beter plaatje zou geven tov de Sony dan lijkt de Lg me toch een goede keuze, verschil is prijs is € 650 na cashback met de huidige deals die ik nu op tafel heb liggen.

Fox

Als je de reviews leest/bekijkt is heeft de Sony de beste beeldkwaliteit.
De LG heeft echter 2 pluspunten. 1 het prijskaartje en 2 LG heeft de Tv meer voor Gamers (4K/120fps) geënt (dus minder voor film).
https://www.youtube.com/watch?v=D0t5s5eQ38k

Ps overigens heb ik zelf geen OLED Tv, maar volg het wel.

Quote from: darkrunner on November  6, 2021, 14:18:40
Ding is als ik nu de 83 Sony of Lg koop beide zou ik toch laten calibireren als de Lg een dan nog beter plaatje zou geven tov de Sony dan lijkt de Lg me toch een goede keuze, verschil is prijs is € 650 na cashback met de huidige deals die ik nu op tafel heb liggen.

PascalP

Sony all the way voor mij, AndroidTV etc ook een dikke plus wat mij betreft t.o.v. andere merken.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

darkrunner

Android tv is opzich geen meerwaarde voor me ga alles via de shield doen binnenkort, mij gaat het om het beste plaatje na calibiratie.

Fox

Quote from: darkrunner on November  6, 2021, 15:46:57
Android tv is opzich geen meerwaarde voor me ga alles via de shield doen binnenkort, mij gaat het om het beste plaatje na calibiratie.

De Sony heeft de beste beeldprocessor en haalt meer info uit het signaal + nog een paar andere voordelen als dynamische tone mapping en de heatsink die het nagloeien van oled sterk reduceert

Kijk het filmpje even en zie dan ook het verschil bij Mad Mac tussen de C1 en A90J

darkrunner

#73
Heb net deze bekeken op mij 77A80J
https://www.youtube.com/watch?v=t1K4KN-HIn0&t=638s

Iets met Appelen en peren, de 2 die tv's calibireren met wie ik contact heb gehad waarvan 1 ISF-gecertificeerd is de andere weet ik niet zeggen me beide: Neem gewoon de Lg

Edit: 600 prijsverschil tussen de Lg en Sony, dat is het me nog waard het is dat de aankoopprijs 1350 hoger ligt, nu geld is er en je koopt zo iets ook niet elke jaar (alle ik toch niet)
Morgen beide eens naast elkaar gaan vergelijken.

Rob_Dingen

Na een LUT kalibratie zal de lg een beter beeld geven als de Sony omdat die volgens mij die optie niet heeft.

Rob