JW's "terug naar stereo"-set

Started by rb73, September 7, 2021, 12:33:27

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

rb73

Het kan verkeren. Vier jaar geleden had ik nog een dedicated ruimte. Intussen verhuisd en met wat pijn in het hart afscheid genomen, maar met goede moed van start gegaan in mijn nieuwe woonkamer. Daarbij heb ik ook de knoop doorgehakt om weer te focussen op stereo. De filmbeleving in een verduisterde dedicated ruimte was erg gaaf, maar ik heb het toch altijd een beetje als een extraatje gezien. Terug naar stereo dus!

Intussen is het stof neergedaald, heb ik al de nodige uren met veel plezier geluisterd, en zijn de eerste akoestische optimalisaties (WaveWeaver diffusers aan de muur) gedaan.

Zoals al gehint in het Linn topic zitten er wel wat veranderingen in de pijplijn, dus dit leek me een mooi moment om de huidige situatie nog even vast te leggen ::)

De componenten op een rijtje (allemaal Linn):

  • Klimax DS (zonder Katalyst)
  • Klimax Kontrol (upgraded naar laatste specificatie)
  • Klimax Xovers
  • Klimax Chakra Twins met Dynamik voeding
  • Akurate 242 (met de upgraded voeten)

Fotootje nog zonder diffusers aan de muur; speakers op oude handdoeken om ze wat makkelijker te verschuiven op zoek naar de beste positie:


De TV-kast (gemaakt door Gé van GTDesign):
Linn: Klimax DSM (Organik), Chakra Twin, Sonus Faber Olympica Nova III

Tubegear


Peerless Monster

Bam! Dat zijn meer Linn componenten dan dat ik bij de leverancier heb gezien! ;D
Mooi hoor. Geen Linn fan alhier, maar ik kan me voorstellen hoe dit klinkt.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

katwax

Mooie Linn set, hoeft je alvast geen zorgen te maken of de componenten matchen in dat geval :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

fugazi_2009

Een serieus stapeltje Linn apparatuur. Hoeveel blijft daar straks van over als de Klimax DSM komt?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Deleted User

#5
Mooie set! Is die bruine stoel je luisterplek? Wat heb je aan akoestische aanpassingen, wanneer je rechter luidspreker niet "vrij" kan staan? Je bank rechts staat behoorlijk in de weg...

chansig

Grappig dat mensen een mooie stapel apparatuur zien. Ik zie wat zilveren vlakken, wetende dat het Linn is, in een kast. :D

Maar het heeft volgens mij potentieel in zich als het gaat om de weergave.

Wel een vraagje..op de ene foto zit de handdoek er nog onder, op de laatste niet. Is dit de plek waar de speakers uiteindelijk komen te staan ?

Gr. Hanas
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

rb73

Quote from: Tubegear on September  7, 2021, 12:50:23
Gave Linn set!
Thx! Heeft (erg) lang geduurd om het allemaal bij elkaar te krijgen. Veel tweedehands op de kop kunnen tikken, en het nodige uit Engeland gehaald toen de pond lekker laag stond  :angel:

Quote from: Peerless Monster on September  7, 2021, 13:22:34
Bam! Dat zijn meer Linn componenten dan dat ik bij de leverancier heb gezien! ;D
Mooi hoor. Geen Linn fan alhier, maar ik kan me voorstellen hoe dit klinkt.
Hahah, ik ben ooit weggegaan bij mijn toenmalige winkel omdat ze geen Klimax-spullen meer konden demoën. Toen bij BB&G terechtgekomen, en daar altijd met veel plezier geweest en super geholpen. Jammer dat Bjorn en Garmt een ander pad ingeslagen zijn. Al was het alleen maar vanwege de uitstekende koffie  :tongue2:
Mijn nieuwe winkel heeft gelukkig ook prima koffie  :coffee:

Quote from: katwax on September  7, 2021, 13:46:18
Mooie Linn set, hoeft je alvast geen zorgen te maken of de componenten matchen in dat geval :)
Dat is helemaal waar, en een van de redenen om heeeeeel lang geleden naar Linn over te stappen. Waarbij wel aangetekend mag worden dat de overgang van passief aangestuurde 242's naar actief ook klankmatig een flinke verandering gaf. Een stuk minder vergevingsgezind, zal ik maar zeggen.

Quote from: fugazi_2009 on September  8, 2021, 23:42:13
Een serieus stapeltje Linn apparatuur. Hoeveel blijft daar straks van over als de Klimax DSM komt?
Één Twin die passief de (intussen gearriveerde) Sonus Faber Olympica Nova III mag gaan aansturen. Blijft me verbazen wat één zo'n Twin kan. Mijn eerste Twin was een stokoude (pre-Chakra) tweedehands van een Engelse vriend van mij. Toen ik hem ophaalde zaten we lekker naar muziek te luisteren. Klimax DS (hij had één van de eerste), Solos (dacht ik...) aan de Klimax 350. Na een uurtje vraagt hij hoe ik het vind klinken. Top, ook al was (en ben) ik geen fan van de 350's. "Dat is jouw Twin" zegt 'ie doodleuk  :omg: :o
Stonden die 2 Solo's dus wel aan, maar de luidsprekers werden toch echt alleen door die ene Twin aangestuurd. Die Twin had toen al wel de Chakra-upgrade gehad, maar Dynamik bestond toen nog niet.

Quote from: Jazzman on September  9, 2021, 07:25:27
Mooie set! Is die bruine stoel je luisterplek? Wat heb je aan akoestische aanpassingen, wanneer je rechter luidspreker niet "vrij" kan staan? Je bank rechts staat behoorlijk in de weg...
Yup, die bruine stoel is de luisterplek. Om de een of andere reden lijkt het voor het geluidsbeeld weinig uit te maken dat die bank nogal in de weg staat. Zou kunnen doordat er aan beide muren een WaveWeaver diffuser hangt. Aan de rechtermuur zit die voor een deel achter de bank. Netto lijkt het links en rechts wel aardig symmetrisch te zijn.
Ik zal binnenkort een nieuwe foto plaatsen.

Quote from: chansig on September  9, 2021, 07:37:26
Maar het heeft volgens mij potentieel in zich als het gaat om de weergave.

Wel een vraagje..op de ene foto zit de handdoek er nog onder, op de laatste niet. Is dit de plek waar de speakers uiteindelijk komen te staan ?
Ben er dan ook jarenlang erg tevreden mee geweest. En als ik niet toevallig gehoord had wat zo'n nieuwe Organik KDSM samen met de Sonus Fabers deed, had ik nu ongetwijfeld nog steeds met veel plezier ernaar geluisterd.
Echter, in al die jaren zijn er toch wat dingetjes waarvan je gaat denken "Zou dat beter kunnen?" Ruimtelijke afbeelding bijvoorbeeld, of een meer lineair frequentieverloop met name in het midden-laag. Dat zijn nou net de dingen die ik de nieuwe set (veel) beter vind doen, zonder achteruit te gaan op de sterke punten van de actieve setup, zoals dynamiek.

Die handdoeken waren inderdaad om de speakers makkelijk naar hun definitieve plek te schuiven. Op foto 2 staan ze op hun definitieve plek.
Linn: Klimax DSM (Organik), Chakra Twin, Sonus Faber Olympica Nova III

Xander32

Met zo'n set is het niet vervelend om "terug te gaan" naar stereo  :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

rb73

Diffuser aan de rechtermuur:


De Nova III's zijn intussen gearriveerd. Die staan wat verder van de muur, dus de diffuser wordt een stukje opgeschoven. Eerste indruk: een flinke stap vooruit, ook zonder de nieuwe KDSM  :clapping:
Linn: Klimax DSM (Organik), Chakra Twin, Sonus Faber Olympica Nova III

fugazi_2009

Ik zei het al,  straks is die DSM helemaal niet meer nodig [emoji6]

Sent from my SM-G960F using Tapatalk

Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one

Kwabbernoot

Waarom heb je voor diffusie gekozen en niet voor demping?

Imposante verzameling Linn.  8)

Groeten...

Peerless Monster

Quote from: Kwabbernoot on September 12, 2021, 00:00:34
Waarom heb je voor diffusie gekozen en niet voor demping?

Imposante verzameling Linn.  8)

Groeten...

Volgens mij verzorgt die bank voor enorme demping...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

chansig

En de kast, tv, raam achter de speakers, achter de kast staan van de speakers voor allerlij andere ingwikkelde zaken.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

rb73

Quote from: fugazi_2009 on September 11, 2021, 22:42:22
Ik zei het al,  straks is die DSM helemaal niet meer nodig [emoji6]
:clapping: :headbanging:
Ik verwacht nog een  leuk stapje voorwaarts met de KDSM  8)

Quote from: Kwabbernoot on September 12, 2021, 00:00:34
Waarom heb je voor diffusie gekozen en niet voor demping?
Dat is voornamelijk een pragmatische keuze. Ik had in de dedicated ruimte een hele stapel WaveWeavers. In de nieuwe woonkamer heb ik provisorisch een aantal tegen beide muren neergezet en geluisterd. Vier units per muur beviel me het beste. Wat me eraan doet denken dat ik de overige diffusers nog te koop moet zetten  :blink:

Zodra KDSM en de nieuwe speakers een beetje ingespeeld zijn, ga ik uitzoeken wat de volgende stap op akoestisch gebied is. Een eerste voorzichte advies/inschatting is een bass trap in de hoek achter de rechter speaker, en waarschijnlijk wat absorptie tegen de zijwanden.

Quote from: Peerless Monster on September 12, 2021, 11:44:23
Volgens mij verzorgt die bank voor enorme demping...
Yup. Verder is de kamer ongeveer Z-vormig, dus een flink gat achter de luisterplek waar aardig wat akoestische energie "verdwijnt".

Quote from: chansig on September 12, 2021, 13:11:52
En de kast, tv, raam achter de speakers, achter de kast staan van de speakers voor allerlij andere ingwikkelde zaken.
Inderdaad. Niet ideaal, maar dit is wat het is. Valt me gelukkig niet tegen, en er komen dus nog meer optimalisaties.
Linn: Klimax DSM (Organik), Chakra Twin, Sonus Faber Olympica Nova III

rb73

Intussen staan de Sonus Fabers op hun plek  :)





Binnenkort nog wat meer foto's, want de KDSM is ook gearriveerd  :tounge2:
Linn: Klimax DSM (Organik), Chakra Twin, Sonus Faber Olympica Nova III

Gemineye

Deze speakers zijn bijna een ruzie met de vrouw waard. Ik vind SF echt gewéldig, ik heb er nog nooit een gehoord maar alleen voor het uiterlijk zou ik ze al halen!
:)

Kerre

Fantastische luidsprekers om te zien (en te horen lijkt me) Als ik geen HT opstelling had dan stonden deze zekere op mijn shortlist. Vooral het doorlopen van de houtnerf is iets wat ik zeker apprecieer. Een van de redenen dat ik witte Sonetto's heb en niet de walnoot variant. Veel luister plezier ermee.
Beeld: Epson TW7300 - Xtrem screen 106" 0.9 ALR - TV Sony 49X8505 - Apple TV 4K HDR Cinemike - AQ Cinnamon HDMI
Geluid: NAD T758v3 - GhentAudio 4ch Hypex NC122mp [5.1.4] - 2x Sonus Faber Sonetto V - 2x Sonetto I - Sonetto Center II - 4x Dali Altecos C-1 Atmos - XTZ 12.17 Edge - Gaia III - AQ Chicago
Analoog: Pro-ject RPM 1 Carbon 2M Red - Cambridge CP1 - AQ Forrest
Power: Supra Lorad MD06 Black stekkerdoos & Supra Lorad Silver SPC kabel

fugazi_2009

Zien er prachtig uit die speakers! En hoe bevalt de KDSM?
Laws control the lesser man, right conduct controls the greater one