Audiophylia Nervosa

Started by MarKath, March 2, 2021, 09:30:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarKath

De tweede set Magnat MSP 180, deze week naar een nieuwe liefhebber. Dus weer cash in the pocket voor iets anders :headbanging:
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#601
Van het slopen van een muurtje om de kamer groter te maken tot het akoestisch verantwoord eindresultaat.

Mijn audio-kantoor met akoestische wandpanelen en akoestisch dempende Interface tapijttegels.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

JoWa

Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

MarKath

De laatste aanpassing aan de ruimte, 4 extra kleine AKU panelen tegen de achterwand aangelijmd.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Hannibal_

Mooi geworden hoor!

Kunnen je speakers zo dicht tegen de achterwand of misschien optisch bedrog?

Volgens mij zijn ze wel makkelijk plaatsbaar?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MarKath

Quote from: Hannibal_ on March 23, 2024, 07:01:16Mooi geworden hoor!

Kunnen je speakers zo dicht tegen de achterwand of misschien optisch bedrog?

Volgens mij zijn ze wel makkelijk plaatsbaar?

Dank je wel!

De speakers staan ca. 30 cm van de achterwand en kunnen nog iets naar voren maar dat is niet nodig, het klinkt nu al heel goed.

De ruimte hoort best wel "dood" aan door deze hulpmiddelen als zijnde tapijttegels en AKU-wandpanelen.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Hannibal_

Quote from: MarKath on March 25, 2024, 06:51:41Dank je wel!

De speakers staan ca. 30 cm van de achterwand en kunnen nog iets naar voren maar dat is niet nodig, het klinkt nu al heel goed.

De ruimte hoort best wel "dood" aan door deze hulpmiddelen als zijnde tapijttegels en AKU-wandpanelen.

Ja, is natuurlijk goed geconditioneerd.
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MarKath

#607
Hallo forummers,

Een kleine aanvulling in mijn audio bezit.

Daar ik eigenlijk nog op zoek was naar een redelijke CD-speler voor mijn collectie CD's kwam ik bij toeval op deze set/combi van het Zweedse merk XTZ. Of het ook volledig Zweeds is, is natuurlijk de vraag zoals bij zoveel merken. Mijn hoofdset Audiolab is "Engels" maar onder de hoede van IAG.

Eerst even wat info op internet geraadpleegd en daarna in onderhandeling over de prijs. Voordeel hierin was dat de eigenaar er eigenlijk wel snel vanaf wilde i.v.m. verhuizing.

Versterker XTZ Class A100 D3 is zeer degelijk qua bouw, 22 kilo schoon aan de haak en van zeer degelijke constructie. Vermogen is schakelbaar tussen 50 Watt in Klasse A en anders 110 Watt in AB.

Dus i.p.v. alleen een CD-speler, er ook nog een dikke versterker bij 
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Xander32

Mooie combi 👍🏻

Maar wanneer je hem in klasse a gaat gebruiken, zou ik de cdp er maar snel vanaf halen, of die onderop zetten.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

MarKath

Quote from: Xander32 on March 29, 2024, 09:52:34Maar wanneer je hem in klasse a gaat gebruiken, zou ik de cdp er maar snel vanaf halen, of die onderop zetten.

Ja, dat weet ik, ik heb ooit eens de Jungson JA88D-09 in het bezit gehad. Daar kon je na een uurtje een eitje op bakken.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

Hannibal_

Ziet er gaaf uit!
Ken het hele merk niet...
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

MarKath

Dit weekend toch nog een guilty pleasure kunnen scoren.

Een zeer mooie Castle Avon 5 set welke mijn Audiokantoor kan aanvullen bij de KEF LS50 Meta. Leuk om een beetje te wisselen.

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

JoWa

Dat zijn best grote jongens.
Wat zijn de verschillen qua sound met de KEFs?
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Dynaudio Focus 30XD - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / B&O Beoplay HX

MarKath

Quote from: JoWa on April  2, 2024, 14:36:35Dat zijn best grote jongens.
Wat zijn de verschillen qua sound met de KEFs?

Dat is eigenlijk appels met peren vergelijken.

De Castle geeft alles makkelijker, minder geforceerd weer mede ook (denk ik) dankzij de 4 units wat het complete geluidspectrum kan weergeven en de KEF dit moet doen in hun geprezen UNI-Q systeem.
Natuurlijk is het laag fenomenaal t.o.v. de KEF en de ribbon tweeter is ook een genot om te horen, verfijnder en niet hard.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat zeker ook de KEF een top luidspreker is maar van een totaal andere orde dan de Castle.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!


MarKath

Quote from: Ralf67 on April  4, 2024, 13:19:21Deze al gezien ?

https://www.marktplaats.nl/v/audio-tv-en-foto/luidsprekers/m2100459432-luidsprekers-magnat-all-ribbon-4

Nee, deze had ik nog niet gezien maar deze zijn ook niet interessant. Voor mij is alleen de MSP (Magnat Special Product) serie aantrekkelijk en daar heb ik nu een hele mooie set van. Sta nog in dubio of ik de Magnat in de woonkamer laat of de Castle ervoor in de plaats zet.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

DofN

Quote from: MarKath on April  2, 2024, 07:16:01Dit weekend toch nog een guilty pleasure kunnen scoren.

Een zeer mooie Castle Avon 5 set welke mijn Audiokantoor kan aanvullen bij de KEF LS50 Meta. Leuk om een beetje te wisselen.



Mooi spul :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

MarKath

Ik heb de Castle speakers vanaf begin al in mijn Audiokantoor in gebruik en daar klinken deze echt fenomenaal op de XTZ versterker.
Nu heb ik deze afgelopen weekend gewisseld met de Magnat speakers welk naar mijn Audiokantoor zijn gegaan en de Castle in de woonkamer op de hoofdset.

Nu werd ik wel met de neus op de feiten gedrukt wat de Magnat MSP 180 speakers toch een geweldige set is. Deze spelen toch een fractie frisser/zuiverder dan de Castle en het laag is helemaal niet te vergelijken, waar de Castle wel heel laag gaat, doet de Magnat alles in de juiste proportie en in mijn beleving ook een stuks dieper de kelder in en alles met heel veel gemak.

Het hoog/mid is in de Castle wel snel, duidelijk en precies. De Magnat duwt dat een fractie naar de voorgrond wat in mijn oren heel prettig klinkt want zeg nou zelf, hoe ouder wij worden, hoe minder wij het hoge frequentie gebied gaan waarnemen dus in die gedachtegang past de Magnat perfect in.
 
Ik heb al eens eerder aangegeven dat ik het idee heb dat slechts één enkele 12 inch woofer (mits juist gefilterd en dat is hier wel het geval) het laag mooier en makkelijker weergeeft dan één of twee 8 of 10 inch woofertjes in een basreflex kast.

Zelfs het transmissielijn principe van Castle kan daar in mijn beleving niet aan tippen. niet dat het slecht klinkt, maar de Magnat klinkt gewoon prettiger en doet het allemaal een heel stuk makkelijker, ongeforceerd.   
 
De Magnat MSP 180 doen precies wat mijn oren willen horen. Alles in balans tussen hoog, mid en laag. En een gesloten kast en 12 inch woofer is toch wel een gouden combinatie mits de rest ook juist is afgestemd en dat is hier wel het geval.

Ik heb de Magnat dit weekend al weer terug gezet in de woonkamer en de Castle staan nu weer in mijn Audiokantoor.
De Castle was/is toch wel een beetje een guilty pleasure en ik was gewoon nieuwsgierig naar deze speaker.

LET WEL, de Castle is absoluut geen slechte luidspreker maar kan in mijn oren niet aan mijn smaak voldoen t.o.v. de Magnat luidsprekers.

Voorlopig mag deCastle Avon 5 nog even blijven (op mijn Audiokantoor) en wie weet gaan ze dan weer de verkoop in.

 Quote
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

vanzomereng

Je heb de kans gehad om ook voor je kantoor ook over Magnat MSP speakers te beschikken  ;)
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

MarKath

Quote from: vanzomereng on April  9, 2024, 15:27:18Je heb de kans gehad om ook voor je kantoor ook over Magnat MSP speakers te beschikken  ;)

Dat klopt, maar door de verkoop van die Magnat set had ik nu de kans om deze Castle set kunnen kopen en dat was toch iets waar ik heel nieuwsgierig naar was.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

MarKath

#620
Omdat Logitech hun systeem niet meer ondersteund en de stekker er uit heeft getrokken, is mijn mooie Logitech Squeezebox Touch nutteloos geworden. Kan nog wel werken maar dan moet je veel computer acties doen om tot een functioneel resultaat te komen.

Nu heb ik als een super alternatief een nieuwe Technisat Digitradio 11IR aangeschaft. Deze heeft FM, DAB+, WiFi internetradio en streamen via Bluetooth.

Dit kleine apparaatje doet alles wat wenselijk is om muziek op een eenvoudige en makkelijke manier te luisteren

Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

DofN

Wat een handig ding.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Toch wel benieuwd: wat is een audiokantoor?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Dura

Hé, leuk een Primare A30, van toen Primare nog klasse AB versterkers maakten toch?
Heb ik 10 jaar mee gespeeld, bijna 25 kg vanwege twee enorme trafo's erin, en ook nog een heel dik metalen front en stevige kast. Het mooiste stuk hifi om te zien dat ik ooit gehad heb.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

MarKath

Quote from: brt on April 22, 2024, 11:15:19Toch wel benieuwd: wat is een audiokantoor?

Ik werk 4 dagen van de week thuis en dat doe ik in de onlangs gemaakte dedicated audio ruimte met speciale vloertegels en AKU wandpanelen. Daar staat mijn bureau met de computer en kan ik mij de hele dag vermaken.
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!