Grootformaat 2-weg

Started by Timvg, January 24, 2021, 17:33:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Timvg

Neen, geen mini-monitor.

Het kriebelt weer om iets te bouwen. Deze keer gaan we voor iets met een smalle, maar gecontroleerde afstraling, en die willen we liefst gecontroleerd houden tot een zo laag mogelijk punt. Oh, en als het kan, niet te complex - maar we zien wel waar te belanden.

Indien we die criteria volgen komen we al snel uit bij een grote 2-weg. De laatste weken de 2dehands markt wat afgeschuimd, en volgende componenten zijn reeds in huis.

18sound XT1646 elliptische hoorn (60°x50°)
18sound NSD1480N compressiedriver
Faital Pro 15FH500 woofer (uit de kluiten gewassen 15")
Dayton DSP-408 (crossover)
Meer dan genoeg versterking in huis van allerlei makelij

Test van hoorn met net-iets-andere variant compressiedriver:




respons woofer volgens de fabrikant:




En een gezellig foto'tje in 't echt.




In de volgende weken wordt er een testkist voor de woofer gebouwd, en vandaar kunnen we verder.

Eerste sim (met geïmporteerde fabrieksgegevens) toont dat een simpel LR4 filter op 900Hz de target curve heel goed volgt. In praktijk zullen we natuurlijk nog een baffle-step correctie moeten doorvoeren, en daarna verifiëren dmv metingen.



Wordt vervolgd..

DofN

Quote from: Timvg on January 24, 2021, 17:33:23

Test van hoorn met net-iets-andere variant compressiedriver:





Leuk zo'n groot formaat. Ik zie een SPL meting onder verschillende hoeken. Onder al die hoeken is de afstraling bijna gelijk tot 20kHz. Dat is wel veelbelovend. Nu heb ik er helemaal geen verstand van, maar waar ga je de crossover leggen? De woofer kan makkelijk tot 1kHz en de hoorn kan gemakkelijk vanaf 1KHz. Om directionele redenen wil je de crossover denk ik zo laag mogelijk leggen?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

En op hoeveel meter afstand tot elkaar kan je ze plaatsen? Bij grote LS wil het geluidsbeeld nog weleens naar beneden duiken als je ze te dicht bij elkaar zet?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Timvg

Quote from: doorofnight on January 24, 2021, 18:31:57
Leuk zo'n groot formaat. Ik zie een SPL meting onder verschillende hoeken. Onder al die hoeken is de afstraling bijna gelijk tot 20kHz. Dat is wel veelbelovend. Nu heb ik er helemaal geen verstand van, maar waar ga je de crossover leggen? De woofer kan makkelijk tot 1kHz en de hoorn kan gemakkelijk vanaf 1KHz. Om directionele redenen wil je de crossover denk ik zo laag mogelijk leggen?

Ik vermoed ergens tussen de 700 en 1000Hz, valt nog af te wachten wat de praktijkresultaten zeggen. In elk geval mik ik op een effen overgang onder alle hoeken om een zo clean mogelijke power response te krijgen zonder in te boeten op het directe geluid. Hoe lager dit zal zijn, hoe beter de verticale sweet spot natuurlijk.

Quote from: doorofnight on January 24, 2021, 18:34:49
En op hoeveel meter afstand tot elkaar kan je ze plaatsen? Bij grote LS wil het geluidsbeeld nog weleens naar beneden duiken als je ze te dicht bij elkaar zet?

Ze komen 2 a 2,5m uit mekaar te staan. Gelijkzijdige driehoek met de luisterplek.


Koen K

Heb je al iets bedacht qua vormgeving? Of wordt het gewoon een brute kist?


Timvg

Quote from: Koen K on January 24, 2021, 19:43:34
Heb je al iets bedacht qua vormgeving? Of wordt het gewoon een brute kist?

In eerste instantie, absoluut een brute kist. Later.. Ik vind gestapeld multiplex wel iets hebben.




Ryvm

#7
Dit is er ook weer 1 om te volgen! Ben zeer benieuwd.
Is het de bedoeling de filtering actief te houden of komt er op den duur een passief filter in?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

Deleted User

Quote from: Timvg on January 24, 2021, 19:53:39
In eerste instantie, absoluut een brute kist. Later.. Ik vind gestapeld multiplex wel iets hebben.





Ik heb hier echt bewondering voor... Iets met je handen en uitgedacht iets maken.... Ik doe het je niet na..

Koen K

Gestapeld multiplex ziet er inderdaad mooi uit, hoewel het qua efficiënt materiaalgebruik niet echt de beste optie is  :P

Ik neem aan dat je bekend bent met het gevaar van scheurvorming doordat multiplex werkt in de dikterichting? Hoeft geen probleem te zijn als de constructie erop voorzien is.

Timvg

Quote from: Ryvm on January 24, 2021, 19:57:15
Dit is er ook weer 1 om te volgen! Ben zeer benieuwd.
Is het de bedoeling de filtering actief te houden of komt er op den duur een passief filter in?

Verstuurd vanaf mijn moto g(8) plus met Tapatalk

Het moet zeker technisch mogelijk zijn een geschikt passief filter te maken voor deze combo. Aangezien ik echter reeds over voldoende versterking en DSP beschik zie ik er in mijn geval geen voordeel in. Bijkomend voordeel van actief, bovenop standaard signal shaping, is dat ik zonder enige moeite de nodige delay aan de woofer kan toevoegen om zo een ideale 'beam' te creëren**

**

Timvg

Quote from: Koen K on January 24, 2021, 20:13:12
Gestapeld multiplex ziet er inderdaad mooi uit, hoewel het qua efficiënt materiaalgebruik niet echt de beste optie is  :P

Ik neem aan dat je bekend bent met het gevaar van scheurvorming doordat multiplex werkt in de dikterichting? Hoeft geen probleem te zijn als de constructie erop voorzien is.

Dat het werkt in de dikterichting wist ik, maar met scheurvorming eigenlijk nog geen rekening gehouden. Zou niet gedacht hebben dat het zoveel zou werken. Toevallig ergens lectuur over te vinden? Nu.. het is ook maar een piste.

kermy

Deze is het waard om te volgen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Koen K

Hier is een voorbeeld waarbij het mis is gegaan. Ik weet niet precies met hoeveel toe- of afname van dikte je rekening moet houden, maar ik zou verwachten dat het zeker wel een paar procent is.

Tabcam

Quote from: Timvg on January 24, 2021, 19:53:39
In eerste instantie, absoluut een brute kist. Later.. Ik vind gestapeld multiplex wel iets hebben.




Lijkt wel in de verte iets op DeVore Fidelity O93, maar dan mooier :wub:!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Koen K

De Philharmonia is ook wel een aardige in het genre "stapel multiplex" :smile:

chansig

Hell....50.000 dollar. Daar kan je aardig wat multiplex voor weg stapelen.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Timvg

Quote from: Koen K on January 24, 2021, 21:36:59
Hier is een voorbeeld waarbij het mis is gegaan. Ik weet niet precies met hoeveel toe- of afname van dikte je rekening moet houden, maar ik zou verwachten dat het zeker wel een paar procent is.

Als ik het goed kan volgen lag de breuk aan het omgekeerd werken van enerzijds multiplex ten opzichte van de de stangen met bouten die door het geheel gingen. Indien ik die richting zou uitgaan, wegblijven van stangen dus en kijken voor een flexibele lijmverbinding. Heb wel al eens Tec7 ipv houtlijm gebruikt, dat ging op zich goed.


Timvg

Trouwens - ook jullie input is gewenst voor het visuele eindresultaat. Laat maar komen die ideeën.

knubbe

Hier ook layers van multiplex, wel monitoren. Maar zonder scheuren :)
-| Naim UnitiLite | XTZ 99.26 | Apple Mac mini | Panasonic 65VT50 ISF |-

stereo showcase

morca

Ik vind dat stacken erg mooi en sterk.
Zit al poosje te denken zoiets voor mijn dubbele JL sub te bouwen.
Mis alleen het vakmanschap denk ik zo netjes te werken.
En mijn rug zal het er ook wel niet mee eens zijn ;D


Tabcam

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Timvg


Timvg

Ik hoop deze week twee testkisten klaar te hebben. Eén ervan klassiek gesloten (of basreflex - maar dat eerste gaat net iets makkelijker i.c.m. subs) en ééntje een ondiepe weerstandkist om zo een cardioïde effect te krijgen in het lage middengebied. Ik heb ook nog een paar 12" en 10"ers liggen om er eventueel een een drieweg van te maken en ook het laag cardioïde te krijgen, maar dat zien we nog wel.