Nu tijd voor de zolder. Toni's thuisbios. Klaar met fora.

Started by Toni71, January 9, 2021, 18:30:34

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Toni71

Nu ook maar eens beginnen aan onze zolderbios. (foto`s voeg ik later toe)

Het heeft enige jaren geduurd, maar we zijn aangekomen aan onze zolder. De bios ruimte.

Dit project zal ik hier presenteren, waarbij ik gaarne gebruik maak van de expertise van het forum, omdat ik ook tegen wat vragen oploop, waar ik wel wat hulp bij kan gebruiken.
De ruimte ga ik zelf realiseren in samenhang met een aannemer die ik inhuur om het houtskelet/ raamwerk te realiseren. Dit scheelt me tijd.

De kamer
Een kamer van 3.10 bij 6.20 met aan beide zijden de schuine kanten van het dak. In de wand naar de buren zitten al meerdere stopcontacten op twee aparte stroomgroepen en dubbele ethernetaansluiting. De ventilatie wordt aangesloten op de huis afzuiging, en er komt een airco split unit in de ruimte. Tevens zit er een zolderraam in, wat buiten en binnen verduisterd is.

Setup apparatuur
Aan 1 schuine kant in de lengterichting komt een akoestisch projectiescherm van 2.50m breed/ 113 inch. Deze komt van XY screens met een 8k woven akoestisch transparant doek.
Zo kan ik wat ruimte benutten aan de schuine kant achter het scherm met het plaatsen van de speakers en deze op evenredige hoogte plaatsen.
De speaker setup ben ik nog niet over uit. Maar een 9.2.4 of een 9.2.2 setup is mogelijk. De speakers heb ik in huis. Maar overkill is ook niet de bedoeling, dus dit beslis ik in een later stadium.

De 'overlast' van het geluid naar de buren, ga ik nog testen op de zolder met een provisorische setup. Dit zal ik meenemen in de afwerking.

Maar eerst de vorm van de kamer.

De bouw
Ik twijfel tussen twee opties:

Het gaat om een scharnierkap/klapdak tot 5m in de nok, die van invloed is op de totstandkoming van de kamer. Er mag niks aan dit dak gemonteerd worden. Daar is dit niet op berekend.

Optie 1: Dus dwarsbalken over de breedte (dragers, gordingen)van het huis, en een kamer met plafond en een vliering (niet noodzakelijk) maken. Hier komt toch meer bij kijken dan ik dacht.

Of

Optie 2: Een scheidingswand met open plafond, met alleen montage van de hoogtespeakers. Eenvoudiger te realiseren, maar toch maar niet zo?

Is meer ruimte boven je van invloed op het geluid? In nadelige zin?

Wat zouden jullie realiseren?

:pompom:  :pompom:

MLCinema

Mooie plannen en ruimte om mee te werken. Gevoelsmatig zou ik ervoor kiezen om het plafond van optie 1 te realiseren. Dat geeft je meer mogelijkheden qua akoestiek en het aanpakken van reflecties. Was de ruimte in de breedte in plaats van de lengte had ik hem open gehouden. Maar dit is op basis van gevoel, niet op basis van ervaring.

Hoe wil je je hoogte speakers gaan monteren? In een Auro lay-out of volgens dolby standaarden? Dat maakt ook nog verschil qua optie 1 of 2 mogelijk.

Zelf heb ik een voorzetwand op de muur met de buren gemaakt. De muur is ontkoppeld ban de bestaande muur. Onze buren horen vrijwel niets wanneer wij film kijken. Soms de subs maar dan maak ik het echt bont. Voordeel is natuurlijk ook dat je hierin kabels kunt verwerken uit het zicht.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Toni71

#2
Een voorzetwand met de ontkoppeling is natuurlijk helemaal prima. Maar dit wil ik nog even bedenken als ik het geluidsgeweld ga proberen.
Dan luister ik even bij de buren in huis.

Eigenlijk ging ik al uit van een Dolby setup. Volgens mij is dit de juiste keuze tegenover het filmaanbod van Auro.
Wat is het verschil met het plafond hierin?

En dan hebben we natuurlijk dts-x. Is een dolby setup of een Auro hierin weer beter?

Waar men allemaal niet aan moet denken. :)

Bedankt voor je meedenken.


fluissie


MLCinema

Misschien zou ik nog overwegen om een 21:9 akoestisch transparant scherm te plaatsen dat vrijwel kamerbreed is. Dan heb je met 16:9 iets kleiner beeld maar met de meeste films maximale immersie. Dit zou ik alleen doener een projector met lens memory, weet niet of de Benq dat heeft?

Voordeel van een 21:9 scherm bij een setup met een schuin dak dat de hoogte natuurlijk lager is. Daardoor kun je ook wat groter in de breedte.

Ik heb zelf een Auro layout, althans officieel niet meer. Maar ik maak gebruik van front heigh en rear height speakers. Reden hiervoor is dat Atmos / hoogte speakers een gedachte achteraf is geweest. Ik weet niet of ik ze in het plafond gedaan had als ik het gelijk had meegenomen. Moet zeggen dat ik de effecten en gevoel van hoogte echt goed vind in deze setup. Zowel met Atmos als DTS X. Ik ben nog nooit een setup met in ceilings gehoord. Dus kan er niet over oordelen verder. Kan lonen om deze beide bij iemand te beluisteren. Uiteraard zijn er dan weer meerdere factoren anders maar geeft een indruk.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

Shadowfox

Ik ga dit met intresse volgen. Veel plezier met het realiseren van je ruimte.

Jep

Interessant, kom maar op met de foto's en tekeningen!

Succes met het project!
JVC DLA-N7; Pioneer SC-LX901; Pioneer BDP-LX58; Panasonic DP-UB424; Chromecast met Google TV; Apple TV 4K (2022) Wi-Fi + Ethernet - 128GB; Lumene Movie Palace 240C; Zelfbouwluidsprekers: Vifa Pillar Grande (L, C, R), Vifa Pillar Monitor (surround, Atmos), dual Hypex DS 4.0 Sub 7 MKII via MiniDSP 2x4HD.

RonG

Leuk, nog een zolder HT :pompom:.

Uitdaging zal idd worden dat je geen overlast veroorzaakt met de buren want al heb je de gaafste HT, dat wil je niet.

Ben idd benieuwd naar de tekeningen en foto's :) Succes

Toni71

Thx, allen. Aankomende week zal ik dit topic wat aanvullen met foto`s van een zolder. Er moet ergens mee begonnen worden. :)

Een 21:9 scherm heb ik overwogen met daarbij de aankoop van een nieuwe projector met lens memory. Dan had ik het doek meer in de schuine kant van de zolder kunnen plaatsen.

In deze heb ik voorlopig toch de voorkeur voor een 16:9 scherm. Met een week experimenteren met projectie op een witte muur met formaten en beeldbreedte (en wat projectie-ervaring in het verleden) houd ik het op 16:9.

De zit afstand is ongeveer tussen de 3.30 en 3.50m. Zo ben ik uitgekomen op 113 inch projectie. 2.50m breed. Star Wars keek prettig weg op 2.50m. :)

Ach, wie weet als ik een andere projector koop. Dan 1 met lens memory. Een scherm is zo vervangen. Met deze projector wil ik nog minimaal een jaar projecteren.

Wordt vervolgd.








Martijnst1990

Leuk, nog een HT met XTZ 8) Ben benieuwd naar de foto's en vorderingen!
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Toni71

Dit weekend het gereedschap maar eens opruimen op de zolder, en vrije ruimte gaan maken.

Het cadeautje van XY Screens is binnen. Het 113 inch 8k AT fixed frame scherm met 80mm velvet frame.

Het voornemen is tevens om een tijdelijke sound setup te maken om het geluid maar eens te ondervinden(bij de buren) met een 7.2 setup.

Daarnaast maak ik misschien een simpel frame om het scherm te kunnen bevestigen en alvast eens te bekijken.


fluissie


Jefften

Inderdaad Fluissie, En weer leuk om te volgen  :clapping:
Projector: JVC NZ8| Proj.Scherm: 152" Screen Excellence 21:9 | Processor: Trinnov Altitude32 | Amp: Mark Levinson 532h & 533h, JBL Synthesis: SDA-8300, JBL Pro SA4-D| Speakers Front: 3x JBL Synthesis SAM1HF/2LF Surround: 4x JBL Synthesis SCL-4 Height: 4x JBL Synthesis SCL-3 Sub: 2x 18" JBL Synthesis S1S-EX | 2x dual 12" JBL Synthesis SSW-2 |Speler: Oppo 205 CM final edition | Apple TV 4K 2017 Cinemike

Toni71

#13
De zoektocht naar een timmerman/aannemer die zijn vak verstaat in Zuid-Holland maar eens bespoedigen.

Eerdere ervaringen met verbouwen in mijn leven zijn ongeveer 50/50 aan positieve en negatieve kant.

De iedereen gaat verbouwen en niet op vakantie actie (Corona) dragen niet bij aan de beschikbaarheid van een goede timmerman.

Ik ga er toch een plafond in laten zetten, wat tevens een vliering wordt. Het geraamte. Afwerken doe ik zelf wel.

Zou een hoogte van 2.40m een goede hoogte zijn? In het midden? Deze kan ook hoger..





Toni71

Ik heb contact gehad met onze bouwer van het huis. Hier kwam ik erachter dat onze buurman een vliering heeft laten maken op zolder en twee slaapkamers.
Hij heeft de tekening hiervan naar me opgestuurd en dit is ook wat ik ga realiseren. En dan heb ik het over de vliering. Zo kan ik het plafond van de toekomstige zolderkamer extra isoleren en makkelijker verlichting, ventilatie en airco aansluiten.
Nu nog maar eens kijken hoe ik balken van 5.10 naar boven ga krijgen. Ik denk van buiten door het velux raam wat er zit.




denoontje

Als je atmos wil kun je bekijken op het atmos schema welke kamer hoogte ideaal is en onder welke hoeken/afstanden  je dan moet inbouwen[emoji6].


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Toni71

Ga ik doen. :) Ik ging er maar vanuit dat 2.60 een mooie hoogte was.

denoontje


fluissie

Hoe staat het met de zolder toni ?

Al wat vorderingen  :clapping:

Toni71

#19
Nee man. Ik hoor, denk ik morgen hoe dik de muren zijn. Of het nu 120mm of 100mm is.
Een medewerker vanuit de bouw melde me 120mm, maar ik betwijfel dit door een bouwtekening.
Als ik dit weet, kan ik materialen gaan bestellen en aan de vliering beginnen.

De volgorde ongeveer:

- een vliering maken
- de onderkant vliering isoleren
- een zwevend plafond/ spanplafond
- ontkoppelde wanden geïsoleerd en met akoestisch doek.
- de vloer weet ik nog niet. Ik wil eigenlijk niet teveel massa aanbrengen voor het gewicht, alhoewel massa overal het beste werkt.

Alles hangt een beetje af van de 'geluidsoverlast'. Die zal er ongetwijfeld zijn, als ik de Arendal Subs op 100% volume zet.  :D

Het zijn gelukkig anker loze muren, dat scheelt al wel voor het geluid. En een huis uit 2017.

De 'geluidsoverlast' wil ik trouwens pas gaan testen als de vliering constructie is geplaatst. In welke mate die aanwezig is, zal van invloed zijn op de afbouw.

Er is veel info te vinden op het internet. Daar ben ik me aan het inlezen.  Massa veer systeem, buigslappe wand etc.
Ene mijnheer Eric Desart (rip) heeft een aantal mooie artikelen over wat wel en niet werkt en metingen van akoestische wanden, voorzetwanden en materiaal. Het word me soms weleens wat teveel info. :wacko:

Er zit ook nog een veluxraam in de toekomstige kamer. Dit zal ook niet bevorderlijk zijn voor geluidsoverdracht. Eigenlijk zou ik die er ook uit moeten halen en het dak aldaar weer dichtmaken. Of zo laten? Met een lichtdicht rolluik op het dak en een lichtdicht scherm aan de binnenkant wat er nu aanwezig is, is het misschien al wat beter voor het geluid. Natuurlijk niet optimaal.

Hoe gek ga ik het maken? Of hoe serieus? Er komt toch nog wel wat bij kijken.

Het belangrijkste punt is de basis. Wat doet het geluid op de zolder bij een bepaald geluidsniveau.

Dit wordt vervolgd.

(aanvulling: of helemaal geen vliering maken, de Atmos speakers aan een soort van constructie hangen. Een wand plaatsen, en een airco en film kijken. Zoveel minder werk. Laat ik maar eerst het geluid eens testen. Jeroen, hoe heb jij die subs in hemelsnaam naar beneden gesjouwd gekregen  :clapping:? Als ik ze al bekijk, krijg ik al last van mijn rug. En ik moet ze een paar meter verplaatsen)






RonG

Quote from: Toni71 on January 24, 2021, 11:30:56
(aanvulling: of helemaal geen vliering maken, de Atmos speakers aan een soort van constructie hangen.

Ik heb het bij mij zo opgelost, misschien heb je er iets aan :).


Toni71

Bedankt, Ron.

Netjes geplaatst. Ook makkelijk met de kabels op die wijze.

Of zoiets als ze in de pro wereld gebruiken. Bij concerten etc.. Alleen dan in een verkleinde variant uiteraard.

Ik ben nu bezig om de zolder aan kant te maken. Laat ik maar eerst een opstelling maken met de speakers. 7.2. Anders blijf ik mezelf gek maken, wat ik wel of niet moet gaan doen aan verbouwen.



fluissie

Quote from: RonG on January 24, 2021, 13:10:58
Ik heb het bij mij zo opgelost, misschien heb je er iets aan :).

Das best goed verzonnen  :thumbs-up:

fluissie

Ik zou me ook niet TE gek maken toni

Je doet al geen half werk en met alles wat je van plan bent zal de overlast echt wel beperkt zijn ALS die er al is ...

Als jij gewoon op een normaal niveau filmpie kijkt zal de overlast er echt niet zo zijn  , laat staan met wat je van plan bent

Martijnst1990

Quote from: Toni71 on January 24, 2021, 13:23:20
Bedankt, Ron.

Netjes geplaatst. Ook makkelijk met de kabels op die wijze.

Of zoiets als ze in de pro wereld gebruiken. Bij concerten etc.. Alleen dan in een verkleinde variant uiteraard.

Ik ben nu bezig om de zolder aan kant te maken. Laat ik maar eerst een opstelling maken met de speakers. 7.2. Anders blijf ik mezelf gek maken, wat ik wel of niet moet gaan doen aan verbouwen.
Is de zolder inmiddels al een beetje aan kant? :D
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT