DTS vs Dolby VS PCM

Started by Mrwhoopie, December 16, 2020, 22:58:18

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Mrwhoopie

In de playstation kan ik dit instellen en mss in sommige andere bronnen ook. Maar wat stel ik het beste in?
Mijn reciver zal wel automatisch DTS of Dolby herkennen vermist beiden "merken" op de reciver staan.

Mijn reciver is een NAD T777.

DustinV

Quote from: Mrwhoopie on December 16, 2020, 22:58:18
In de playstation kan ik dit instellen en mss in sommige andere bronnen ook. Maar wat stel ik het beste in?
Mijn reciver zal wel automatisch DTS of Dolby herkennen vermist beiden "merken" op de reciver staan.

Mijn reciver is een NAD T777.

PCM is de beste keuze hier. Voor gaming zeker.

HJ

Sowiso heel vaag vind ik. In de basis is het(de bron) bitstream en dan is het automatisch dts of dd maar de console maakt er dan dd of dts van naar gelang je instelling.




PascalP

ding had idd een bitstream optie moeten hebben...
Maar in dit geval dus voor PCM kiezen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

toetertje

De Nad van Ts ondersteund gewoon dts, waarom zou je er dan pcm naar toe sturen?

PascalP

Quote from: toetertje on December 17, 2020, 12:24:29
De Nad van Ts ondersteund gewoon dts, waarom zou je er dan pcm naar toe sturen?

omdat wanneer je de Playstation instelt op DTS hij ook Dolby tracks als DTS zal uitsturen
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

toetertje

Oke, ik dacht dat zo'n beetje alle spellen wel in dts waren van de playstation.
Vandaar mijn gedachte, om gewoon dts uit te sturen.

DustinV

Games zelf genereren een lossless pcm track. Dit kan naar lossy dts of dd worden geconverteerd. Maar voor beste geluid dus de pcm optie nemen.

HJ

Quote from: PascalP on December 17, 2020, 12:27:21
omdat wanneer je de Playstation instelt op DTS hij ook Dolby tracks als DTS zal uitsturen
Dit dus.
Maar daarbij (iig bij mijn xbox) is er een bitstream beschikbaar en dan ben je verplicht om DD of DTS te kiezen.

HJ

Quote from: DustinV on December 17, 2020, 15:06:20
Games zelf genereren een lossless pcm track. Dit kan naar lossy dts of dd worden geconverteerd. Maar voor beste geluid dus de pcm optie nemen.
En hoe werkt dat met Dolby Atmos? Dan ook voor pcm kiezen?

morca

Quote from: Mrwhoopie on December 16, 2020, 22:58:18
In de playstation kan ik dit instellen en mss in sommige andere bronnen ook. Maar wat stel ik het beste in?
Mijn reciver zal wel automatisch DTS of Dolby herkennen vermist beiden "merken" op de reciver staan.

Mijn reciver is een NAD T777.
PS 4?
Mijn neef heeft er 1
Blijf het raar vinden dat er geen bitstream opzit.
PCM klinkt bij hem erg slecht.

toetertje

Bij mijn ps4 kan ik kiezen uit lineaire pcm, Bitstream dolby, en bitstream dts.
Ik heb hem dus altijd op die laatste staan.

Mrwhoopie

PS5 heeft identieke settings.

En voor andere bronnen? Ook altijd PCM kiezen?

HJ

Quote from: toetertje on December 17, 2020, 16:37:56
Bij mijn ps4 kan ik kiezen uit lineaire pcm, Bitstream dolby, en bitstream dts.
Ik heb hem dus altijd op die laatste staan.
Dan zal hij bv een blu-ray DD omzetten naar dts.

DustinV

Quote from: hans. on December 17, 2020, 15:39:20
En hoe werkt dat met Dolby Atmos? Dan ook voor pcm kiezen?

Nee want dan krijg je geen atmos meer. Dan moet er geschakeld worden. Moet ook tussen DTS en DD. Maar als het goed is creƫren games een lossless pcm track, lijkt mij het beste om dat niet naar lossy te laten converteren.

sandervg

PCM of DTS/Dolby is toch afhankelijk waar je beste decoder in zit? Zit deze in de playstation dan PCM kiezen, heeft de receiver een betere decoder dan het beste Dolby of DTS kiezen?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

DustinV

Quote from: sandervg on December 17, 2020, 23:59:08
PCM of DTS/Dolby is toch afhankelijk waar je beste decoder in zit? Zit deze in de playstation dan PCM kiezen, heeft de receiver een betere decoder dan het beste Dolby of DTS kiezen?

Wat betreft hd audio en pcm wel. Maar de playstation zet bij games in geval van optie  dts of dd lossless pcm om in een lossy dd of dts track.