Akoestiek en aanpak flutterecho in woonkamer

Started by John Matrix, November 23, 2020, 14:27:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vergeerr72

Dat is precies de situatie zoals bij mij thuis. Het panel hangt iets boven de bank. Maar ik kan het je nog steeds aanraden.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

brt

Quote from: Dirk on January  7, 2021, 21:44:20
Dat heeft absoluut nog zin...maar als je er dan toch zo ver af zit, waarom kan het dan niet de volledige muur bedekken, ook die onderste/laatste 10cm?
't lijkt misschien een detail, maar op die manier neem je wel de directe reflectie daarvan ook 100% weg, precies wat je als luisteraar wil.
Ik ben er zeker van dat je ook verschil hoort tussen als je straks (tijdelijk ter test) panelen tegen die muur aan zet die op je zetelrug steunen, tov panelen die er pakweg 10cm boven gaan hangen, zeker als je oren +- net ter hoogte van dat kale stukje muur zitten.

Omdat ik dan door stopcontacten en lichtschakelaars een hele rare vorm paneel krijg , óf een paneel dat qua vlakverdeling vd muur esthetisch te laag hangt... het moet er gewoon mooi uit zien, het blijft een woonkamer tenslotte...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

GH

#102
Quote from: brt on January  7, 2021, 16:34:52
Als ik 4 meter breed nodig heb en het kost 175,- per 60 cm breedte zit ik op dik 1100,-
Dat vind ik echt veel te veel geld.

Tja... het is wat het is. Het is een bewerkelijk product om te maken.

Je koopt zo'n houten latjes wand natuurlijk ook voor een deel voor het decoratieve element. En de panelen zijn eenvoudig te zagen, dus als je niet overal de gehele hoogte nodig hebt dan is er vaak nog wel een iets voordeliger optie te maken.

Het is een stuk fraaier in ieder geval dan wat schuim op de muur van je woonkamer plakken, en zelfs dat is niet goedkoop.

John Matrix

Quote from: brt on January  7, 2021, 20:31:52
Dank voor je uitgebreide toelichting weer man, top. Daar kunnen veel mensen wat aan hebben.
Zelf raak ik stiekum bij elke beschrijving over hoe exact iets komt een beetje meer ontmoedigd om hier aan te gaan beginnen met twee linkerhanden, slecht gereedschap en een flinke dosis ongeduld.

Ik ga er nog eens over nadenken en de opties doornemen.

Ik zou mij eerst focussen op het wegnemen van het ongeduld. Maar dat is de Stoicijnse filosoof in mij die spreekt.  :closedeyes:
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

pacific

#104
Quote from: brt on January  7, 2021, 16:34:52
Als ik 4 meter breed nodig heb en het kost 175,- per 60 cm breedte zit ik op dik 1100,-
Dat vind ik echt veel te veel geld.
Achter dit paneel zit ook al demping hou daar t rekening mee qua prijs. Dus die je daar akotherm achter dan demp je meer dan standaard.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


John Matrix

#105
Bij mij hangt het akoestisch schilderij ook wat hoger en is op oorhoogte de muur kaal/ oorhoogte net de onderkant van het schilderij. Maar estetisch gezien was dit de beste optie. Het blijft inderdaad een woonkamer en er zullen dus concessies gemaakt moeten worden als "mooi'' belangrijker is als een minime geluidsverbetering (wat een kleine extra strook demping op oorhoogte feitelijk is)

Dat gezegd hebbende, toen ik zonder schilderij en gedempte lattenwand testte met wat flinke tuinstoelkussen achter mijn zitpositie, de kussens op de bank steunend,  kon ik wel een verschil horen. Maar die viel in het niet bij het uiteindelijke geluidsresultaat na verbouwing.

Ik zou zeggen. Laat vrouwlief even op bezoek gaan bij schoonmoeders, haal zo veel mogelijk kussens, matrassen, dekens etc tevoorschijn en experimenteer eerst wat.

Persoonlijk vind ik de lattenwand ook een zo zeer grotere uiterlijke verbetering, zeker in combinatie met de zwarte speakers,  dat het vaak ook uitnodigt om even een stukje muziek te luisteren. De sfeer is gewoon warmer in huis nu.

Sterker nog, ik ga nu even een stukje luisteren.  O0
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

katwax

Quote from: brt on January  7, 2021, 20:36:48
Het lastige is dat dat nauwelijks te voorspellen is. Bij de buizen die ik ga proberen kan ik ze binnen 14 dagen terug sturen als ze geen meerwaarde blijken te hebben. Bij akoestiek is het 'niet goed geld weg'

Ik heb ook geen last van flutterecho, het klinkt eigenlijk behoorlijk oke en slechts een béétje ruimtelijk, maar gevoelsmatig kán ik nog meer halen uit mijn set en zal dat iets van akoestische behandeling moeten zijn.

Ik heb dan twee opties: of de complete wand achter de speakers en het TV meubel (4 x 2,8 meter) met akotherm bedekken en er latjes of een spandoek voor, óf boven de bank een akoestisch fotopaneel hangen van ongeveer 2,5 x 1 meter.
Welke keuze het beste is, is gevoelsmatig trial & error voor mij, terwijl er meteen significante kosten aan verbonden zijn, dat maakt me terughoudend...
Ik heb het geluk gehad dat ik kon testen met enkele panelen en het verschil dat ik hoorde tov wat dit maar was in de meting was al indrukwekkend.
Snap je redenering ivm die buizen etc, maar het is niet voor niets dat bv Toole akoestiek(ruimte) direct na speakers plaats in het belangrijkse onderdeel, al de rest is verwaarloosbaar (buiten de opname)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

morca

Quote from: John Matrix on January  8, 2021, 13:28:51
Bij mij hangt het akoestisch schilderij ook wat hoger en is op oorhoogte de muur kaal/ oorhoogte net de onderkant van het schilderij. Maar estetisch gezien was dit de beste optie. Het blijft inderdaad een woonkamer en er zullen dus concessies gemaakt moeten worden als "mooi'' belangrijker is als een minime geluidsverbetering (wat een kleine extra strook demping op oorhoogte feitelijk is)

Dat gezegd hebbende, toen ik zonder schilderij en gedempte lattenwand testte met wat flinke tuinstoelkussen achter mijn zitpositie, de kussens op de bank steunend,  kon ik wel een verschil horen. Maar die viel in het niet bij het uiteindelijke geluidsresultaat na verbouwing.

Ik zou zeggen. Laat vrouwlief even op bezoek gaan bij schoonmoeders, haal zo veel mogelijk kussens, matrassen, dekens etc tevoorschijn en experimenteer eerst wat.

Persoonlijk vind ik de lattenwand ook een zo zeer grotere uiterlijke verbetering, zeker in combinatie met de zwarte speakers,  dat het vaak ook uitnodigt om even een stukje muziek te luisteren. De sfeer is gewoon warmer in huis nu.

Sterker nog, ik ga nu even een stukje luisteren.  O0
Imo moet je ze ook hoog hangen.
Ze nemen ook deels reflecties via je plafond weg.
Als je dan alleen op oorhoogte wat hebt hangen, werkt het niet zo goed.

brt

#108
Quote from: John Matrix on January  8, 2021, 13:28:51
Bij mij hangt het akoestisch schilderij ook wat hoger en is op oorhoogte de muur kaal/ oorhoogte net de onderkant van het schilderij. Maar estetisch gezien was dit de beste optie. Het blijft inderdaad een woonkamer en er zullen dus concessies gemaakt moeten worden als "mooi'' belangrijker is als een minime geluidsverbetering (wat een kleine extra strook demping op oorhoogte feitelijk is)

Dat gezegd hebbende, toen ik zonder schilderij en gedempte lattenwand testte met wat flinke tuinstoelkussen achter mijn zitpositie, de kussens op de bank steunend,  kon ik wel een verschil horen. Maar die viel in het niet bij het uiteindelijke geluidsresultaat na verbouwing.

Ik zou zeggen. Laat vrouwlief even op bezoek gaan bij schoonmoeders, haal zo veel mogelijk kussens, matrassen, dekens etc tevoorschijn en experimenteer eerst wat.

Persoonlijk vind ik de lattenwand ook een zo zeer grotere uiterlijke verbetering, zeker in combinatie met de zwarte speakers,  dat het vaak ook uitnodigt om even een stukje muziek te luisteren. De sfeer is gewoon warmer in huis nu.

Sterker nog, ik ga nu even een stukje luisteren.  O0

Ja het staat prachtig bij jou.
Misschien die ik het tzt alsnog eens overweeg hoor, maar ik wil toch eerst met het akoestische fotopaneel aan de slag.
Ik denk aan zo'n 2,20 x 1,20 en dan 4cm dik met Akotherm D40.
Dat zal toch behoorlijk wat doen, mag ik aannemen?
De wand er tegenover (dus die achter de speakers) is helemaal kaal (wel gestuct) met in de hoeken wel een dik gordijn en een hoge plant met grote bladeren.

Let wel: ik heb nu al geen last van flutterecho, zoals jij wel had.
Het blijft dus een gok over wat ik qua resultaat mag verwachten...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

John Matrix

#109
Mijn schilderij is ongeveer 120 x 150 cm met D40 25mm. Dan mag je er van uit gaan dat jouw combinatie nog een stuk beter zal dempen.
Het doek heb ik via internet besteld bij zilenz (zonder peesrand). Erg tevreden over de kwaliteit. Er zit een klein beetje rek in wat zeker helpt bij het vastnieten.

En ja, een gok blijft het altijd een beetje. De enige manier om te testen zou zijn om een lijst inclusief ophanghaken/systeem/gaten te maken, bij de praxis wat glaswol te kopen en het dan daarmee eerst te vullen voor dat je D40 besteld. Is verkrijgbaar in 45mm volgens mij en dan daarmee te testen zonder doek. Kost je een paar tientjes voor 1 pak glaswol.
De akotherm platen en het doek zullen een stuk duurder zijn, zo rond de 140 euro voor 4 volle platen. Het doek ongeveer 100 euro.  Is even een afweging. Maar dan weet je wel of het naar tevredenheid werkt.

Aan te raden is wel om de houten schilderij rand precies evendik te maken als de akotherm platen. Ik heb iets overlengte genomen maar dit zou ik niet weer doen, hoe strakker hoe beter. En goed de randen rondom rond schuren, (niet te zuinig, flink schuren) anders scheurt je doek misschien.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

brt

Misschien wordt het hier ook wel 25mm hoor.
Staat toch net ff wat minder lomp boven de bank, anders wordt het zo'n homp.
De kamer is slechts 4x4 en akoestisch zeker niet slecht maar ik wil geen visuele paardemiddelen inzetten die mij een dagelijks doorn in het oog worden. Maar het grappige is dat toen de kerstboom er nog stond de ruimte wel beter gedempt was. Maar ja, om die nou het hele jaar te laten staan 😅

Ik ga met een handige vriend zelf een frame maken, en dan gaan we er gewoon mee aan de slag!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

John Matrix

ja daarom heb ik ook voor 25 mm gekozen. Anders word het inderdaad een homp, haha mooi woord is dat. Ik zou eerder zeggen een flink blok.
Bowers & Wilkins 606. Denon AVR S650H. Pro-Ject T1 platenspeler. Samsung 55 inch QLED. Atari 2600

Koei

Quote from: John Matrix on November 23, 2020, 14:27:02
Hoewel ik tevreden ben over het geluid op laag tot normaal niveau is het geluid bij een hoger volume toch erg scherp in de hoge tonen (gitaren, vrouwelijke stemmen etc).

Je weet dat dit ook een kenmerk van deze luidspreker is? Oneven afstraling i.c.m. een piek van +6dB rond de 10kHz.

Akoestiek moet je natuurlijk zeker aanpakken, maar je luidspreker gooit ook veel roet in het eten.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Pathos

Dit zijn ook wel erg mooie panelen in verschillende designs.
https://designer-acoustics.nl
Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

Pathos

Zouden deze decoratieve houten panelen ook goed kunnen werken? Aangezien er toch behoorlijk wat reliëf in zit.

https://www.woodindustries.nl/product-categorie/houtstrips-shop/

Dan kun je bv een hele muur ermee bekleden zodat het ook nog stijlvol uitziet ipv de normaal gesproken lelijke diffusors.

Stereo 2.2 setup:
Pathos T.T. ~ AURALiC Altair G1 ~ Spendor A7 ~ Gaia III ~ 2x REL T/5x ~ Silent Angel Bonn N8 ~ 2x Farad Super3 LPS
Bekabeling: Audiomica: Celes Excellence M1 -> Erys Excellence M2 Luxury RCA -> Arago Excellence Luxury RJ/E. AudioQuest: Niagara 1200 -> Hurricane -> Blizzard -> Monsoon -> NRG-Z3 -> Vodka RJ/E. QSA: Yellow fuses. Synergistic Research: Purple fuse.
Akoestiek: Easy Noise Control.

pacific

Je kunt ook eens kijken naar https://woodupp.com/wooden-acoustic-panels/

Moet wel je design zijn uiteraard. Wij koken hierna voor ons nieuwbouw huis.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


Nlmike

Ik heb eenzelfde kamer indeling mbt de set, tafel etc. Iets andere maten. Ik heb op de achterwand een dik geweven katoenen wandkleed met foto opdruk opgehangen, met 3 cm foam erachter. De clap echo is bij mij voor 80% weg. Kost ong. 150 euro voor ruim 120 breed. Dus valt nog beet mee

Daarnaast een paar vilten placemats op mijn glazen tafel, praktisch en zeer goedkoop. 10 euro of zo. En dat elimineert wat reflectie, was duidelijk hoorbaar.

Al met al, scheelt best wat voor relatief weinig en valt niet op als acoustische panelen:)
Het speelgoed: AV8003 preamp, Arcam pa240 poweramp, Monitor Audio gx200 gold speakers op gaia 3, Bluenode 2i, Inakustik reference NF-803 interlinks, Inakustik reference LS-1602 speakerkabels,  Atacama apollo storm 10 kast.

pacific

We zijn bezig met het afronden van ons nwe huis en hebben voor de gehele ruimte gekozen voor een Woodupp wand met daarachter nog eens 60mm sonepanel.

Als je nu in de lege ruimte staat is de ruimte al zoveel aangenamer dat ik erg benieuwd wat het doet voor de muziek.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


jorge_regula

Heb je een foto hoe je de sonepanel en woodupp panelen hebt gecombineerd? Eerst met houten latwerk gewerkt, of? Mooi resultaat!

pacific

Ik heb extra dik sonepanel 6cm dik gekozen omdat anders de stopcontacten niet achter de panelen passen. Die zitten onderop achter het panel verstopt.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


katwax

Nice, ga je zeker geen spijt van krijgen :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

pacific

We wonen er nu en zijn er erg blij mee. Het ziet er niet alleen fantastisch uit. Het geeft een aangenamere woonomgeving als er meer mensen in huis zijn.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk


katwax

Quote from: pacific on March 22, 2022, 07:45:51
We wonen er nu en zijn er erg blij mee. Het ziet er niet alleen fantastisch uit. Het geeft een aangenamere woonomgeving als er meer mensen in huis zijn.

Sent from my VOG-L29 using Tapatalk
Je krijgt inderdaad een bepaalde rust in die ruimte omdat er minder weerkaatsing is, veel aangenamer om gesprekken te doen en het volume van de gesprekken is vaak ook gewoon lager hierdoor.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

pacific

#123
Dit is nu de ruimte let niet op de bank die is besteld [emoji6].  De ruimte meet erg goed vooral op het midden en hoog. Er zit heel veel rust in de ruimte. Iedereen die binnenkomt merkt dat direct op. Laag blijft lastig maar dat is op de Devialet aangepast.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk

CZ79

zo dan, dat is wel even andere koek sinds ik de laatste keer bij je ben geweest  :inlove: :inlove: :inlove:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika