Tompj’s audio: no nonsense, de muziek telt.

Started by tompj, August 23, 2020, 12:31:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xander32

Nogmaals, ik vind ze zeker niet misstaan, je hebt er wel de ruimte voor 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tompj

Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Xander32

Indien gewenst heb je zelfs nog de ruimte om wat te schuiven.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Dura

Quote from: tompj on January 17, 2022, 18:53:23
Echt interessant de bevindingen van de eerste dagen met de B&W 802 Diamonds.

Uiteraard veel schaal, rust, laag in vergelijking met de Harbeths. Wat echt interessant is, is dat ik nu ineens alles hoor in de opnames, de keten (kabels) en of bijvoorbeeld de versterker koud is of niet. Dat zegt wat over de luidspreker. Dat zegt ook dat de Harbeths op een vreemde manier heel vergevingsgezind zijn. Alles klinkt wel, ook mindere opnames. Koude versterker maakt niet veel verschil met opgewarmde versterker.
Eigenlijk is dat best heel fijn bij een luidspreker. Geweldige dingen die Harbeths.

Tegelijkertijd geeft het aan de de B&W's meer laten horen. Ik moet nu serieus mijn versterker wat eerder aanzetten. Koude start en het klinkt wat bedompt, onrustig, weinig diepte, geen lach op mijn gezicht. Warme versterker en alles valt op z'n plek. Overigens duurt het opwarmen maar kort, maar het heeft dus veel effect.
Ook wisseling van speakerkabel is goed waar te nemen. Dat is best leuk en goed, maar levert natuurlijk ook weer het gevoel op dat je daarme moet gaan experimenteren. Maar ja, ook wel weer leuk.
https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-diamond-series-804-d4-loudspeaker In deze review van een andere B&W diamond geeft reviewer John Atkinson aan dat de B&W housesound afstemming een intentioneel oplopend midhoog bevat. Dat geeft een accent op detaillering. Harbeth probeert een zo vlak mogelijk toonverloop te realiseren volgens ontwerper Alan Shaw.
Dat sluit lijkt mij op zijn minst gedeeltelijk aan bij jou waarnemingen.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

twani

Quote from: Dura on January 17, 2022, 20:44:47
https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-diamond-series-804-d4-loudspeaker In deze review van een andere B&W diamond geeft reviewer John Atkinson aan dat de B&W housesound afstemming een intentioneel oplopend midhoog bevat. Dat geeft een accent op detaillering. Harbeth probeert een zo vlak mogelijk toonverloop te realiseren volgens ontwerper Alan Shaw.
Dat sluit lijkt mij op zijn minst gedeeltelijk aan bij jou waarnemingen.

De Harbeth sound is nauwelijks inwisselbaar met andere merken...

Still love them....

Dura

Het gekke is dat Shaw zich daar altijd over verbaast; hij zegt dat het enige wat hij doet is die speakers zo lineair mogelijk maken, meer niet.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

vanzomereng

#81
Quote from: Dura on January 17, 2022, 20:44:47
https://www.stereophile.com/content/bowers-wilkins-diamond-series-804-d4-loudspeaker In deze review van een andere B&W diamond geeft reviewer John Atkinson aan dat de B&W housesound afstemming een intentioneel oplopend midhoog bevat. Dat geeft een accent op detaillering. Harbeth probeert een zo vlak mogelijk toonverloop te realiseren volgens ontwerper Alan Shaw.
Dat sluit lijkt mij op zijn minst gedeeltelijk aan bij jou waarnemingen.
Waarom een freq-curve/link presenteren hiero van een 804D4, als die van het type wat Tomps'j  802D2 nu bezit, zo op het internet te vinden is  :eh:
(zie printscreen onder...)   dit ziet er wat minder dramatisch uit en van een echte bult in het mid-hoog kan je niet spreken, wel van een bult
rond 60HZ en verder een wat grillig verloop.

Verder zijn al die curves maar theorie en vaak gemeten op 1 meter afstand v/d as v/d luidspreker en vaak ook nog in een dode kamer gemeten.
Als men frequentie-curves zou meten van alle speakers in het algemeen, in een gemiddelde woonkamer op de luisterplek,
zien de meeste curves er nog VEEL DRAMATISCHER uit, ook van die speakers die in onder "lab-condities" recht meten  :notify:
Hierbij wil ik absoluut niet beweren, dat fabrikanten niet moeten streven naar goed metende frequentie-curves maar dit alleen is niet zaligmakend.

Doe maar eens een gehoormeting bij een audicien en laat van je eigen oren maar eens een frequentie-curve van uitprinten, das pas echt schrikken  :D

Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

tompj

 ^^

Mooie post.

Uiteindelijk kies ik met mijn oren. Een bedrijf als B&W met haar know how en gigantische R&D faciliteiten doet natuurlijk ook niets voor niets. Als metingen alles zeiden, zouden we allemaal gewoon dezelfde best metende luidspreker gaan kopen.

De Harbeths zijn en blijven topluidsprekers overigens. Het blijven voor mij de mooiste monitoren. Ze vervingen bij mij Magico's en ik heb meer van ze genoten dan ooit tevoren. Had ik niet wat meer schaal in muziek gezocht, dan hadden ze hier nog staan spelen.

Maar zoals gezegd, de B&W's zijn een ander kopje thee. Ze klinken ook warm en aangenaam, maar hebben meer resolutie en zetten een veel groter plaatje neer.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Dura

#83
Het was beslist niet bedoeld als aanval op B&W, heren, ik vind het juist prima dat speakers verschillende karakters hebben.
Maar John Atkinson geeft (in de tekst) een interessante kijk op wat volgens hem de B&W sound is, en die leek me aan te sluiten op wat Tompj beschreef.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

tompj

Quote from: Dura on January 18, 2022, 13:38:05
Het was beslist niet bedoeld als aanval op B&W, heren, ik vind het juist prima dat speakers verschillende karakters hebben.
Maar John Atkinson geeft (in de tekst) een interessante kijk op wat volgens hem de B&W sound is, en die leek me aan te sluiten op wat Tommy beschreef.
Ik interpreteerde het zeker niet als aanval hoor. Ik denk dat je opmerking wel hout snijdt, hoewel de Harbeths ook prima de details weergeven. Bijzonder is dat ze dat doen, terwijl ze toch in staat lijken ook mindere apparaten in de keten of mindere opnames altijd acceptabel te laten klinken. Een toverbox is het.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Lucky.L

Quote from: tompj on January 17, 2022, 19:37:35
Nog eentje van de zijkant:
Voor mij nog steeds een van de mooiste speakers [heb de voorloper gehad 802D].
Vind de nieuwere D3 minder mooi en te prijzig anders had ik daar voor gegaan ipv mijn Sopra's .
Kef R7,Lyngdorf TDAI 3400,Canare 4S11,  Samsung 65QN85A.,Mede8er med600x3d,Panasonic DMP-UB 700 ,  Samsung HW-Q900A

vanzomereng

#86
Quote from: Dura on January 18, 2022, 13:38:05
Het was beslist niet bedoeld als aanval op B&W, heren, ik vind het juist prima dat speakers verschillende karakters hebben.
Maar John Atkinson geeft (in de tekst) een interessante kijk op wat volgens hem de B&W sound is, en die leek me aan te sluiten op wat Tompj beschreef.

Ook prima, dan is die John Atkinson gewoon een flapdrol  ;)

FF serieus, elke speaker heeft zijn eigen sound (ook als ze allemaal qua frequentie kaarsrecht meten) anders zouden ze allemaal hetzelfde klinken. :notify:
Hiermee geef ik ook aan, dat vele reviewers, waaronder ook die John Atkinson, wellicht vele goede zaken neerpennen in een review maar ook zij zijn te betrappen op onzin en ook hun gehoor en auditief geheugen is niet perfect.  ook zij hebben zo hun voorkeuren, smaken en wellicht vooroordelen, het zijn net mensen  :wow:
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

tompj

En dan maar weer een update. Misschien dat er mensen mijn bevindingen interessant vinden.

Ik ben vrij recent overgestapt van Harbeth (30.1) naar iets heel anders: B&W 802 Diamond.

Ik wilde graag en stap naar full range. Dat is gelukt. De B&W's zijn werkelijk fantastisch. Volwassen, geweldig laag, fris, open, maar nooit vermoeiend. Opener dan de Harbeths en veel meer full range.

En toch.......

Ze gaan vertrekken weer die grote jongens. Twee redenen. Ik vind ze toch optisch too much in mijn woonkamer. Dat is simpel. Maar reden twee: ik kan maar geen afscheid nemen van mijn Harbeths. Elke keer als ik die weer even aansluit hoor ik meteen wat de B&W's allemaal beter doen, maar tegelijkertijd laten ze me intens genieten van alles wat ik draai. Magie. Heel moeilijk te omschrijven. Niet audiofiel perfect, zeker niet, maar gewoon zo lekker klinkend.

Ik ga ze gewoon terugzetten. Met een beetje pijn in het hart gaan de B&W's de deur weer uit. Maar ik ga gewoon weer heerlijk genieten met de Harbeths. Oef.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Xander32

Soms moet je ff wat anders proberen om te beseffen wat je had.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

tompj

Quote from: Xander32 on March 31, 2022, 22:17:22
Soms moet je ff wat anders proberen om te beseffen wat je had.
Da's zeker waar.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

Rob_Dingen

Quote from: tompj on March 31, 2022, 21:53:45
En dan maar weer een update. Misschien dat er mensen mijn bevindingen interessant vinden.

Ik ben vrij recent overgestapt van Harbeth (30.1) naar iets heel anders: B&W 802 Diamond.

Ik wilde graag en stap naar full range. Dat is gelukt. De B&W's zijn werkelijk fantastisch. Volwassen, geweldig laag, fris, open, maar nooit vermoeiend. Opener dan de Harbeths en veel meer full range.

En toch.......

Ze gaan vertrekken weer die grote jongens. Twee redenen. Ik vind ze toch optisch too much in mijn woonkamer. Dat is simpel. Maar reden twee: ik kan maar geen afscheid nemen van mijn Harbeths. Elke keer als ik die weer even aansluit hoor ik meteen wat de B&W's allemaal beter doen, maar tegelijkertijd laten ze me intens genieten van alles wat ik draai. Magie. Heel moeilijk te omschrijven. Niet audiofiel perfect, zeker niet, maar gewoon zo lekker klinkend.

Ik ga ze gewoon terugzetten. Met een beetje pijn in het hart gaan de B&W's de deur weer uit. Maar ik ga gewoon weer heerlijk genieten met de Harbeths. Oef.
Het is precies zoals je omschrijft B&W is techniek en Harbeth is muziek.
En dan zijn er hier op het forum die zeggen dat beleving in de muziek zit en niet in de hardware.

Rob

Xander32

B&W 802d past voor mij ook maar moeilijk onder het kopje no nonsense 🙃
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

DofN

Quote from: Rob_Dingen on March 31, 2022, 22:51:21
Het is precies zoals je omschrijft B&W is techniek en Harbeth is muziek.
En dan zijn er hier op het forum die zeggen dat beleving in de muziek zit en niet in de hardware.

Rob

Ja, daar snap je helemaal niets van :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

#93
Quote from: Rob_Dingen on March 31, 2022, 22:51:21
Het is precies zoals je omschrijft B&W is techniek en Harbeth is muziek.
En dan zijn er hier op het forum die zeggen dat beleving in de muziek zit en niet in de hardware.

Rob

Je leest me wel, alleen je doet net alsof van niet. Poepie ben je toch ook.

Maar ik ben er zo 1. In bv dooie dingen zit geen emotie. Dus ook geen beleving. En de uitspraak over B&W versus Harbeth bevestigt dit alleen maar. Er zijn zat mensen die het andersom vinden. Het is de mens die het allemaal bedenkt en dat is niet voor niets.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

twani

Quote from: twani on January 17, 2022, 21:34:38
De Harbeth sound is nauwelijks inwisselbaar met andere merken...

Still love them....

Alleen de quote is voldoende. Fijn dat je de Harries nog had Tom :)

Nu weer genieten :)

tompj

#95
Quote from: twani on April  1, 2022, 11:45:54
Alleen de quote is voldoende. Fijn dat je de Harries nog had Tom :)

Nu weer genieten :)
Tsja Theo. Het bleef een beetje knagen, dat die Harbeths wellicht zouden vertrekken, ook al was ik blij met de B&W’s. Kennelijk was dat gevoel er niet voor niets. Maar het blijft wonderlijk. De B&W’s doen eigenlijk objectief (audiofiel) gezien alles beter. Niet alleen dat, maar ze doen ook alles heel erg goed. En toch bleven de Harbeths knagen. De Harbeth magie.

En samen met de klasse A Accuphase blijft het magisch.
Speakers: QLN Signature 3
Versterking: Melody AN 300B Max
Bronnen: CD: AccuphaseDP-55V, Streamer: Naim ND5 XS2, Analoog: Rega RP8, Rega RB3000 arm, Rega Neo PSU, Musical Fidelity Nu Vista Vinyl phono pre, Transfiguration Spirit mk3 mc element
Kabels: Chord Rumour X | Audioquest Red River

twani

#96
Quote from: tompj on April  1, 2022, 11:53:47
Tsja Theo. Het bleef een beetje knagen, dat die Harbeths wellicht zouden vertrekken, ook al was ik blij met de B&W's. Kennelijk was dat gevoel er niet voor niets. Maar het blijft wonderlijk. De B&W's doen eigenlijk objectief (audiofiel) gezien alles beter. Niet alleen dat, maar ze doen ook alles heel erg goed. En toch bleven de Harbeths knagen. De Harbeth magie.

En samen met de klasse A Accuphase blijft het magisch.

Ik volg je helemaal Tom😉

En de Harbeths......Iets als de som der delen denk ik...

En klasse A op een "eenvoudige load" die de Harbeths zeker zijn is ook een niet uit te vlakken pró.

Xander32

... hier blijkt maar weer dat beter niet per definitie ook mooier is. Dat gezegd hebbende begrijp ik ook niet dat sommigen hun apparatuur uitzoeken enkel op basis van hoe deze meet ...
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Rob_Dingen

Quote from: Xander32 on April  2, 2022, 10:34:18
... hier blijkt maar weer dat beter niet per definitie ook mooier is. Dat gezegd hebbende begrijp ik ook niet dat sommigen hun apparatuur uitzoeken enkel op basis van hoe deze meet ...
Dat snap ik wel.
Dat haalt de onzekerheid weg, het meet vlak dus moet het wel goed zijn.
Maar het gaat uiteindelijk niet helpen om een mooie set samen te stellen.

Rob

chansig

#99
Want ? Als iemand helemaal blij is met wat hij hoort is het prima. Volgens zijn jij of ik geen referentie voor een ander.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.