JVC laser projectoren plus NP5

Started by vik, August 7, 2020, 07:18:22

Previous topic - Next topic

0 Members and 7 Guests are viewing this topic.

anton


scoc

Quote from: anton on December 18, 2021, 18:47:08
Heel erg benieuwd naar je review  :pompom: :pompom: :pompom:

Dan kan je lang wachten denk ik ... ik ga filmpjes kijken  ;D
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

riwi

Quote from: scoc on December 18, 2021, 19:05:29
Dan kan je lang wachten denk ik ... ik ga filmpjes kijken  ;D

Ik ben wel benieuwd hoe de vergelijking is met je N5, en of je veel verschil ziet.

Teejoo


Valkyrie

Quote from: riwi on December 18, 2021, 19:20:29
Ik ben wel benieuwd hoe de vergelijking is met je N5, en of je veel verschil ziet.

Hier ben ik ook wel erg benieuwd naar!
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster


scoc

Mischien kan Vik al wat eerste professionele feedback geven, want het was voor hem gisteren ook de eerste kennismaking met deze reeks  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

buckler

Quote from: scoc on December 19, 2021, 17:22:03
Mischien kan Vik al wat eerste professionele feedback geven, want het was voor hem gisteren ook de eerste kennismaking met deze reeks  ;)

maarrrrrrrrr we vragen het aan jou niet aan Vik toch?  :smile:
Je heb er toch wel een mening over?
Iedereen met een N5 is daar natuurlijk best nieuwsgierig naar
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

reza

Ik persoonlijk vond de verschillen niet zo groot tussen de N5 en de NZ7 bij Werner.
Was helaas niet side by side. Maar geen 10k verschil in ieder geval.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Kjelt

Quote from: reza on December 19, 2021, 18:35:15
Ik persoonlijk vond de verschillen niet zo groot tussen de N5 en de NZ7 bij Werner.
Was helaas niet side by side. Maar geen 10k verschil in ieder geval.
Ik ook niet maar dat is niet helemaal eerlijk.
Het was niet 100% verduisterd en een relatief klein scherm.
Ik zou nu ook voor een nz7 gaan.

reza

#935
Dat snap ik, jij hebt een Sony :tounge2:

Grapje..

Het was indd jammer dat ze niet side by side stonden en niet optimaal opgesteld indd.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

Teejoo

#936
Quote from: reza on December 19, 2021, 18:35:15
Ik persoonlijk vond de verschillen niet zo groot tussen de N5 en de NZ7 bij Werner.
Was helaas niet side by side. Maar geen 10k verschil in ieder geval.
Dat verschil vind ik groter dan het verschil tussen de N5 en N7. (En dat vind ik al groot.) Groter vanwege de laserdimming tov de dynamische iris. Die NZ7 is het meest te vergelijken met een N7 denk ik, met uiteraard voordelen van de laser en  snel schakelen.
De echte stap tov de N serie wordt gemaakt door de NZ8/9 naar mijn idee. Dat lichtpad is echt verbeterd. Dat zie je ook goed in de screenshots op AVS. Praktisch geen reflecties meer etc. En de extra processing power.

Teejoo

#937
Quote from: scoc on December 19, 2021, 17:22:03
Mischien kan Vik al wat eerste professionele feedback geven, want het was voor hem gisteren ook de eerste kennismaking met deze reeks  ;)
Kun je al wat zeggen over:

- welke laser stand gebruik je
- laserdimming
- hdmi schakeltijden
- geluid
- uniformiteit/scherpte

Is hij eigenlijk gecalibreerd?

reza

Ik zou persoonlijk niet overstappen naar een NZ7 maar eerder investeren in een Lumagen.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat een N5+Lumagen beter speelt dan een NZ7. Maar dat is mijn mening.
De NZ8 is nog door bijna niemand gezien ( bestaat hij wel :D ) Daar verwacht ik indd ook meer van maar dan nog rechtvaardigt het voor mij niet de 10K plus meer. Dan zou ik echt investeren in een Lumagen en een G4 scherm van Stewart en hou ik nog centen over. Maar nogmaals dat is mijn mening.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

buckler

#939
Quote from: reza on December 19, 2021, 19:50:59
Ik zou persoonlijk niet overstappen naar een NZ7 maar eerder investeren in een Lumagen.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat een N5+Lumagen beter speelt dan een NZ7. Maar dat is mijn mening.
De NZ8 is nog door bijna niemand gezien ( bestaat hij wel :D ) Daar verwacht ik indd ook meer van maar dan nog rechtvaardigt het voor mij niet de 10K plus meer. Dan zou ik echt investeren in een Lumagen en een G4 scherm van Stewart en hou ik nog centen over. Maar nogmaals dat is mijn mening.

Mee eens alleen heb je volgens mij 1 woordje fout geschreven  :tongue2:

Ik zou persoonlijk niet overstappen naar een NZ7 maar eerder investeren in een Envy.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat een N5+Envy beter speelt dan een NZ7. Maar dat is mijn mening.
De NZ8 is nog door bijna niemand gezien ( bestaat hij wel :D ) Daar verwacht ik indd ook meer van maar dan nog rechtvaardigt het voor mij niet de 10K plus meer. Dan zou ik echt investeren in een Envy en een G4 scherm van Stewart en hou ik nog centen over. Maar nogmaals dat is mijn mening.

Haha lol... geintje.
Jullie hebben ze in ieder geval al zien spelen, ik heb een NZ9 (die al binnen is) ge pre-ordered ter vervanging van mijn NX9 en heb nog niks zien draaien  :blink:
Persoonlijk ben ik het denk ik wel met jullie allebei eens want de NZ serie moet een verbetering zijn als je alle review en gebruikers ervaringen leest maar ik weet ook wat een Envy kan doen als upgrade en dat is echt een grote stap, maargoed dat roep ik al bijna twee jaar.
Maar zoals ik altijd zeg is een projector een 'passant' en een scherm en video processor is iets voor 'life' dus ja ik ben ook geneigt zo te denken ja
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

scoc

Zie inline comments ...

Quote from: Teejoo on December 19, 2021, 19:23:18
Kun je al wat zeggen over:

- welke laser stand gebruik je

low laserstand is meer dan voldoende licht op mijn 90 inch scherm voor alles behalve 4K HDR. Hij geeft in die mode zelf iets meer licht dan de N5. Voor hdr gebruik ik de mid laser stand en dit geeft echt voldoende pop. OK, met laser op high neemt dit nog iets toe maar de ventilator blaast dan gewoonweg te luid (zoals bij een lamp op high)

- laserdimming

kan ik niet zeggen, want deze gebruik ik niet voor dynamische dimming maw deze staat bij mij gewoonweg uit. Dynamische iris stond op mijn N5 vroeger ook niet op.

Ook 8K eshift staat gewoonweg uit want zoals vroeger geeft dit een irritant mechanisch gezoem vanuit de projector.

- hdmi schakeltijden

op basis van 1 dagje gebruik lijken deze iets sneller dan de N reeks maar een Sony bvb schakelt nog vlugger (hier vergelijk ik wel met een Sony VW95 van indertijd). Maar de schakeltijd is zeker niet dag en nacht verbeterd.

- geluid

op low en mid laserstand hetzelfde geluid zoals een JVC lamp op low, high laser lamp is voor mij te luid zoals high lamp modus

- uniformiteit/scherpte

hier kan ik geen gekke dingen vermelden en zag er gewoon goed uit. Let wel ik ben geen testpaneel bekijken freak  ;) Ik kijk namelijk films ...

Is hij eigenlijk gecalibreerd?

Spijtig genoeg nog niet, hopelijk volgende maand


Toen ik de NZ7 bestelde wou ik minstens een N5 van beeldkwaliteit met een laser. Dat brengt hij zeker en vast. Het is voor mij nog te vroeg om hier iets meer over te zeggen want ik heb hem nog maar 1 dag. Maar het contrast is minstens gelijkwaardig aan de N5 en brengt hij ook iets meer licht. Of dit 3500€ meer waard is tov een nieuwe NP5 moet ieder voor zich uitmaken.

Van zodra ik de eerst filmbeelden zag op de NZ7 dacht ik direkt van "dit is het typische beeld van een JVC zoals ik gewend was van de N5 met iets meer punch en lichtsterkte ..."
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Kjelt

Reza vergeet een aantal belangrijke pluspunten van de NZx :

- snellere beeldsync
- verbeterde motionflow
- rustigere beeldweergave vanwege de laser
- stiller zeker tov high lamp
- geen iris noise

Daarnaast kost een Envy als beeldverbeteraar hetzelfde als de complete projector dus waar hebben we het over  :wacko:
Je moet wel heel veel HDR content hebben en het laatste puntje op de i willen zetten als je dat soort bedragen gaat neertellen. In ieder geval geen ruimte in mijn budget.

reza

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

scoc

#943
Quote from: reza on December 19, 2021, 20:11:53
De NZ7 heeft toch geen upscaling naar 8K?

Deze heeft toch wel ... 8K e-shift. Hadden ze voor mij evengoed kunnen weglaten en hem dan voor 9500€ verkopen  ;)
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

Teejoo

Quote from: Kjelt on December 19, 2021, 20:11:17
Reza vergeet een aantal belangrijke pluspunten van de NZx :

- verbeterde motionflow

Daarnaast kost een Envy als beeldverbeteraar hetzelfde als de complete projector dus waar hebben we het over  :wacko:
Je moet wel heel veel HDR content hebben en het laatste puntje op de i willen zetten als je dat soort bedragen gaat neertellen. In ieder geval geen ruimte in mijn budget.
Ik vraag me nu wel af of dat ook geldt voor de NZ7, aangezien dit wordt gelinkt aan de rekenpower die aan boord is voor de E-shift X?

Ik had meer het idee dat de techniek van de NX9 nu in de NZ7 zit.

Inzake de processor: Niemand zal ontkennen dat een losse processor superieur is. Alleen wordt dat verschil met het merendeel van de UHD's die niet te hoog gemasterd zijn qua nits range wel steeds kleiner tot niet bestaand. Dat heb ik ook bij de demo van Werner gezien. Uiteraard kan de processor nog veel meer, maar dan moet ik ook aan de woorden van Rob Dingen denken dat een processor wel in verhouding moet staan tot de projector. Want dat wordt dan wel je beperkende factor qua weergave. Dus een processor van 7-8000 euro op een N5 lijkt me dan niet logisch.

Dat gezegd hebbende ga ik eerst beoordelen in hoeverre de NZ8 gaat bevallen, maar ik vind buiten de tonemapping juist die andere functies van en scaler/processor interessant.

Teejoo

Quote from: scoc on December 19, 2021, 20:03:45
Zie inline comments ...

Toen ik de NZ7 bestelde wou ik minstens een N5 van beeldkwaliteit met een laser. Dat brengt hij zeker en vast. Het is voor mij nog te vroeg om hier iets meer over te zeggen want ik heb hem nog maar 1 dag. Maar het contrast is minstens gelijkwaardig aan de N5 en brengt hij ook iets meer licht. Of dit 3500€ meer waard is tov een nieuwe NP5 moet ieder voor zich uitmaken.

Van zodra ik de eerst filmbeelden zag op de NZ7 dacht ik direkt van "dit is het typische beeld van een JVC zoals ik gewend was van de N5 met iets meer punch en lichtsterkte ..."
Bedankt voor je input! Ik zie het ook meer als evolutie dan revolutie zoals ik al eerder heb gezegd.

riwi

Bedankt scoc. Klinkt toch wel goed.
Jammer dat de HDMI sync tijden niet veel verbeterd zijn. Elk beetje helpt natuurlijk.

Over de externe scaler in de vorm van een Lumagen of Envy. Als je veel UHD materiaal kijkt is dat toch wel beter dan de interne JVC tone mapping. Echter veel films die niet zo moeilijk gemastereed zijn doen het met de JVC mapping ook prima. De extreme titels lukken niet goed met de JVC mapping en dat gaat dan met MadVR wel duidelijk beter. Afgelopen weekend versie 141 op mijn HTPC gezet en opnieuw is het weer een stukje beter dan met de oude 113 versie waar ik nog mee draaide.

Teejoo

Ik zie op Facebook dat Werner de NZ8 op voorraad heeft!

vik

De NX7/ NZ7 ontloopt elkaar niet zo heel veel in de korte impressie die ik heb gehad ( mijn beleving en om en nabij de 3-4 uur gespeeld) maar de metingen en reviews zullen het uit wijzen.

Schani heeft een 90 inch Stewart Studiotek 130 G3 en die combi alleen al is om de vingers bij af te likken. Het beeld oogt dynamischer en rustiger maar dynamiek bereik je al snel met meer light output dus lastig om dat zo te roep toeteren. Contrast was heel dik in orde en overall speelt de NZ7 boven mijn verwachtingen.

De 8k E-shift was bij Schani wel hoorbaar maar ook wel belangrijk om te vermelden dat het volume van de set op een zeer laag niveau aan het spelen was en in zijn ruimte is niets gedaan aan akoestiek. (lang leve Room Perfect)

De 8K E-shift brengt op zijn formaat niet veel extra's dus die heb ik ook uitgezet. Clear motion drive en alles wat ook maar met dynamisch te maken heeft uitgezet dat is iets wat ik standaard altijd doe dus verder niets mee gedaan. Dat is aan Schani om daar lekker mee te stoeien. Scherpte was gewoon dik in orde (panel alignment en focus maar ook door middel van de sharpness test patroon op de Spears & Munsil UHD HDR Benchmark disc)

Wat mij betreft is de NZ7 een winnaar.

Quote from: Teejoo on December 19, 2021, 19:13:21
Dat verschil vind ik groter dan het verschil tussen de N5 en N7. (En dat vind ik al groot.) Groter vanwege de laserdimming tov de dynamische iris. Die NZ7 is het meest te vergelijken met een N7 denk ik, met uiteraard voordelen van de laser en  snel schakelen.
De echte stap tov de N serie wordt gemaakt door de NZ8/9 naar mijn idee. Dat lichtpad is echt verbeterd. Dat zie je ook goed in de screenshots op AVS. Praktisch geen reflecties meer etc. En de extra processing power.
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

scoc

Zonet The Revenant op UHD bekeken en deze keer met de nieuwe HDR stand 2 (ipv auto) Heb ook even kort vergeleken met de HDR auto modus maar HDR stand 2 is aanzienlijk beter, meer pop en dynamisch bereik want auto is te donker. Ik denk dat ik deze op HDR stand 2 of 1 laat staan vanaf nu. En wat de Revenant betreft (had hem eerder al op bluray gezien) ... de NZ7 gaat verder dan de N5.   Verbeterd contrast, iets meer pop in het beeld en een stuk meer licht. Sommige zeggen dat een laser rustiger kijkt maar daar merk ik zelf geen verschil. Ik vond vroeger de N7 niet voldoende toegevoegde waarde tov N5 maar de NZ7 wel.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050