Synology DS218+ vraagje

Started by papaleo, July 16, 2020, 09:50:05

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

papaleo

Ik heb dus een DS218+ waarmee ik voornamelijk films op zet (binnen haal) nu gaat het downloaden vrij snel maar het uitpakken op de 218 duurt vrij lang met name met de grote 4k bestanden...
Zou ik deze uitpak-snelheid kunnen versnellen om de DS218 te voorzien van meer geheugen er zit standaard 2048 MB fysiek geheugen in volgens Synology zou ik daar 4000 MB bij kunnen steken.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

WickedGame

Quote from: papaleo on July 16, 2020, 09:50:05
Ik heb dus een DS218+ waarmee ik voornamelijk films op zet (binnen haal) nu gaat het downloaden vrij snel maar het uitpakken op de 218 duurt vrij lang met name met de grote 4k bestanden...
Zou ik deze uitpak-snelheid kunnen versnellen om de DS218 te voorzien van meer geheugen er zit standaard 2048 MB fysiek geheugen in volgens Synology zou ik daar 4000 MB bij kunnen steken.

Een geheugen upgraden weet ik niet zeker of dit je probleem gaat oplossen. Je zal in de NAS moeten kijken wat er gebeurt in de processen van de NAS als die bezig is met repareren of uitpakken. Als je geheugen volloopt dan heeft het nut, maar als het meer de CPU is die staat te stampen dan heeft meer memory niet direct nut.

papaleo

#2
Oke ik ga dit gelijk controleren
Thx

Edit

Hier een overzicht wanneer ik tegelijkertijd download en een bestand uitpakt.
Geheugen gebruik is 16% dit lijkt mij toch goed?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Jack_D

#3
Meer geheugen gaat je helaas niet helpen. Voor het uitpakken gebruikt hij ook maar 1 van de twee cores van je processor. Hierdoor lijkt het in je cpu grafiek dat de cpu nog "ruimte" over heeft. Maar denk dat ze dat bewust zo hebben gedaan omdat anders je Synology niet meer echt werkbaar is voor de andere processen als ie met beide cores gaat uitpakken.

Ik weet niet hoe een Synology met 4 cores of meer omgaat met uitpakken, of ie dan wel meer dan 1 core gebruikt.Ik ben zelf van een STM dual core van 1.5GHz gegaan naar een Intel dual core van 2GHz, dat merkte je al behoorlijk(maar in vergelijking met mijn desktop PC met een Intel I7 is het nog een slak). En de ene processor is natuurlijk de andere niet bij een gelijke kloksnelheid, alleen GHz'en zijn niet zaligmakend.

Dus meer Ghz'en, een betere processor en/of wellicht dat meer dan 2 cores je ook zal helpen, meer geheugen heeft minimale invloed.
Dus aan je huidige machine kun je helaas niet veel veranderen om de uitpaksnelheid te vergroten.





papaleo

Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

denoontje

Quote from: papaleo on July 16, 2020, 09:50:05
Ik heb dus een DS218+ waarmee ik voornamelijk films op zet (binnen haal) nu gaat het downloaden vrij snel maar het uitpakken op de 218 duurt vrij lang met name met de grote 4k bestanden...
Zou ik deze uitpak-snelheid kunnen versnellen om de DS218 te voorzien van meer geheugen er zit standaard 2048 MB fysiek geheugen in volgens Synology zou ik daar 4000 MB bij kunnen steken.

wat is lang....

myself

Anders laat je gewoon je PC de bestanden uitpakken


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

papaleo

Quote from: denoontje on July 16, 2020, 13:50:04
wat is lang....
Met een filmbestand van zo'n 65gb en vanaf het moment dat de download klaar is duurt het soms minstens al ongeveer 45/65min om de afsluiting tot stand te brengen dan gaat het uitpakken beginnen dit duurt dan ook gemiddeld tussen de 30/60min....maw het kan soms wel 1,5/2uur duren voordat de film kijk klaar is.
Ik denk dat het ook te maken heeft of de download nog gerepareerd moet worden in de Synology...want soms is zo'n zelfde grootte bestand ook wel eens binnen het uur helemaal klaar...



Quote from: myself on July 16, 2020, 13:57:54
Anders laat je gewoon je PC de bestanden uitpakken

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Op deze manier deed ik het in het verleden wel ja, maar vind dit wat te omslachtig,en inderdaad deed en doet de PC het 'veel' sneller.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Welke (Synology) NAS zou meer/beter maar vooral sneller zijn voor de taken downloaden/Uitpakken...,iemand suggesties?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Roksan

Zelf eentje bouwen.
Als je bij Synology wilt blijven de 920 plus om het nog enigszins betaalbaar te houden.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

denoontje

We hebben ook geen geduld meer tegenwoordig [emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

papaleo

#11
Quote from: Roksan on July 16, 2020, 18:14:29
Zelf eentje bouwen.
Als je bij Synology wilt blijven de 920 plus om het nog enigszins betaalbaar te houden.
Ja ik wil graag bij dit merk blijven...
Ik heb even de specs bekeken en inderdaad is deze samen met de DS720 kwa cpu gelijk,de 920 heeft dan ook nog eens 4gb interne geheugen tegen 2gb met een 720...

Ik ben wel benieuwd hoeveel sneller deze DS920+ tov van mijn DS218+ zal zijn...,in welke verhouding zou ik dit moeten zien?

Quote from: denoontje on July 16, 2020, 18:30:35
We hebben ook geen geduld meer tegenwoordig [emoji23]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Meestal wel maar soms wil je nog ff juist die film nog willen kijken en dan zou een snellere unit wel een uitkomst zijn... ;)
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Roeland

Je CPU is de bottleneck; intel celeron j3355 dual-core 2.0 ghz
Wil je sneller processen zul je een beter CPU nodig hebben voor data verwerking

Hier een lijstje met alle Synology en hun CPU's
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Compatibility_Peripherals/What_kind_of_CPU_does_my_NAS_have

papaleo

Quote from: Roeland on July 16, 2020, 19:16:43
Je CPU is de bottleneck; intel celeron j3355 dual-core 2.0 ghz
Wil je sneller processen zul je een beter CPU nodig hebben voor data verwerking

Hier een lijstje met alle Synology en hun CPU's
https://www.synology.com/nl-nl/knowledgebase/DSM/tutorial/Compatibility_Peripherals/What_kind_of_CPU_does_my_NAS_have

Hier is het duidelijk weergegeven...thx.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Nu zag ik dat de 920 ook 2 slots had voor ssd in de beschrijving staat het volgende...;

De NAS is bovendien voorzien van twee interne M.2 uitbreidingsslots. Hier kan een M.2 2280 NVMe SSD worden geïnstalleerd voor een ultrasnelle caching. Hiermee wordt de I/O responsetijd tot wel 20x sneller.

Betekend dit dat de NAS sneller opstart?
Of heeft dit nog meer voordelen voor bv betere prestaties?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Jack_D

Caching is alleen maar handig voor dingetjes die herhaald moeten worden(even kort door de bocht), die plaats je dan in het cache geheugen en hoef je dan niet elke keer van de gewone hardeschijven/ssd's te halen. Voordelen van caching zul je vooral merken als er veel gebruikers "lichte" taken uitvoeren, en/of als je veel verschillende processen hebt draaien op je NAS. Zoals webservers, mediaservers, domoticz, mailservers enz enz.... Bij "gewoon" gebruik als mediaserver voor thuis is heel dat cache gebeuren een beetje overkill. Als geld geen rol speelt lekker doen, maar wil je waar voor je geld is het voor thuis niet echt zo nuttig.

Voor het uitpakken van bestanden ga je niet veel profijt halen met cashing, het blijft puur rekenwerk..... en kom je toch weer terug bij de processor. Helaas verkoopt Synology geen simpele NAS met een vette processor.

Quote from: papaleo on July 16, 2020, 19:32:31Nu zag ik dat de 920 ook 2 slots had voor ssd in de beschrijving staat het volgende...;

De NAS is bovendien voorzien van twee interne M.2 uitbreidingsslots. Hier kan een M.2 2280 NVMe SSD worden geïnstalleerd voor een ultrasnelle caching. Hiermee wordt de I/O responsetijd tot wel 20x sneller.

Betekend dit dat de NAS sneller opstart?
Of heeft dit nog meer voordelen voor bv betere prestaties?

tonv

Quote from: papaleo on July 16, 2020, 09:50:05
Ik heb dus een DS218+ waarmee ik voornamelijk films op zet (binnen haal) nu gaat het downloaden vrij snel maar het uitpakken op de 218 duurt vrij lang met name met de grote 4k bestanden...
Zou ik deze uitpak-snelheid kunnen versnellen om de DS218 te voorzien van meer geheugen er zit standaard 2048 MB fysiek geheugen in volgens Synology zou ik daar 4000 MB bij kunnen steken.

Denk wel dat je daar snelheid mee wint, je kunt het beste, voor de portemonnee tenminste, geen Synology geheugen nemen, want daar betaal je de hoofdprijs voor.

sandervg

Ik heb een DS918+ en een DS413. Uitpakken gaat op de 918+ sneller, maar ik heb nooit gemeten hoeveel sneller. Het maakt mij ook niet zo veel uit: de handel staat aan en dan kijk ik er pas de volgende dag weer naar, dus of het nu een half uur of een uur duurt, maakt me niet zo heel veel uit.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

PascalP

Quote from: tonv on July 16, 2020, 21:44:12
Denk wel dat je daar snelheid mee wint, je kunt het beste, voor de portemonnee tenminste, geen Synology geheugen nemen, want daar betaal je de hoofdprijs voor.

Mijn ervaring met niet origineel Synology geheugen is niet best, misschien omdat het in een NAS (of echte server) anders gebruikt wordt in een PC die niet 24/7 draait?
Zo heb ik zelf een aftermarket 2GB stickje in mijn DS1813+ defect gehad terwijl de originele 2GB nog steeds draait als nieuw. Ding was niet meer vooruit te branden en gaf ook netjes aan dat hij 4GB intern had terwijl hij dus de hele tijd het geheugen liet vollopen zonder reden.
Nieuw 2GB stickje erbij geprikt en gaat weer als een trein, helaas 4GB de max voor mijn type NAS.

Maatje van mij soortgelijk probleem, nieuwe DS918+ gekocht met nieuw Kingston geheugen erbij, nog geen jaar en was de pret voorbij.
Originele Synology geheugen er terug in en weer gaan als een trein.


Quote from: sandervg on July 16, 2020, 23:24:26
Ik heb een DS918+ en een DS413. Uitpakken gaat op de 918+ sneller, maar ik heb nooit gemeten hoeveel sneller. Het maakt mij ook niet zo veel uit: de handel staat aan en dan kijk ik er pas de volgende dag weer naar, dus of het nu een half uur of een uur duurt, maakt me niet zo heel veel uit.

Dat inderdaad, heb op mijn DS1813+ Sonarr en Radarr draaien en die halen wel het een en ander binnen zodra er iets te vinden is, af en toe voeg ik nieuwe films toe in de lijst (zelfs die pas een release datum in 2022 hebben bijvoorbeeld) en ze staan er vanzelf een keer op :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

papaleo

Dankje wel,Jack en Pascal goed om te weten en rekening mee te houden...

Ik heb vanmorgen een DS720+ besteld,morgen ophalen en testen als deze inderdaad het verschil gaat laten zien in snelheid tov de DS218+ hou ik 'm erbij/naast de 218 of ik ga toch voor de DS920+ en dan zal de 218+ verkocht gaan worden.
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Roksan

Ben benieuwd wat het gaat schelen. Heb zelf ook de 218+ en rond kijkend voor een snellere nas
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Jack_D

Ben benieuwd wat die 4 cores gaan doen met het uitpakken....... je zou er 3 van de 4 op los kunnen laten. Dan gaat het flink wat sneller. Blijft het uitpakken op 1 core draaien dan is je winst minimaal.

Quote from: papaleo on July 17, 2020, 14:54:54Dankje wel,Jack en Pascal goed om te weten en rekening mee te houden...

Ik heb vanmorgen een DS720+ besteld,morgen ophalen en testen als deze inderdaad het verschil gaat laten zien in snelheid tov de DS218+ hou ik 'm erbij/naast de 218 of ik ga toch voor de DS920+ en dan zal de 218+ verkocht gaan worden.

papaleo

Quote from: Jack_D on July 17, 2020, 18:32:17
Ben benieuwd wat die 4 cores gaan doen met het uitpakken....... je zou er 3 van de 4 op los kunnen laten. Dan gaat het flink wat sneller. Blijft het uitpakken op 1 core draaien dan is je winst minimaal.

Kan je 3 cores instellen/toewijzen dan?
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Jack_D


Ik vermoedt dat het automatisch zal gaan op een Synology, zou niet weten waar ik de handmatige instelling hiervoor zou kunnen vinden. Of je moet wellicht  gaan "klooien" via de commandprompt.


Je merkt het snel genoeg, als ie meer dan twee maal zo snel uitpakt als de 218, gebruikt ie meerdere cores.

Quote from: papaleo on July 17, 2020, 18:55:57
Kan je 3 cores instellen/toewijzen dan?

papaleo

Zo...vandaag de DS720+ gehaald en in mijn netwerk gezet...
Meteen het filmbestand gaan downloaden/repareren/uitpakken waar ik gisteren met de DS218+ er ruim 2,5uur over deed,deed de 720 het nu in 1,5uur dus ik blij ,één n uur winst behaald!!.....of toch niet?

Ik wilde zekerheid hebben dus heb ik hetzelfde bestand wederom door de 218 laten downloaden/repareren/uitpakken en nu deed de 218 er ook ongeveer 1,5uur over...waarom dit gisteren ruim een uur langer duurde is voor mij een raadsel. :eh:  :crazy:
In kan in ieder geval concluderen dat de 720 met zijn 4cores niet sneller is dan mijn 218/2cores NAS waarschijnlijk word er voor dit karwei ook maar 1 core aangesproken in de 720 en er daardoor geen winst behaald wordt....net zoals Jack_D al aangaf.

Wat ik wel weet is dat de DS720+ terug de doos ingaat en retour gaat naar Coolblue....
In de plaats komt er 'heel wat anders' een uitbreidings unit van Synology de DX517 met daarin uiteindelijk 5x12Tb aan opslag...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels