Televisie of projector bij 1,8m breed scherm in batcave?

Started by sandervg, June 9, 2020, 18:16:20

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

MLCinema

#100
Mocht je een 21:9 scherm willen overwegen, kijk dan eens bij Hivilux. Die hebben een paar mooie 21:9 opties. En die prijzen zijn gunstig. Oa Reza heeft zo'n scherm en is daar erg tevreden over.

Omdat ik uiteindelijk breder wilde dan 270 maar niet naar 296 breed wilde heb ik gekozen voor een 280 breed scherm van Adeo, dat is een custom maat en dito prijs. Adeo wordt onder andere geleverd door Cinemike.

Edit: ik zou persoonlijk niet naar een akoestisch transparant scherm overstappen als ik geen speakers achter mijn scherm overweeg.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

PascalP

Quote from: sandervg on June 13, 2020, 09:42:39n andere
@Pascal: wat waren exact de titels van de twee films?

Mooi dat het zo goed bevallen is :D
Volgende keer als je in de buurt bent moet je maar laten weten dan kunnen we nog wat langer testen als je wilt zonder dat mijn zoontje rondrent en teleurgesteld is als ik Cars afzet en Tron opzet ;)

Maar die films die je gezien hebt was Cars 3, met NL DTS track en Tron Legacy, dit was je Remux versie met DTS-HD track (geweldige soundtrack deze film, aanrader!)

Vind zelf animatie films vaak wel een mooi kleurrijk plaatje geven en die worden hier ook veelvuldig met mijn zoontje bekeken. Films als Cars, Despicable Me, Kung Fu Panda hebben vaak ook nog een best leuke soundtrack en ook voor volwassenen nog leuk om te kijken.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

PascalP

#102
Ben ook echt eens benieuwd naar je plannen en wat het uiteindelijk gaat worden met het scherm, zie dat het upgrade virus je goed te pakken heeft ;)

Kwa X7900 vs. N5, beide prachtig mooi natuurlijk waar de N5 in het voordeel is met de DTM en native 4K, heb nu een paar keer een N5 en N7 zien spelen en gewoon geweldig!
Hou er met de N5 wel ook rekening mee dat deze een stuk hoger/dikker is dan de X serie, dus hij zal ook iets lager komen te hangen. Weet zo uit mijn hoofd ff niet of deze dezelfde of meer lensshift dan de X serie doet.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

denoontje

#103
Zoals aangegeven..test schermgrootte ff met een laken en je huidige beamer. Mijn scherm hangt in 16/9 ook vrij laag (projectie onderzijde op 25 cm (1:2.35 op 46 cm) en ik stoor me er niet aan, al zal dat heel persoonlijk zijn.
En zeker met een akoestisch scherm heb je geen speaker uitdagingen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

sandervg

Wat is DTM? Heeft volgens mij met HDR te maken. Ik heb HDR nooit gezien, maar heb er op voorhand niet zo'n interesse in. Ik heb geen HDR materiaal en ook bij fototoestellen vind ik HDR erg onnatuurlijk ogen. Dikker is geen probleem, maar ik zie in de specs dat de N5 ook 2x zo veel fan noise heeft dan de X. Dat is wel een probleem gezien hoe dicht we op de projector zitten.

Maar goed: gisteren geëxperimenteerd (nog met de oude Marantz). Ik heb nog wat hulp nodig.... Heb even als referentie genomen het advies van THX (40 of 36 graden... blijft onduidelijk)

Mijn oude opstelling: 1,8m breed op 3,1m afstand --> kijkhoek is 33 graden
Als ik 90 Inch zou nemen: 2,3m breed op 3,1m afstand --> kijkhoek is ruim 40 graden

Ik heb gisteren m'n stoelen naar voren gezet om zo een groter scherm te simuleren.
2,4m afstand geeft kijkhoek van 40 graden --> het gaat nét... Ik vind dit wel érg groot en heb af en toe de behoefte om wat naar achter te gaan omdat het wat onrustig is. Was een 21:9 film, zeker met 16:9 gaat dit voor mij te groot worden denk ik.

Iets meer afstand op 2,5m afstand bevalt me iets beter. Nooit geweten dat 10 cm zo veel verschil maakt.

Toen weer naar 3,1m. Twee observaties:
(1) Ai, wat ver weg! Je mist dan toch echt het effect van 'in de film gezogen worden'
(2) Veel minder mooi surround geluid! Als ik de stoelen wat naar voren zet staan m'n surrounds ook echt achter me. Op 3,1m staan ze eigenlijk naast me. Dat vond ik best een groot verschil.

Nu mijn vraag: wat is het algemeen het voordeel van een groter scherm met stoelen wat meer naar achter tov een kleiner scherm met de stoelen wat meer naar voren? Ik neig er nu naar om de stoelen gewoon wat meer naar voren te laten staan en m'n scherm te houden. Op de één of andere manier lijkt het me rustiger voor de ogen om naar een groter scherm te kijken wat iets verder weg staat (dus met gelijkblijvende kijkhoek), of zou dat verbeelding zijn? (maar anders zou niet iedereen hier op het forum streven naar een zo groot/breed mogelijk scherm?)
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

reza

DTM= dynamische tonemapping.
De JVC zorgt er zelf voor dat of scène voor scene of frame voor frame wordt gelezen en goed wordt gezet om zo het beste uit je HDR te halen, aangezien dat lastig is voor projectoren. In feite berekend de JVC alle nits waarden van de film en zet deze terug in een gamma stand bv 2.2 of 2.3 waar een projector wel wat mee kan. En daarnaast hou je wel het grotere kleuren bereik van de HDR stand, hierdoor krijg je diepere en intensievere kleuren.

Ik vind HDR --sdr ontzettend mooi! En is wat mij betreft DE grootste upgrade van de afgelopen jaren, dit is vaak ook beter terug te zien in het beeld ipv extra beeld lijnen.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

sion

Officieel heet het tegenwoordig 'Frame Adapt HDR'
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

HTLeroy

Quote from: sandervg on June 12, 2020, 14:40:48
Budget is een vloeibaar begrip :). Was eigenlijk van plan om voor de Epson 9400 te gaan, maar twijfelde of ik veel zou missen met native 4K. Mijn conclusie obv dit topic: ik ga niet veel missen met native 4K (gezien schermformaat maar ik heb ook geen 100% perfecte ogen helaas dus de ultieme scherpte en detailering zou ik toch niet kunnen zien), maar ik heb nu wel geleerd dat er betere projectoren dan dan 9400 zijn :). Dus budget opgerekt naar de X7900. Ik hoef niet de laatste paar procent beeldkwaliteit te hebben. Voor mij is goed ook goed genoeg. Dus ik zou op zich nooit een projector kopen van 5k - 8k. De enige motivatie om dat extra geld uit te geven, zou zijn als ik me zou storen aan bv. de ruis op de X7900. Want ongeacht de prijs: ik wil geen projector waar ik me aan ga storen, want dan is elke prijs uiteindelijk te hoog achteraf. Maar goed, in plaats van extra spenderen voor de N5 zou ik dan natuurlijk ook terug kunnen gaan naar de 9400 :). Want volgens mij zijn er geen alternatieven in de 3000 - 4000 prijs range?
Ik snap de term 'vloeibaar begrip' maar mijn inziens kan dat vloeibaar ook 'vast' worden wanneer er een bovengrens vastgelegd wordt.
De N5 kost bijvoorbeeld gauw 150% meer dan de X7900 en er zijn maar weinig mensen van wie hun budget zo vloeibaar is dat ze zo 50% / 1500€ meer uitgeven op dat bedrag. Ook geef je aan geen 4K nodig te hebben. Waarom zou je dan dat extra geld uit willen geven? ;)

sandervg

Keuze is inmiddels teruggebracht tot X7900 of N5. Er wordt geprojecteerd in 100% verduistering op 1,8m breed. Mogelijk op termijn naar 2m breed maar dan houdt het op ivm mijn kijkafstand (max. 2,5 - 3 meter)

Waar ik nog niet de vinger op kan leggen is dat HDR. De X kan dit prima doen lees ik (was destijds zelf een kracht van de projector), maar de N5/7 kunnen dit veel beter en dat wordt als 'revolutionair' gebracht. Ik heb het dan over de nieuwe tonemapping. Wat merk ik hiervan als consument? Wat zie ik op de X en wat zie ik op de N?  Of betekent dat je op de X steeds een hoop moet gaan instellen en klooien voor je een film kunt afspelen omdat ie anders te licht of te donker is? En wat heeft de Panasonic hiermee te maken waar sommige naar verwijzen icm de X?

Ook het DCI filter snap ik niet goed. De X heeft het wel, de N5 niet (de N7 weer wel). Wat mis ik hiervan? Is dat een serieus probleem als ik nu een N5 zou kopen?

Voor mij zou HDR en 'future proof' denk ik de voornaamste reden zijn om naar de N te gaan. Echter: ik lees ook dat de HDR standaard nog erg in ontwikkeling is. Nu HDR10. Inmiddels al HDR10+ en Dolby Vision (dat kunnen de huidige projectors denk ik niet weergeven?). En over een jaar is er de volgende standaard. Ga ik dan alsnog de mist in met m'n 'future proof' aanschaf? Als de nieuwste films dan met HDR formaten worden uitgebracht die de projector niet kan afspelen, ben je alsnog de klos. Of mis ik hier iets?
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

denoontje

Voor hdr op projector heb je eigenlijk tonemapping nodig.

De panasonic 4k bluray player 242 heeft dit al aan boord (rond de 220 euro wel te vinden) maar probleem is dat je dan alleen tonemapping hebt van schijven en evt ingebouwde netflix.
En niet alle schijven sturen helaas (goede) hdr metadata mee. Kies je voor een 7x serie kun je mogelijk wel goed uit de voeten met zo'n combi. Zeker icm de speciale panasonic setting in de jvc)

De n-serie heeft tonemapping die je vast kunt zetten nav de metadata (a la panasonic) maar beter nog hij kan dit ook dynamisch doen.
Hij scant het beeldje en bepaald per beeld (itt de hele film) hoe getonemapped moet worden.
Doet dit dus ook op alle aangesloten bronnen zoals streamers, pc etc
De 7x serie heeft dat dus niet.

Daarbij is de 7x niet full 4k maar eshift.
Ik zou ze echt bekijken naast elkaar en check of je de eshift niet hoort en je irriteert.

Ik heb de 7x gezien bij marco66 en die geeft mooi diepzwart beeld en spat ook van het scherm. Zeker mooie projector.
Ik vind de n serie rustiger (4k panelen) en qua hdr erg mooi. De n7 heeft ook nog extra filter erbij zodat je nog groter kleurenbereik  hebt vs de n5.

Alles hangt natuurlijk ook af van je budget.

MLCinema

Voordelen N5:

N serie kijkt rustiger.
Betere motion.
betere lens (scherper).
Dynamische Tone Mapping voor HDR.

Nadelen N5:

Groter qua fysiek formaat.
Zwart minder diep (nog steeds behoorlijk diep contrast).

Voordelen JVC X7900:

Blacklevel!! Diep contrast.
Lens afstand tot scherm, projector kan dichterbij dan de N series voor hetzelfde formaat, kan een issue zijn.

Nadelen JVC X7900:

Onrustiger beeld door eshift noise, de een is er gevoeliger voor dan de ander. Ik ervoer het als oververscherping.
Geen Dynamic Tone Mapping dus externe oplossing nodig.
E-shift in plaats van native 4K.

Dat gezegd hebbende, ik heb geen directe ervaring met de X7900, ik doe mijn uitspraken op basis van twee sessies die ik heb gehad met een X5900 en X7500 los van elkaar. Maar dat lijkt mij goed vergelijkbaar. De N5 heb ik zelf hangen.

De JVC X7900 kan heel mooi zijn en is wat goedkoper. Echter, mocht ik nu in de markt zijn zou ik eens een prijs opvraag doen bij Vik...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

sandervg

Quote from: Kamidioblitz on June 24, 2020, 07:30:31
Nadelen N5:
Zwart minder diep (nog steeds behoorlijk diep contrast).
Merk je echt dat de N5 minder diep gaat en minder contrast heeft dan de X?

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Quote from: denoontje on June 23, 2020, 22:04:04
De n-serie heeft tonemapping die je vast kunt zetten nav de metadata (a la panasonic) maar beter nog hij kan dit ook dynamisch doen.
Hij scant het beeldje en bepaald per beeld (itt de hele film) hoe getonemapped moet worden.
Doet dit dus ook op alle aangesloten bronnen zoals streamers, pc etc
De 7x serie heeft dat dus niet.
Wat merk je er in de praktijk van bij de X dat deze geen frame adapt tonemapping heeft? Ik bedoel: wordt de hele film (of worden sommige films) dan te donker of te licht waardoor de film eigenlijk niet lekker te kijken is (hit and miss), of mis je net de laatste paar procentjes dat bij een bepaalde scene je bij een één op één vergelijk kunt zien dat er nét wat minder detail in een bepaalde schaduwpartij zit en dat je ergens anders net wat minder doortekening in het hoog is. Ik heb nu het gevoel gekregen dat je bij de X eigenlijk niet probleemloos HDR kunt kijken. En ik heb er geen zin in om bij elke film eerst een kwartier te moeten 'spelen' met instellingen om de weergave goed te krijgen. Ik ben van het type zitten - play - kijken :). De panasonic is geen optie omdat ik veel materiaal kijk zonder schijfje/netflix en dan helpt deze oplossing niet (los van het feit dat ik niet begrijp wat dit uberhaupt voor oplossing is :)).
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sion

Los van het technische verhaal dien je jezelf nog het volgende af te vragen:
Ben je bereid om opnieuw te investeren in een collectie UltraHD 4K HDR schijfjes?

Als je al een verzameling blurays hebt, dan kan ik me voorstellen dat dit een issue is. Als je alles nog op dvd hebt en je toch voor de keuze staat (bluray kopen of UHD) dan is het minder van belang.

Ik merk zelf dat ik de meerwaarde van een UHD over de bluray te weinig vind en als ik een schijfje reeds op bluray heb, dan is de upgrade naar een UHD het meestal niet waard.

Wat betreft het future proof: daar kan ik je meteen uit de illusie helpen. Je gaat nooit future proof zijn. Toen ik instapte in 4K met de Sony VW260 was de JVC N-serie überhaupt nog niet aangekondigd. Een jaar later: boem, N-serie is er. HDR is inderdaad een formaat in ontwikkeling, je weet gewoon niet welke kant het op gaat. Ieder jaar komt er wel iets nieuws uit.

Mogelijke ontwikkelingen:
- hoeveel Frames Per Second (ipv 24)
- HDR "standaard" 10 vs 10+ vs ?
- Dolby Vision
- 4K of 8K
- Schijven vs streaming
- Mogelijkheid dat het platform eindigt (net als 3D en SACD)
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

HTLeroy

#114

  • HDR op een projector is kul, het geeft je nooit en nimmer het gewenste maar juist tegenovergestelde effect, semi-HDR met nimmer volledige dekking. Ook niet met die frame adapters, envy's etc. Pas als projectors de  600+ nits aan gaan tikken wordt het iets om rekening mee te gaan houden
  • Hogere framerates als 60fps is niet om aan te zien. Als ik As the world turns achtige beelden wil kijken doe ik dat wel op tv. En als er alleen films als 'the Hobbit', 'Billy Lynn Long time sucks-film' en 'Gemini Man' gereleased worden met deze framerates, mogen ze het helemaal verbannen
  • de verbeterde resolutie van 4K is zwaar overtrokken. Je moet wel heel groot projecteren en/of te dicht bij zitten om het te 'zien'
  • maar dan 3D immersive audio, dat is nou eens een hele goede reden om over te stappen op UHD / 4K. Het is de beste AV / HT toevoeging van de laatste jaren en veel vaker op UHD BD te vinden dan op Blu-rays

reza

Quote from: HTLeroy on June 24, 2020, 09:11:09

  • HDR op een projector is kul, het geeft je nooit en nimmer het gewenste maar juist tegenovergestelde effect, semi-HDR met nimmer volledige dekking. Ook niet met die frame adapters, envy's etc. Pas als projectors de  600+ nits aan gaan tikken wordt het iets om rekening mee te gaan houden
  • Hogere framerates als 60fps is niet om aan te zien. Als ik As the world turns achtige beelden wil kijken doe ik dat wel op tv. En als er alleen films als 'the Hobbit', 'Billy Lynn Long time sucks-film' en 'Gemini Man' gereleased worden met deze framerates, mogen ze het helemaal verbannen
  • de verbeterde resolutie van 4K is zwaar overtrokken. Je moet wel heel groot projecteren en/of te dicht bij zitten om het te 'zien'
  • maar dan 3D immersive audio, dat is nou eens een hele goede reden om over te stappen op UHD / 4K. Het is de beste AV / HT toevoeging van de laatste jaren en veel vaker op UHD BD te vinden dan op Blu-rays

Wat voor projector heb jij?
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

MLCinema

#116
Quote from: sandervg on June 24, 2020, 08:37:16
Merk je echt dat de N5 minder diep gaat en minder contrast heeft dan de X?
Minder diep dan de X7900 in ieder geval. 130.000 native op papier vs 40.000 ga je wel zien.

Maar goed. Dat zie je vooral in een vergelijk. Ik heb er geen X7900 naast hangen om het continu te vergelijken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

reza

Verschil in contrast is er zeker.  De 7900 heeft gewoon oled zwart en dus niet te verslaan op dat gebied. De N5 heeft ook echt heel diep zwart en is ontzettend mooi. Naast elkaar zie je dat maar los van elkaar is dat uiteraard moeilijk te vergelijken.
De N serie is gewoon echt niet te verslaan omdat die projectoren helemaal compleet zijn. "Future proof" nu met FA aan boord, hoef je dus niet veel meer te klooien met HDR.

Maar de n serie is fors kwa prijs..
De x serie is goedkoper maar ouder.
En je zal iets "moeten" bedenken voor HDR. Al kan je dat uiteraard gewoon prima native kijken.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

HTLeroy

Quote from: reza on June 24, 2020, 09:39:12
Wat voor projector heb jij?
De X7900. Nu ga jij waarschijnlijk zeggen dat je een N serie hebt en dat ik geen gelijk heb. Zou ik misschien ook doen als ik €5000+ heb uitgegeven en ik dan liever zou zeggen dat het perfect werkt. Hoeveel Nits haalt jouw 'HDR' projector dan? En hoeveel procent behaal je op REC2020 & DCI-P3?

Quote from: reza on June 24, 2020, 10:32:45
Verschil in contrast is er zeker.  De 7900 heeft gewoon oled zwart en dus niet te verslaan op dat gebied. De N5 heeft ook echt heel diep zwart en is ontzettend mooi. Naast elkaar zie je dat maar los van elkaar is dat uiteraard moeilijk te vergelijken.
De N serie is gewoon echt niet te verslaan omdat die projectoren helemaal compleet zijn. "Future proof" nu met FA aan boord, hoef je dus niet veel meer te klooien met HDR.

Maar de n serie is fors kwa prijs..
De x serie is goedkoper maar ouder.
En je zal iets "moeten" bedenken voor HDR. Al kan je dat uiteraard gewoon prima native kijken.
Zegt mij genoeg over HDR en zwartwaardes op deze machine. Tuurlijk futureproof, maar in hoeverre futureproof met 100% covering van de UHD/4K/HDR specs?

DustinV

Quote from: HTLeroy on June 24, 2020, 10:40:02
De X7900. Nu ga jij waarschijnlijk zeggen dat je een N serie hebt en dat ik geen gelijk heb. Zou ik misschien ook doen als ik €5000+ heb uitgegeven en ik dan liever zou zeggen dat het perfect werkt. Hoeveel Nits haalt jouw 'HDR' projector dan? En hoeveel procent behaal je op REC2020 & DCI-P3?
Zegt mij genoeg over HDR en zwartwaardes op deze machine. Tuurlijk futureproof, maar in hoeverre futureproof met 100% covering van de UHD/4K/HDR specs?

Dan is er niets future proof. Er is niets dat bijvoorbeeld 100% bt2020 ondersteund.

MLCinema

Quote from: HTLeroy on June 24, 2020, 10:40:02
De X7900. Nu ga jij waarschijnlijk zeggen dat je een N serie hebt en dat ik geen gelijk heb. Zou ik misschien ook doen als ik €5000+ heb uitgegeven en ik dan liever zou zeggen dat het perfect werkt. Hoeveel Nits haalt jouw 'HDR' projector dan? En hoeveel procent behaal je op REC2020 & DCI-P3?
Zegt mij genoeg over HDR en zwartwaardes op deze machine. Tuurlijk futureproof, maar in hoeverre futureproof met 100% covering van de UHD/4K/HDR specs?
Met de N5 kan ik HDR kijken zonder dat ik mij druk hoef te maken of het beeld te donker is. De absolute highlights kan hij niet weergeven en verwacht ik ook niet. Geeft een prima plaatje op mijn huize scherm.

Voornaamste reden om voor de uhd te gaan is veelal de audio track.

Op dit moment is de JVC N serie de enige betaalbare reeks waarmee je redelijk out of the box HDR kunt kijken op een projector. Is het perfect, zeker niet. Is uhd een verbetering ten opzichte van blu ray? Vaak wel. Is een uhd altijd de meerprijs waard over de blu ray? Niet altijd. Maar in mijn setup ervaar ik de uhd weldegelijk als scherper dan een geupscalde blu ray.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

sandervg

#121
Laten we geen stammenstrijd voeren :-)

Voor mij is future proof: een projector waarbij je de meeste zekerheid hebt dat je niet na een paar jaar content niet meer goed kunt afspelen omdat de projector het formaat niet begrijpt. Dat de techniek continu doorgaat is helder. Maar ik zou het 'ruk' vinden als ik nu een projector koop en over 3 jaar moet zeggen 'had ik destijds maar type xyz gekocht want dan had ik deze films nu nog kunnen afspelen'. Ik wil niet moeten klooien met HDR materiaal: als ik HDR ga afspelen moet het gewoon zonder getweak goed afgespeeld kunnen worden. Ik heb nu nog geen HDR materiaal en kan prima leven zonder. Echter als HDR meer en meer gemeengoed wordt en over een paar jaar bijna alles wat je download of wat je streamt met HDR is, dan wil ik nu geen projector kopen die daar niet goed meer overweg kan.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

MLCinema

#122
Dan is mijn advies echt, ga voor de JVC N5 of N7. Goede streamer erbij en je bent klaar. Dan weet je dat de HDR van je streams gewoon out of the box goed gemapt wordt en kun je gewoon genieten. De projector schakelt automatisch tussen HDR en SDR afhankelijk van de bron. Veel makkelijker wordt het niet.

Neemt niet weg dat een X7900 op zichzelf echt een mooie projector is! Geldt ook voor Sony, ik ook van genieten. Maar gelet op je wensen en daar gaat het uiteindelijk op, zeg ik JVC N serie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |

HTLeroy

Quote from: Kamidioblitz on June 24, 2020, 10:56:44
Dan is mijn advies echt, ga voor de JVC N5 of N7. Goede streamer erbij en je bent klaar. Dan weet je dat de HDR van je streams gewoon out of the box goed gemapt wordt en kun je gewoon genieten. De projector schakelt automatisch tussen HDR en SDR afhankelijk van de bron. Veel makkelijker wordt het niet.

Neemt niet weg dat een X7900 op zichzelf echt een mooie projector is! Geldt ook voor Sony, ik ook van genieten. Maar gelet op je wensen en daar gaat het uiteindelijk op, zeg ik JVC N serie.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik zou NOOIT een 5000€+ kostende projector kopen om te streamen. Zonde van het geld. ''HDR'' met meer dan 100 - 150nits bestaat niet bij streamen en de bitrate is marginaal t.o.v een blu-ray, laat staan UHD. Bespaar je die extra m,kosten en voor dat geld stream je je leven lang ;)

Just My 2 Cents ;)

MLCinema

Ik vind streamen ook alleen maar geschikt voor voor iPads en kleine tv's. Kijk alleen maar UHD of Blu Ray op de projector. Maar het staat iedereen vrij die keuze te maken. Kwaliteit van streams blijft gewoon achter.

Maar indien iemand geen content op schijf wil kopen dan is de JVC de optie die dit het makkelijkste kan weergeven.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Weergever: JVC N5 | Scherm: Adeo Plano 21:9 120"| Versterker: Denon AVC-X8500H, Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB 3x NC252MP | Bron: Panasonic UB9004 | Fronts: Klipsch RF82MK2 | Center: Klipsch RC62 | Surrounds: Klipsch RS62 | Rear Surrounds: Klipsch RB61 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Sony PS5 |