Tabcam's set, where can I get...

Started by Tabcam, May 31, 2020, 10:51:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Contour

Hier ook een tijdje een mini DSP gehad, de sprong in geluidskwaliteit was enorm toen ik overging op een analoog actief filter.

Rob_Dingen

Ik gebruik de Mini DSP alleen op de sub en zo wie zo geen DSP op de main speakers.
Tabcam als je wil en goede metingen hebt kan en wil ik je wel helpen met een goed analoog actief filter speciaal voor jou speaker.
Wat je nu doet gaat nooit echt goed werken omdat het standaard filter hellingen zijn electronisch terwijl het standaard hellingen acoustisch moeten zijn.
Mooi zou zijn een goed passief filter daar de uitgangen van meten en dat analoog actief implementeren.
Of met DSP de beste combinatie zoeken in klankbalans en dat analoog actief nabouwen (zou doe ik het), maar dan moet je wel een DSP systeem hebben waar je custom hellingen in kan maken en niet alleen kunt kiezen uit standaard filters.
Dat laatste werkt het beste omdat je dan alleen het filter nog veranderd tussen DSP en analoog actief, de eindversterkers gebruik je al.

Rob

morca

Quote from: Contour on April  9, 2022, 11:09:03
Hier ook een tijdje een mini DSP gehad, de sprong in geluidskwaliteit was enorm toen ik overging op een analoog actief filter.
Ik speel ook nog met analoge equalizers.
Ook een sprong tov digitaal.
Alles klinkt veel echter en niet zo,n hard digitaal randje overal aan.

Tabcam

Quote from: Rob_Dingen on April  9, 2022, 12:22:48
Ik gebruik de Mini DSP alleen op de sub en zo wie zo geen DSP op de main speakers.
Tabcam als je wil en goede metingen hebt kan en wil ik je wel helpen met een goed analoog actief filter speciaal voor jou speaker.
Wat je nu doet gaat nooit echt goed werken omdat het standaard filter hellingen zijn electronisch terwijl het standaard hellingen acoustisch moeten zijn.
Mooi zou zijn een goed passief filter daar de uitgangen van meten en dat analoog actief implementeren.
Of met DSP de beste combinatie zoeken in klankbalans en dat analoog actief nabouwen (zou doe ik het), maar dan moet je wel een DSP systeem hebben waar je custom hellingen in kan maken en niet alleen kunt kiezen uit standaard filters.
Dat laatste werkt het beste omdat je dan alleen het filter nog veranderd tussen DSP en analoog actief, de eindversterkers gebruik je al.

Rob
Dank voor je aanbod :pompom:! De MiniDSP gebruik ik ook zo. Als dit nog niet optimaal is, dan ben ik al blij hoe het nu klinkt maar wil zeker verder kijken. Ik betwijfel echter of ik de units wel goed gemeten heb en ik zit nog over een drieweg te twijfelen. Totnogtoe is dit al een flinke stap voorwaarts.

Is een 24 dB/octaaf filter niet een soort van ideaal, geen fase-inversie en minder overlap tussen de drivers? Ik gebruikte de MiniDSP al om met de kantelfrequenties te experimenteren maar dit gaat met de actieve analoge crossover even goed.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i


Tabcam

Quote from: morca on April  9, 2022, 13:06:35
Ik zou zo min mogelijk overlap maken.
Daar krijg ik hier het beste resultaat mee.
Minidsp kan 48 octaaf afval maken
Dat was qua testen met miniDSP. Het actief analoog filter is 24 dB/octaaf en is qua steilheid niet instelbaar.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

Quote from: Tabcam on April  9, 2022, 13:19:59
Dat was qua testen met miniDSP. Het actief analoog filter is 24 dB/octaaf en is qua steilheid niet instelbaar.
Idd,dat kan ik nu ook niet meer.
Maar er staat nog een eq voor ook,daar kan ik de afval mee manipuleren om de overloop smoother te maken.

Wel leuk om te lezen dat jij dezelfde ervaring ,met een ander merk crossover ook ervaart.

Richi

Leuk om te lezen dat je toch weer stappen aan het maken bent! Zo zie je maar dat als je ECHT kritisch luistert en je apparatuur alle verschillen laat horen, dat er nog heel wat te veranderen/verbeteren valt. Bedankt voor het delen.  :thumbs-up:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Had vandaag meettijd en heb een gemiddelde kunnen maken uit 9 metingen, MLP + rondom. Daarna met REW een PEQ filter voor de MiniDSP gemaakt en daar luister nu naar. Voor de duidelijkheid, die doet niks qua crossover, alleen PEQ.

Moet zeggen dat het goed bevalt. Zonder PEQ was het af en toe wat te hard /druk in het hoog. Dat is nu weg. Tevens komen sommige details nu wel naar voren die ik eerder niet hoorde. Lastige blijft altijd het volume, luisterde ik hiervoor ook op hetzelfde volume?

Heb ook een afspeellijst met probleemnummers gemaakt juist om dit te kunnen controleren. Ook die irriteren nu niet. Mooi worden sommige nummers nooit op de grote set, maar alles is veel mooier en in ieder geval te hachelen. Tevens klinken scherpe randjes nog steeds scherp.

Wat ik zeker weet is dat ik nu harder kan spelen, een teken voor mijzelf dat het zuiverder is.

Toch er maar een grafiek toegevoegd. Zoals altijd valt de breedbander boven de 16 kHz flink af maar ben bang dat ik dat al jaren niet meer hoor :angel:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

Wat zijn enkele probleem nummers? Ben wel benieuwd
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Dat is een mooi strak lijntje! Ben ik jaloers op. :D Meet je dat op of rond de luisterpositie?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Tabcam

Quote from: frank2 on April  9, 2022, 17:22:55
Wat zijn enkele probleem nummers? Ben wel benieuwd

  • Meadowland - Quincy Jones
  • Skin - Madonna
  • Birds of Fire - Mahavishnu Orchestra
  • No One - Alicia Keys
  • King of my Castle (Roy Malone's King remix) - Wamdue Project
  • Générique - Miles David
  • Slow Sailing - Mickey Hart
  • Bumma Sanger - Tropical Fuck Storm
  • Ghost of Kokodu (Tycho remix) - Tycho

Wel goed luisteren of de distortion in het nummer hoort of niet. Ik doe dat met een koptelefoon.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: Richi on April  9, 2022, 17:37:43
Dat is een mooi strak lijntje! Ben ik jaloers op. :D Meet je dat op of rond de luisterpositie?
Voor de PEQ-filters is eerst op 9 plekken gemeten en de grafiek is een nieuwe nameting op de MLP nadat de PEQ is toegepast.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

Zal morgen eens luisteren...
Een nr ken ik wel, king of my Castle daar is niks mis mee.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Richi

Quote from: Tabcam on April  9, 2022, 17:51:42
Voor de PEQ-filters is eerst op 9 plekken gemeten en de grafiek is een nieuwe nameting op de MLP nadat de PEQ is toegepast.
Dank, ga ik ook maar eens op die manier doen. Waar staat MLP voor trouwens?
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a


Tabcam

Quote from: morca on April  9, 2022, 18:15:33
Let op de range ..
En wat is de smoothing setting.
Die staat erbij, 1/48.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

kermy

Quote from: Richi on April  9, 2022, 17:54:53
Dank, ga ik ook maar eens op die manier doen. Waar staat MLP voor trouwens?

MLP, staat voor Master Listening Position.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Richi

Quote from: kermy on April  9, 2022, 20:20:41
MLP, staat voor Master Listening Position.

Aha, bedankt!

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rob_Dingen

Quote from: Tabcam on April  9, 2022, 12:57:01
Is een 24 dB/octaaf filter niet een soort van ideaal, geen fase-inversie en minder overlap tussen de drivers? Ik gebruikte de MiniDSP al om met de kantelfrequenties te experimenteren maar dit gaat met de actieve analoge crossover even goed.
Het probleem is dat het filter elektrisch 24dB per octaaf is maar niet akoestisch.
Bijv voor de middentoner die valt van zichzelf ook af en die afval moet je bij de 24dB filter bijtellen waardoor in de praktijk het filter zeg 30dB per octaaf is.
De truck is om akoestisch netjes 24dB per octaaf te krijgen.
Overigens vind ik bij een open baffle beter om slapper te filteren in het laag.

Rob

Rob_Dingen

Vergeten qua phase bij een 24dB filter die draai 360 graden 12dB 180 graden.
Het is allemaal theorie vaak lukt het niet om 12dB hellingen te krijgen omdat de units zelf ook afval hebben is het vaak al meer dan 12dB.
Maar als het kan met 12dB kan het zeker zo goed klinken als 24dB.

Rob

Tabcam

Quote from: kermy on April  9, 2022, 20:20:41
MLP, staat voor Master Listening Position.


Met vriendelijke groet,

Kermy
Dank Kermy, ik had de vraag over het hoofd gezien :wacko:. Ik gebruik zelf trouwens Main Listening Position maar het komt beide op hetzelfde neer ;D.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

#572
Quote from: Tabcam on April  9, 2022, 17:48:17

  • Meadowland - Quincy Jones
  • Skin - Madonna
  • Birds of Fire - Mahavishnu Orchestra
  • No One - Alicia Keys
  • King of my Castle (Roy Malone's King remix) - Wamdue Project
  • Générique - Miles David
  • Slow Sailing - Mickey Hart
  • Bumma Sanger - Tropical Fuck Storm
  • Ghost of Kokodu (Tycho remix) - Tycho

Wel goed luisteren of de distortion in het nummer hoort of niet. Ik doe dat met een koptelefoon.

Ja veel nummers hebben een distortion van instrumenten dat valt wel op. Het is niet mijn smaak, maar de oorzaak dat je deze nummers niet goed vind klinken bij jou weet ik ook.

Bekabeling van jou set is de oorzaak, gelukkig ben ik paar keer bij jou geweest zodat ik weet hoe jou set ongeveer klinkt.

Ik heb hier vaak last gehad van problemen bij bepaalde nrs, het tetterde in je gehoor. Stroomkabels waren de oorzaak niet, nu kan ik zeggen dat het een combinatie was van interlinks en luidspreker kabels. Bij jou is daar nog veel winst te behalen en dan hoeft de esp ook minder te doen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Quote from: frank2 on April 10, 2022, 10:58:46
Ja veel nummers hebben een distortion van instrumenten dat valt wel op. Het is niet mijn smaak, maar de oorzaak dat je deze nummers niet goed vind klinken bij jou weet ik ook.

Bekabeling van jou set is de oorzaak, gelukkig ben ik paar keer bij jou geweest zodat ik weet hoe jou set ongeveer klinkt.

Ik heb hier vaak last gehad van problemen bij bepaalde nrs, het tetterde in je gehoor. Stroomkabels waren de oorzaak niet, nu kan ik zeggen dat het een combinatie was van interlinks en luidspreker kabels. Bij jou is daar nog veel winst te behalen en dan hoeft de esp ook minder te doen
Dat mag dus ook vervormd klinken maar niet vervelend. Het aardige is dat met de huidige setup ik met alle nummers kan leven. Bij vorige setups klonk het wat ongemakkelijk, zeker op flink volume. Nu is de kamer daar ook debet aan. Ik kan nu zowel harder spelen en het blijft zuiverder klinken dus niet ongemakkelijk, alhoewel sommige nummers dat wel in zich hebben.

Ik ben bang dat de breedbander ervoor zorgt dat de DSP nog veel moet corrigeren. Vandaar ook dat ik in de richting van een drieweg zit te denken,  bv. de nieuwe 93 dB Purifiwoofer samen met de Bliesma Beryllium tweeter. Mocht dat niet werken kan ik er altijd nog achterluidsprekers van maken 8).
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

#574
Quote from: frank2 on April 10, 2022, 10:58:46
Ja veel nummers hebben een distortion van instrumenten dat valt wel op. Het is niet mijn smaak, maar de oorzaak dat je deze nummers niet goed vind klinken bij jou weet ik ook.

Bekabeling van jou set is de oorzaak, gelukkig ben ik paar keer bij jou geweest zodat ik weet hoe jou set ongeveer klinkt.

Ik heb hier vaak last gehad van problemen bij bepaalde nrs, het tetterde in je gehoor. Stroomkabels waren de oorzaak niet, nu kan ik zeggen dat het een combinatie was van interlinks en luidspreker kabels. Bij jou is daar nog veel winst te behalen en dan hoeft de esp ook minder te doen

Zeg je nu dat de vervorming in nummers verwijnt door gebruik te maken van  bepaalde bekabeling ?

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.