Speaker advies

Started by psycho-tr, May 25, 2020, 22:55:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frits marantz

Goed advies. Kan nog net voordat de speakers gehaald worden. :clapping:

minplus

Als TS in zijn nieuwe ruimte te weinig hoog heeft en voorheen niet zijn er 3 mogelijkheden als alles eerst prima was.
1- het midhoog overheerst teveel in de nieuwe ruimte waarvan je meteen ziet dat de akoestiek zeer matig is en de zaak schel zal klinken door teveel reflecties.
2- er is iets mis met de tweeters van zijn speakers door de verhuizing.
3- de versterker is kaduuk (door de verhuizing).
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

frits marantz

Nog een 4de: Audessy is niet opnieuw uitgevoerd.

psycho-tr

#78
Quote from: denoontje on May 27, 2020, 17:25:31
snel even manual gezocht:
https://www.gebruikershandleiding.com/Denon-AVR-1513/preview-handleiding-468569.html#pf2a
vanaf pag 36 kun je allerlei tooninstellingen doen...heb je daar ook mee gespeeld of staan die juist niet goed?
Vandaar even check...wat doet de set als ie op direct mode staat.

Schakel eerst uit of het niet aan settings etc ligt voordat je naar speakers gaat kijken en dat je speakers het zeker volledig  doen.

Verkoop is (gelukkig) niet doorgegaan.

Dit is wel een hele goede denoontje! Ik kan die functies helemaal NIET activeren mijn AB was defect toen heb ik in plaats van een RC1170 een RC1168 gekocht die geadviseerd werd als vervangingsproduct.

Ga even zoeken of ik voor een schappelijk bedrag een AB kan kopen, mocht dat te hoog zijn is het mijn ziens niet in verhouding met de restwaarde van de 1513.

De 1513 heeft geen audessy.

Tabcam

Zelf bouwen is vaak veel waar voor je geld en je kunt tunen. Zelf heb ik een vergelijkbare ervaring met een nieuw huis. Eerste weken was heen badkuip vanwege vrijwel geen meubels. Tegen zoveel echo is geen enkele ruimtecorrectie opgewassen. Toen hielp Dirac Live enigszins maar ik kreeg het nooit goed gemeten. Kortom

Achteraf bleek het een combinatie van een kapotte interlink, langzaam falende versterker en verkeerde opstelling te zijn. Had me al op nieuwe luidsprekers georiënteerd maar er bleek veel en veel meer uit de Ushers te halen te zijn dan ik dacht dat er in het harde huis kogelijk was.

Als ik me niet georiënteerd had en sneller de daadwerkelijke oorzaken had gevonden, ik merkte het pas toen er af en toe een kanaal uit begon te vallen, had ik misschien me niet eens op andere luidsprekers gericht. Natuurlijk niet dezelfde situatie als jij maar ik zou echt de oorzaken uitzoeken. Succes!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

psycho-tr

Ik woon trouwens in Eindhoven mocht iemand zich geroepen voelen om onder een genot van een bakje koffie/thee mij wil helpen zou ik dat zeer erg waarderen.

frits marantz

En nou wordt het pas echt leuk. Woon echter in het o zo mooie Noorden van ons landje. :worship:

Maar het gaat vast goedkomen. ;)

psycho-tr

Geen idee of het tussen mijn oren zit (lekker dubbelzinnig :D) maar heb net de speakers weer uit de dozen uitgepakt en neergezet.

Ik heb ze altijd ingedraaid neergezet tot ze mijn centrale zitplek deden kruisen. Omdat ik dat normaliter autistisch perfect meet en plaats had ik ze nu snel recht naast mijn tv kast neergezet.
Raar genoeg ervaar ik of denk ik nu dat de hoge tonen nu wel duidelijker zijn.

Kan dat theoretisch gezien?


Xander32

Onlogisch, steevast geeft het indraaien juist meer hoog energie. Je richt de tweeters meer richting luisterplek.

Quote from: psycho-tr on May 27, 2020, 22:24:29
Geen idee of het tussen mijn oren zit (lekker dubbelzinnig :D) maar heb net de speakers weer uit de dozen uitgepakt en neergezet.

Ik heb ze altijd ingedraaid neergezet tot ze mijn centrale zitplek deden kruisen. Omdat ik dat normaliter autistisch perfect meet en plaats had ik ze nu snel recht naast mijn tv kast neergezet.
Raar genoeg ervaar ik of denk ik nu dat de hoge tonen nu wel duidelijker zijn.

Kan dat theoretisch gezien?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

psycho-tr

Quote from: Xander32 on May 27, 2020, 22:37:22
Onlogisch, steevast geeft het indraaien juist meer hoog energie. Je richt de tweeters meer richting luisterplek.


Hmm, kan je daar met meten achter komen?

denoontje

Quote from: psycho-tr on May 27, 2020, 22:39:56

Hmm, kan je daar met meten achter komen?

rew meting doen..
met indraaien en zonder.

of gewoon je oren vertrouwen...als dit lekker klinkt...lkkr laten staan.

Hoe was het met je instellingen? Lijkt me dat je die toch ook zonder remote moet kunnen actveren of deactiveren?

sion

Quote from: Xander32 on May 27, 2020, 22:37:22
Onlogisch, steevast geeft het indraaien juist meer hoog energie. Je richt de tweeters meer richting luisterplek.

Dit is niet juist, dit kan wel degelijk verschillen per luidspreker en ook per ruimte.

Quote from: psycho-tr on May 27, 2020, 22:39:56

Hmm, kan je daar met meten achter komen?

Jazeker, sterker nog, volgens Dr. Toole van de Harman group is dit de enige manier van juist meten van luidsprekers.
Je meet afzonderlijk:
- On axis
- Binnen de luisterpositie (+/- 30 graden ten opzichte van de centrale as horizontaal én +/- 10 graden t.o.v. de centrale as vertikaal)
- 1ste reflecties
Vervolgens kan met een algorithme een 'directivity index' berekend worden waarmee uitgedrukt wordt hoe 'consisent' het geluid van een speaker is in de ruimte. Een luidspreker die alleen op de ideale luisterpositie neutraal klinkt, maar daarbuiten niet zal over het algemeen niet erg goed bevonden worden. Echter luidsprekers die consistent zijn in al deze facetten (en dus een hoge DI- index hebben) zijn maar zeldzaam.

Binnen de Harman Kardon groep maken ze vaak van een luidspreker een zogenaamde Spinorama. Dat is een meting waarbij één luidspreker in een apparaat geplaatst wordt in een anechoïsche kamer en vervolgens wordt de speaker rondgedraaid en er worden circa 255 meting verricht. Dit is echter een zeer duur apparaat en er zijn maar weinig bedrijven die metingen op deze wijze kunnen verrichten, maar enkele daarvan zijn (B&W, KEF, Cabasse, Tannoy, Harman (waaronder JBL en Revel), Magico, en er zullen er vast nog wel meer te vinden zijn).

Je kan het beste deze video bekijken voor uitleg over akoestiek, luidsprekers, het effect van de ruimte en het meten daarvan:
https://youtu.be/zrpUDuUtxPM

Je kunt ook meer informatie vinden in deze PDF:
https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf
Sony VPL-VW260ES *CM* | Marantz sr8012 *CM*| Oppo UHD-203 | JL Audio E110 | KEF Q-Series 750 LR - 650 C - 350 S -  | Bluesound Node 2 *CM*
Showcase

psycho-tr

Quote from: denoontje on May 27, 2020, 23:38:13
rew meting doen..
met indraaien en zonder.

of gewoon je oren vertrouwen...als dit lekker klinkt...lkkr laten staan.

Hoe was het met je instellingen? Lijkt me dat je die toch ook zonder remote moet kunnen actveren of deactiveren?

Klopt maar wil het nu zeker weten ook😁 Heb jij zo een idee wie mij eventueel kan helpen?

Tot nu toe is het mij niet gelukt. Ga morgen even bellen of ik er een kan bestellen.

psycho-tr

Quote from: sion on May 27, 2020, 23:48:15

Je kan het beste deze video bekijken voor uitleg over akoestiek, luidsprekers, het effect van de ruimte en het meten daarvan:
https://youtu.be/zrpUDuUtxPM

Je kunt ook meer informatie vinden in deze PDF:
https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf

Bedankt, ga ik zeker lezen!

Xander32

Wanneer je gaat meten, moet je ook weten hoe de uitkomsten te interpreteren.

Quote from: psycho-tr on May 28, 2020, 00:04:15
Klopt maar wil het nu zeker weten ook😁 Heb jij zo een idee wie mij eventueel kan helpen?

Tot nu toe is het mij niet gelukt. Ga morgen even bellen of ik er een kan bestellen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Terechte opmerking. Door invloed van de ruimte is er van alles mogelijk. Echter zal het indraaien van speakers steevast een toename van het hoog geven. Maar daar zijn ook altijd uitzonderingen. Dat is idd het complexe deel van onze hobby.

Betreffende zienswijze van meneer Toole is daarin prima als achtergrondinformatie, maar bij het opstellen van speakers in de praktijk thuis, zal men zijn werkwijze maar weinig gaan toepassen schat ik in 😏

Quote from: sion on May 27, 2020, 23:48:15
Dit is niet juist, dit kan wel degelijk verschillen per luidspreker en ook per ruimte.

Jazeker, sterker nog, volgens Dr. Toole van de Harman group is dit de enige manier van juist meten van luidsprekers.
Je meet afzonderlijk:
- On axis
- Binnen de luisterpositie (+/- 30 graden ten opzichte van de centrale as horizontaal én +/- 10 graden t.o.v. de centrale as vertikaal)
- 1ste reflecties
Vervolgens kan met een algorithme een 'directivity index' berekend worden waarmee uitgedrukt wordt hoe 'consisent' het geluid van een speaker is in de ruimte. Een luidspreker die alleen op de ideale luisterpositie neutraal klinkt, maar daarbuiten niet zal over het algemeen niet erg goed bevonden worden. Echter luidsprekers die consistent zijn in al deze facetten (en dus een hoge DI- index hebben) zijn maar zeldzaam.

Binnen de Harman Kardon groep maken ze vaak van een luidspreker een zogenaamde Spinorama. Dat is een meting waarbij één luidspreker in een apparaat geplaatst wordt in een anechoïsche kamer en vervolgens wordt de speaker rondgedraaid en er worden circa 255 meting verricht. Dit is echter een zeer duur apparaat en er zijn maar weinig bedrijven die metingen op deze wijze kunnen verrichten, maar enkele daarvan zijn (B&W, KEF, Cabasse, Tannoy, Harman (waaronder JBL en Revel), Magico, en er zullen er vast nog wel meer te vinden zijn).

Je kan het beste deze video bekijken voor uitleg over akoestiek, luidsprekers, het effect van de ruimte en het meten daarvan:
https://youtu.be/zrpUDuUtxPM

Je kunt ook meer informatie vinden in deze PDF:
https://www.harman.com/documents/AudioScience_0.pdf
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

flakkees

Philips pus7805 ambilight 65''/ Panasonic DMP-BDT310
Denon avc X4700H / Onkyo PA-MC 5500 / Emotiva XPA 5
Klipsch / RF-83 / RC-64 / RS-52 / RB-61 / RB-15 / RB-51
dual Monoprice Monolth 12'' V2 Thx

DofN

#92
Meten:

1) Je kan meten om te controleren je LS (tweeters) (nog)  in orde zijn. Dit doe je door dichtbij te meten. Meten onder verschillende hoeken is vooral interessant als je wil weten hoe het afstraal gedrag is. Ik denk dat dit in huis geen heel interessante eerste meting is als je LS op orde zijn.  Het kan wel nuttige informatie geven over de beste plaatsing voor je LS en te nemen akoestische maatregelen.

2) Je kan meten op je luisterplek, dit is in huis over het algemeen de meest nuttige meting. Wat je kan doen is per LS meten. Dat kan meer inzicht geven. Een eenvoudige SPL meting vertelt in eerste instantie al een hoop.

Of je je luidsprekers moet indraaien hangt af van het ontwerp van je LS. Zie daarvoor de handleiding. Er zijn een paar merken die hun LS zo ontworpen hebben dat je ze niet moet indraaien. De meeste LS zijn echter ontworpen om dit wel te doen.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: psycho-tr on May 27, 2020, 20:08:50
Ik woon trouwens in Eindhoven mocht iemand zich geroepen voelen om onder een genot van een bakje koffie/thee mij wil helpen zou ik dat zeer erg waarderen.
Helaas echt te ver voor een bakje koffie :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Rob_Dingen

Quote from: psycho-tr on May 27, 2020, 20:08:50
Ik woon trouwens in Eindhoven mocht iemand zich geroepen voelen om onder een genot van een bakje koffie/thee mij wil helpen zou ik dat zeer erg waarderen.
PM me maar even ik woon in Nuenen.

Rob

psycho-tr


psycho-tr

Ik heb net contact gehad met Rob, hij komt z.s.m. een keer meten/luisteren.  :pompom:

Heb even in de boekjes van de MA250 gekeken, kan iemand mij helpen met de vertaling? Zover mijn duits mag je ze een stukje indraaien richting de luisterplek als ik het correct heb.

DofN

Als de afstand tussen jou en je luidsprekers korter is dan de onderlinge afstand tussen de LS, dan kan je ze indraaien.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

DofN

Maar ik heb iets gemist. Welke LS heb je nu gekocht? Wat zijn MA250 voor LS?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software