Keuzes

Started by Kingpin, May 1, 2020, 14:36:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kingpin

De kogel is door de kerk ... ik ga weer terug naar 1 set die weer in de woonkamer komt te staan.

Waarom?

Er kleven te veel nadelen aan m'n luisterkamer op zolder, zoals:
- te warm tijdens zomerdagen, daardoor kan ik maanden niet luisteren
- niet bevordelijk en zelfs gevaarlijk voor m'n batterij voedingen
- de 'wil' om alleen op zolder te luisteren is er een beetje af, of eigenlijk al helemaal eraf

Ik merk dat ik zeker de laatste 2 jaar meer naar mijn Naim set in de woonkamer luister dan op m'n referentieset op zolder en dat is erg jammer vind ik, zeker de tijd en jaren dat ik erover gedaan hebt om tot deze 'sound' te komen waar ik zolang naar op zoek ben geweest.

Maar wat nu?

Er zullen ongetwijfeld componenten 'overblijven'.
Wat wel zeker is is dat de Brilons en Luna I als weergevers blijven.
Het versterker gedeelte zal de grote vraag worden welke het gaat worden.
Afhankelijk daarvan zal dit ook consequenties hebben aan de bron, alhoewel ik met zekerheid kan zeggen dat de combi Touch/batt voeding icm de Metrum nagenoeg onverslaanbaar is.

De Naim als volledige versterker legt het dik af tegen m'n buis.
In combinatie met m'n Tripath is dit zelfs op m'n Sparks al een dikke verbetering maar nog niet getest op m'n Brilons.
Niet dat de Naim slecht is, absoluut niet, maar is meer 'vergevingsgezind'.
Dus er zal eerst wat combi's getest gaan worden voordat er wat besloten wordt.

Testen:

(1) Naim als pre/Tripath, ingebouwde streamer van de Naim gebruiken
(2) Naim/Tripath met Touch/batt voeding als standalone streamer
(3) Touch/batt voeding als pre gebruiken, Metrum en Tripath (digitaal volume regelen .. weet het zo net niet , we gaan het meemaken)
(4) Zeer goede Pre maken die aansluit op mijn Tripath en dan de Touch/batt voeding en Metrum als bron gebruiken
(5) Buis, Touch/batt voeding, Metrum combi zoals die ook op zolder stond gebruiken

Voor het testen ga ik geen gebruik maken van dsp en m'n verdeelblok om tot een eerlijker vergelijk te komen.

Mijn gevoel zegt me dat het een close call zal worden tussen de buis en met een (nog te bouwen) pre/Tripath combi.
- Geluidstechnisch zeg ik: ... buis ...
- Met verstand en hoe ik nu in het audiowereldje sta zeg ik: Pre/Tripath waarbij de pre meerdere ingangen heeft zodat m'n xbox, tv etc er ook op kunnen en dat ik gelijk 'op niveau' kan luisteren zonder een lange opwarmtijd, stroomrekening etc ...

Keuzes  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vanzomereng

Dit klusje gaat jij wel klaren Kingpin  ;)

Hetgeen wat je nog gaat bouwen en wat je al allemaal heb staan, geven je zat mogelijkheden.
Het is een veel zwaardere klus om de eventuele overgebleven spullen, voor een redelijke prijs te verkopen.
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

En een buizenvoorversterker op de Tripath, is dat nog een optie? Of is dat optie 4?

Ik heb gisteren de Purifi van Tabcam gehoord en icm een mooie buizen pre-amp verwacht ik dat je een onverslaanbare sound gaat krijgen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

frank2

#3
De cayin als pre of nieuwe pre, triparth is gewoon zeer goed,  touch als streamer  is wat minder een Cambridge is al beter, en de metrum is eigenlijk niet meer dan redelijk, proefondervindelijk  heb ik dat hier vast gesteld.
Dus daar zou ik echt wat aan doen,  bijv de dac van Bart rme is al zoveel beter.

Denk dat de tripath wel een stuk betere sound gaat geven op jous speakers van de zolder. Met een buis VV is het helemaal geweldig schat ik zo in.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

LS2

#4
Is een zwembad in de tuin geen optie om toch de luisterruimte boven te handhaven?

Die verwarm je met het koelwater voor de zonnepanelen op het dak. De zonnepanelen leveren vervolgens stroom voor je installatie en de airco (die laatste zet je uiteraard uit op het moment dat je gaat luisteren).
Zo hervind je misschien het plezier om boven te luisteren. Bespaar je met de zonnepanelen ook nog eens wat. En kun je ook nog eens lekker zwemmen.
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan..

Kingpin

Quote from: VANZOMERENG on May  1, 2020, 14:48:03
Dit klusje gaat jij wel klaren Kingpin  ;)

Hetgeen wat je nog gaat bouwen en wat je al allemaal heb staan, geven je zat mogelijkheden.
Het is een veel zwaardere klus om de eventuele overgebleven spullen, voor een redelijke prijs te verkopen.
Ja overige spullen verkopen zal denk ik relatief gezien niet veel opbrengen.
Maar dat is altijd al zo geweest, helaas.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: brt on May  1, 2020, 14:52:50
En een buizenvoorversterker op de Tripath, is dat nog een optie? Of is dat optie 4?

Ik heb gisteren de Purifi van Tabcam gehoord en icm een mooie buizen pre-amp verwacht ik dat je een onverslaanbare sound gaat krijgen.
Tja daar had ik nog niet eens over nagedacht ... en ik heb hier nog een volledige goede bezetting van NOS buizen liggen !!!
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: frank2 on May  1, 2020, 15:06:47
De cayin als pre of nieuwe pre, triparth is gewoon zeer goed,  touch als streamer  is wat minder een Cambridge is al beter, en de metrum is eigenlijk niet meer dan redelijk, proefondervindelijk  heb ik dat hier vast gesteld.
Dus daar zou ik echt wat aan doen,  bijv de dac van Bart rme is al zoveel beter.

Denk dat de tripath wel een stuk betere sound gaat geven op jous speakers van de zolder. Met een buis VV is het helemaal geweldig schat ik zo in.
Ik betwijfel het of de Cambridge aan mijn Touch/batt gewaagd is, deze speelde al op Linn Klimax level, proefondervindelijk vastgesteld, en dan te bedenken dat de voeding die er nu achter zit nog veel beter is.
Denk ook niet dat op dit level het te maken heeft met goed-beter-best maar meer smaak gebonden is is mijn ervaring.
De DAC is idd een issue, daar zou nog wat winst op te halen zijn ... voor later.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

Quote from: LS2 on May  1, 2020, 15:12:35
Is een zwembad in de tuin geen optie om toch de luisterruimte boven te handhaven?

Die verwarm je met het koelwater voor de zonnepanelen op het dak. De zonnepanelen leveren vervolgens stroom voor je installatie en de airco (die laatste zet je uiteraard uit op het moment dat je gaat luisteren).
Zo hervind je misschien het plezier om boven te luisteren. Bespaar je met de zonnepanelen ook nog eens wat. En kun je ook nog eens lekker zwemmen.
Ok, even rekenen .. 20k zonnepanelen, 10k zwembad, 2k airco .. haha grapjas  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Kingpin

#9
Hmmm buizenpre ... waarom heb ik daar niet aan gedacht ...  :unsure:
Komt waarschijnlijk omdat in m'n hoofd nog steeds een "Autoformer" speelt, oftwel een volume regeling op basis van inductie (trafo).
In tegenstelling tot een stappen volume control (weerstanden ladder) zitten er geen weerstanden in het signaalpad wat een eventuele filterwerking (RC, R van de stappen en C van de bekabeling) kan geven zodat het hoog eerder afvalt dan je eigenlijk wilt.

De autoformer is by far het beste wat je op pre gebied kunt krijgen, mits goede uitgevoerd en de impedanties op de in -en uitgangen kloppen, en daar zit 'm dan ook het gevaar.
Niet goedkoop ook als je het goed wilt aanpakken. Maar wel een uitdaging.

Een buizenpre is volgens mij wat makkelijker te bouwen. De buisbezetting heb ik al, schema's zijn eenvoudig en als ik 'm zou bouwen dan wel hardwired.
Even in het achterhoofd houden.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Tabcam

Quote from: Kingpin on May  1, 2020, 15:42:09
Hmmm buizenpre ... waarom heb ik daar niet aan gedacht ...  :unsure:
Wat vaker naar je mooie avatar kijken :tongue2:. Blauw buizenlicht is licht hypnotiserend!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on May  1, 2020, 16:18:34
Wat vaker naar je mooie avatar kijken :tongue2:. Blauw buizenlicht is licht hypnotiserend!
:D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Peerless Monster

Quote from: TabCam on May  1, 2020, 16:18:34
Wat vaker naar je mooie avatar kijken :tongue2:. Blauw buizenlicht is licht hypnotiserend!

Ja maar de Ozon die vrij komt is oh zo slecht voor je...
Maar het ruikt zo lekker. En dan het klinken van glas. Ting ting ting. Bij het opwarmen of het afkoelen... Hmmm het heeft zoveel voordeeltjes die buisjes.
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Kingpin

Quote from: Peerless Monster on May  1, 2020, 16:42:44
Ja maar de Ozon die vrij komt is oh zo slecht voor je...
Maar het ruikt zo lekker. En dan het klinken van glas. Ting ting ting. Bij het opwarmen of het afkoelen... Hmmm het heeft zoveel voordeeltjes die buisjes.
Zeker qua stookkosten in de winter .. letterljik.
Voorheen stond ook nog eens onder de thermostaat ... dus dan is het hele huis koud alleen daar waar de buis stond  ;D
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Quote from: Kingpin on May  1, 2020, 15:42:09
Hmmm buizenpre ... waarom heb ik daar niet aan gedacht ...  :unsure:
Komt waarschijnlijk omdat in m'n hoofd nog steeds een "Autoformer" speelt, oftwel een volume regeling op basis van inductie (trafo).
In tegenstelling tot een stappen volume control (weerstanden ladder) zitten er geen weerstanden in het signaalpad wat een eventuele filterwerking (RC, R van de stappen en C van de bekabeling) kan geven zodat het hoog eerder afvalt dan je eigenlijk wilt.

De autoformer is by far het beste wat je op pre gebied kunt krijgen, mits goede uitgevoerd en de impedanties op de in -en uitgangen kloppen, en daar zit 'm dan ook het gevaar.
Niet goedkoop ook als je het goed wilt aanpakken. Maar wel een uitdaging.

Een buizenpre is volgens mij wat makkelijker te bouwen. De buisbezetting heb ik al, schema's zijn eenvoudig en als ik 'm zou bouwen dan wel hardwired.
Even in het achterhoofd houden.
Daar ben ik het totaal niet mee eens, wel moet ik er bij zeggen dat ik niet meer weet welke ik gehoord heb maar ze waren duur.
Ik heb nog nooit een passieve preamp gehoord die beter klinkt als een mooie voortrap en dat hoeft ook niet perse een buis te zijn.
Jfets hebben een gelijk soort sound maar iets meer resolutie in het hoog maar zijn altijd nog iets minder in het midden gebied.
Dus afhankelijk van de eindversterker wat de beste match is en smaak natuurlijk.
Als je de volume regeling aan de ingang van je preamp zet heb je geen probleem met hoogafval.
Heb diverse voor versterkers met buizen gebouwd die tussen de 500Khz en 1Mhz bandbreedte hadden.
Als je bijv een 7 bit regelaar maakt met relais en een ingangs impedantie van 10K is de uitgangs impedantie ongeveer 3K en dat met de ingangs capaciteit van een buis geen enkel probleem.

Rob

Kingpin

Quote from: Rob_Dingen on May  1, 2020, 20:18:18
Daar ben ik het totaal niet mee eens, wel moet ik er bij zeggen dat ik niet meer weet welke ik gehoord heb maar ze waren duur.
Ik heb nog nooit een passieve preamp gehoord die beter klinkt als een mooie voortrap en dat hoeft ook niet perse een buis te zijn.
Dat heb ik meer gehoort, ook andersom. Zullen wel 2 kampen zijn.
Heb voor paar maand geleden wel met een passieve pre gespeeld en was aangenaam verrast.
Bij passief moet het wel echt kloppen idd anders klinkt het niet.

Quote
Jfets hebben een gelijk soort sound maar iets meer resolutie in het hoog maar zijn altijd nog iets minder in het midden gebied.
Dus afhankelijk van de eindversterker wat de beste match is en smaak natuurlijk.
Volgens mij werden die ook gebruikt in de oudere Luxman pre's of niet, wat ik me meen te herinneren.

Quote
Als je de volume regeling aan de ingang van je preamp zet heb je geen probleem met hoogafval.
Heb diverse voor versterkers met buizen gebouwd die tussen de 500Khz en 1Mhz bandbreedte hadden.
Als je bijv een 7 bit regelaar maakt met relais en een ingangs impedantie van 10K is de uitgangs impedantie ongeveer 3K en dat met de ingangs capaciteit van een buis geen enkel probleem.

Rob
Zal me eens in verdiepen wat het uiteindelijk gaat worden.
Wordt sowieso geen haast klusje.

Testen wordt de eerst komende tijd weinig ben ik bang voor.
Liep al anderhalve maand met arm blessure, zojuist geprobeerd om de sub naar beneden te halen maar dat lukt gewoonweg niet, heel apart voor mij.
Nu hadden ze al aangegeven dat ik 3 a 4 maand rust moest houden, maar ja ...
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Xander32

Dat gaat weer heel veel hobbyen worden, leuk 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Kingpin

#17
Eerst maar eens een SPL REW meting gedaan.
Voor wat het waard is.

20Hz - 20kHz SPL niet gesmooth




20Hz - 20kHz SPL 1/6 smooth




10Hz - 200Hz SPL niet gesmooth




20Hz - 20kHz Waterfall




20Hz - 20kHz Spectogram



Helemaal niet slecht lijkt me zo.
Afval in het hoog kan ik nu mooi zien dat deze minder snel afvalt dan bij m'n buis (Dirac meting), al is het niet zo dat ik dit ook zo ervaar.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Ziet er op zich niet slecht uit alleen de schal is wel erg grof.
Het enige wat me opvalt is de bult 600Hz tot  1000Hz die zou wel op kunnen vallen.
Het buitje op 45Hz kun je misschien weg krijgen door wat te schuiven.
Wat bedoel je met sneller afvallen van het hoog door de buis?

Rob

Kingpin

#19
Quote from: Rob_Dingen on May  2, 2020, 17:31:17
Ziet er op zich niet slecht uit alleen de schal is wel erg grof.
De schaal bij de eerste is niet gesmooth, of bedoel je wat anders, moet ik meer inzoomen?

Quote
Het enige wat me opvalt is de bult 600Hz tot  1000Hz die zou wel op kunnen vallen.
Ja heel iets maar ik zou zo niet weten 'wat' er dan moet opvallen.
Kan ook reflectie zijn van de achterwand bedenk ik me.

Quote
Het buitje op 45Hz kun je misschien weg krijgen door wat te schuiven.
Ja die roommode zou iets kunnen worden verbeterd maar dan komen de speakers wel zo ver de woonkamer in, dan staan ze letterlijk in het looppad ;)

Quote
Wat bedoel je met sneller afvallen van het hoog door de buis?

Rob
Op zolder geeft mn Dirac meting een eerdere afval in het hoog dan de REW meting die ik zojuist heb gedaan.
Later zullen we de meting herhalen zodra alles beneden staat.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

chansig

Als eerste: Het is fijn om een keuze te hebben..en vervolgens: Wat heb je nodig, van anderen, om een keuze te maken ? :D

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Quote from: chansig on May  2, 2020, 17:41:19
Als eerste: Het is fijn om een keuze te hebben..en vervolgens: Wat heb je nodig, van anderen, om een keuze te maken ? :D

Gr. Hans
Je hebt gelijk, ik had dit beter in m'n showcase kunnen posten ... maar de vinger op "submit" was sneller :D
Dus we laten het maar hier staan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

kermy

Dit ga ik maar eens op mijn gemak op de voet volgen.

En ik ben reuze benieuwd of de buis in enige vorm plaats moet gaan maken voor een passieve voortrap en of een eindversterker.

Ik zou reuze graag die tripath eens thuis beluisteren op de plaats van mijn Sun SV-2A3 in een actief systeem.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Tabcam

Je kan nog een meting op 1 meter i.p.v. op je luisterpositie doen om te kijken wat de invloed van reflecties is.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kingpin

Quote from: TabCam on May  2, 2020, 18:24:40
Je kan nog een meting op 1 meter i.p.v. op je luisterpositie doen om te kijken wat de invloed van reflecties is.
Kan ik morgen wel even doen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack