Woonkamer stereoset van Bart

Started by brt, April 29, 2020, 21:54:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

brt

Vanmiddag heb ik de Atoll weer aan Mark teruggegeven. Nogmaals super bedankt dat ik hem mocht lenen!

De vergelijking met de Teac volgt binnenkort een keer, bij Mark of bij mij.

Ik ga de Teac verder inspelen en op zoek naar de ideale filter instellingen, leuk om mee te tweaken en finetunen.

Ik ben benieuwd wat de zekering doet in de Atoll @Laan!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#1876
Quote from: fietser on March 24, 2024, 10:45:38Zal lekker opruimen in het aantal kastjes. :clapping:

Valt tegen hoor... een dac voor een dac, een grotere nota bene. En voor de Innuos komt een nuc of mini pc in de plaats voor de Roon server. Die is dan weer een stuk kleiner dan de Innuos  :colgate:

Edit: alhoewel: die Ifi spulletjes zijn er natuurlijk óók tussenuit. Het ruimt dus toch wel op! 👍
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Vanavond was @Tabcam hier op bezoek. Het was al weer even geleden dat we elkaar gezien hadden dus extra leuk elkaar dan weer te zien. En meteen ook weer vertrouwd gezellig.

Na een tijdje over allerlei audiozaken gekletst te hebben ging Douwe even luisteren. De vorige keer dat hij hier was had ik een andere interlink, een andere dac en streamer, andere vv buisjes en ook nog niet de grote stoffen fauteuils. Dus er was wel wat veranderd. Dat vond Douwe ook, maar dat mag hij verder lekker zelf toelichten :)

Daarna zijn we bezig gegaan met een meting doen. Deze ook geanalyseerd en besproken en Douwe gaat er binnenkort een paar filters van maken die ik dan in Roon kan verwerken en vergelijken met degene die Richard heeft gemaakt.

Het werd al laat maar toch hebben we nog even de Purifi ev aangesloten, die Douwe op mijn verzoek had meegenomen. Superaardig natuurlijk! Tja, hier viel wederom op dat de buizenbak het gewoon heel erg goed doet in het midden en hoog, en de Purifi het in het laag wat strakker houdt. Maar we vonden beiden de LM219 de (veel) betere keuze. Een piano en ook stem klinkt gewoon echter met buizen, dat valt extra op als je zo kort na elkaar de verschillende versterkers hoort. Douwe merkte nog op dat toen ik de Unison S9 nog had en we die ook wel eens vergeleken hebben met de Purifi, hij de Purifi de voorkeur gaf, maar nu dus wel de buizenbak prefereerde.

Doordat de Teac dac me zo goed bevalt en in alle recensies over deze dac de bijbehorende ev gelijktijdig wordt besproken, was ik benieuwd geraakt naar de Teac ev (701AP). Maar dit korte experiment bevestigt voor me dat ik lekker met buizen moet blijven spelen.

Douwe, je zit nog in de auto nu ik dit schrijf, maar supertof dat je er was en ook dat je je spulletjes had meegenomen waardoor we lekker konden experimenteren en vergelijken. Ik kom binnenkort graag weer eens jouw kant op. Neem ik mijn Umik mee (als ik hem kan vinden  :angel: )
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RZeemering

Heel fijn als dat wat er staat ook het beste klinkt in je set..phew!  :headbanging:
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

brt

Quote from: RZeemering on March 28, 2024, 08:49:41Heel fijn als dat wat er staat ook het beste klinkt in je set..phew!  :headbanging:

Zo is het!

Vandaag krijg ik een Mac Mini M2 binnen, die gaat fungeren als Roon Server.
Dus we zitten niet stil :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

RZeemering

Dat zou ik ook saai vinden... Je hebt niet voor niets een hobby :)
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Prima Luna Prologue Three voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Xander32

Je bent lekker actief met je set bezig en wanneer je dan ook nog fraaie stappen vooruit weet te zetten 👌🏻

Quote from: brt on March 28, 2024, 09:09:19Zo is het!

Vandaag krijg ik een Mac Mini M2 binnen, die gaat fungeren als Roon Server.
Dus we zitten niet stil :)
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on March 28, 2024, 09:18:11Je bent lekker actief met je set bezig en wanneer je dan ook nog fraaie stappen vooruit weet te zetten 👌🏻


Ja absoluut! Ik sla nu drie vliegen in 1 klap:
1. Beter geluid
2. Snellere Roon server
3. Ik hou nota bene geld over

Dat laatste is dan weer gevaarlijk  :D
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Xander32

Doe er iets voor terug aan al diegenen (huisgenoten) die jouw hobby dienen te gedogen 🤓

Quote from: brt on March 28, 2024, 09:24:52Ja absoluut! Ik sla nu drie vliegen in 1 klap:
1. Beter geluid
2. Snellere Roon server
3. Ik hou nota bene geld over

Dat laatste is dan weer gevaarlijk
  :D
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

brt

Quote from: Xander32 on March 28, 2024, 09:30:41Doe er iets voor terug aan al diegenen (huisgenoten) die jouw hobby dienen te gedogen 🤓


Dat doe ik al regelmatig hoor...
Soms mogen ze meeluisteren  :headbanging:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

#1885
De TEAC UD-701N heeft nu bijna zo'n 170 uur non stop staan (in)spelen. Tijd voor een update.

Ben nu al weer een paar uurtjes aan het luisteren en constateer vooral dat ik met de Teac een flinke stap heb gemaakt. Ik hoor zo veel meer in de muziek dan ik gewend was, zonder dat het analytisch wordt of de boel onsamenhangend uit elkaar trekt. Ik vind het een klein wondertje, deze dac  :wub: Er zit rust in de weergave, zonder dat het saai wordt of informatie achterhoudt. Een hele mooie balans die nauw komt, maar het klinkt spik en span zonder too much te zijn. Het heeft hier in huis nog nooit zo goed geklonken.

Dat de interne streamer ook zó goed is dat de Innuos met z'n geoptimaliseerde USB-signaal ook weg kan is een erg prettige bonus, vooral financieel. Als de boel straks verkocht is kan ik misschien wel een buizen-upgrade maken of iets anders moois kopen voor de set. Zo speel ik al lang met de gedachte om eens een mooie koptelefoon te kopen, voor als ik 's avonds laat wat harder wil spelen. De Teac heeft ook een erg goede koptelefoonversterker inbegrepen, dus dat is extra verleidelijk dan. Vraag is wel hoe vaak ik hem ga gebruiken, want in de praktijk hoor ik hier zelden huisgenoten over dat het te hard staat (alhoewel ik vanochtend wel vragen kreeg over Abba, @Tabcam  ;D ) Dus misschien zoek ik vooral een excuus om weer iets moois te kopen...  :angel:

Los van de hogere resolutie tov de Metrum valt me ook het strakkere laag op, ik speel nu al een weekje zonder dsp en vind het ook echt minder nodig dan bij de Sonnet. Ook de diepte vind ik beter. Breedte van het stereobeeld is vergelijkbaar, maar wel iets strakker (duidelijkere plaatsing).


Ik heb het filter op 1bit dsd staan, dat is een toefje ronder/rustiger dan multbit. Upconversion 8x. Er zijn nog wat andere filtermogelijkheden, maar dat is wel erg subtiel allemaal. Kan het met de ab allemaal vanaf de luisterpositie bedienen, dus dat is wel comfortabel.

Ik heb Teac gemaild of het vervangen van de zekering zin heeft en zo ja welke waarde deze heeft, dat is namelijk nergens vindbaar.

De kogel is dus wel door de kerk: de Teac is een blijvertje  :inlove:

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

vanzomereng

#1886
Quote from: brt on March 28, 2024, 11:05:51De TEAC UD-701N heeft nu bijna zo'n 170 uur non stop staan (in)spelen. Tijd voor een update.

Het heeft hier in huis nog nooit zo goed geklonken.

Ik heb Teac gemaild of het vervangen van de zekering zin heeft en zo ja welke waarde deze heeft, dat is namelijk nergens vindbaar.

Zeer fraai Bart maar onderschat TEAC niet, die jongens (en meiden) weten wel waar ze
mee bezig zijn en ze hebben ook goede reputatie in het prof/studio-bereik.

Op jouw mail naar TEAC weet ik het antwoordt al:
"Het apparaat zoals u die standaard koopt, is zodanig ontwikkeld om maximaal te presteren, wijzigingen in het apparaat kunnen de juiste werking van het apparaat schaden en u kunt het recht op garantie hiermee verliezen."
Luidsprekers: B&W 702S2,  All-In-One: Atoll SDA300-Signature,
Blue-ray player: Denon DVD-3800BD

brt

Quote from: vanzomereng on March 28, 2024, 12:13:01Zeer fraai Bart maar onderschat TEAC niet, die jongens (en meiden) weten wel waar ze
mee bezig zijn en ze hebben ook goede reputatie in het prof/studio-bereik.

Ik onderschat ze zeker niet @vanzomereng ! Maar ik moet bekennen dat ik TEAC niet zo op mijn radar had.
Gelukkig kwam ik deze dac tegen op een forum waarna ik verder ben gaan inlezen en de ene na de andere lyrische ervaring las. Ik kan me nu bij die bevindingen aansluiten. Qua prijs-kwaliteit een absolute no brainer.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Spijkie

Quote from: vanzomereng on March 28, 2024, 12:13:01Zeer fraai Bart maar onderschat TEAC niet, die jongens (en meiden) weten wel waar ze
mee bezig zijn en ze hebben ook goede reputatie in het prof/studio-bereik.

Op jouw mail naar TEAC weet ik het antwoordt al:
"Het apparaat zoals u die standaard koopt, is zodanig ontwikkeld om maximaal te presteren, wijzigingen in het apparaat kunnen de juiste werking van het apparaat schaden en u kunt het recht op garantie hiermee verliezen."

Je kon er wel werken  :colgate: , stuur je de mail naar Kemp dan krijg je iets heel anders terug  :tounge:
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

Laan

Mooi dat het zo goed uitpakt Bart! De teac is echt een mooi ding en klinkt naar wens. Normaliter zou ik hem ook willen proberen :) Maar ja, smaakjes, kleurtjes, akoestiek enzz.. tevredenheid is een groot goed in deze hobby  :colgate:
Woonkamer:  Atoll st 300 | A*BNB nc250 bi-amp | Wharfedale Elysian 2
Man-cave set 1: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100
Set 2: Classe CP 800 mk2, CA 2300 | Marantz SA 11 mk2 | Marantz NA 6006 | Sounddeco Alpha f3

DofN

Quote from: Kwabbernoot on January  4, 2024, 22:38:18Nou, als Roon mij Coldplay gaat voorschotelen, neem ik er afscheid van.  :laugh:

Brrr...



Ik vind Ghost Stories van Coldplay best goed te doen, heel af en toe. Niet te vaak nee. De rest van Coldplay hoeft niet zo hier.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Tot nu toe geen reactie gehad van Teac op mijn vraag welke zekering erin zit.
Ook Google helpt niet. Wel dit plaatje van de binnenkant gevonden, maar daar zie ik ook geen zekering, laat staan de waarde. Er zal er toch wel een inzitten?

Iemand een idee hoe ik dit kan achterhalen? 

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Spijkie

Quote from: brt on April  1, 2024, 00:09:54Tot nu toe geen reactie gehad van Teac op mijn vraag welke zekering erin zit.
Ook Google helpt niet. Wel dit plaatje van de binnenkant gevonden, maar daar zie ik ook geen zekering, laat staan de waarde. Er zal er toch wel een inzitten?

Iemand een idee hoe ik dit kan achterhalen? 



Meestal bij waar de voedingskabel / netstekker in gaat zit er daarnaast een zwart klepje.
Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.

chansig

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

#1894
Dank voor het meedenken. Op de achterkant zit dat niet, Hans...

@Pinda13 reageerde al even en zei: Hier zit de fuse volgens mij.. Maar dan omgedraaid. Ze willen dus niet dat je d'r mee gaat wisselen ws 🙈🙈

a044c488-9e4a-4fb4-88a3-45ab5e97daec.jpeg
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Afgelopen week ben ik bij Bart geweest. Ik had wat eerder willen posten maar het forum was voor mij sinds goede vrijdag slecht bereikbaar. Niet heel erg want Bart had het belangrijkste al gepost ;). Afijn, ik werd weer allerhartelijkst ontvangen en alhoewel we gelijk aan  het kletsen sloegen viel mij de rust in de set direct op. Het was al even dat we elkaar niet hadden gesproken dus pas na een tijdje zijn we er echt voor gaan zitten.

Bart zet een stoel voor de bank als hij wil gaan luisteren en het is wel hoorbaar waarom. Vlak bij de muur is de bas iets nadrukkelijker aanwezig maar zodra je op het puntje van de bank zit is dat vrijwel helemaal weg. Ik heb de set met de Sonnet helaas niet gehoord maar dit is wel erg mooi in balans. De bas spreekt de ruimte weinig en mijns horens wel hoorbaar maar niet storend aan. Stemmen klinken meer gedetailleerd als bij mij thuis en met percussie van bv. Nachtfahrten van Michael Wollny klinkt het erg snel, strak met veel detail.

De ruimtelijkheid was altijd al goed en is een beetje anders maar niet heel veel. Sibilance is hoorbaar maar zeker niet storend.  Dat hoort ook zo, sommige closed mike of niet perfect opgenomen opnames zit het gewoon in. Het grootse verschil is een stukje helderheid die ik thuis nog mis. Erg mooi zonder dat het schel wordt. Met Amarantheme van Man in a Room is het erg goed beluisterbaar.

Dat de Sopra No.1 maar tot 55 Hz zouden gaan klopt niet. We zijn gaan meten maar dan meet ik tot 30 Hz. Er zat een brede heuvel bij 9kHz maar ik verdenk nu mijn meetmicrofoon (Presonus PRM1) daarvan wat hij was ook bij Hannibal aanwezig en die lijkt 5dB minder groot als ik naar de stereophilemetingen kijk. De metingen hou je nog tegoed, ik moet thuis nog vergelijken met een gekalibreerde meetmicrofoon.

Als laatste heeft Bart nog de Purifiversterker aangesloten. Het was strakker in de bas, sprak de ruimte minder aan maar met stemmen en instrumenten als piano en verschillende blaasinstrumenten vind ik de LM veel fijner klinken.

Neem deze beschrijving voor wat hij waard is, een subjectieve luisterervaring. Het was een erg leuke, leerzame en wat mij betreft zeer geslaagde M&G. Bedankt voor je gastvrijheid en hopelijk tot binnenkort hier in 't oost'n.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Kwabbernoot

Waarom zou je bij een mooi nieuw apparaat, waar je schijnbaar blij mee bent, direct willen gaan klooien met een zekering? Jeukt het dan nu alweer?

Rare jongens, die audiofielen. :tounge2:

Hoe dan ook, ik wens je veel plezier met de nieuwe aanwinst.

Groeten...

chansig

Die stekkers kunnen allemaal los. Evenals de printplaat. 😂

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Quote from: brt on April  1, 2024, 00:09:54Tot nu toe geen reactie gehad van Teac op mijn vraag welke zekering erin zit.
Ook Google helpt niet. Wel dit plaatje van de binnenkant gevonden, maar daar zie ik ook geen zekering, laat staan de waarde. Er zal er toch wel een inzitten?

Iemand een idee hoe ik dit kan achterhalen? 
Ik kan het natuurlijk zo op de foto niet goed zien maar weet bijna zeker dat de rood omcirkelde bruine componenten zekeringen zijn.
Een andere mogelijkheid is dat het spoeltjes zijn maar dan had ik eigenlijk SMD verwacht.
Dus deze zitten er in gesoldeerd en is niet mee te rommelen.
Als je hem open maakt en van dicht bij een foto maakt zodat je het kan lezen weet je het pas zeker.

Rob
ud-701n_interior.jpg


Spijkie

Quote from: Rob_Dingen on April  1, 2024, 11:33:14Ik kan het natuurlijk zo op de foto niet goed zien maar weet bijna zeker dat de rood omcirkelde bruine componenten zekeringen zijn.
Een andere mogelijkheid is dat het spoeltjes zijn maar dan had ik eigenlijk SMD verwacht.
Dus deze zitten er in gesoldeerd en is niet mee te rommelen.
Als je hem open maakt en van dicht bij een foto maakt zodat je het kan lezen weet je het pas zeker.



Rob, zouden er zoveel zekeringen in kunnen zitten? Ik snap dat er 4 voedingen in zitten maar dat lijkt dan nogal veel.


Lumin,audioquest, T+A 1100e,Cardas,Piega,Supra,Essential Audio Tools.