Monolith + clone (verwerkt in audio meubel)

Started by NielsLu, March 28, 2020, 08:26:55

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

NielsLu

Via marktplaats krijg ik binnenkort een Eminence LAB 12 woofer. Ik zou hiermee graag een Monolith + in een aangepaste vorm willen bouwen (afwijkende maten tov origineel, inhoud wel gelijk).

Nu twijfel ik over de plate amp. BK gebruikt een 500 watt versterker hiervoor. Het voordeel van de BK amp is dat je highlevel en lowlevel tegelijk kan gebruiken.

Nu heb ik ook gezien dat je voor ongeveer hetzelfde budget plate amps met DSP kunt krijgen (bijv. Dayton Audio SPA250DSP of Hypex FA251).

Deze plate amp hebben minder opgegeven vermogen dan de BK BSBPV 500.

Is het nodig om zoveel vermogen te hebben om de LAB 12 goed onder controle te kunnen houden?
Is het mogelijk om de sub via low level net zo goed ingeregeld te krijgen als met de combinatie van low- en highlevel?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ryvm

Interessant onderwerp! Hoop dat je er een compleet bouwverslag van maakt.

Heb zelf 4 lab12 woofers liggen en weet eigenlijk nog niet precies wat ik er mee ga doen.

Ik weet trouwens niet zeker of BK de lab12 of lab12c  gebruikt. Dat is de 4ohm versie met hoger vermogen en lagere fs.

Ben benieuwd naar je vorderingen!
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

NielsLu

Quote from: Ryvm on March 28, 2020, 08:46:57
Interessant onderwerp! Hoop dat je er een compleet bouwverslag van maakt.

Heb zelf 4 lab12 woofers liggen en weet eigenlijk nog niet precies wat ik er mee ga doen.

Ik weet trouwens niet zeker of BK de lab12 of lab12c  gebruikt. Dat is de 4ohm versie met hoger vermogen en lagere fs.

Ben benieuwd naar je vorderingen!

Ik heb ergens gelezen dat BK de 6 ohm variant gebruikt. Zodra ik start met de bouw ga ik zeker foto's maken en een verslag bijhouden.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ralf67

#3
Zonder de BK 500 watt plate amp is het niet echt een clone  8)

De BK amp heeft ruim voldoende controle , mooi gebouwd en zeer degelijk.

( lijk wel een verkoper )

Andere optie is een plate amp uit de nieuwe Fusion serie van Hypex.

NielsLu

Quote from: Ralf67 on March 28, 2020, 09:24:27
Zonder de BK 500 watt plate amp is het niet echt een clone  8)

De BK amp heeft ruim voldoende controle , mooi gebouwd en zeer degelijk.

( lijk wel een verkoper )

Andere optie is een plate amp uit de nieuwe Fusion serie van Hypex.

Snap ik, ik zou echter liever een amp met dsp hebben...
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ralf67

Dan zou ik naar een Hypex Fusion amp kijken.

Ryvm

Geen losse minidsp? Zeer flexibel, ook als er eens een 2e of 3e sub bij komt... Of 4e..[emoji16]
Ht ruimte 4,5x6,50mtr: Marantz SR7010, Arcam P7, Htpc,  Xbox-one s, Epson EHTW9300, 7.1.4, LCR diy 12inch, Surrounds 4x Tannoy di6, Top surrounds Tannoy DI6DC, 2x dayton 15inch subs 2x Crown K2

morca

De bk plate is wel mooi opgebouwd met ringkern.

Waarom wil je dsp in de plate?
Software en dsp schiet tekort lees ik vaak.
En de dsp zit ook niet in rew om filters te voorspellen.

Ik zou de dsp los kopen  mini dsp bv

NielsLu

Quote from: Ryvm on March 28, 2020, 09:46:16
Geen losse minidsp? Zeer flexibel, ook als er eens een 2e of 3e sub bij komt... Of 4e..[emoji16]

Wij hebben sowieso geen ruimte voor meer dan 1 subwoofer.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Quote from: morca on March 28, 2020, 09:48:58
Waarom wil je dsp in de plate?
Software en dsp schiet tekort lees ik vaak.
En de dsp zit ook niet in rew om filters te voorspellen.

Ik zou de dsp los kopen  mini dsp bv

Ik zou graag een plate amp willen met dsp zodat ik deze zo goed mogelijk kan afstellen/integreren.

Ik zag dat Minidsp ook plate amps met icepower heeft, draait daar dan gewoon de software van minidsp op?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik kwam elders op dit forum ook de optie van een Behringer Inuke 1000dsp tegen, is zo'n amp ook geschikt om te gebruiken?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D


NielsLu

Zou een Hypex DS 4 voldoende vermogen kunnen leveren om de LAB 12 onder controle te houden?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D


Ralf67

Als je er nog ergens 1 kan scoren, worden erg zeldzaam.

NielsLu

Quote from: Ralf67 on March 29, 2020, 12:01:41
Als je er nog ergens 1 kan scoren, worden erg zeldzaam.

Ja, ik kwam er al achter. Ik zal even een te koop gevraagd plaatsen  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

Ik had de mazzel pas 2 nieuwe te vinden.
Nog sealed in de doos  :pompom:

Was even schuiven met budget.
Maar wat een sound nu  ;D

Dirk

Quote from: NielsLu on March 29, 2020, 11:10:32
Zou een Hypex DS 4 voldoende vermogen kunnen leveren om de LAB 12 onder controle te houden?
ben je nu van het idee afgestapt om DSP ingebouwd in de amp te hebben, of volstaan de regelmogelijkheden op de DS4 voor wat je wil gaan doen?
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

NielsLu

Quote from: Dynky on March 29, 2020, 13:05:35
ben je nu van het idee afgestapt om DSP ingebouwd in de amp te hebben, of volstaan de regelmogelijkheden op de DS4 voor wat je wil gaan doen?

Ja, ik denk het eerst te gaan proberen met een 'basic' plate amp, later zou ik altijd nog een Minidsp kunnen aanschaffen. Het is echter wel van belang dat ik een boost van +/- 3 db kan toevoegen rond 20hz (dat doet de BK ook).

Ik probeer echter wel om alles enigszins low-budget te houden (anders had ik met zo goed de Monolith + kunnen bestellen, deze kost incl, verzendkosten ongeveer € 720). Als ik de BK amp wel zou bestellen, dan kom ik uit op bijna € 600 voor de hele subwoofer (incl. afwerking). Voor dat verschil zou ik er niet zoveel werk van willen hebben.

Ik sta daarom open voor een tweedehands amp.
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Iemand ervaring met de Monacor SAM-300D? Zou deze voldoende power leveren en hoe is de kwaliteit van zo'n versterker?




En iemand ervaring met de Dayton Audio DSP-LF Low Frequency DSP Controller?
Hiermee kun je via Bluetooth met een app op een telefoon dsp instellingen doen.

https://www.soundimports.eu/nl/dsp-lf.html#section-specifications



Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

NielsLu

Ik zit nog wat te stoeien met WinISD. Standaard komt WinISD met een kast van 100,84 liter, poortafstemming op 22,77hz.

Ik ben aan het rekenen of het mogelijk is om met een kleinere kast (bijv. 75 liter) toch 20hz -3db kan behalen. Ik zie dat dit lukt als ik 2 peq op 20hz (+6db) en 21hz (+1db) ga boosten. Ik zie als resultaat dat de cone excursion dan behoorlijk omhoog gaat en de poortruis ook.

Wil iemand van jullie eens kijken in WinISD of er nog andere mogelijkheden zijn om toch met een wat kleinere kast, toch rond 20hz output te krijgen? Het rekenen met WinISD is nieuw voor mij, wellicht heb ik nu iets heel doms gesimuleerd  ;)
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

morca

Die Dayton audio dsp had ik pas ook al eens gezien,maar ik heb toch een andere weg genomen.

Gepoorte sub moet vaak rond de 100 liter zijn idd,anders ga je problemen krijgen.
Weet je zeker dat je kleiner wil maken als ongineel?

NielsLu

#22
Quote from: morca on March 30, 2020, 21:37:19
Gepoorte sub moet vaak rond de 100 liter zijn idd,anders ga je problemen krijgen.
Weet je zeker dat je kleiner wil maken als ongineel?

De WAF is überhaupt al niet zo blij met een extra kast, dus hoe kleiner wat mogelijk is, hoe beter  ;)


Of is het met de LAB12 ook mogelijk om een gesloten kast te maken met serieus sublaag? Dan blijft er overigens maar weinig Monolith clone over  ;D
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D

Ralf67

Nee, Lab 12 heeft gewoon 95 liter nodig.

Kleiner ga je diepgang inleveren.

Heb de SAM-300D gehad, en die leveren maar 150 watt aan 8 ohm.

Niet echt zoals een Hypex ds kan leveren.

Geinig apparaatje die DSP remote van Dayton.

NielsLu

Quote from: Ralf67 on March 30, 2020, 21:44:54
Nee, Lab 12 heeft gewoon 95 liter nodig.

Is dat de netto inhoud (na aftrek van de speaker/bracing enz), hetgeen zou betekenen dat de kast bruto nog enkele liters groter moet zijn?
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Saturn S8 (fronts)  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears). *  diy tv meubel / Monolith plus clone met Eminence LAB12 en SVS Sledge STA1000D