Subwoofer in stereo opstelling?

Started by smok3y, March 22, 2020, 15:35:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 4 Guests are viewing this topic.

smok3y

Quote from: morca on March 22, 2020, 16:13:55
Vertel eens wat over je setup  :)

2 Canton Chrono 507DC luidsprekers met een Marantz SR5005 AV receiver.  :)
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

morca

Quote from: Mario D on March 22, 2020, 18:25:47
Open of gesloten ontwerp.
Grote kast of kleine kast.
..........
..........


Als iedere sub dezelfde klankkleur had.  ::)
Day zijn idd net de paar dingen die veel bepalend zijn.  ;D

Quote from: darkraver on March 22, 2020, 18:35:30
:P
Grote kast vs kleine kast, grote woofer vs kleine woofer, natuurlijk tig verschillen op te noemen.

Een ding is natuurlijk een gegeven, vergelijk je 2 verschillende subs dan heb je altijd met volume verschillen per frequentie te maken.
Als je 2 verschillende subs elke frequentie even luid zou kunnen laten spelen, ga je dan nog een groot verschil waarnemen ?

Frequentie? Gewoon een testtoon bedoel je.

Ik weet er een goed liedje voor.
My love van Diana krall het intro
Daar zullen veel niet muzikale sub,s door de mand vallen.

frits marantz


morca

Quote from: smok3y on March 22, 2020, 20:01:00
2 Canton Chrono 507DC luidsprekers met een Marantz SR5005 AV receiver.  :)
Dan kan je via de LFE mooi je speakers ondersteunen idd.
Wat is je budget.
En voor muziek alleen?

Dan wil je een gesloten subwoofer misschien,die speelt iets strakker.
een gepoorte sub geeft iets meer druk in het laag.
Wat voor muziek luister je graag?

smok3y

#29
Dank voor de reacties.
Het is niet zo zeer dat ik een subwoofer wil hebben.

Ik wil mijn luidsprekers eigenlijk in de toekomst gaan upgraden.
Het is echt puur voor muziek.

Schaf eigenlijk het liefst luidsprekers aan die ook goed laag geven.
Deze geven dat mijn inziens net te weinig.

Mijn muzieksmaak is erg divers. Hou veel van jaren 90 hiphop. Maar eigenlijk van alles.
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

morca

#30
Quote from: smok3y on March 22, 2020, 20:34:40
Dank voor de reacties.
Het is niet zo zeer dat ik een subwoofer wil hebben.

Ik wil mijn luidsprekers eigenlijk in de toekomst gaan upgraden.
Het is echt puur voor muziek.

Schaf eigenlijk het liefst luidsprekers aan die ook goed laag geven.
Deze geven dat mijn inziens net te weinig.

Mijn muzieksmaak is erg divers. Hou veel van jaren 90 hiphop. Maar eigenlijk van alles.
Kijk dan naar speakers met 2 woofers van 18 of 20 cm.
En let op dan beide als woofer gefilterd zijn.
Sommige merken lijkt met dubbele woofers,maar dan is de bovenste een middentoner.

Nieuwe of 2e hands speakers?


Je kan deze speakers prima met een sub ondersteunen imo.
Mits goed afgesteld dmv dsp.

frits marantz


Tabcam

Quote from: smok3y on March 22, 2020, 20:34:40
Dank voor de reacties.
Het is niet zo zeer dat ik een subwoofer wil hebben.

Ik wil mijn luidsprekers eigenlijk in de toekomst gaan upgraden.
Het is echt puur voor muziek.

Schaf eigenlijk het liefst luidsprekers aan die ook goed laag geven.
Deze geven dat mijn inziens net te weinig.

Mijn muzieksmaak is erg divers. Hou veel van jaren 90 hiphop. Maar eigenlijk van alles.
Dat ken ik, ben zelf ook een redelijke muzikale omnivoor; pop, rock, r&b, house, trance, EDM, jazz, (neo)klassiek, electro, synth, folk, a capella, close harmony, dj, blues, country, hip-hop, trip hop, rap, minimalistic, experimental en vele soorten fusion daarvan  :headbanging:.

Mocht je ruimte hebben, kan ik je de PureAudioProject Quintet aanbevelen. Er gaat niet veel boven 8x 15" woofers :pompom:. En totaal geen ruimteproblemen, speelt alle soorten muziek mits goed aangestuurd! Moet wel bij je (en partner) passen qua looks en ruimte!!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ralf67

#33
Subwoofer met grote fronts is lastig.

Zeker als je een probleem in het laag hebt.

Met kleinere luidsprekers een stuk eenvoudiger .

DSP erbij en een 2de subwoofer nog handiger.

gast_001

#34
QuoteDaar zullen veel niet muzikale sub,s door de mand vallen.

Wanneer is een sub muzikaal en wanneer niet ?
Als ik een muzikale sub zoek waar moet ik dan op letten ?


holco

Over het algemeen is een gesloten subwoofer muzikaler (sneller), en met een MiniDSP 2x4 kom je al een heel eind, zeker als je een gescheiden voor/eindversterker hebt zodat je het laag bij je main speakers weg kan filteren.

Quote from: darkraver on March 23, 2020, 07:24:39
Wanneer is een sub muzikaal en wanneer niet ?
Als ik een muzikale sub zoek waar moet ik dan op letten ?
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

morca

Quote from: holco on March 23, 2020, 08:22:06
Over het algemeen is een gesloten subwoofer muzikaler (sneller), en met een MiniDSP 2x4 kom je al een heel eind, zeker als je een gescheiden voor/eindversterker hebt zodat je het laag bij je main speakers weg kan filteren.
Dat dus idd.

frank2

Voor je andere speakers of sub gaat kopen, leen ergens een goede stereo versterker, geen Marantz, ik denk dat je mond openvalt van verbazing hoe goed je huidige speakers kunnen klinken. Recievers klinken per definitie slecht in stereo... Ik heb hier een anthem mrx 700 destijds de beste, die klinkt in stereo gewoon slecht. Daarom heb ik een aparte stereo set en daarnaast een reciever. Die je via ht through kunt doorkoppelen via de stereo versterker.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

gast_001

QuoteOver het algemeen is een gesloten subwoofer muzikaler (sneller), en met een MiniDSP 2x4 kom je al een heel eind, zeker als je een gescheiden voor/eindversterker hebt zodat je het laag bij je main speakers weg kan filteren.

Hoe krijg je het voor mekaar dat een subwoofer snel speelt ?

morca

Quote from: darkraver on March 23, 2020, 10:23:11
Hoe krijg je het voor mekaar dat een subwoofer snel speelt ?
Afstellen met dsp. En een goeie sub kopen .
Vraag mij niet wat een goeie sub is.
Dat mag iedereen zelf bepalen wat hij goed vind.

Sommige vinden geen sub de beste sub ,iedereen moet doen imo wat hij als beste ervaart.

frank2

Quote from: darkraver on March 23, 2020, 10:23:11
Hoe krijg je het voor mekaar dat een subwoofer snel speelt ?

Een audioterm algemeen bekend.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Tabcam

Quote from: darkraver on March 23, 2020, 10:23:11
Hoe krijg je het voor mekaar dat een subwoofer snel speelt ?

Men gebruikt wel vaker dat soort termen in audioland :tongue2:. Vaak wordt daarmee bedoeld dat een gepoorte sub meer vervorming heeft dan een gesloten sub. In principe zijn ze even snel, alleen met een poort krijg je timingproblemen maar ook meer output.

Wat wel sneller kan zijn, zijn motion feedback/servo subs. Daar kan middels meten het geluid onvervormder en "sneller" weergegeven worden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

gast_001

Pfff vroeger had iedereen een Rel (BR) omdat ie juist zo muzikaal en snel was en omdat er een kleinere snellere woofer in zat  :-X

Is het niet zo dat je op 2 manieren een sub sneller kan laten spelen ?
1) verander de frequentie
2) verhoog het SPL / excursie

Verder een sub die luider kan spelen in het sublaag dan een andere, wordt die niet qua gehoor als langzamer ondervonden ? Lage tone immers zijn "trage" tonen !

Verder heeft de ruimte natuurlijk een fikse, dominante invloed op het speelkarakter of de klankkleur zoals enigen het noemen.

morca

Quote from: darkraver on March 23, 2020, 10:52:06
Pfff vroeger had iedereen een Rel (BR) omdat ie juist zo muzikaal en snel was en omdat er een kleinere snellere woofer in zat  :-X

Is het niet zo dat je op 2 manieren een sub sneller kan laten spelen ?
1) verander de frequentie
2) verhoog het SPL / excursie

Verder een sub die luider kan spelen in het sublaag dan een andere, wordt die niet qua gehoor als langzamer ondervonden ? Lage tone immers zijn "trage" tonen !

Verder heeft de ruimte natuurlijk een fikse, dominante invloed op het speelkarakter of de klankkleur zoals enigen het noemen.
Nee
Een JL driver bv(gesloten) komt erg laag,maar speelt ook knetterstrak bassrifjes af van een contrabass bv.

Een juiste afstelling met dsp brengt al veel imo.

Ik zag het hier thuis van het weekend nog.
2 smalbandige piekjes weggewerkt ,nadat ik de door rew ingevoerde setting had gemeten.
En het klinkt perfect egaal,geen piekende roomodes meer gevolg veel meer detail in de subrange
Omdat de rest niet overheerst word door 2 smalle piekjes. (6 en 8 db in de roommode)

holco

Een gepoorte subwoofer zal op zijn minst een poort fase timing hebben van 180 graden om (redelijk) aan te sluiten op de woofer, dus langzamer (lees versmering) dan een gesloten subwoofer.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

gast_001

QuoteNee

Toch is het wel inderdaad zo :)

Je verdere input is natuurlijk oplossingsgericht bezig zijn en dat is heel MOOI  :inlove:

QuoteEen gepoorte subwoofer zal op zijn minst een poort fase timing hebben van 180 graden om (redelijk) aan te sluiten op de woofer, dus langzamer (lees versmering) dan een gesloten subwoofer.

Een goede BR kast bouwen is natuurlijk minder makkelijk dat het in mekaar zetten van een SB.
Echter of jij met je oor het fase gedrag eruit gaat halen ??


holco

Op zeker dat je dat hoort en dat geeft een impuls meting ook duidelijk aan.

Quote from: darkraver on March 23, 2020, 12:24:38
Een goede BR kast bouwen is natuurlijk minder makkelijk dat het in mekaar zetten van een SB.
Echter of jij met je oor het fase gedrag eruit gaat halen ??
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

smok3y

Quote from: frank2 on March 23, 2020, 10:18:43
Voor je andere speakers of sub gaat kopen, leen ergens een goede stereo versterker, geen Marantz, ik denk dat je mond openvalt van verbazing hoe goed je huidige speakers kunnen klinken. Recievers klinken per definitie slecht in stereo... Ik heb hier een anthem mrx 700 destijds de beste, die klinkt in stereo gewoon slecht. Daarom heb ik een aparte stereo set en daarnaast een reciever. Die je via ht through kunt doorkoppelen via de stereo versterker.

Hmm goed punt.
Zelf ook wel eens afgevraagd of een stereo versterker niet beter matcht met mijn luidspreker dan mijn huidige 7.1 AV receiver.

Waarom zou een goede stereo versterker trouwens beter zijn dan een AV receiver?
U dont like my attitude!? Call 0900-KISS-MY-ASS

gast_001

Inderdaad meten is weten maar geen idee wat men hier allemaal met het menselijk oor meent te kunnen horen / onderscheiden :) Ik ben niet zo getalenteerd tot op heden, beken ik oprecht.

Overigste de snelste bas = wellicht geen bas ?  :o

morca

Quote from: darkraver on March 23, 2020, 12:24:38
Toch is het wel inderdaad zo :)

Je verdere input is natuurlijk oplossingsgericht bezig zijn en dat is heel MOOI  :inlove:

Een goede BR kast bouwen is natuurlijk minder makkelijk dat het in mekaar zetten van een SB.
Echter of jij met je oor het fase gedrag eruit gaat halen ??

Wat is er zo moeilijk aan?
Als je weet wat je doet is het goed te doen.
Moet wel zeggen dat ik de eerste keer hulp gehad heb op ZBA.
Omdat ik het ook niet ontwerpen daarvan toen niet kon.

Was zeer leerzaam project voor mij.


Quote from: smok3y on March 23, 2020, 12:35:54
Hmm goed punt.
Zelf ook wel eens afgevraagd of een stereo versterker niet beter matcht met mijn luidspreker dan mijn huidige 7.1 AV receiver.

Waarom zou een goede stereo versterker trouwens beter zijn dan een AV receiver?
Stereo amp is gericht ontworpen voor stereo.
En heeft niet alle extra,s die op een HT receiver zitten,dat stoppen ze in een beter ontwerp en onderdelen dan in een stereo amp.
Nadeel meeste stereo amps hebben weer geen sub out,zodat je de fronts niet van laag kan ontzien(geen crossover ingebouwd en een LFE out) En geen dsp ....gebruik je ADSY nu ?