Nieuwe subwoofer, BK XXLS400 upgrade

Started by Morrison, March 11, 2020, 18:20:50

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Morrison

ik heb een tijd met een BK XXLS400 gespeeld, maar na ik mijn fronts en center heb vervangen voor Triangle Gaia en Voce in de kleur glossy wit, moet de BK er eigenlijk ook aan geloven. Mijn wederhelft vindt het niet meer passen zo samen met het witte tv meubel ;-) dus op zoek naar iets nieuws. Eerst dacht ik om de witte variant van de BK te bestellen, maar daarna dacht ik, een paar honderd euro extra uitgeven en eigenlijk geen upgrade krijgen, dat klinkt niet goed :P.  Daarnaast ben ik een tijd geleden verhuisd en staat de sub nu in een grotere ruimte.

De ruimte heeft een L vorm, met in de korte zijde van de L de TV hoek. Ik heb een plattegrondje in paint gemaakt en toegevoegd in de bijlage.
Daardoor heb ik overigens het idee dat de BK vaak heel erg z'n best moet doen waardoor die bonkerig/rommelig lijkt te klinken. Een nieuwe zou dus wat strakker moeten spelen, en bij zowel muziek als film beter moeten klinken. Dieper zou bv mooi zijn.

Ik kreeg al een aantal tips van subs, en daarnaast ook al wat gelezen over de volgende:

SVS sb2000 pro - Is dit wel echt een upgrade t.o.v. de BK?
Arendal sub 1 - redelijk wat over te lezen, maar deze lijkt niet heel diep te gaan? Weet ook niet precies hoe deze t.o.v. de BK speelt?
Arendal 1s zou ook mooi zijn maar helaas is deze alleen in mat wit te krijgen :(
Earthquake Minime 10 of 12 - hier is heel weinig over te lezen, daarom vooral twijfel.

Overige info:

Marantz SR6004
Triangle Esprit Gaia fronts
Triangle Esprit Voce center
B&W 686 surrounds (moeten nog een keer voor een Triangle Esprit variant vervangen worden :))

Ik wil de nieuwe sub vooral voor film gebruiken, maar ze zullen ook meespelen met muziek. Denk ongeveer 30/70 muziek/film.
Een voorwaarde is dus dat de nieuwe sub glossy wit moet zijn, tweedehands geen bezwaar, liefste wel met nog een beetje garantie.

Oja, budget, zo rond de 800-900 euro dacht ik.
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

Ralf67

Hier ook de BK subwoofers eruit, na jaren trouwe dienst.

Er staan nu SVS PC2000 subwoofers.

Een behoorlijke upgrade tov van de BK .

Alternatief zou de PB2000 kunnen zijn, alleen net iets boven budget.

toetertje



Morrison

Pb2000 ook even naar gekeken maar helaas niet in wit leverbaar :nopompom: sb3000 dan weer stuk boven budget, helemaal in de limited witte kleur.

Triangle subs heb ik gezien, maar geen idee of dit een upgrade is tov de BK. Ze zien er wel mooi uit iig  :tongue2:

De rythmik wordt inderdaad lastig, incl verzending vanuit de VS behoorlijk boven budget..
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

Ralf67

#5
Deze BK is wel en upgrade tov de xxls400

Door de PR

De P12-300SB+PR subwoofer en in wit en hoogglans wit leverbaar.

Of de SVS SB2000 in hoogglans wit.

Morrison

Mocht het ooit de P12 het worden, hoop ik wel op een Peerless variant die jij ook hebt (gehad) :P ;)

SB2000 pro in wit is een mooie sub, maar ik vraag me af of deze beter presteert dan een xxls400.
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

fluissie

 ^^ Ralf , had ik ook aangedragen

Wbt die sb2000 .... Weet je nog die (kleine) test bij RalphH?
Xxls400 en sb2000 ontliepen elkaar niks.

Over de sb2000pro weet ik niks , kan me echter niet voorstellen dat deze zoveel beter presteert dan de gewone sb2000

hifiman

Quote from: Ralf67 on March 12, 2020, 10:56:09
Deze BK is wel en upgrade tov de xxls400

Door de PR
Ik vond de xxls400 juist een upgrade tov de 300 met PR.

fluissie

Quote from: hifiman on March 12, 2020, 11:38:15
Ik vond de xxls400 juist een upgrade tov de 300 met PR.

Ik vermoed dat je het over die oude 300 heb nu.....

Ralf jij als ex verkoper hier van , er was toen toch ook iets van een 300 met pr ?

Morrison

Had vroeger de BK xls300 niet een pr?
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

fluissie

Precies .... Vermoed dat hifiman die vergelijking maakt

De huidige (nieuwe ) gaat echt wel een stukkie dieper dan een xxls400 namelijk

morca

Het is eigenlijk ook een soort gepoort ontwerp.
Die met de pasieve radiator zou ik je dan ook aanraden.

Ik zie wel 70 %film
Heb je niet liever een gepoorte sub Morrison?
Dat speelt iets minder strak ,
maar geeft wel veel meer impact als dezelfde driver in een gesloten box

Ralf67

Basreflex geeft meer impact bij films.

Voor mij de reden om naar de SVS PC2000 te gaan (2x)

DSP is onderweg om E.a. Strak in te regelen.

Morrison

Quote from: morca on March 12, 2020, 12:47:36
Het is eigenlijk ook een soort gepoort ontwerp.
Die met de pasieve radiator zou ik je dan ook aanraden.

Ik zie wel 70 %film
Heb je niet liever een gepoorte sub Morrison?
Dat speelt iets minder strak ,
maar geeft wel veel meer impact als dezelfde driver in een gesloten box

Tja daar zeg je me wat. Bij films is het natuurlijk wel heel gaaf om juist die impact te hebben (horen/voelen) Ik neem aan dat in een bv Dolby Cinema ook gepoorte subs gebruikt worden om de impact te laten voelen. Daar ben ik bv wel altijd van onder de indruk, en dat is thuis een heel stuk minder. Dat ga je wellicht niet met een sub van mijn budget nabootsen, maar meer die kant op moet toch kunnen  :happy:

Nadeel van een paar subs die ik gepoort heb gezien is dat ze wel een stuk groter zijn dan de gesloten variant. De ruimte waar de sub zou moeten staan is iets van 60 breed en 55 diep. Diepte is wel een puntje met sommige gepoorte subs, bv de Arendal 1.5, die is best diep en heeft aan de achterkant de poort zitten, waardoor deze waarschijnlijk niet strak tegen de muur kan staan. Dan komt de sub wel heel erg veel naar voren.. Hoogte maakt niet zo heel veel uit (oke geen 70cm hoog ;) ), maar dat is wel de plek waar de sub idealiter moet staan.

En daarnaast zou het wel fijn zijn dat de sub met muziek strak kan spelen, wellicht met gesloten poort?
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

morca

Dat kan bij sommige modellen.
Als ik zo je verhaal lees koop je beter een gepoorte sub
Welke kan fluissie je goed vertelllen denk ik.
Die heeft er veel thuis gehad

Ralf67

Dan voor €745 een geboorte XTZ D12.17 bestellen.

Deze is er in witte uitvoering.

Heeft ook pluggen om poort dicht te maken en zo te tunen.

Morrison

Quote from: Ralf67 on March 12, 2020, 13:18:54
Dan voor €745 een geboorte XTZ D12.17 bestellen.

Deze is er in witte uitvoering.

Heeft ook pluggen om poort dicht te maken en zo te tunen.

Dat dacht ik ook, maar dit is geen glossy wit :( dat werd niet goedgekeurd door de 'commissie' :nopompom:
En er zit dan ook een zwart front op, mogelijk zou je dat nog kunnen DIY maar dat zou ik het eerst moeten zien.
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

Ralf67


fluissie

#19
De xtz is echt een goede sub , zeker voor zijn geld

Als je rond dat budget zit zal er weinig zijn wat qua prestaties deze sub evenaart

Ja de klipsch r115sw maar die is een lomp stuk groter

Morrison

Quote from: fluissie on March 12, 2020, 15:28:49
Ja de klipsch r115sw maar die is een lomp stuk groter

En niet wit  :hehe: :wow:

Misschien toch nog maar eens voorzichtig de XTZ laten zien .. zag dat ze ook 30 dagen op proef te testen zijn. Wit speakerdoek ook wel te vinden dus misschien nog wel een optie.

Andere tips zijn nog steeds welkom! En aan iedereen die tot nu toe al mee heeft gedacht, dank jullie wel :D :headbanging:
Panasonic P55VT60 - Triangle Esprit Gaia EZ, Triangle Voce EZ, B&W 686 - BK XXLS400 DF - Antimode 8033 - Marantz SR6004 - Marantz UD5005 - Pro-Ject Debut Carbon M2Red - Pro-Ject Phono Box S - Sonos ZP90 - Intel NUC DN2820

rower

Ralf zou die svs pc2000 pro of de sb2000 pro ook een aardige upgrade tegenover de bk monolith plus zijn.
Denon avr x3500H-Kef Q550 FL FR-Kef Q600 C-Kef Q100 Sl SR-Kef Q100 Hr en Hl-Bk Monolith plus-sony kd65 xf9005 xtz a2 300

Ralf67

#22
Heb de gewone oude model PC2000, dus kan er weinig zinnigs over zeggen.

Dus de variant zonder DSP via app, en met de xxls12 woofer.

Maar zeker hele fijne subwoofers voor HT.

Gaan lager dan de Monolith +.

fluissie

Hier een foto in real LIFE , wellicht helpt dit voor je keuze qua kleur


fluissie

Quote from: rower on March 12, 2020, 15:45:13
Ralf zou die svs pc2000 pro of de sb2000 pro ook een aardige upgrade tegenover de bk monolith plus zijn.

Ralf wij hebben bij RalphH ook die monolith plus tegen een pb2000 gezet ...

De pb2000 ging toch in RalphH zijn ruimte een stuk dieper en luider gemeten