2:35:1 vs 16:9

Started by timster, January 26, 2020, 07:31:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

timster

Quote from: buckler on January 27, 2020, 19:40:58
Hahaha, eerst maar eens kijken wat ik nou echt wil hebben... ik kan zo beslissingsloos zijn dat ik er zelf af en toe moe van word.
Maar het idee van zo los masking frame voor over je bestaande scherm is wel een mooie natuurlijk.
Vind dat Tim een mooi topic heeft gestart  ^^

Thanx. Ben blij met alle ideeen die voorbij komen. Maakt de keuze niet makkelijker soms, maar je krijgt er veel info voor terug.  ;D

Iemand trouwens enig idee wat het verschil is tussen de RZ en RA versie van Hivilux 21:9 qua doek?

darkrunner

#76
RZ is 1cm kader RA 6cm kader, standaard hetzelfde doek, enkel HiViPrism Cinema HDR is voor de RZ te verkrijgen (en de Tab tensions)

Bij Cloth material staat welke doeken mogelijk zijn bij welke schermen

home@the movies

Quote from: darkrunner on January 27, 2020, 19:01:29
Je koopt al manuele masking spanscherm vanaf 699 makkelijker kan toch niet als je een spanscherm wil.

Niet als je reeds een bestaand mooi kwalitatief scherm hebt wat je niet wil gaan downgraden naar een minder scherm.
Ik weet wat je antwoord gaat zijn, dat alle schermen gelijk zijn en de goedkope doeken niet moeten onderdoen voor de "dure merknamen"  maar niet iedereen is die mening toegedaan.
Als ik een klant heb die een mooie akoestisch geweven dreamscreen wil en daar een mooie masking oplossing voor wil, dan wil ik dat ook kunnen aanbieden.



Iedereen zoekt naar oplossingen binnen zijn eigen budget en kwaliteitseisen, en het spijt me zeer maar een doek is niet bij iedere fabrikant gelijk.

darkrunner

#78
Je kan altijd je bestaand doek in dat masking scherm plaatsen, is wat knutselen maar gaat perfect of je koopt voor een paar 100 euro een Alr doek wat je erop zet.

Lees regelmatig pak een masking van Ws, die van Deluxx zijn evenwaardig enige verschil zit erin dat die van Nl ze in 235 breed zeer goedkoop aanbieden tot voor kort koste de 235 in de Duitse winkel van die keten €1500...

En nee zeker is niet elk doek gelijk echter heb ik er al goedkopere gezien die beter zijn dan een heel pak duurdere.


riwi

#79
Quote from: buckler on January 27, 2020, 18:36:20
Ik vind het juist gaaf dat je een 1-way mask heb aan de bovenzijde zodat je beeld mooi laag blijft.
Nu kan dat bij mij niet omdat ik dan lens shift te kort komt maar ik vind het wel prettiger kijken.
Zal wel iets persoonlijks zijn...

Ik vind dat ook. Ik doe dat ook met mijn ws spalluto. Die lijkt overigens erg veel op de advertentie foto hierboven.

Ik schuif met lensshift het 21/9 beeld naar onderen. Dan zit de center speaker ook weer lekker dicht bij/onder het beeld.

Ik zou direct weer een nieuwe kopen mocht deze sneuvelen. Liefst wel met meer geheugens. De mijne heeft er 4 : 16x9 (series), 1.85:1 (film, geen blockbusters), 2x1 (Netflix) en 21x9 (blockbuster films). Vroeger had ik ook een 4x3 stand voor star trek en zo maar die gebruikte ik weinig en kwam ook lens zoom te kort om het 4x3 vlak volledig te vullen.

Oudere foto'tjes van de standen (ingerold, 16x9 en 21x9)  : https://etmriwi.home.xs4all.nl/ht/screen.htm
(Scherm heette toen eerst Davision, maar was stiekem een WS Spalluto, zo stond op de doos..)

darkrunner

Quote from: buckler on January 27, 2020, 18:36:20
Ik vind het juist gaaf dat je een 1-way mask heb aan de bovenzijde zodat je beeld mooi laag blijft.
Nu kan dat bij mij niet omdat ik dan lens shift te kort komt maar ik vind het wel prettiger kijken.
Zal wel iets persoonlijks zijn...
Als je overwegend films via Kodi speelt heb je geen lens shift nodig van je projector, Kodi heeft een betere beeld verschuiving dan de projectors.

Vind het zelf ook veel leuker dat ik een 2:35:1 film onderkant kan zetten gelijk de onderkant van een 16:9 beeld, met een 2de doek dan vanboven de dikke balk weg masken en klaar zit je plots met een 2:40:1 film of  2:76:1 enz kan je dit ook netjes masken zonder beeld verlies.

Kjelt

En je ondertitels in het beeld?

darkrunner

#82
Die kan je met Kodi plaatsen waar je wil, bij 16:9 staan die toch gewoon onderaan in beeld bij 2:35:1 hier dus ook.

Post;  Re:« Reply #32 on: November 19, 2018, 14:15:44 »
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170256.25

Witte hoekjes is 16:9 kader
https://www.mupload.nl/img/jsp1npahe.jpg
https://www.mupload.nl/img/44l2pv6.jpg

Een dubbele zwart/grijze balk vanboven is al minder storend dan één boven en één onder + je kan met een 2de scherm makkelijk die boven balk weg masken, voordeel met kodi beeld verschuiving is dat die enkel het filmbeeld naar onder of boven verplaatst, projectors schuiven de zwarte balken ook mee.

vik

Yup zekers.

Het doek is ook een uitstekende kwaliteit (als ik het goed heb Projecta). Het doek van Denoontje sprong er echt uit en wat ik daar mee wil zeggen een van de betere doeken die ik heb ervaren.  Plus het hele scherm heeft een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Kan wel zijn dat er hier en daar een schoonheids foutje inzit. Iets van een Corona virus...   :notify:

Quote from: PascalP on January 27, 2020, 12:12:38
Grobi in Duitsland of Heimkinoraum heeft de prijzen op de website staan.
Maar zijn ook forumsponsoren zoals Vik die deze schermen levert, neem aan dat hij ook mee kan met de prijs op de Duitse websites ;)
Mobiel: +31626102562 /WhatsApp
https://www.facebook.com/CineMikeBenelux

JVC- Sony- Barco-Trinnov- Lyngdorf- Lumagen- JBL Synthesis-JL Audio- Ascendo- Stewart- Adeo Screens-Screen Research-REL- Denon-Marantz-Arcam-Kef-M&K Sound- CineMike

denoontje

Quote from: vik on January 27, 2020, 23:24:47
Yup zekers.

Het doek is ook een uitstekende kwaliteit (als ik het goed heb Projecta). Het doek van Denoontje sprong er echt uit en wat ik daar mee wil zeggen een van de betere doeken die ik heb ervaren.  Plus het hele scherm heeft een uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Kan wel zijn dat er hier en daar een schoonheids foutje inzit. Iets van een Corona virus...   :notify:
Inderdaad...
Al met al blij met de aanschaf en service van vik.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

PascalP

Quote from: darkrunner on January 27, 2020, 23:17:01
Die kan je met Kodi plaatsen waar je wil, bij 16:9 staan die toch gewoon onderaan in beeld bij 2:35:1 hier dus ook.

Dit werkt bij mij dus niet altijd, sommige films wel en sommige films niet.
Als ik het me goed herinner werkte het met interne subs van een MKV wel maar met SRT files niet.
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

J.A.F._Doorhof

Wij lossen dit op met een zwart rolgordijn aan de bovenkant en zwart doek achter het scherm.
Scherm omhoog gordijn naar beneden en klaar

Maar met de huidige projectoren gebruiken we dit eigenlijk nooit in een batcave.

In een normale kamer zou dit een goedkope maar goede oplossing kunnen zijn.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

buckler

#87
Quote from: PascalP on January 28, 2020, 08:38:46
Dit werkt bij mij dus niet altijd, sommige films wel en sommige films niet.
Als ik het me goed herinner werkte het met interne subs van een MKV wel maar met SRT files niet.

ik heb subtitle shift in mijn Oppo dus dat komt wel goed.

Kwa doek zou ik zelf op 'zeker' gaan met wat ik al in het echt heb gezien en mij kon bekoren (Stewart/Screen Reseach/Projecta J.Kane 0.9) maargoed er zullen zeker ook een hoop andere doeken goed zijn die ik niet ken of gezien heb.
Ps, volgens mij heeft dreamscreen ook zoiets als we nu bespreken... een los frame... en een aparte los masking systeem en allemaal zonder doek los te koop... wel extreem duur en dan moet je daar nog je eigen doek in zien te monteren... athans extreem duur als je alles bij elkaar gaat optellen dan want voor dat geld koop je dan ook een kant en klaar Stewart masking scherm... nou ja bijna dan... hmmm :dozingoff:

https://dreamscreen.no/collections/projection-screens/products/dreamscreen-v2-motomask-16-9-2-35-1-109-212-masking-only
https://dreamscreen.no/collections/projection-screens/products/dreamscreen-v2-motomask-16-9-109-diagonal-241cm-image-width-frame-only

JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

darkrunner

#88
Quote from: PascalP on January 28, 2020, 08:38:46
Dit werkt bij mij dus niet altijd, sommige films wel en sommige films niet.
Als ik het me goed herinner werkte het met interne subs van een MKV wel maar met SRT files niet.
Ik gebruik enkel externe Srt subs of ik Dl er in Kodi, vaste subs die bij de film zitten die kan je niet verplaatsen.

PascalP

Zou ik ook zeggen ja, maar werkte echt niet.
En met interne subs bedoel ik subs die in de MKV container zitten, geen harde 'ingebakken' subs.

Zal van de week nog wel eens proberen en wat foto's maken. Post dan wel een nieuw topic :)
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Rear Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Side Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

timster

Zoals het er nu uitziet gaat dit hem worden.

https://www.hivilux.de/RahmenLW/6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie/21-9-Rahmenleinwand-6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie.html

Hopelijk binnenkort in combinatie met een JVCX5900 ;)

Heb nog na zitten denken of ik op de één of andere manier onderstaande scherm zou kunnen combineren, maar elke keer wisselen van scherm is geen doen in deze grote. Zou ook niet weten waar ik de andere zou moeten laten.

https://www.hivilux.de/RahmenLW/6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie/16-9-Rahmenleinwand-6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie.html?cnid=0f4270b89fbef1481958381410a0dbca&actcontrol=alist&lang=0&pgNr=0&cl=details&anid=22fd42c59c2e5a6d5da8fa96e6e3962a&varselid%5B0%5D=39c7ce3cee23458ca242c01f3ff184ee

Liefhebber

Ik volg dit topic ook met belangstelling, en zou ook liever een 21:9 scherm willen, al dan niet in combinatie met mijn huidige 16:9 handmatige rolscherm, maar hoe zit het met de gedeelte's bij een 2,35:1 film waar de beeldchip maar een deel gebruikt en de rest boven en onder toch licht op de wand projecteert, de zwarte randen rondom het scherm dekken dit niet helemaal af bij dat formaat films. Is de oplossing dan een zwarte muur?
Audio ->Linn, Harbeth & Naim
HT -> Sony, Harbeth , Anthem & Rel

Kjelt

Quote from: Liefhebber on January 29, 2020, 13:55:22
Is de oplossing dan een zwarte muur?
Dat kan als dat mogelijk is, of je knutselt wat gordijnen of rolgordijnen met stof uit dit topic: https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=170448.msg3194835#msg3194835
Soms kunnen projectoren zelf ook masken, die zetten dat gedeelte van de chip dan uit of in de tegenovergestelde stand, werkt soms ook aardig, maar bovenstaande is mooier.

home@the movies

Alle onderdelen zijn besteld om een projectje op te starten voor een externe masking op een bestaand scherm.
Voorlopig ga ik een type maken om 16/9 naar 2/35 te masken, op basis van het DreamScreen systeem maar dan een stuk goedkoper  ;)

Het gaat dus om een volledige zwart frame met gemotoriseerde masking, het frame kan perfect op maat worden gemaakt zodat het netjes past over een bestaand scherm.
Aangezien blijkbaar heel wat mensen opteren om enkel van boven naar beneden te masken en het beeld dan naar de onderzijde van het scherm te schuiven ga ik eerst dat bouwen. De motor heeft verschillende geheugens om de masking doek aan verschillende ratio's aan te passen.

timster

Misschien moet ik dan nog even wachten met het bestellen van een scherm. Als dit echt een goedkope optie blijkt te zijn heb ik wel interesse :smile: Enig idee hoe snel je een prototype gemaakt hebt?

home@the movies

Quote from: timster on January 29, 2020, 14:29:18
Misschien moet ik dan nog even wachten met het bestellen van een scherm. Als dit echt een goedkope optie blijkt te zijn heb ik wel interesse :smile: Enig idee hoe snel je een prototype gemaakt hebt?

Als het niet teveel tegenzit dan hoop ik ten laatste binnen een 2 tal weken klaar te zijn.
Het allu frame gaat 10 cm breed zijn, (per zijde) met zwart velvet uitgevoerd, Frame en motor kosten al gauw een paar honderd Euro dus "goedkoop" is afhankelijk van wat je daarover denkt ;-)

timster

Dat wachten me we maar even af dan  ;)

home@the movies

Quote from: timster on January 29, 2020, 14:45:36
Dat wachten me we maar even af dan  ;)

Daar is nog nooit iemand slechter van geworden :-)

reza

Leuk Werner!
Nu de grote "ham vraag" : wat kost de "goedkope" oplossing?

Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

reza

#99
Quote from: timster on January 29, 2020, 13:13:18
Zoals het er nu uitziet gaat dit hem worden.

https://www.hivilux.de/RahmenLW/6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie/21-9-Rahmenleinwand-6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie.html

Hopelijk binnenkort in combinatie met een JVCX5900 ;)

Heb nog na zitten denken of ik op de één of andere manier onderstaande scherm zou kunnen combineren, maar elke keer wisselen van scherm is geen doen in deze grote. Zou ook niet weten waar ik de andere zou moeten laten.

https://www.hivilux.de/RahmenLW/6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie/16-9-Rahmenleinwand-6cm-Rahmenstaerke-RA-Serie.html?cnid=0f4270b89fbef1481958381410a0dbca&actcontrol=alist&lang=0&pgNr=0&cl=details&anid=22fd42c59c2e5a6d5da8fa96e6e3962a&varselid%5B0%5D=39c7ce3cee23458ca242c01f3ff184ee

Mooi scherm Tim. Ik heb hetzelfde scherm.
Ik hoop ook voor je dat de 5900 doorgaat! ;)
Mooie projector.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"