2:35:1

Gestart door darkrunner, november 18, 2018, 11:49:31

Vorige topic - Volgende topic

darkrunner

Je lens is 16:9 dus als een 21:9 film op een 16:9 scherm onder en boven zwarte balken geeft dan doet die dat op een 21;9 scherm toch ook vanwege de 16:9 lens?...

Dirk

je lens is/bepaalt nooit de beeldverhouding, dat doet je content (al dan niet icm de speler)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

home@the movies

Citaat van: darkrunner op november 19, 2018, 08:59:23
Je lens is 16:9 dus als een 21:9 film op een 16:9 scherm onder en boven zwarte balken geeft dan doet die dat op een 21;9 scherm toch ook vanwege de 16:9 lens?...

Ik heb het al een paar keer herhaald, je haalt een hoop dingen door elkaar die niets met het gegeven te maken hebben waardoor je het voor jezelf enorm lastig maakt om te begrijpen waar het "probleem" zit.

Een beeldformaat wordt bepaald door de manier waarop het is opgenomen aan de bron, je lens doet hier helemaal niets terzake, ook je projector doet hier in principe niets terzake omdat die weergeeft wat hij krijgt aangeboden.
Een projector heeft normaal gezien een 16/9 "beeldpaneel", geen je dus 16/9 materiaal dan vult hij het hele beeld, geef je hem om het even welk ander formaat dan zullen er delen van het paneel niet gebruikt worden en die zijn dus zwart (donkergrijs).
De hele reden van de door jou reeds vaak aangehaalde zoom memory functie is nu om, waneer je 2:35 materiaal weergeeft, die ongebruikte zwarte delen (balken) uit je beeld te zoomen. Als je scherm effectief 2:5 als beeldformaat heeft dan zal alles dus netjes passen zonder enige vorm van verlies of vervorming.

darkrunner

Waarom geeft men lens dan zwart/grijze randen onder en boven door als ik een 2:35:1 film afspeel op men 16:9 scherm, vervang nu dat 16:9 scherm in een 2:35:1 scherm en die zwart/grijze randen zijn er nog steeds maar nu vallen ze op je kader en erbuiten.
Net nog eens gekeken Han solo is 2:40 geloof ik en ben toch zeker dat men 16:9 projector gewoon zwarte balken projecteert onder en boven want ik kan men subs daarin verschuiven via Kodi.

darkrunner

Citaat van: home@the movies op november 19, 2018, 13:48:38
De hele reden van de door jou reeds vaak aangehaalde zoom memory functie is nu om, waneer je 2:35 materiaal weergeeft, die ongebruikte zwarte delen (balken) uit je beeld te zoomen. Als je scherm effectief 2:5 als beeldformaat heeft dan zal alles dus netjes passen zonder enige vorm van verlies of vervorming.
Ah dan zijn we er uit: de zwarte balken uit je kader te zoemen maar ze zijn niet weg dan?

Dan hou ik liever een 16:9 scherm en hoef ik geen projector met lens memory, kodi kan namelijk ook je beeld zonder vervorming L/R/O/B verschuiven leuke eraan is hij verschuift de zwarte rand niet zelfs het Kodi menu blijft ongewijzigd op zijn plaats, de extra dikke bovenste zwarte balk neem ik er dan wel bij als ik het beeld naar onder verschuif zodat die mooi op onderkant kader valt.

darkrunner

home@the movies

CiteerNet nog eens gekeken Han solo is 2:40 geloof ik en ben toch zeker dat men 16:9 projector gewoon zwarte balken projecteert onder en boven want ik kan men subs daarin verschuiven via Kodi.

Dat klopt inderdaad ja, je projector projecteert het 2:35 beeld binnen zijn 16/9 paneel wat exact de bedoeling is  ;D

CiteerAh dan zijn we er uit: de zwarte balken uit je kader te zoemen maar ze zijn niet weg dan?

Dat klopt ook  ;) ;D

CiteerDan hou ik liever een 16:9 scherm en hoef ik geen projector met lens memory, kodi kan namelijk ook je beeld zonder

Dap probeerden we je al een paar dagen uit te leggen ;-) ook in het andere topic  ;D ;D ;D ;D maar hé, we zijn er geraakt hé  :pompom: :pompom:

darkrunner

Dan liever de Kodi optie zonder lens memory, want zo schijnt er niks buiten je scherm

Zonder menu, kwaliteit is niet 100% kamer is al half afgebroken en belichting brak, witte hoekjes heb ik erbij gedaan om de binnenrand van het 16:9 kader te verduidelijken.

Kodi verschuift alleen de film niet de zwarte geprojecteerde randen

darkrunner

Citaat van: home@the movies op november 19, 2018, 14:11:10
Dap probeerden we je al een paar dagen uit te leggen ;-) ook in het andere topic  ;D ;D ;D ;D maar hé, we zijn er geraakt hé  :pompom: :pompom:
Ja maar ik lees hier al meer dan een jaar koop een 2:35:1 met lens memory dan kan je lekker 21:9 projecteren, euhh nee je projecteert nog steeds 16:9...ben er zeker van als ik dat zwart met lens memory buiten men kader ga verschuiven ik me daar ga op focussen en het irritant gaat beginnen worden.

reza

Het ligt er aan wat je het meeste met je projector doet. Ik kijk 90% film, geloof me, de beleving die een cinescoop scherm heeft daar kan een 16.9 scherm echt niet aan tippen. Mijn scherm staat in begin stand altijd op 16.9. Als ik mensen over de vloer krijg een we beginnen met een 16.9 film en we gaan daarna over naar de cinescoop stand, dan wordt het echt stil :D wauw is altijd het antwoord, want je kijkt de film zoals het bedoeld is. Als je veel gamed of series kijkt dan zou ik lekker 16.9 houden.
Jezus zegt :'' In het huis van mijn Vader zijn vele kamers''
Reza zegt : '' Kom dus naar binnen"

home@the movies

Citaat van: darkrunner op november 19, 2018, 14:22:17
Ja maar ik lees hier al meer dan een jaar koop een 2:35:1 met lens memory dan kan je lekker 21:9 projecteren, euhh nee je projecteert nog steeds 16:9...ben er zeker van als ik dat zwart met lens memory buiten men kader ga verschuiven ik me daar ga op focussen en het irritant gaat beginnen worden.

Neen, je projecteert wel degelijk 2:35:1 maar met niet gebruikte pixels van het 16/9 paneel buiten het kader  ;) en ik kan je verzekeren dat je dat zwart buiten het scherm totaal niet ziet

darkrunner

Citaat van: home@the movies op november 19, 2018, 15:19:22
en ik kan je verzekeren dat je dat zwart buiten het scherm totaal niet ziet
Ook niet op een lichtere achtergrond? probleem is alles moet binnenkort naar de living en daar zijn zwart/ te donkere muren uitgesloten.

home@the movies

Citaat van: darkrunner op november 19, 2018, 15:26:59
Ook niet op een lichtere achtergrond? probleem is alles moet binnenkort naar de living en daar zijn zwart/ te donkere muren uitgesloten.

er is maar één manier om daar over te oordelen, het zelf bekijken in die situatie.

darkrunner

Morgen eens testen op een lichtere muur, dat formaat op bovenstaande foto's (Today at 14:15:44) hoe noemt dat dan correct? is even breed als een volledig 16:9 beeld enkel boven/onder die zwarte balken.

home@the movies

Citeerdat formaat op bovenstaande foto's (Today at 14:15:44) hoe noemt dat dan correct? is even breed als een volledig 16:9 beeld enkel boven/onder die zwarte balken.

Wat denk je nu zelf dat het antwoord gaat zijn? het is 2:35:1 (ook 21/9) genoemd, vergeet toch dat 16/9 beeld met die zwarte balken, heeft niets met de effectieve beeldverhouding (aspect ratio) te maken.

Aspect ratio is gewoon de verhouding tussen de hoogte en de breedte van het beeld, 16 bij 9 (1:85) of 21 bij 9 (2:35)enz enz. er zijn verschillende breedbeeld formaten elk met hun eigen verhoudingen.
Pff, je maakt het echt verdomd moeilijk hoor  ;D ;D, het beeld wat je ziet heeft een beeld verhouding van 21 bij 9 of dat beeld nu door een 16/9 projector of om het even welk ander toestel geprojecteerd wordt is niet relevant, de verhouding tussen hoogte en breedte is dat wel.

darkrunner

Als dit 2:35:1 is hoe kan dit dan evenbreed als 16:9 zijn? er wordt hier toch gezegd dat 16:9 beeld op hun 2:35:1 scherm zwarte balken aan de zijkant geeft, beeld van mijn foto wat volgens jou 2:35:1 is is even breed als een 16:9 beeld.

RalphH

Helpt dit?

Edit: verkeerde plaatje
Beide even breed projecteren geeft een andere hoogte maat en dus. balken aan de zijkant van 16:9 (verhouding 16 eenhede breed tov 9 eenheden hoog) bij projectie op 2,35:1 scherm. Doe je dit niet, dan projecteer je film boven en onder buiten je scherm.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

darkrunner

1:85 komt qua breedte overeen met 16:9?

Rob_Dingen

Citaat van: darkrunner op november 19, 2018, 19:17:02
Als dit 2:35:1 is hoe kan dit dan evenbreed als 16:9 zijn? er wordt hier toch gezegd dat 16:9 beeld op hun 2:35:1 scherm zwarte balken aan de zijkant geeft, beeld van mijn foto wat volgens jou 2:35:1 is is even breed als een 16:9 beeld.
Jou projector is namelijk 16:9 dat betekend dat je alles weer kan geven binnen de 16:9.
Dus bij 4:3 heb je zwarte balken aan de zijkant  en bij 21:9 heb je dus balken boven en onder.
Dat is logisch omdat je paneel niet hoger word bij 4:3 of breder bij 21:9.

Rob

home@the movies

Citaat van: darkrunner op november 19, 2018, 19:17:02

Ik ben iemand met heel veel geduld en ik heb hier en in het ander topic met handen en voeten heb trachten uit te leggen hoe de vork aan de steel zit maar het is een lange weg hoor,  ;D ;D
Ik doe nog één poging en dan laat ik het voor wat het is, om te beginnen lees nog eens wat ik schreef.
Aspect ratio gaat over de VERHOUDING tussen hoogte en breedte niet over de effectieve breedte.

concreet voorbeeld.

Twee exact dezelfde schermen van 3 meter breed, eentje in 16/9 het andere in 21/9 (2:35)
Projecteer je op het 21/9 scherm een 16/9 beeld dan heb je links en rechts van het beeld dus twee niet gebruikte stukken, maw je beeld gaat een stuk kleiner zijn dan de 3m van je scherm.
Projecteer je met dezelfde projector een 21/9 (2:35) beeld dan zoom je het beeld uit zodat het 2:35 beeld mooi past in je volledige 2:35 scherm.( zoom memory functie)

Projecteer je op het 16/9 scherm een 16/9 beeld dan is het scherm gevuld maw het is hier dus wel 3m breed projecteer je op het 16/9 scherm een 2:35 beeld dan heb je boven en onder 2 niet gebruikte stukken beeld.

En nu geef ik het echt op, als anderen de uitdaging aan willen gaan dan graag  ;) ;D

home@the movies

RalphH

Deel 16 maar eens door 9, dan valt ie denk ik wel.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

RalphH

home@the movies

Citaat van: RalphH op november 19, 2018, 19:42:52
Deel 16 maar eens door 9, dan valt ie denk ik wel.

Hoe, dat is toch 1,777777  ;) ;D
Sorry bad joke maar ik kon het niet laten, no hard feelings darkrunner  :angel:

home@the movies

En 21 gedeeld door 9 is Tadaaaa 2.34