2:35:1 vs 16:9

Started by timster, January 26, 2020, 07:31:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

home@the movies

Quote from: reza on January 29, 2020, 15:02:43
Leuk Werner!
Nu de grote "ham vraag" : wat kost de "goedkope" oplossing?

Moet eerst even knutselen en zien hoeveel aan materiaal en tijd er gaat inkruipen, ik heb ook nog een alternatief idee maar dat valt wat moeilijker te maken. Ik concentreer me eerst op dit eerste idee en ga zien waar we uitkomen.
Ben er wel van overtuigd dat er een markt is voor deze oplossing, zeker nu er meer en meer hoogkwalitatieve reeksen op de streaming platformen zijn die dan ook nog een keer in verschillende aspect ratio's zijn.

Kjelt

Hi Werner, ik ben zelf al een paar weken aan het knutselen en kan je vertellen dat de kleine dingen toch behoorlijk prijzig zijn geworden.
Langzaam maar zeker tikt de BOM (Bill Of Material) flink door.
Dus ik zou inderdaad zeggen, eerst eens rustig een prototype dat bewezen goed presteert (testen!) en dan pas verder schakelen.
Het klinkt trouwens dat je weer wat tijd hebt  :D

home@the movies

#102
Quote from: Kjelt on January 29, 2020, 15:26:49
Hi Werner, ik ben zelf al een paar weken aan het knutselen en kan je vertellen dat de kleine dingen toch behoorlijk prijzig zijn geworden.
Langzaam maar zeker tikt de BOM (Bill Of Material) flink door.
Dus ik zou inderdaad zeggen, eerst eens rustig een prototype dat bewezen goed presteert (testen!) en dan pas verder schakelen.
Het klinkt trouwens dat je weer wat tijd hebt  :D

Ja, I know alles is vaak ook afhankelijk van verschillend publiek natuurlijk, wat de een geen probleem vindt om een dit soort oplossingen uit te geven is voor de ander dan weer wel een probleem.
Van zodra ik iets klaarheb prikken we wel een gelukkige uit die naar hartelust kan testen.

Tijd is zeer relatief, ik zit de afgelopen 4 dagen ( en nu now as we speak) weer met tv opnames bezig. het voordeel is dat ik dan wel "tijd" heb om achter mijn computer te zitten tussen 2 takes door en het wachten op make up, kleding enz.
Die tijd nuttig gebruiken om ontwerpjes te verzinnen is dan the best of both worlds  ;D
Voor jullie Nederlanders zegt het niets maar we zijn aan de allerlaatste aflevering bezig van een reeks die zo maar eventjes 25 seizoenen lang op de Belgische commerciele zender heeft gedraaid, 20 seizoenen daarvan zijn door mijn handen gegaan, toch wel een klein beetje een afscheid nu  :(

buckler

Quote from: home@the movies on January 29, 2020, 15:45:31
Ja, I know alles is vaak ook afhankelijk van verschillend publiek natuurlijk, wat de een geen probleem vindt om een dit soort oplossingen uit te geven is voor de ander dan weer wel een probleem.
Van zodra ik iets klaarheb prikken we wel een gelukkige uit die naar hartelust kan testen.

Tijd is zeer relatief, ik zit de afgelopen 4 dagen ( en nu now as we speak) weer met tv opnames bezig. het voordeel is dat ik dan wel "tijd" heb om achter mijn computer te zitten tussen 2 takes door en het wachten op make up, kleding enz.
Die tijd nuttig gebruiken om ontwerpjes te verzinnen is dan the best of both worlds  ;D
Voor jullie Nederlanders zegt het niets maar we zijn aan de allerlaatste aflevering bezig van een reeks die zo maar eventjes 25 seizoenen lang op de Belgische commerciele zender heeft gedraaid, 20 seizoenen daarvan zijn door mijn handen gegaan, toch wel een klein beetje een afscheid nu  :(

Wow, klasse Werner en dat is nog eens gas geven en actie nemen.
Pracht idee vind ik maar ik heb nog wel een vraag na het lezen van je bericht: Die 'make up' is toch niet voor jou?  :clapping:
JVC NZ9 , MadVR Envy , Panamorph Palladin DCR , Stewart StudioTek 100  2.40:1 , Trinnov Altitude 16 , MK Sound MPS2520P (5X) - X15+ push pull (2X) - MP150 (atmos) Parasound , ROGOZ-audio speaker stands , ATV 4K CineMike , Oppo UDP 203 CineMike stuffe 2 , Isotek

home@the movies

Quote from: buckler on January 29, 2020, 16:14:27
Wow, klasse Werner en dat is nog eens gas geven en actie nemen.
Pracht idee vind ik maar ik heb nog wel een vraag na het lezen van je bericht: Die 'make up' is toch niet voor jou?  :clapping:
;D ;D ik ben binnenkort jarig en zou langzaam aan wel wat make up kunnen gebruiken tegen mijn rimpels, maar wees gerust, hier is het niet voor mij  ;)
Trouwens wel grappig, van de reeks die we hier nu draaien hebben we ooit een paar proefafleveringen gedraaid voor een Nederlandse zender, hoofdactrice was toen Carrie Tefsen.

Hier bij ons heet de reeks "De Kotmadam" in Nederland zou het "De Hospita" geworden zijn, jammer genoeg is de Nederlandse reeks nooit effectief doorgegaan.

Kjelt

Nee Carrie Tefsen krijg je anno 2020 met de beste visagiste niet meer gereed voor tv  :devil:  :D

home@the movies

#106
Quote from: Kjelt on January 29, 2020, 16:53:23
Nee Carrie Tefsen krijg je anno 2020 met de beste visagiste niet meer gereed voor tv  :devil:  :D

Was wel 20 jaar geleden waar ik het over had hé  ;) ;D en zelfs nog ion 4/3 aspect ratio om on topic te blijven, echt waar hé.

darkrunner

#107
Masking enkel vanboven vind ik het handigst

-16:9 en 2:35:1 zijn even breed
-Onderkant beeld is bij beide formaten op dezelfde hoogte
-Je hebt niet eens een projector met lens verschuiven nodig, Kodi kan dit ook en zelfs beter door enkel het zichtbaar beeld naar onder te verschuiven en niet het beeld en de zwarte balken die dan buiten je kader vallen zoals een projector doet.
-is er een film met een andere aspect bv 2:40:1 kan je dit aanpassen aan de bovenkant.

Zo een systeem is opzich makkelijk te maken met 2 schermen maar het blijft knutselen, Alphaluxx heeft wat ze noemen Vario kits om op bestaande schermen een elektrische masking te maken.

Prijs gevraagd via mail:
Vario Kit vor Wallscreens  vertikal  699 EURO inkl. Tax
Vario Kit vor Wallscreens  horizontal 998 EUROinkl. TaX

Teejoo

Quote from: home@the movies on January 29, 2020, 14:24:35
Alle onderdelen zijn besteld om een projectje op te starten voor een externe masking op een bestaand scherm.
Voorlopig ga ik een type maken om 16/9 naar 2/35 te masken, op basis van het DreamScreen systeem maar dan een stuk goedkoper  ;)

Het gaat dus om een volledige zwart frame met gemotoriseerde masking, het frame kan perfect op maat worden gemaakt zodat het netjes past over een bestaand scherm.
Aangezien blijkbaar heel wat mensen opteren om enkel van boven naar beneden te masken en het beeld dan naar de onderzijde van het scherm te schuiven ga ik eerst dat bouwen. De motor heeft verschillende geheugens om de masking doek aan verschillende ratio's aan te passen.
dan ben ik benieuwd hoe dat gaat werken. Ga je ook een 21:9 versie testen?

riwi

#109
Quote from: Teejoo on January 29, 2020, 18:23:32
dan ben ik benieuwd hoe dat gaat werken. Ga je ook een 21:9 versie testen?

eueu, Werner typt danwel 2/35 maar bedoelde eigenlijk 21/9 oftewel 2.35:1

Voor de aspect ratio's zijn mijn voorkeurs manieren om hele breuken te gebruiken ;) 
16x9, ipv 1.78:1
21x9 ipv 2.35:1
2x1 Netflix voor 16:8 ;)
1.85:1 of 2.40:1 hebben geen nette breuk notatie   :nopompom:

Ik heb op netflix ook al afwijkende ratio's gezien die tussen de 2x1 en 21x9 zaten, dus helemaal perfect krijg je het nooit.

<edit> Je bedoelde om van een cinemascope 21x9 doek een net 16x9 vlak te maken. Dus de andere richting --> horizontaal ipv verikaal schuiven met de masking.

home@the movies

Quoteeueu, Werner typt danwel 2/35 maar bedoelde eigenlijk 21/9 oftewel 2.35:1

Klopt, ik moet hier snel tussen het werk door een en ander typen en dan Kiet ik de kortste weg  ;)

home@the movies

Quotee bedoelde om van een cinemascope 21x9 doek een net 16x9 vlak te maken. Dus de andere richting --> horizontaal ipv verikaal schuiven met de masking.

We gaan eerst uit van een 16X9 naar 21X9, dat is technisch een stuk makkelijker dan van 21X9 naar 16X9 te gaan.
Eerst even kijken of we het eerste deftig aan de praat kunnen houden.

Teejoo

Quote from: riwi on January 29, 2020, 19:23:51
<edit> Je bedoelde om van een cinemascope 21x9 doek een net 16x9 vlak te maken. Dus de andere richting --> horizontaal ipv verikaal schuiven met de masking.
Dat bedoelde ik idd. Ik ga dat nu met hangpaneeltjes doen.

timster

Is er iemand hier die weet hoe games er uit zien op een 2:35:1 scherm? Dan bedoel ik geen console, maar pc. Op welke resolutie zou ik dit moeten zetten op zo'n groot mogelijk beeld te projecteren?

darkrunner

Ik speel al jaren op een 21:9 curved scherm, tijdje geleden overgegaan naar 32:10 wat nog leuker is, resolutie zo hoog mogelijk en wat je kaart vlot aankan.

timster

Ik speel nu ook op een 21:9 scherm. Echter ben ik vooral benieuwd of ik straks een 2:35:1 scherm kan vullen.

darkrunner

Meeste games scalen toch met die widescreen ikzelf speel nu op 3840x1600, op Projector zet je u pc op 3440 x1440p


timster

Quote from: home@the movies on January 30, 2020, 00:26:07
We gaan eerst uit van een 16X9 naar 21X9, dat is technisch een stuk makkelijker dan van 21X9 naar 16X9 te gaan.
Eerst even kijken of we het eerste deftig aan de praat kunnen houden.

Benieuwd of je het al een beetje voor elkaar krijgt ;)

Voor de mensen die niet kunnen wachten kun je bij Seymour ook masking panels krijgen die je met magneten vast kunt zetten. Ziet er interessant uit, maar is ook wel behoorlijk prijzig. Zijn vast ook forumleden hier die zoiets kunnen maken.  :thumbs-up: . Mochten er mensen zijn die dit voor een klein prijsje na kunnen maken heb ik zeker interesse ;D

http://www.seymourav.com/masking.asp

Teejoo

Zo wil ik het ook gaan doen, alleen dan op de rand van het scherm omdat je dan nog kunt schuiven bij afwijkende beeldformaten.

timster

Ben benieuwd! Welke stof ga je gebruiken (als je al stof gebruikt) en welk materiaal?

Teejoo

Quote from: timster on February  4, 2020, 13:05:50
Ben benieuwd! Welke stof ga je gebruiken (als je al stof gebruikt) en welk materiaal?
Ik heb 2 kunststof platen laten maken, en die beplak in net als de muur met zwart velours.

RalphH

De "masking van boven" optie van darkrunner is wel heel interesant en eenvoudig te maken met wat stof en 2 pijpjes van 't één of ander. Kan ook mooi boven achter het scherm blijven liggen zodat t niet elders in de weg ligt. :thumbs-up:
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

williams

Hierbij een voorbeeld hoe ik het samen bij hifiman had hem had gemaakt .
Dit is een handbediende masking met een gordijnrail ,mdf panelen en wat zwarte plakvilt.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.

williams

Dit is het resultaat zoals het nu als jaren hangt naar tevredenheid van hifiman.
Ook de kosten zijn erg laag van deze oplossing.
JVC NP-5   Marantz Cinema 40  ,B&W ct 7.5 /klipsch  atmos / REL ht1508
Stewart Studio Tech 130 G4  21/9 with masking  ,HTPC madVR  ,Apple TV4K
Dune HD solo 4k ,  Chord spm2400 ,Panasonic DMP-UB9000 ,Sony 55xe9305 ,Sonos playbar , Zidoo Zx9 , Pioneer CLD 925 , Panamorph DCR, Bluesound Node 2.