Audiogroep , maar nu op zijn best hoop ik .

Started by Thei, December 4, 2019, 22:37:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thei

Bij mij is nog een ouderwetse stoppenkast met draaizekeringen aanwezig in de meterkast en vandaaruit heb ik jaren geleden een 5x2,5 mm afgeschermde lapp kabel  naar een dubbel stopcontact in de luisterkamer laten leggen. Ook een aparte aardpin is toen geslagen en die aarde is apart gehouden van de huisaarde en direct via die lapp als alleen audiogroep aarde aangesloten. De gevlochten  mantel van de lapp is alleen eenzijdig  in de meterkast aan de oude huisaarde gelegd.
Ik gebruik
Kemp sns plug
Hms energia filterlijst.
Belden Ls kabel
Avm bicoax interconnect.
Merkloze toslinks
Chromecast audio

Hegel H360
Sony CD xa50es
Soundstyle audiorack
Dynaudio contour 30 luidsprekers.

Sinds ik de Hegel heb, die is voorzien van een zeer grote ringkerntrafo, heb ik gemerkt dat de trafo gaat brommen/resoneren wanneer overdag de zonnepanelen en growatt omvormer in werking zijn. Alles zit nu op slechts een fase en de alhoewel de audiogroep zover als mogelijk onderaan is aangesloten wordt die groep toch beinvloed door (waarschijnlijk)de dc vervuiling van de omvormer.

Ik overweeg nu om de meterkast te laten renoveren en er gelijk een 3 fasen aansluiting te laten aanbrengen door enexis.
Ik wil het nu als het dan toch gaat veranderen het ook zo goed als mogelijk laten doen en aangezien een electricien waarschijnlijk niet op de hoogte is van hoe een schone audiogroep wordt aangesloten zou ik indien dat hier bekend is graag wat tips en indien mogelijk een beschrijving ontvangen die ik de monteur kan laten lezen.
Zelf denk ik aan een nieuwe kast met automaten en voor de audiogroep een ouderwetse eventueel betere smeltzekering en die groep op een eigen schoonste fase.
Ik heb op dit moment 8 oude draai zekeringen en een automaat voor de omvormer van de zonnepanelen.

Kjelt

Een elektricien gaat die Lapp kabel met mantel waarschijnlijk niet aansluiten omdat deze 2x niet conform de norm is. Een vanwege het gebruiken van twee keer twee aders voor neutraal en fase terwijl 2x5mm2 bedoeld is voor 3 fase aansluiting en twee vanwege de mantel/afscherming maar daar zou hij evt nog mee akkoord kunnen gaan.

Ook de gescheiden aarde als je die tenminste voor de netspanning gebruikt is niet nen1010 conform.
Vraag hem in ieder geval even die aparte aardpin na te meten , als deze door een "audioguru" ipv electricien is aangelegd zou de weerstand wel eens te hoog kunnen zijn om veilig te wezen.

Wat betreft de dc component, dat zeker melden bij de electricien want een dc component kan de aardlekschakelaar negatief beinvloeden in die zin dat hij niet bij de juiste lekstroom afschakelt. Als dat het geval is heb je misschien een B norm aardlekschakelaar nodig, die kosten €500. Beter veilig dan spijt.

chansig

Volgens mij heeft je Hegel een "probleem" en niet de meterkast.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Thei

De audio aarde is gemeten door een electricien en is goed bevonden. Wat de Hegel betreft, ja die is daar inderdaad gevoeliger voor als mijn eerder gebruikte eindversterker, de Rotel rb980bx. Dat schijnt verklaarbaar te zijn en komt blijkbaar door de echt véél grotere ringkerntrafo die de Hegel van 2x250 Watt continu aan 8ohm moet voorzien en zelfs 420 watt aan 4 ohm . Ook van 2 ohm wordt hij niet zenuwachtig.
Echter ... Wanneer de omvormer en de  panelen uit zijn s'avonds, s'nachts de kroeg iets verder op dicht is, dan is mijn hegel stil en geeft de trafo geen kik.

Om terug te komen op de vraag in mijn topic,

Het zou fijn zijn als er iemand op dit forum alsnog een beschrijving kan geven van hoe een audiogroep het beste kan worden aangesloten.

Rowdy

Probeer een DC blocker te lenen.
Op dit forum zijn een aantal topics over DC blockers te lezen.

chansig

Maar nogmaals: de Hegel heeft dus een probleem. Nu lijkt mij de verklaring die je hebt gekregen onjuist. Maar dat bedenk ik met mijn boerenverstand en zonder technische kennis.

En dus vraag ik me af of de tikken weggaan wanneer je iets in de meterkast gaat doen.

Die DC blocker heb ik ook al vaker over gelezen. Dus wie weet een optie.

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Thei

Er is op het internet veel te vinden over brommende transformatoren van zware versterkers. Waarschijnlijk zal een dc blokker daar wel tegen werken. Echter wil ik allereerst de groepen gaan opsplitsen en na meting de schoonst gemeten fase puur en alleen voor de audiogroep gebruiken.
Indien ik daarmee niet het gewenste resultaat  boek.
De 3 fases wil ik zowiso omdat in de toekomst een inductie kookplaat op de planning staat en misschien een kleine inbouw oven ipv de huidige all in one magnetron. Een apart linefilter of DC blokker kan ook dan nog.

@Hans
Tkken hoor ik niet en heb ik nergens vermeld.

Een line

chansig

Ah sorry my bad niet goed gelezen.

Maar dan wil je gewoon de boel aanpakken ? De voeding van de Hegel doet dus zijn werk aangezien je verder niets merkt, in de weergave, van het aanslaan van de zaken die je noemt ?

Gr. Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear netkabels, AQ Pearl optische kabel, AQ Forest digitale kabels.

Kjelt

Als het echt een zware eindversterker betreft dan wil je die zijn eigen (onafgeschermde) normale groep geven zodat deze de overige apparatuur niet beinvloed. Onafgeschermd omdat een afgeschermde kabel bij hoge stroom last van de capaciteit kan hebben waardoor je dus eigenlijk de stroomtoevoer "afremt". Wel dezelfde fase nemen.
Daarnaast heeft een eindversterker een zeer grote elcobank dat eigenlijk gezien kan worden als een extreem laag doorlaatfilter, oftewel "storing" komt er toch niet doorheen als ie goed ontworpen is.

Tabcam

Quote from: Thei on December  5, 2019, 10:07:27
De audio aarde is gemeten door een electricien en is goed bevonden. Wat de Hegel betreft, ja die is daar inderdaad gevoeliger voor als mijn eerder gebruikte eindversterker, de Rotel rb980bx. Dat schijnt verklaarbaar te zijn en komt blijkbaar door de echt véél grotere ringkerntrafo die de Hegel van 2x250 Watt continu aan 8ohm moet voorzien en zelfs 420 watt aan 4 ohm . Ook van 2 ohm wordt hij niet zenuwachtig.
Echter ... Wanneer de omvormer en de  panelen uit zijn s'avonds, s'nachts de kroeg iets verder op dicht is, dan is mijn hegel stil en geeft de trafo geen kik.

Om terug te komen op de vraag in mijn topic,

Het zou fijn zijn als er iemand op dit forum alsnog een beschrijving kan geven van hoe een audiogroep het beste kan worden aangesloten.
Het lijkt me sterk dat de Hegel 250W continue levert. Dan zou het een klasse A versterker zijn. Ook zouden de meeste voedingen wel enigzins tegen vervuilde netstroom moeten kunnen mijns inziens. Dat het veel beter wordt met goede voeding heb ik gisteravond nog ervaren.

Weet je echter zeker dat het de voeding van de Hegel is? Kan het misschien ook zijn dat één van je kabels als (storings)ontvanger werkt? En heb je het niet met een andere versterker?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

CZ79

Haal de kap er eens af, dan hoor je of het uit de trafo komt of ergens anders vandaag. Een DC blocker heeft mij al eerder geholpen met mijn mono versterkers die ik had, brom was direct verdwenen.
Ik heb toen ook de versterker bij de buren aangesloten (andere fase) en daar was niets aan de hand en bij mij thuis was de brom er weer (alles enkel fase en ik heb alle stekkers in het gehele huis losgekoppeld tijdens het testen) uiteindelijk was de DC blocker dus de oplossing
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

morca

Quote from: Thei on December  5, 2019, 18:55:43
Er is op het internet veel te vinden over brommende transformatoren van zware versterkers. Waarschijnlijk zal een dc blokker daar wel tegen werken. Echter wil ik allereerst de groepen gaan opsplitsen en na meting de schoonst gemeten fase puur en alleen voor de audiogroep gebruiken.
Indien ik daarmee niet het gewenste resultaat  boek.
De 3 fases wil ik zowiso omdat in de toekomst een inductie kookplaat op de planning staat en misschien een kleine inbouw oven ipv de huidige all in one magnetron. Een apart linefilter of DC blokker kan ook dan nog.

@Hans
Tkken hoor ik niet en heb ik nergens vermeld.

Een line
Iets in je huis veroorzaakt die brom.
Of nog erger netvervuiling van  buitenaf.

Mijn denons 6600 zijn ong gelijk  aan vermogen als jouw amp.
Die werden gestoord door de afzuigkap.
Ik heb een  nieuwe afzuigkap  gekocht  en klaar.

Als het extern binnenkomt ga je toch echt die dc blocker nodig hebben imo.
Ook met een aparte groep.

Thei

In mijn opening van dit topic is te lezen dat de dc vervuiling inderdaad binnenshuis wordt veroorzaakt door de zonnepanelen. Dat was dus vanaf begin al duidelijk en het lijkt mij het beste om dit topic nu te sluiten omdat ik het gevoel heb dat hier mijn echte vraag nooit wordt beantwoord.

Tabcam

Ik gok dat een Purifiversterker ook een oplossing kan zijn :angel:. Misschien niet het antwoord wat je wilt horen.

Verder ben ik niet meer op de hoogte van hedendaagse normen noch met zonnepanelen om je met dat probleem te helpen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Ralf67

Heb je de leverancier van je zonnepanelen al eens benaderd of die een oplossing weet ?

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: TabCam on December  5, 2019, 20:48:25
Het lijkt me sterk dat de Hegel 250W continue levert. Dan zou het een klasse A versterker zijn.

Want?

Ik mis de correlatie tussen vermogen en versterker klasse even...

Tabcam

Quote from: Baardmannetje on December  6, 2019, 06:44:05
Want?

Ik mis de correlatie tussen vermogen en versterker klasse even...
Alle andere versterkerklasses gebruiken niet het volledige vermogen in rust. Klasse A gebruikt altijd het volledige vermogen, ook in rust (continue). 250W per kanaal, dat zou een erg warme kamer worden.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

op eigen verzoek verwijderd.

Ik begrijp het principe van een klasse A versterking.

Ik begreep alleen niet hoe jij er bij kwam dat de versterker van TS een klasse A bak betreft... Maar dat is me inmiddels duidelijk: misinterpretatie.

Thei

#18
https://www.iear.nl/product/hegel-h360/

Continu/din/ftc werd altijd gebruikt om aan te duiden dat het aangegeven vermogen niet het muziek of piek vermogen was.
Het betreft een AB

Tabcam

Wat me bij de opbouw van de Hegel 360 opvalt is dat de ringkerntrafo niet afgeschermd is van de andere componenten. Ik kan me best voorstellen dat de EMI doorstraalt naar een ander gevoelig component en daardoor je de brom gaat horen.

Je kan dus ofwel de Hegel tegen de brom gaan beschermen dan wel een andere versterker die dat niet heeft. Als je ook de DAC van de Hegel gebruikt heb je een andere geïntegreerde versterker nodig. Dan zou ik de vervangende apparatuur eerst thuis laten demonstreren/beluisteren overdag terwijl de zonnepanelen flink aan staan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Rowdy

Heb je ook brom uit de luidsprekers als je alleen de versterker aansluit? Dus de andere apparaten ontkoppelt van de versterker en netspanning.

Thei

ik ga dit topic even opnieuw open gooien ivm enige veranderingen in de afgelopen tijd.

Thei

Inmiddels zijn we een tijd verder en mijn meterkast is vervangen voor een nieuwe. Ook kocht ik een goede dc blocker van Supra, de Supra lorad md01 dc blocker mk3.1.
Deze blocker kreeg mijn Hegel h360 eindelijk bromvrij. Toch heeft ook mijn H360 het veld al moeten ruimen en in zijn plaats is zijn grote broer nu gekomen, de Hegel H590.

Thei

Ook zijn er nu 3 fases aangesloten en heeft de audiogroep zijn eigen fase. De zonnepanelen en omvormer hebben een nu dus een andere fase. De DC ofset komt van buitenaf helaas op alle 3 mijn fases binnen.