Objectieve meetbaarheid geluidskwaliteit

Started by oeli, November 23, 2019, 08:17:29

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

hrcc

Trentemoller, take me into your skin
Dave Brubeck, take five
Lou Reed, walk on the wild side

Vooral Trentemoller ken ik goed en het verbaast me regelmatig hoe verschillend dat nummer klinkt op verschillende luidsprekers
Of het zulke geweldige opnames zijn weet ik niet maar als deze drie fijn klinken kan ik prima leven met de speakers in kwestie.


Rob_Dingen

Quote from: bert stoltenborg on January  8, 2020, 10:10:21
ik bedoel eigenlijk wat draai je als je een installatie moet beoordelen, dus wat is goed opgenomen muziek? 😊
Die staan er eigenlijk al tussen Cream, Jef Beck, en bijv klassieke met groot koor voor beoordeling Ruimtelijkheid.
Roger Waters Amused to death voor bijv opstelling luidsprekers.
Dan van alles en nog wat voor klank balans timbre dichtlopen enz

Rob

RalphH

MB, als je zn spraakgebrek hoort, dan heb je pas echt een goeie set ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: bert stoltenborg on January  8, 2020, 10:10:21
ik bedoel eigenlijk wat draai je als je een installatie moet beoordelen, dus wat is goed opgenomen muziek? 😊

Dat beschreef ik juist...

;D


RalphH

Nee Bubbels, post van Morca, maar waren al een pagina verder zie ik nu ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

op eigen verzoek verwijderd.


op eigen verzoek verwijderd.

Quote from: hrcc on January  8, 2020, 14:08:54
Dave Brubeck, take five
Lou Reed, walk on the wild side

Beide erg prettige opnames inderdaad.

Andor

Hi!
De akoestiek in mijn kamer is slecht. Welke meting kan ik gebruiken om dit te verbeteren?

Tabcam

Quote from: Andor on January 31, 2020, 15:14:48
Hi!
De akoestiek in mijn kamer is slecht. Welke meting kan ik gebruiken om dit te verbeteren?
Geen enkele meting kan een slechte akoestiek verbeteren :tongue2:. Ik gok dat je bedoeld welke ruimtecorrectiesysteem soelaas kan bieden? :angel:

Waar heb je last van? Heb je problemen in het basbereik, teveel galm, teveel hoog? Wat heb je al gedaan? En wat voor ruimte en opstelling is het? Hoe meer je verteld, hoe meer we je kunnen helpen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Zijn vraag is een goede: REW van het net downloaden, UMIK mic kopen en meten maar. Heb je voor een gedeelte ook al een antwoord op de vragen die Tabcam stelt.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

oeli

#511
Minidsp (fabrikant van de umik) heeft ook een goede getting started guide waarmee je snel up en running bent:


https://www.minidsp.com/applications/acoustic-measurements/umik-1-setup-with-rew

oeli

Overigens ging dit topic eigenlijk ergens anders over. Wat je het beste kunt doen is een eigen topic starten met je voortgang. Dan kan iedereen je telkens tips geven.

Andor

Denk je dat het hier goed wordt beschreven? Wat vind je van dit Equalizer-artikel?
https://perfectacoustic.nl/2019/07/20/equalizer-kamercorrectie/


Geert (gvc)

Quote from: frank2 on December 31, 2019, 12:07:28
:popcorn:
En dat is nu juist niet zo.
En ja stroom kan als je niet goed opletten de dynamiek beïnvloeden, verkeerde stroomkabels, match is dan onjuist.
Archimago heeft zojuist een vergelijkende meting gepubliceerd tussen een degelijke hifi power cable en een kluwen van 20m snoer voor de grasmaaier: https://archimago.blogspot.com/2020/02/measurements-do-power-cables-make.html?showComment=1580591099094#c8940486444069310107. Geen verschil waar te nemen (buiten de grotere weerstand van 20m kabel) , niettegenstaande de zeer geavanceerde meetmethode.

Het betreft volgende kabels:
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Geertidow

Quote from: gvc on February  2, 2020, 09:00:10
Archimago heeft zojuist een vergelijkende meting gepubliceerd tussen een degelijke hifi power cable en een kluwen van 20m snoer voor de grasmaaier: https://archimago.blogspot.com/2020/02/measurements-do-power-cables-make.html?showComment=1580591099094#c8940486444069310107. Geen verschil waar te nemen (buiten de grotere weerstand van 20m kabel) , niettegenstaande de zeer geavanceerde meetmethode.

Het betreft volgende kabels:

Schitterend.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Set 1: Bluesound Node II (Roon) | Technics SL-Q3 |  Sony TA-FE530 | B&W CM8 S2
Set 2: RP4 (RopieeeXL/Roon) | Marantz CD 63 MK-II | MiniDSP Flex | NC502MP/NC500MP (Ghent case) | Focal Chora 816 & A*BNB 10" sub

oeli

#517
Mjah. Mooi artikel, maar de gebruikelijke argumenten zullen aangevoerd worden door degenen die doorgaans dit soort tests in twijfel trekken:

*) 20 usd is geen high end cable dus je vergelijkt crap met crap
*) test 2 en 3 tonen een verschil aan. Dus een hoog gevoelig oor zal dit horen.
*) niet alles wat je hoort is meetbaar.
*) misschien is er wel een groot verschil op quantum niveau waardoor je het goed hoort maar hier niet ziet.
*) de amp is niet gevoelig genoeg om het verschil te reproduceren.

Terwijl degenen die ervan overtuigd zijn dat als een kabel verschil zou maken, dat dit dan uit metingen naar voren zou moeten komen, hier weer een bewijs in zien.

Dus het houdt de discussie waarschijnlijk alleen maar in stand [emoji846]

HuubF

Quote from: Geertidow on February  2, 2020, 09:13:33
Schitterend.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Meetwaarden zijn er om zeker te weten dat het apparaat correct functioneert. Verder is audioweergave een schimmig samenspel van andere factoren.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Het is ook niet handig om dit gelovigen tegenover niet-gelovigen te noemen. Kabelgelovigen en kabelontkenners klinkt al een beetje anders en dan nog zet je het direct weg als geloof :nopompom:.

Qua test, als je al verschil meet in een 20m tuingereedschapkabel en een goedkope hifikabel, waarom dan geen echte test tussen een dropveter en een hifikabel? Ik snap dat 20m verschil in weerstand en, zo opgerold, ook in inductie zal zijn. Nu komt het mij over als een ridiculiserend artikel i.p.v. serieus meten.

Ik vind het 'Carl Sagan'-argument dat Archimago aanhaalt veel overtuigender, "buitengewone claims vereisen buitengewoon bewijs".
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

oeli

#520
Is gelovige een negatief woord dan? Het artikel gaat toch over mensen die geloven dat kabels een verschil maken maar dit niet (kunnen of willen) bewijzen?

Quote

ge·lo·ven (geloofde, heeft geloofd)
1
vast vertrouwen in het bestaan van iem. of iets: geloven in (of: aan) God
2
voor waar houden op het gezag van een ander: dat geloof ik graag om aan te geven dat je voor waar wilt aannemen wat iem. zegt
3
menen, denken: ik geloof dat hij ziek is
4
een godsdienst aanhangen


Als iemand zich daardoor gekwetst voelt wil ik het woord best terugnemen maar mijne inziens is het accurate typering.

Tabcam

Je zegt daarmee dat het een geloof is en geen wetenschappelijke basis heeft. Nochtans worden er verschillen gemeten.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

oeli

#522
Quote from: TabCam on February  2, 2020, 10:01:52
Je zegt daarmee dat het een geloof is en geen wetenschappelijke basis heeft. Nochtans worden er verschillen gemeten.

Ik heb mijn antwoord aangepast zodat het beter begrepen wordt. Maar wel: zucht...

Fijn dat de laatste zin van mijn reactie in ieder geval klopte.

chansig

Quote from: HuubF on February  2, 2020, 09:40:00
Meetwaarden zijn er om zeker te weten dat het apparaat correct functioneert. Verder is audioweergave een schimmig samenspel van andere factoren.

Twee keer: Nee hoor.

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Quote from: chansig on February  2, 2020, 10:49:35
Twee keer: Nee hoor.

Gr. Hans

Ik neem aan dat dit je persoonlijke mening is.
Roon Rock server, Sonore OpticalRendu, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Wireworld en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)