Yippie

Author Topic: Ervaring gezocht met DACs van het merk Topping.  (Read 30489 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Richi

• HT forum donateur
  • Highly esteemed member group
  • Trade Count: (+24)
  • Total likes: 1149
  • Het is maar geluid...
    • Mijn set
Re: Ervaring gezocht met DACs van het merk Topping.
« Reply #350 on: June 17, 2021, 14:27:00 »
Nu ik er over nadenken, kan ik mij inderdaad voorstellen dat er ruimtelijke effecten optreden als je elektronica niet een minimaal kwaliteitsniveau haalt.
Volgens mij hangt het ook voor een groot deel van de ruimte af. Zoals je schrijft Koei, de keten moet een bepaald minimaal nivo hebben, om het goed weer te kunnen geven. De luidsprekers hebben over het algemeen een karakter als het om 3D weergave gaat. De TAD's (en Pioneers) die ik heb beluisterd/gehad gaven de stage meer achter de luidspreker weer, terwijl de Dynaudios het meer achter n voor de luidspreker weergeven. Maar het maakt daarbij echt uit hoever de luidsprekers van de wand af staan en ook waar ik zit. Als ik naar voren schuif (dat is bij ons gemakkelijk, we hebben een poef als tafel) dan wordt het hele beeld veel ruimtelijker. Maar aangezien het een woonkamer is, zijn de mogelijkheden hier beperkt. Kortom, het is m.i. een combinatie van zaken die de ruimtelijkheid van de weergave bepalen. Het is wat mij betreft zeker niet n component dat dit bepaalt.
Naim Purifi Cambridge Audio Apple Dynaudio AKG Philips Grimm AudioQuest Roon TIDAL

Offline Koei

« Reply #351 on: June 17, 2021, 15:08:23 »
Volgens mij hangt het ook voor een groot deel van de ruimte af. Zoals je schrijft Koei, de keten moet een bepaald minimaal nivo hebben, om het goed weer te kunnen geven. De luidsprekers hebben over het algemeen een karakter als het om 3D weergave gaat. De TAD's (en Pioneers) die ik heb beluisterd/gehad gaven de stage meer achter de luidspreker weer, terwijl de Dynaudios het meer achter n voor de luidspreker weergeven. Maar het maakt daarbij echt uit hoever de luidsprekers van de wand af staan en ook waar ik zit. Als ik naar voren schuif (dat is bij ons gemakkelijk, we hebben een poef als tafel) dan wordt het hele beeld veel ruimtelijker. Maar aangezien het een woonkamer is, zijn de mogelijkheden hier beperkt. Kortom, het is m.i. een combinatie van zaken die de ruimtelijkheid van de weergave bepalen. Het is wat mij betreft zeker niet n component dat dit bepaalt.
Het karakter van de 3D weergave heeft voor een groot deel te maken met de off-axis reflecties. Er zijn merken waarbij die compleet oneven is (B&W bijvoorbeeld), waardoor het geluidsbeeld niet stabiel is. Stel je hebt een instrument dat een bepaald frequentiebereik bestrijkt. Als de afstraling van de luidspreker in dat frequentie bereik niet goed gecontroleerd is veranderd de intensiteit van de toon op de luidspreker positie (zelfs al is je on-axis plat). Als je tegen problemen met de ruimtelijkheid aanloopt zou ik als eerste naar je luidsprekers gaan kijken. Luidsprekers en de ruimte is 99%, de overige 1% wil ik nog wel aan een DAC of versterker toewijzen.
"Human beings are poor examiners, subject to superstition, bias, prejudice and a profound tendency to see what they want to see rather than what is really there." - M. Scott Peck

"Man does not see reality as it is, but only as he perceives it, and his perception may be mistaken or biased." - Rudolf Dreikurs

Offline MichM

« Reply #352 on: October 9, 2021, 11:49:10 »
Sinds een paar weken luister ik naar een Topping D90SE (gekocht in afwachting van de Father of Morpheus Sonnet en de IIS ingang). Ik was niet helemaal tevreden maar dat heeft meer met mijn voorkeur voor NOS DAC's te maken. Vorige week heb ik de Ferrum OOR en HYPSOS combi ontvangen en daarop de Topping aangesloten. Deze combinatie speelt via verschillende hoofdtelefoons bijzonder lekker en eigenlijk veel beter dan de RME adi-2. Uit nieuwsgierigheid heb ik deze combinatie vr de Eigentakt Eval2 mono's gezet en ook daar ben ik zeer tevreden mee. Voorlopig mag de Topping blijven.