E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Started by Tabcam, September 21, 2019, 11:42:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

maximus79

Quote from: Kingpin on November  4, 2020, 21:07:26
Zal er binnenkort eens Dirac geheel omzeilen en nog eens beluisteren door de streamer rechtstreeks op de dac aan te sluiten.
Nu heb ik in de minidsp een vrije preset gebruikt die ik nog niet geladen heb met Dirac (denk ik ....).
Denk dat jij de 2e keer bedoeld dat de hond blaft, ik bedoelde de hond in het begin, die blaft een stuk zachter.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

maximus79



Quote from: TabCam on November  4, 2020, 17:02:51
Crossing van Yosi Horikawa's

Ok deze is bizar.......zo heb je geen surround nodig......hoor de geluiden naast/achter/ boven me......[emoji15]
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tabcam

Quote from: maximus79 on November  4, 2020, 20:51:50
Ok, nieuwe meting gedaan. Niets veel anders gedaan dan de vorige behalve de meet punten iets verder uit elkaar. Probleem is weg.
Een te gefocuste meting kan tot gevolg hebben dat je sweet spot veel kleiner wordt. Voor films vind ik de sofameting fijn, voor muziek de chair maar wel met wide focus.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richard70…

Quote from: TabCam on November  5, 2020, 00:23:39
Een te gefocuste meting kan tot gevolg hebben dat je sweet spot veel kleiner wordt. Voor films vind ik de sofameting fijn, voor muziek de chair maar wel met wide focus.
Kun je twee metingen doen dan in dirac?
Dus 1 voor film en 1 voor muziek
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Dirk

Je kan zoveel metingen doen als je wil (na elke meting wel opslaan zodat 'ie terug op te halen is als afzonderlijk "project" binnen de DiracLive app), dus in principe kan je inderdaad ook verschillende focus-area kiezen (je hebt de keuze tussen tightly focused/focused/wide)

Het is startend van die gemeten project-data dat je dan een specifieke correctie (dmv andere targetcurve, XO, range-curtains,...) kan gaan instellen die je resultaat elk op zich wat zullen beïnvloeden.

In bvb de AV40 heb je uiteindelijk plaats om 3 van die "correctie"presets op te gaan slaan, waartussen je on the fly kan gaan switchen tijdens gebruik, om zo te kiezen voor inderdaad andere smaak bij muziek tov film, of bij praatprogramma's tov (actie)film enz...
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Kingpin

Quote from: maximus79 on November  4, 2020, 21:12:27
Denk dat jij de 2e keer bedoeld dat de hond blaft, ik bedoelde de hond in het begin, die blaft een stuk zachter.
Klopt. Net even getest. 1e hond rechts achter, vrij verre afstand lijkt het.
2e hond zoals al zei iets links uit het midden.
Met Dirac aan.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Valkyrie

Even een vraagje aan de experts, want ik ben nog steeds bezig om Dirac goed ingesteld te krijgen. Moet ik de de eq van de Velodyne DD15 eerst afregelen en vervolgens meenemen in de Dirac-meting? Of moet de Velodyne op "standaard" staan?
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

Valkyrie

#432
Dit was de meting die ik op 11 september gemaakt heb. Ik heb alleen nu met Dirac aan het gevoel dat het veel platter en zonder emotie klinkt. :eh:
Volgens mij moet ik dan ook wat extra target points aanbrengen, wat meer de oorspronkelijke curve volgt.
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

denoontje

Via bb&g gehoord alle dsp op subs uit en dirac alles laten regelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Valkyrie

Quote from: denoontje on November  8, 2020, 13:34:01
Via bb&g gehoord alle dsp op subs uit en dirac alles laten regelen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dan ga ik dat eens proberen! :)
Projectie: JVC DLA-NZ7 | Elite Screens EZframe 2.35:1 CineWhite 125"
Versterking: Arcam AV860 | Arcam P1000 | Arcam P429 Bronnen: Panasonic UB9004 | Lumin D2 | Apple TV 4K
Speakers: KEF Reference 203 | KEF Reference 204c | KEF Reference 201 | KEF KHT2001.3 Subwoofer: Velodyne DD-15
Audiorack: Finite Elemente Pagode Signature SG06 | Spectral CL1550 Kabels/stroom: Gigawatt | Furutech | Inakustik | Monster

denoontje

Quote from: Valkyrie on November  8, 2020, 13:33:21
Dit was de meting die ik op 11 september gemaakt heb. Ik heb alleen nu met Dirac aan het gevoel dat het veel platter en zonder emotie klinkt. :eh:
Volgens mij moet ik dan ook wat extra target points aanbrengen, wat meer de oorspronkelijke curve volgt.
Ik volg in het mid en hoog mbt de targetcurve meer de  speaker respons ipv recht trekken.

Dirac zal ook wennen zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

noot87

Ik heb een Umik-1 aangeschaft. Hoe sluit je deze aan op de NAD M10? Kun je daarvoor een USB naar Aux kabeltje voor gebruiken? Of doen jullie dit op een andere manier?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Richard70…

Quote from: noot87 on November  8, 2020, 19:21:42
Ik heb een Umik-1 aangeschaft. Hoe sluit je deze aan op de NAD M10? Kun je daarvoor een USB naar Aux kabeltje voor gebruiken? Of doen jullie dit op een andere manier?

Ik denk dat het bij nad hetzelfde werkt als bij arcam, umik aansluiten op je laptop en dan verbinding maken met de nad
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

noot87

Hmm heb alleen nog een chromebook of ipad. Daarmee gaat het zeker niet lukken?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Moxxey

Quote from: rdebruin on November  8, 2020, 19:30:08
Ik denk dat het bij nad hetzelfde werkt als bij arcam, umik aansluiten op je laptop en dan verbinding maken met de nad

Je kan de umik inderdaad gewoon aansluiten op de laptop, werkt perfect

Richard70…

Quote from: noot87 on November  8, 2020, 19:43:29
Hmm heb alleen nog een chromebook of ipad. Daarmee gaat het zeker niet lukken?
I pad niet, Chrome book zou misschien lukken als deze een usb aansluiting heeft
Beeld; JVC NZ7. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Dirk

ergens moet je natuurlijk wel de Dirac Live applicatie zelf kunnen draaien ...als dat op een Chromebook kan des te beter, maar ik vrees ervoor.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

mijkie

Quote from: rdebruin on November  8, 2020, 19:30:08
Ik denk dat het bij nad hetzelfde werkt als bij arcam, umik aansluiten op je laptop en dan verbinding maken met de nad
Exact t zelfde
Focal Alpha 50 * Eversolo DMP-A6

noot87

Ik denk niet dat ik een applicatie kan draaien op een Chromebook. Ik denk dat ik dan maar ff de PC erop aansluit.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Dirk

fwiw, je PC moet niet direct verbonden zijn met de NAD...

doel is dat je NAD en de PC (waarop de Dirac applicatie straks draait) in hetzelfde netwerk hangen, ze moeten elkaar dus via het netwerk kunnen "zien".

Ook moet je PC toegang hebben tot internet, voor de verificatie van je Dirac account (account die je gewoon gratis dient aan te maken op de Dirac website)

De UMIK-1 prik je in de PC en bij het doorlopen vd eerste stappen in de app zal je de keuze krijgen welke meetmicrofoon je gebruikt...daar moet je dan de UMIK-1 selecteren en diens calibratiefile downloaden & laden
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

noot87

Bedankt voor de info! Ik zal het van de week eens proberen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

kermy

Quote from: Dirk on November  9, 2020, 09:14:31
fwiw, je PC moet niet direct verbonden zijn met de NAD...

doel is dat je NAD en de PC (waarop de Dirac applicatie straks draait) in hetzelfde netwerk hangen, ze moeten elkaar dus via het netwerk kunnen "zien".

Ook moet je PC toegang hebben tot internet, voor de verificatie van je Dirac account (account die je gewoon gratis dient aan te maken op de Dirac website)

De UMIK-1 prik je in de PC en bij het doorlopen vd eerste stappen in de app zal je de keuze krijgen welke meetmicrofoon je gebruikt...daar moet je dan de UMIK-1 selecteren en diens calibratiefile downloaden & laden

Even voor de duidelijkheid, er zijn 2 kalibratie files voor de UMIK 1, de ene is voor stereo, waarbij de mic tussen de 2 speakers gericht word. De andere is voor surround, hierbij word de mic recht omhoog gericht en hiervoor is de andere kalibratie file.

Veel plezier met meten.


Met vriendelijke groet,


Kermy

noot87

#447
Thanks voor de info! Het is gelukt. Ik had eigenlijk ff een oude correctie in dirac moeten laten staan voor een goed vergelijk. Heb meteen 5  nieuwe correcties gemaakt. Maar eerste indruk is eigenlijk heel erg positief. Eerst waren mijn favoriete curves zonder aanpassing in het hoog. Nu klinkt de aangepaste curve beter. Eigenlijk stom dat NAD standaard zo'n eenvoudige mic levert, beetje zonde eigenlijk.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

noot87

Quote from: Valkyrie on November  8, 2020, 13:33:21
Dit was de meting die ik op 11 september gemaakt heb. Ik heb alleen nu met Dirac aan het gevoel dat het veel platter en zonder emotie klinkt. :eh:
Volgens mij moet ik dan ook wat extra target points aanbrengen, wat meer de oorspronkelijke curve volgt.

Dat zou ook wel eens kunnen komen door het gebruik van de standaard microfoon met standaard kalibratie.
De standaard kalibratie curve zie je daar onder het microfoonplaatje.



Als je meer de curve volgt zou er inderdaad minder correctie plaatsvinden wellicht ook minder "plat" klinken.
Je kunt ook proberen om alleen lager dan 100 hertz te corrigeren.

Of alleen de pieken corrigeren en voor de rest zo goed mogelijk de lijn volgen, want hij loopt wel netjes.
Dus de pieken tussen de 40 en 100 hertz, en de piekjes bij 1k en 15k.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

noot87

Het is een beetje slordig getekend, maar ik zou denk ik meer zoiets proberen.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP