REW metingen in nieuwe woonkamer - klopt dit?

Started by brt, July 19, 2019, 12:20:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Tabcam

's nachts heb je ook last van minder vervuiling van het lichtnet maar op zich is het geen probleem.

Je lijkt een vergelijkbaar afvlakkend hoog als bij mij thuis. Bij mij vlakt het in het hoog op 3.5m van de luidsprekers 10 dB af. Hier een plaatje van hoe Dirac Live het bij mij gemeten heeft.



Het plaatje eronder zoals REW het een paar weken eerder gemeten heeft. Anders want zowel andere versterker, iets andere opstelling als andere manier van meten maar de klankbalans lijkt aardig vergelijkbaar.

Ik gok dat het de verhouding hoog/laag roet in het eten gooit. Door de dip zou je best eens te weinig laag in verhouding met het hoog kunnen hebben. Dat plasticachtige kreeg ik met REW/foobar2000 niet. Wellicht de andere manier van meten? Helaas kan ik je aankomende week niet helpen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

#101
Quote from: brt on July 21, 2019, 12:39:59
Ik merk dat filteren boven de 200hz al snel wat 'plastic' klinkt. maar misschien heb ik dat nog niet optimaal toegepast hoor.
De nieuwe meting was al te zien in mijn vergelijking met en zonder foam (paar posts terug), maar bij deze nog een paar nieuwe screenshots (van dezelfde meting als gisteren dus, met de microfoon op de prullenbak op de bank). Ik heb het idee dat ik in het laag alleen rond 43 en 81 hz een bubbel heb.

Hoe is de verhouding van laag tov hoog?
Die 43 en 81Hz zijn duidelijk staande golven, die moet je zeker filteren.

Het hoog loopt veel te ver vlak door, vergelijk maar met de B&K houseciurve waar ik naar verwees. Die curve  heeft een constante afval.

Ik raad je aan van de B&K houseciurve in REW te laden en REW de correctiefilters eens te laten berekenen.  Je zal zien dat er dan rond de 5kHz wat weggehaald wordt.  Het gaat maar om enkele dB en vrij breedbandig dus ik kan me niet inbeelden dat dit een negatief effect op de klank zal hebben.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

brt

#102
Ik probeer de curve in te voeren maar krijg door op de 'set target level' knop te drukken een target level van 65db en de melding: 78% off the response in the match range is above the target, check that the speaker type (waar ik 'none' heb ingevuld) and the target level are correct'

Hou ik de target level op 75 db, dan krijg ik de melding: 91% off the response in the match range is above the target etc...

Toch heb ik beide even gedaan om te laten zien wat er gebeurt. Kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is toch?
Waar gaat het mis?

(zie de naam van de printscreen voor wie welke is)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Je meting is ver onder het eindniveau wat je wilt hebt geselecteerd. Daardoor moet hij teveel corrigeren. Kies alle waarden die 3-9 dB lager zijn en dan werkt het hoogstwaarschijnlijk wel.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Thanks TabCam, maar ik snap je antwoord niet helemaal.

waar vul ik die waarden in? bij target settings, of bij filter tasks?

Of bedoel je dat ik met het target level moet spelen. Dus waar 75db staat dit verlagen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Nu heb ik zelf target level 72 gekozen. dan corrigeert ie al een stuk minder. maar nog steeds heel veel.
klopt dat? en hoe weet ik wat het juiste target level is?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: brt on July 21, 2019, 18:46:21
Thanks TabCam, maar ik snap je antwoord niet helemaal.

waar vul ik die waarden in? bij target settings, of bij filter tasks?

Of bedoel je dat ik met het target level moet spelen. Dus waar 75db staat dit verlagen?
je target settings idd.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Quote from: TabCam on July 20, 2019, 10:55:37
Ik ken geen dsp freaks, zelfs de meest fanatieke freaks niet, die zeggen dat je alles vlak moet trekken! Algemene teneur is haal de (flinke) bulten weg, licht aflopende FR van 20Hz-20kHz., probeer de natuurlijke curve van je ruimte te volgen. Wat dan kan gebeuren, is dat het na correctie het ineens anders klinkt als je al jaren in jouw ruimte gewend bent. Geef je oren en hersens de tijd om aan het nieuwe , minder basrijke maar strakkere geluid te wennen.
Hmmm, dat verschilt nogal. Het hoeft en kan niet perfect bij een concert maar de ene keer klinkt het lekker en de andere keer moaw en vrijwel altijd te hard. Ik wil mijn oren nog zo goed mogelijk houden :tongue2:.
Sorry, maar dat hangt sterk af van wat en hoe je optimaliseert. Sowieso gaat het overal beter klinken als je basruimtecorrectie toepast. Dan is de klankbalans in de gehele ruimte veel beter. Een eenvoudige FR-aanpassing zal het ook vrijwel altijd overal beter laten klinken. Pas als je complexe systemen als Dirac, RoomPerfect, Trinnov etc. gaat gebruiken om het voor je luisterplek te optimaliseren kan het op andere plekken minder gaan klinken.
Subs hebben hun eigen dynamiek (pun intended). Integratieproblemen zijn er genoeg en ook dan kom je dezelfde of zelfs meer pieken en dalen tegen.
Heb je zijn metingen bekeken? Ik lees daar echt een te zware bas en helaas een dip en dus  problemen in de klankbalans aan af.
Je mag een ruimte best een beetje horen maar een rollende bas is maar voor een beperkt aantal nummers fijn in mijn oren. De meeste muziek frist erg op van een strakke bas :headbanging:
Over één ding zijn we het in ieder geval eens, het moet lekker (blijven) klinken O0.

Dat neemt allemaal niet weg dat de hele reis (een goed geluid) begint (of eindigt) bij neutraal klinkende luidsprekers met een coherent afstraalgedrag.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Tabcam

Quote from: brt on July 21, 2019, 18:52:16
Nu heb ik zelf target level 72 gekozen. dan corrigeert ie al een stuk minder. maar nog steeds heel veel.
klopt dat? en hoe weet ik wat het juiste target level is?
ik zou 69 of zelf 66 proberen. het klink dat iets zachter maar je corrigeert veel minder. Volumeknop kan altijd harder dan dat ik aan durf :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

morca

 :turn:
Quote from: TabCam on July 21, 2019, 19:58:34
ik zou 69 of zelf 66 proberen. het klink dat iets zachter maar je corrigeert veel minder. Volumeknop kan altijd harder dan dat ik aan durf :tongue2:.
Of 65.
Dan word er max 5 db geboost.
En dat boosten gaat de dip toch niet oplossen.
Dat is een staande golf.
Eerder het geluidsbeeld of je speakers vernaggelen.

brt

Maar bij 65db kreeg ik de melding: 78% off the response in the match range is above the target, check that the speaker type (waar ik 'none' heb ingevuld) and the target level are correct'

REW gaf dus een waarschuwing.

Zie de grafiek die ik vanavond om 18:30 daarbij postte, met de te verwachten uitkomst. Dat is toch alsnog veel te veel correctie, op zoń beetje alles boven de 200hz?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Quote from: doorofnight on July 21, 2019, 19:31:20
Dat neemt allemaal niet weg dat de hele reis (een goed geluid) begint (of eindigt) bij neutraal klinkende luidsprekers met een coherent afstraalgedrag.
Ik hou niet van neutraal, ik hou van natuurlijk :tongue2:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Tabcam

Quote from: brt on July 21, 2019, 22:08:04
Maar bij 65db kreeg ik de melding: 78% off the response in the match range is above the target, check that the speaker type (waar ik 'none' heb ingevuld) and the target level are correct'

REW gaf dus een waarschuwing.

Zie de grafiek die ik vanavond om 18:30 daarbij postte, met de te verwachten uitkomst. Dat is toch alsnog veel te veel correctie, op zoń beetje alles boven de 200hz?
Als eerste zou ik de twee vinkjes uitzetten bij invert filter responses en fill filter responses. Ik meen niet dat ik die aan had staan en bij de handleiding lijkt dat ook niet zo te zijn.

Het blauwe cijfer bij de rechte lijn in jouw grafiek geeft 59.2 aan. Ik dacht eerst 69.x maar dat cijfer zou veel dichter bij de 75 moeten zijn. Iets lager of hoger zou ik als target aanhouden. In jouw geval 60 of 63. (Ik werk vaak met stappen van 3dB, 1 dB maakt niet veel uit)

Als dat niet werkt, kan je ook de andere waardes tweaken tot het goed gaat. In jouw geval zou ik beginnen met;
- match range 35 - 20.000 (daaronder niet echt nodig wat aan te passen)

De andere tweaks hieronder zijn om het opvangen van de dip minder extreem te maken maar zouden ook averechts kunnen werken.
- Individual max Boost 12 dB
- overall max boost 8 dB.
- Flatness target: 3 dB

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

#113
Quote from: TabCam on July 22, 2019, 00:09:43
Als eerste zou ik de twee vinkjes uitzetten bij invert filter responses en fill filter responses. Ik meen niet dat ik die aan had staan en bij de handleiding lijkt dat ook niet zo te zijn.

Het blauwe cijfer bij de rechte lijn in jouw grafiek geeft 59.2 aan. Ik dacht eerst 69.x maar dat cijfer zou veel dichter bij de 75 moeten zijn. Iets lager of hoger zou ik als target aanhouden. In jouw geval 60 of 63. (Ik werk vaak met stappen van 3dB, 1 dB maakt niet veel uit)

Als dat niet werkt, kan je ook de andere waardes tweaken tot het goed gaat. In jouw geval zou ik beginnen met;
- match range 35 - 20.000 (daaronder niet echt nodig wat aan te passen)

De andere tweaks hieronder zijn om het opvangen van de dip minder extreem te maken maar zouden ook averechts kunnen werken.
- Individual max Boost 12 dB
- overall max boost 8 dB.
- Flatness target: 3 dB

Bovenste (de vinkjes) aangepast TabCam, thanks.

Dat cijfer 59,2 van die rechte lijn kan ik gewoon veranderen en dat reageert op waar ik de cursor in de grafiek neer zet.
als ik 'set target level' indruk maakt het niet uit of ik die lijn op 90db zet of op 60db, kortom: dit is niet van toepassing op hoe REW het target level berekent.

Als ik zie hoeveel hij boven en onder de target pakt, lijkt me de Target Level van 72db toch het beste. Ik heb de individual max boost en de overall max boost aangepast naar jouw waarden. Zie onder voor het resultaat. Wat ik vreemd vind is dat het filter nu  op 259hz er 12,6 afhaalt maar op 264 er maar liefst 12db bovenop gooit; beide met een Q van 5. Lijkt me tegenstrijdig, toch? Gevoelsmatig is 12 db boosten ook echt bizar veel. 13,6 eraf ook...

Daarom deze 2 filters bij wijze van experiment uitgezet en zie het 2e plaatje voor het te verwachten resultaat. Wat denk je ervan? :)

EDIT: het vreemde vind ik dat ie met die enorme dip rond 129hz dan weer helemaal niks doet...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

morca

13 db dempen is niet zo gek hoor.
Veel huiskamers hebben  een piek van 10 a 15 db nabij 44 hz.
Alles daarvan dempen is niet goed idd.
Ik demp 12 db van me roommode.
Die piekt op 16 db voor  dsp.

brt

Ik heb ze inmiddels toegevoegd en ben aan het luisteren. Even wennen maar ik heb het idee dat met name het midden wat meer in balans klinkt. Minder mid hoog, iets meer mid laag (body).

Het klinkt niet eens zo slecht 😀

Ik kan dus zelf spelen met die target level en filters aan- en uitzetten naar eigen inzicht?

Enne, Morca, wat bedoel je met roommode?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Ben vandaag aan het vliegen en heb een trage verbinding.

Room modes staan hier uitgelegd..
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Het is me alsnog gelukt een basic MMM meting te doen, TabCam! Zoals omschreven in die link die je plaatste met de Roon REW guide.
Wordt het weer ietsje beter van in het midden, maar in het laag is het weer minder dan wat ik aan filter kreeg op basis van mijn eigen metingen.

In hoeverre is het done of juist not done om met de target curve en het target level te spelen (en zelfs met de individuele filters) met als doel het geluid verder te finetunen? Want je hebt handmatig behoorlijk veel invloed op wat REW uitendelijk verwerkt. Ik heb de LF Rise Slope bijv. nu op 3,5 DB per octaaf gezet, zodat ik iets meer oomph houd in het laag. Ik gebruik daarbij wel de B&K house curve als uitgangspunt.

Ook ben ik nog even benieuwd naar de Flatness Target. Bepaalt deze de dynamiek? Hij staat nu op 3db...

Al met al heb ik het idee er na 4 dagen intensief mee bezig te zijn het behoorlijk in de vingers te krijgen en begin ik met filter het geluid ook meer te waarderen dan zonder filter. Maar ik moet daar nog wat beter en uitgebreider voor luisteren. Het hoog is volgens mij niet eens enorm aangepast, maar het midhoog is wel wat minder, en aan de onderkant van de stem is nu ook wat voller, zodat er overall een betere balans ontstaat. Dus het gaat de goede kant op!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

Leuk om te horen! Fijn dat het al beter begint te klinken. Ik zou nog even wachten met teveel naar de oude situatie terug willen gaan. Je luistert nu naar een nieuwe klankbalans. Ik zou vooral luisteren of je akoestische instrumenten natuurlijk vind klinken. Aanpassen kan altijd nog :angel:.

Ook de Loudness speelt je een beetje parten als je op lage volumes speelt. Je kan eventueel nog de balans aanpassen, iets meer bas erbiij. Mocht je het volgende week anders willen, dan kan dat zeker!

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Ja het is echt een stuk beter hoor. Hoe meer ik luister, hoe meer ik ervan overtuigd raak dat dit een veel betere balans is.
Ik ben nog wat argwanig of mijn stereobeeld niet iets kleiner is geworden, maar het feit dat ik dat niet meteen hoor zegt me eigenlijk al genoeg. Het nieuwe geluidsbeeld moet gewoon nog wat wennen denk ik. Akoestische instrumenten klinken ook goed vind ik.

Ik ga er komende dagen nog wel lekker verder mee klooien :)
Ik zit een beetje tussen mijn laatste en een na laatste filter in op dit moment, qua voorkeur.

Maar weet jij wat flat target is TabCam? Zegt dat iets over de dynamiek?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

morca

Een flat response target.
Het is een doeltarget.
In een kamer met jouw akoustiek zegt het niet alles over de tonale balans tussen de freq van bv contrabass rifjes.



In een akoesties perfecte ruimte klinkt dat rifje bv perfect in balans met een vlakke meting.

Maar met pop of rock ed klinkt  de bas dan vaak weer te dun .
Vandaar dat de housecurve veel toegepast word.

brt

Oke, thanks Morca.

Maar wat zou er gebeuren als ik daar bijv. 0db of juist 6db van maak, van die Flat Target? wat gebeurt er qua balans/dynamiek? weet jij dat?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Tabcam

De dynamiek zit niet in de FR, die zit in de muziek. Met een doelcurve verander je vooral de klankbalans, ofwel hoe sterk elke frequentie aanwezig is. Als een 44Hz toon zacht of hard wordt gespeeld, zal dat relatief evenveel harder of zachter zijn als eerst. Alleen t.o.v. elke andere frequentie heb je een verandering aangebracht. Dit geldt alleen niet voor dippen die ontstaan vanwege je ruimtemodi, ofwel de staande golven die elkaar uitdoven.

Je hebt geavanceerdere ruimtecorrectiesystemen die ook meer aan je stereobeeld doen. Het zal allicht beter klinken als je een relatief betere klankbalans hebt omdat je dan meer detail zal kunnen horen. Met impulsresponscorrectie zoals Dirc Live krijg je wel een ruimtelijker beeld, maar dat is gelijk een stuk duurder.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Geert (gvc)

Quote from: brt on July 23, 2019, 20:23:33Maar weet jij wat flat target is TabCam? Zegt dat iets over de dynamiek?
'Flat target' in REW bepaald hoe ver REW gaat in het benaderen van de doelcurve. Hoe lager dat cijfer hoe intensiever REW gaat filteren om dichter bij de doelcurve te komen. Je maakt hiermee dus een afweging tussen het realiseren van een perfecte curve en het beperken van filtering.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

brt

Dank GVC, is drie dan een goed cijfer, of juist best wel aan de (te) intensieve kant?

Laatste vraag: ik merk nu dat mijn filter in Roon soms clipt en heb er nu wat headroom in Roon op gezet, maar dat is weer een filter erbij. Is het mogelijk de output wat lager te houden in het aanmaken van het filter?

Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3