AVonturen van Frank

Started by FrankBe, May 31, 2019, 12:15:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.


Christof_G

Welke AVR heb je en is het bevestigd dat die ART krijgt of hoop je dat?
Speakers: 3 x M&K Sound S150 | 2 x M&K S150T | 2  x M&K MP150 | 4 x B&W CCM663RD | 2 x A*BNB 10PP sub | 2 x JL Audio E112
Elektronica: Arcam AV860 + PA720 + PA410 | miniDSP 2x4 HD | Bluesound Node 2i
Video: JVC N7 | Vero V | Panasonic UB424

FrankBe

Quote from: morca on August 14, 2023, 17:27:24Thanks Frank voor de update.
Leuk om te lezen hoe je met dit geweld bezig ben :popcorn:  :music:

Dankjewel Marco  ;)

Ik heb nog verdere plannen en zou bv graag meer weten over deze 18Sound woofer (ter vervanging van mijn front 15" subs) https://www.eighteensound.it/en/products/lf-driver/18-0/4/18NLS4000

Deze zijn echter nog nergens beschikbaar dus blijft het raden naar prijs en hoe die presteert tov de Dayton UM18-22.

FrankBe

#53
Quote from: Christof_G on August 14, 2023, 19:38:19Welke AVR heb je en is het bevestigd dat die ART krijgt of hoop je dat?

De Denon AVC-A1H:



Dirac ART wordt 100% zeker beschikbaar op alle AVR die de recentere Dirac DLBC (gaan) kunnen draaien. Alleen moeten die merken er in alle talen over zwijgen omdat StormAudio tot Q4 2023 een exclusiviteitscontract voor deze technologie heeft.

Maar er zijn altijd mensen doe hun mond voorbij praten:
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/dirac-art-is-now-running-on-beta-fw-for-denon-xx800h-avrs.46616/
Hier zie je ook een planning;
https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/active-room-treatment-art-by-dirac.40743/page-9#post-1599919

De volledige Dirac suite inclusief ART zal voor Denon & Marantz eigenaren €1100 kosten. Voor een Marantz AV10 of Denon AVC-A1H is dit al een flinke toeslag maar mensen die de instapmodellen hebben, zien de prijs van hun apparaat netjes verdubbelen  ;)

Edit: zelf werk in momenteel (in afwachting) met MultEQ-X software op een Windows laptop en da's ook helemaal niet verkeerd.

Blockbuster

Echt super strak afgewerkt Frank! Uw demo was al  :ohmy: maar het zal nu vast en zeker mindblowing zijn :headbanging: Keep up the good work! ;D

FrankBe

#55
Donderdag ochtend werd hier in afwachting van de levering van de nieuwe TV alle DIY materiaal in aanslag gebracht voor een groter en beter AV meubel. Het oude exemplaar werd echt te klein en ik wou ook extra hoogte voor een betere ventilatie van de apparatuur waarbij enkel de center speaker nog bovenop zou staan.

Gelukkig wordt mijn vrouw niet happy van hoogglans dus werd het steigerhout. Hier heb ik al een bureau en kast mee gemaakt (en ook alle tuinmeubels) en ik had nog een groot blad over van de kamerbrede sub dus was het in de garage snel even meten, zagen, lijmen en brad nailen om tot een goed bevredigend resultaat te komen ;) Voor kritieke rigiditeit heb ik verder multiplex en resten OSB gebruikt. Na het frezen van overstekende randen en schuren werd de grijze beits aangebracht waarna het meubel een nachtje kon drogen.

Vrijdag ochtend werd de gatenzaag bovengehaald voor de montage van de TV steun. Sinds de bouw van mijn TV wand in 2016 vloek ik steeds over het feit dat ik telkens de TV van de wand moest halen om bekabeling (LS-sub-stroom-LAN) toe te voegen. Daarom heb ik nu resoluut gekozen om de TV aan het meubel te bevestigen waarbij deze makkelijk mee naar voor schuift wanneer ik nog eens achter de wand moet duiken voor een LS-sub-stroom-LAN issue. Daarna was ik nog in de weer om een stekkerblok op een toegankelijker manier te monteren en netwerk te verleggen. Net op tijd klaar voor een bakkie koffie en hoogstens 5 minuten daarna stond de monteur met de TV aan de deur.

We hebben dus voor een 77" LG OLED evo C2 gekozen omdat deze qua afmetingen verhoudingsgewijs beter past bij speakers en AV muur. De 83" was €1000 meer en dat vonden we stom geld. 77" kan voor sommigen geen volwaardige cinema bieden maar voor ons maakt deze LG met bijhorende beeldkwaliteit het plaatje toch af  :pompom:


FrankBe

Weer even geleden maar met de Dirac Black Friday -30% deal heb ik Dirac Live Full Bandwidth aangekocht. Alvorens hiermee aan de slag te gaan, heb ik de subwoofers achteraan fysiek van plaats veranderd en ook de groepen anders ingedeeld:

Subwoofer 1: XLS2502 in Y-mode voor 4x 15" front subs.
Subwoofer 2: XLS1002 in bridge mode voor 2x 21" achter center subs.
Subwoofer 3: XLS1002 in bridge mode voor 1x 21" achter rechts sub.
Subwoofer 4: XLS1002 in bridge mode voor 1x 21" achter links sub.



Daarna ben ik (iets te snel) met Dirac aan de slag gegaan en waar de eerste avond de leercurve een goed resultaat nog in de weg stond, was de ruimtecorrectie de ochtend daarna wel succesvol.

Het verschil tussen Audyssey (weliswaar MultEQ-X) en Dirac is niet hemelsbreed zoals sommigen graag beweren maar toch klinkt Dirac harmonieuzer qua dialogen en biedt het ook een betere subwoofer integratie. Vooral met 4 subwoofers verschillen de niveaus dramatisch. Audyssey gaat er standaard vanuit dat met 4 subs het niveau 9dB naar beneden moet en Dirac doet dit niet. Gevolg is dat ik niet meer aan de volume knoppen van de Crown moet draaien om voldoende LFE te krijgen. En ligt het aan de andere opstelling van de subs of Dirac maar nu loopt het LFE vlak tot 14Hz ipv 17Hz :pompom: Verder blijft Audyssey zeer interessant als je graag met REW experimenteert of dynamic volume frequent gebruikt.

Verder hebben we hier de zetels in 2 rijen opgesteld waarbij de achterste nu op een platform staat. Dat vindt hier iedereen heel leuk voor films en de extra bonus is dat op de voorste zetel stereo ook voortreffelijk klinkt.


FrankBe

#58
Quote from: morca on November 28, 2023, 20:17:31Indrukwekkende subwoofer setup Frank  :worship:

Dankjewel Marco  ;) Da's allemaal ter voorbereiding op Dirac ART.

Nog een leuk aspect aan Dirac FB is dat die bij elk meetpunt alle subwoofers opnieuw meet. Audyssey doet dit enkel maar voor de MLP.

Gisteren trouwens nog een XLS1002 doen clippen. Misschien toch upgraden naar allemaal XLS2502  :devil:

morca

Die 18 inch driver is rms 1500 watt bij 8 ohm als ik goed lees.
Daar heb je nu 250 rms  opstaan als ik je setup goed lees.

Daar zit qua geluidskwaliteit ook nog een grote upgrade imo.

De 2502 is 2 x800 rms

FrankBe

Quote from: morca on November 29, 2023, 19:04:55Die 18 inch driver is rms 1500 watt bij 8 ohm als ik goed lees.
Daar heb je nu 250 rms  opstaan als ik je setup goed lees.

Daar zit qua geluidskwaliteit ook nog een grote upgrade imo.

De 2502 is 2 x800 rms

Bijna juist. De RCF LF18N405 zitten in de set op de slaapkamer ;)

Het gaat hier om de B&C 21SW152/8 die 2000W continu aankan. De XLS2502 heeft 1550W ter beschikking in bridge terwijl de XLS1002 "maar" 700W doet.

FrankBe

Nadat ik in het voorjaar Audyssey MultEQ-X met bijhorende ACM1-X heb gekocht, werd vorige weken Dirac Live Full Bandwidth + Bass Control met de 30% korting aangeschaft. Niet goedkoop maar ik ben de laatste om daarover te klagen.

Nadat de gebrugde Crown XLS1002 een maatje te klein bleken voor één enkele B&C 21SW152/8 met hier een flinke dosis DLBC bovenop, heb ik terug geschaald naar 7.3.6 met 2x B&C 21SW152/8 op 1 gebrugde Crown XLS2502 met dus minstens het dubbele vermogen.

Dan maar opnieuw calibreren met zowel Audyssey MultEQ-X als Dirac Live Bass Control. Belangrijk hierbij is het handhaven van dezelfde niveaus op alle Crown amps om zo makkelijk te kunnen vergelijken met één druk op de afstandsbediening.

De rode lijn is MultEQ-X zonder enige vorm van aanpassing. De -18dB drop-off in de 20-30Hz regio wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de sealed PA drivers met een zeer hoge midbass gevoeligheid. Hier bovenop gaat Audyssey er vanuit dat je met 3 subs in dezelfde ruimte een 6-7dB boost krijgt? (zie verschil bij 70-80Hz) Niet verwonderlijk dat dit voor geen meter klinkt.

De groene lijn is MultEQ-X met alle Crown volumeknoppen 5 clicks omhoog gecombineerd met zorgvuldige PEQ calibratie waar zeer veel tijd in kroop. Elke MultEQ-X aanpassing moet naar de A1H opgeladen worden waarna een meting met REW volgt. Dit proces duurt zolang tot je tevreden bent (lees enkele uren). De subwoofer trims werden bij deze calibratie wel gelijk gezet met Dirac om zo tot een eerlijk vergelijk te komen.

De blauwe lijn is Dirac met DLBC dat zich geen fluit aantrekt van de eigenschappen van de subs en gewoon zijn werk doet: de meting duurt uiteraard vrij lang maar deze curve werd in enkele minuten berekend. Ik heb trouwens alle target curves op 0dB gezet.



Luistertests tussen blauw en groen geven dus amper verschil. Allebei geven ze een indrukwekkend sub tot midlaag. en ook de variatie van luisterpositie blijft redelijk binnen de perken. Enkel is de surround bubbel geloofwaardiger bij Dirac

Verder zie ik DLBC als een mooie tussenstap naar ART (active room treatment).


Exxar

Zo, dat ziet er helemaal schitterend uit!

De Focal's alleen al  :wub:

Dirac heb ik een jaartje geleden eens kunnen testen met een Arcam ACR21 (niet bruikbaar voor mijn setup zonder extra versterkers) en dat was een, euh, uitdaging. Eerst en vooral omdat je Dirac zelf moest laten weten welke luidsprekers er aangesloten waren, anders kreeg ik alleen maar een foutmelding in de software en gebeurde er verder niets. En dan omdat Dirac niet automatisch een crossover toepast tussen de verschillende luidsprekers en de sub(s). Heel leuk om daar achter te komen tijdens de scene in The dark knight rises, waar "the bat" voor het eerst gebruikt wordt...
Geen idee of dit nu ondertussen al geautomatiseerd is?

Het grote nadeel van het gehele Dirac system bij Denon en Marantz is toch wel de kostprijs.

Ik ben wel blij te zien dat ik niet de enige ben die gekl... is door waar de deur zich bevindt  ::)

FrankBe

Dankjewel ;)

Ondanks de leeftijd van 16 jaar, hebben de Focal nog niks van hun frisheid verloren, al wordt het hoog wel wat getemperd door de Icepower 1200AS2 eindversterker. Ik zou deze module wel graag upgraden naar de 2000AS2 omdat die een hogere gain van 29dB heeft vergeleken met de 25.8dB nu.

Dirac werkt bij mij prima. De luidspreker layout wordt overgenomen vanaf de LS configuratie. Verder wat oppassen met de meetvolumes en af en toe wat connectie bugs en vanaf dan is het smooth sailing. Crossovers kies ik achteraf zelf. Enkel de surround luidsprekers laat ik ongemoeid omdat anders de dynamische reserve beknot wordt. Ja de kostprijs is inderdaad een issue en vooral bij de AVR instappers waar een volledige suite bijna evenveel kost als het toestel zelf.

Woonkamers zijn inderdaad wat ze zijn. De deur stond oorspronkelijk helemaal links en rechts stond een spuuglelijke oude open haard en schouw. Dus wees maar gerust dat ik uiterst tevreden met de huidige setup ;)

Ik vlieg trouwens binnenkort weer in de houtbewerking. Ik ga een platform bouwen met 3 ingebouwde subwoofer groepen. In beide hoeken achteraan komt een combinatie van 21" B&C en SBAudience elk in hun eigen gesloten volume. Centraal achteraan komen de 4x ouwe Visaton TIW400 en in hun plaats achter de AV muur komen 4x Faital Pro 18XL1800. Dit wordt samen met 4x Crown XLS2502 het fundament voor Dirac ART  :devil:

Exxar

Oh, een subje meer of minder  ;)
Visaton ken ik ook nog. Van setjes op basis van de W170S, W300S, iets 25FFL, DT94,... Die maakten echt wel deftige luidsprekers. Jammer dat er maar weinig nieuws meer ontwikkeld wordt.


Het grote verschil tussen Audyssey and Dirac vind ik het gebruiksgemak. Audyssey werkt volledig op zichtzelf en buiten wat microfoontjes verplaatsen heb je er niet veel aan te doen. Dirac dus snel nogal complex en ingewikkeld te worden, en als je ook maar ergens wat verprutst, is het resultaat er ook meteen naar. Maar als je het goed doet/krijgt, word je er ook voor beloond.


Heb je iets aan de akoestiek gedaan in jouw woonkamer? Ik moet zeggen dat ik enorm verrast ben door de support en panelen van GIK. Dat maakt echt een enorm meet- en hoorbaar verschil. De Auralex foam die ik ervoor had, tja.


FrankBe

Quote from: morca on February 11, 2024, 17:13:31Dat word 12 subwoofers? Als ik goed tel  :clapping:
Echt gaaf Frank!!!

Dankjewel Marco,

Ik wil de 4 subwoofer uitgangen op afzonderlijke posities voor Dirac ART 100% benutten en nog genoeg vermogen + lineaire uitslag overhouden met gesloten subs voor de actieve correctie tot net boven 10Hz. Alles onder 10Hz lijkt nog weinig bij te brengen voor een eersteklas soundtrack beleving ;) Nu zit ik met DLBC op 3 subwoofer uitgangen overigens al met voldoende output op 15Hz.

Exxar

Zit je daar met die TIW400 niet met een beperkende factor? Die was ontwikkeld als hifi woofer, niet als subwoofer.

FrankBe

Quote from: Exxar on February 11, 2024, 16:56:09Oh, een subje meer of minder  ;)
Visaton ken ik ook nog. Van setjes op basis van de W170S, W300S, iets 25FFL, DT94,... Die maakten echt wel deftige luidsprekers. Jammer dat er maar weinig nieuws meer ontwikkeld wordt.


Het grote verschil tussen Audyssey and Dirac vind ik het gebruiksgemak. Audyssey werkt volledig op zichtzelf en buiten wat microfoontjes verplaatsen heb je er niet veel aan te doen. Dirac dus snel nogal complex en ingewikkeld te worden, en als je ook maar ergens wat verprutst, is het resultaat er ook meteen naar. Maar als je het goed doet/krijgt, word je er ook voor beloond.


Heb je iets aan de akoestiek gedaan in jouw woonkamer? Ik moet zeggen dat ik enorm verrast ben door de support en panelen van GIK. Dat maakt echt een enorm meet- en hoorbaar verschil. De Auralex foam die ik ervoor had, tja.

Visaton heeft inderdaad niet veel leuks meer te bieden de laatste jaren. De TIW400 die ik heb, zijn van 1993 en goed gebouwd (Alu chassis) maar zijn wel een beetje achterhaald qua x-max en vermogen. De nieuwe behuizingen voor de TIW400 worden kleiner (QTC = 0.75) zodat ze full power kunnen aangestuurd worden zonder dat ze doorslaan.

Ik heb de 3 versies van Audyssey: standaard, met de €20 app en MultEQ-X. Van de 3 is standaard op de huidige generaties al heel goed, De €20 app laat weer meer extra bewerkingen toe en met MultEQ-X kan je helemaal los gaan.

Maar toch verkies ik Dirac omwille van de snelheid waarmee die in mijn geval alles goed zet.Verprutsen valt wel mee hoor.
Voor hetzelfde resultaat met MultEQ-X ben ik echt uren bezig. Da's inmeten, alles instellen met target curves, correctiebereik, crossover, etc... Dan volgt een controle meting met REW op verschillende posities. Elke parametrische EQ aanpassing moet dan in MultEQ-X voor de juiste luidsprekers toepassen waarna je terug met de AVR moet connecteren en opladen. In het kort ben je per aanpassing snel 10 minuten kwijt en voor een vlakke curve met voldoende extensie snel enkele uren...

Ik heb 5 DIY absorptiepanelen in de koof (Te zien in post 41) en voorlopig dempen deze net voldoende en blenden ze goed weg in het interieur  ;)

FrankBe

#69
Quote from: Exxar on February 11, 2024, 18:54:19Zit je daar met die TIW400 niet met een beperkende factor? Die was ontwikkeld als hifi woofer, niet als subwoofer.

Valt op zich wel mee hoor. Ze hebben ca 10.5mm x-max en kunnen 100dB bij 10Hz en 110dB bij 20Hz leveren. De 21" zijn trouwens ook geen echte subwoofers net zomin als de Fatal Pro 18XL1800 die toch 20mm x-max hebben. "Echte" subwoofers halen doorgaans meer x-max icm een 2x tot 3x hoge membraan massa. Daardoor zijn die meestal maar net bruikbaar tot 80Hz wat trouwens ook bewezen wordt door veel verhalen over te weinig kickbass in een HT setup. Ik mik echter op een retestrakke 150Hz voor Dirac ART. Met DLBC ervaar ik nu al een enorm krachtige kick/midbas :pompom:

FrankBe

In navolging van mijn bericht van 11/02/2024 wil ik klaar zijn met 4 evenwaardige subwoofers wanneer Dirac ART uitkomt voor D&M.

In navolging van mijn post op 11/02 ben ik gisteren dus gestart met de bouw van de "center achter" subwoofer met 2x Faital Pro 18XL1800. De baffle is een sandwich van decoratief 18mm zwart MDF op een 22mm multiplex plaat. Hierin zijn de 422mm montage gaten uitgefreesd en ook de 460mm buitendiameter net een diepte van 14mm zodat de woofers netjes gelijk met de baffle komen.



Vandaag zijn de top en bodemplaat gelijmd alsook de zijkanten. Morgen worden de gaten voor de bouten geboord en daarna begin ik met de bracing. Ditmaal geen gedoe met platen zagen en uitfrezen maar gewoon een 3d constructie met vurenhouten balkjes. Hopelijk gaat de bouw zo een pak sneller vooruit ;)

 

FrankBe

Veel sneller gaat het dus niet met de houten balkjes. Wel houd ik een pak minder afval over ;)

Baffle is een flinke 58 mm en de basis bracing is ook klaar. Nu wordt het loos gaan met 3D cross bracing om er een super stijf geheel van te maken.




FrankBe

#72
De bracing is klaar en gelukkig heb ik me kunnen inhouden qua complexiteit. Het werd een mix van houten balkjes en overschotjes multiplex. Straks de achterwand erin lijmen en dan is de behuizing klaar ;)



EDIT 22u53: de achterwand zit er nu ook in. alsook het gat voor de aansluitterminals. Morgen de woofers monteren en testen ;)


FrankBe