Nieuwe muziekbeleving, nieuwe vloer, nieuwe luidsprekers?

Started by peeweenl, February 6, 2019, 19:57:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

peeweenl

Beste medeliefhebbers,

Nog niet zo heel lang geleden ben ik overgestapt van mijn oude Conrad Johnson set met Dynaudio Contour naar Hegel H160 met KEF R500. Dit omdat ik op zoek was naar een set die op lage volumes al goed en gedetailleerd klonk. Dit omdat ik eigenlijk alleen nog maar muziek aan had bij het eten omdat tinnitus mijn serieuze luisteren verpestte.

Ondertussen kan ik beter leven met de tinnitus en ga ik ook weer serieus luisteren. Voor mij is dat vooral klassieke muziek. Het valt mij nu op dat mijn nieuwe combinatie, zeker op hogere volumes, wat schel klinkt. Dat kan ook te maken hebben met de nieuwe houten vloer die we hebben laten leggen. Maar ik vermoed dat de KEF's (of de combinatie KEF/Hegel) er ook mee te maken hebben.

Ik ben nu een beetje rond aan het kijken naar nieuwe speakers. Heb heb paar dingen geluisterd maar ben nog geen stap verder.

Kon laatst een goeie deal krijgen op een set Audio Physic Scorpio 25+ maar ik vraag me af of dat iets is in mijn woonkamer. Die is niet overdreven groot en behoorlijk smal (3,20m bij 8,50m). Ik lees over de Scorpio dat hij in een te kleine ruimte niet te controleren is wat betreft bas.

Heb ook Spendor A7 geluisterd en die vond ik mooi maar een beetje ongeïnspireerd.

Hebben jullie tips/adviezen? Vloerstaanders of monitoren? Merken? Waar moet ik op letten.

Alvast bedankt voor de hulp!

chansig

Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Lion of Judah

Quote from: peeweenl on February  6, 2019, 19:57:52
Beste medeliefhebbers,

Nog niet zo heel lang geleden ben ik overgestapt van mijn oude Conrad Johnson set met Dynaudio Contour naar Hegel H160 met KEF R500. Dit omdat ik op zoek was naar een set die op lage volumes al goed en gedetailleerd klonk. Dit omdat ik eigenlijk alleen nog maar muziek aan had bij het eten omdat tinnitus mijn serieuze luisteren verpestte.

Ondertussen kan ik beter leven met de tinnitus en ga ik ook weer serieus luisteren. Voor mij is dat vooral klassieke muziek. Het valt mij nu op dat mijn nieuwe combinatie, zeker op hogere volumes, wat schel klinkt. Dat kan ook te maken hebben met de nieuwe houten vloer die we hebben laten leggen. Maar ik vermoed dat de KEF's (of de combinatie KEF/Hegel) er ook mee te maken hebben.

Ik ben nu een beetje rond aan het kijken naar nieuwe speakers. Heb heb paar dingen geluisterd maar ben nog geen stap verder.

Kon laatst een goeie deal krijgen op een set Audio Physic Scorpio 25+ maar ik vraag me af of dat iets is in mijn woonkamer. Die is niet overdreven groot en behoorlijk smal (3,20m bij 8,50m). Ik lees over de Scorpio dat hij in een te kleine ruimte niet te controleren is wat betreft bas.

Heb ook Spendor A7 geluisterd en die vond ik mooi maar een beetje ongeïnspireerd.

Hebben jullie tips/adviezen? Vloerstaanders of monitoren? Merken? Waar moet ik op letten.

Alvast bedankt voor de hulp!
Moeten het persé nieuwe luidsprekers worden of ben je bereid om je akoestiek aan te pakken? Er van uitgaande dat dit een stuk beter kan, ik ken tenslotte de rest van je kamer niet.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Rowdy

- Heb je een vloerkleed op het houten vloer gelegd?
- Heb je 'harde' muren? Je kunt het wat dempen door b.v. een schilderij.

RalphH

Ook een +je voor de akoestiek,  aast muziek ook fijn bij het voeren van een gewoon gesprek en ueberhaupt het "gevoel" van een ruimte. Ook gezien je tinnitus

Daarnaast misschien een subje erbij om t laag wat uit te vullen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

RalphH

Zie nu dat je in 2014 ook al een zoektochtje had. Nog dezelfde woning enkel dan nu met houten(laminaat?) vloer ipv tapijt?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

peeweenl

 Klopt, inderdaad dezelfde kamer maar dan houten vloer (geen laminaat). Ook nog gordijnen voor de achterpui.

peeweenl

Quote from: RalphH on February  6, 2019, 21:03:14
Ook een +je voor de akoestiek,  aast muziek ook fijn bij het voeren van een gewoon gesprek en ueberhaupt het "gevoel" van een ruimte. Ook gezien je tinnitus

Daarnaast misschien een subje erbij om t laag wat uit te vullen?

Het is niet zo dat de ruimte echt galmt. Het lijkt meer alsof er een beetje een scherp randje aan het hoog zit.

holco

Ik kom zelf van de Kef R900 speakers, erg fraai qua frequentie verloop (gemeten) en ook zeer dynamisch wat ze met films kijken in surround vrijwel onverslaanbaar maakt, maar voor stereo muziek vond ik ze eigenlijk erg tegenvallen, er zit zeg maar weinig muzikaliteit in of romantiek, mijn vermoeden is dat ze dusdanig dood gefilterd zijn om een zo'n mooi mogelijk frequentie verloop te krijgen, dus voor een feestje lekker knallen of een goede film kijken zijn ze erg goed maar voor een lekker stukje muziek niet echt.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Tabcam

Tja, je kan de akoestiek aanpakken of luidsprekers die bij de ruimte passen zoeken. Beide zijn ontdekkingtochten  :tongue2:  Zelf ben ik redelijk tevreden met mijn Ushers maar zou graag nog richting full range gaan. Ga eers mijn eigen akoestiek asnpakken alvorens ik verder componenten of speakers ga wisselen.

Heb je ook nog een budget in gedachten? Voor de prijs van een middenklasser kan ik je de Grimm Audio LS1be aanbevelen. Een heel stuk goedkoper, maar nog steeds aan de prijs zijn de Kii Three. Je hebt dan een actieve speaker met vrij weinig last van je ruimte. Ze zijn goedkoper dan de Quadral Titan 9 zonder versterking die ik geweldig vind maar veel ruimte vragen.

Een andere optie zijn de Arendal 1723 towers. Je kan ze 60 dagen testen en terugsturen indien niet goed genoeg. Terugsturen kon voor ~€125 bij de laatste prijsopvraag die ik deed. Dezelfde testperiode geldt voor Tekton Double Impact behalve dat ze naar de VS teruggestuurd moeten worden en nog groter zijn. Zou ze graag eens luisteren maar weet ook niet of ze zo eenvoudig naar buiten de VS worden verscheept.

Een speaker die ik ook graag eens zou willen beluisteren is de Russel K Red 150. Helaas geen metingen van te vinden dus altijd lastiger vooraf te beoordelen. Affijn, volgens mij genoeg keuze alleen budget, luisterruimte, WAF, etc., maken of ze zinnige opties zijn. Vertel wat meer en wie weet kunnen we je short list korter of langer maken.

Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

peeweenl

Quote from: TabCam on February  6, 2019, 21:54:59
Tja, je kan de akoestiek aanpakken of luidsprekers die bij de ruimte passen zoeken. Beide zijn ontdekkingtochten  :tongue2:  Zelf ben ik redelijk tevreden met mijn Ushers maar zou graag nog richting full range gaan. Ga eers mijn eigen akoestiek asnpakken alvorens ik verder componenten of speakers ga wisselen.

Heb je ook nog een budget in gedachten? Voor de prijs van een middenklasser kan ik je de Grimm Audio LS1be aanbevelen. Een heel stuk goedkoper, maar nog steeds aan de prijs zijn de Kii Three. Je hebt dan een actieve speaker met vrij weinig last van je ruimte. Ze zijn goedkoper dan de Quadral Titan 9 zonder versterking die ik geweldig vind maar veel ruimte vragen.

Een andere optie zijn de Arendal 1723 towers. Je kan ze 60 dagen testen en terugsturen indien niet goed genoeg. Terugsturen kon voor ~€125 bij de laatste prijsopvraag die ik deed. Dezelfde testperiode geldt voor Tekton Double Impact behalve dat ze naar de VS teruggestuurd moeten worden en nog groter zijn. Zou ze graag eens luisteren maar weet ook niet of ze zo eenvoudig naar buiten de VS worden verscheept.

Een speaker die ik ook graag eens zou willen beluisteren is de Russel K Red 150. Helaas geen metingen van te vinden dus altijd lastiger vooraf te beoordelen. Affijn, volgens mij genoeg keuze alleen budget, luisterruimte, WAF, etc., maken of ze zinnige opties zijn. Vertel wat meer en wie weet kunnen we je short list korter of langer maken.


Bedankt voor je uitgebreide input! Luisterruimte is 3,20 bij 8,50, houten vloer, vloerkleed en gordijnen. Grote cd kast en een schilderij aan de muur. Mijn vrouw is heel flexibel, ik denk dat ik me meer druk maak over hoe het er uit ziet. Budget is tot ongeveer 5000 euro. Als ik daarboven kom ga ik al redelijk in de richting van de Bloomline speakers die ik echt fantastisch vind maar nu te duur zijn voor mij. Dan zou ik door gaan sparen.

chansig

Wat maakt dat je zeker weet dat het aan de speakers ligt ?

Scherp randje bij hoge volume's doet mij namelijk toch aan akoestiek denken. Grote van je kamer.....hebben we bijna allemaal mee te maken. Met name vervelend als je maar weinig plekken hebt waar je de speakers neer kan zetten. Ook in een wat kleinere ruimte kan een grote speaker prima, alleen ook hier ben je weer afhankelijk van de plaatsing. Laag laag in een kleine kamer kan meer dan prima klinken. Mits je de mogelijkheden hebt..

Gr. Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

frank2

1. Leen eens een andere versterker, dan weet je dat het wel niet aan de versterker ligt
2. Ga veel luisteren bij forummers.

Spendor heb ik pas geleden beluisterd die klonk artificiel in mijn beleving.
Je mag hier komen luisteren.

En ja velen beginnen over akoestiek, zeker belangrijk maar de set is dat ook.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

RalphH

Quote from: peeweenl on February  6, 2019, 21:29:53
Het is niet zo dat de ruimte echt galmt. Het lijkt meer alsof er een beetje een scherp randje aan het hoog zit.

Ok
Hoog/laag wel in balans?
Heb ook ooit zo'n lange kamer gehad en in t midden viel een hele bak laag weg. Wellicht toch een keer kijken of je je kamer een keer kan (laten) meten. Anders heb je straks andere spullen en is het nog niet goed. Je kunt voor de gein je set ook een keer in de breedte van de ruimte zetten en luisteren hoe t dan klinkt. Neem tenminste even aan dat ie nog in de lengte staat nu.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Tabcam

Om eerlijk te zijn zou ik doorsparen. Dan krijg je wat je echt wilt en het verschil is ruim 60% maar ik denk dat alles wat we aanbevelen heeft nadelen. Wel zou ik vragen of de Hegel een geschikte versterker is voor de Bloomline speakers. Kan je kijken of een andere geschikte versterker ook al helpt in de tussenliggende periode.

Mocht je voor de tussenliggende echt niet tevreden zijn, heb je mijns inziens twee opties, ruimtecorrectie al dan niet met versterkerwissel of de Bose 901. Die laatste ligt qua filosofie in lijn met de Bloomline en is op de tweedehands markt echt goedkoop te krijgen. Ruimtecorrectie kan met miniDSP, een NAD (T758v3 is 'maar' 1500) of op een computer/streamer.


Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

KayaRahnee

#15
Quote from: peeweenl on February  6, 2019, 19:57:52
Beste medeliefhebbers,
Ondertussen kan ik beter leven met de tinnitus en ga ik ook weer serieus luisteren. Voor mij is dat vooral klassieke muziek. Het valt mij nu op dat mijn nieuwe combinatie, zeker op hogere volumes, wat schel klinkt. Dat kan ook te maken hebben met de nieuwe houten vloer die we hebben laten leggen. Maar ik vermoed dat de KEF's (of de combinatie KEF/Hegel) er ook mee te maken hebben.
Ik ben nu een beetje rond aan het kijken naar nieuwe speakers. Heb heb paar dingen geluisterd maar ben nog geen stap verder.
Hebben jullie tips/adviezen? Vloerstaanders of monitoren? Merken? Waar moet ik op letten.

Wanneer je weet dat de speakers voor een groot percentage verantwoordelijk zijn voor een  scherp hoog zou ik zeker ook elektro en magnetostaten in mijn zoektocht meenemen.

Zelf heb ik ooit ook dezelfde ervaring gehad voor wat betreft scherp/schel hoog.
Bij interesse kan je mijn relaas hier lezen:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=151095.msg2867117#msg2867117

Succes met het zoeken en vooral vinden van de oplossing.
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

B-art

Had je niet beter de contour kunnen behouden? Had ik destijds gekozen vanwege afwezigheid scherp hoog
musical fidelity - tentlabs - lindemann - clearaudio - dynaudio - rel - lehmann - hifiman - grado - sennheiser - qobuz - spotify - audio note

KayaRahnee

Aanvullend op mijn vorige post:

Versterker met toonregeling heeft hier zeker ook wel voor een positieve invloed gezorgd. (zou niet anders meer willen).
Goedkope Chinese versterkers: Aiyima a07 / Douk Audio D2 / Externe Power Supply / Audio Switch: Nedis Manual 4 port / Streamer: Bluesound Vault 2i / Tube DAC: Eastern Electric MiniMax Plus / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  DNM Solid Core /
Interlinks: Sommer Luna Classique.

peeweenl

Quote from: B-art on February  8, 2019, 18:11:54
Had je niet beter de contour kunnen behouden? Had ik destijds gekozen vanwege afwezigheid scherp hoog

Tja, achteraf is het mooi wonen, zoals Theo Maassen zei. Maar ik heb ze toen weg gedaan omdat ik veel last had van tinnitus en alleen maar op laag volume muziek bij het eten aan had staan. Dat doen die KEF's beter dan de Dynaudio's. Maar nu het weer beter gaat luister ik ook weer anders en heb ik dus ook weer andere behoeftes. Nu zouden die Dynaudios weer beter zijn.

peeweenl

Iedereen bedankt voor alle suggesties tot nu toe. Stel het erg op prijs maar weet nog steeds niet wat de beste aanpak is. Veel luisteren en niet te ongeduldig zijn, denk ik. Ben dit weekend gaan luisteren naar een setje Harbeth Super HL5, klonk goed. Misschien dat dat wat is.

morca

 :plain:
Quote from: RalphH on February  6, 2019, 21:03:14
Ook een +je voor de akoestiek,  aast muziek ook fijn bij het voeren van een gewoon gesprek en ueberhaupt het "gevoel" van een ruimte. Ook gezien je tinnitus

Daarnaast misschien een subje erbij om t laag wat uit te vullen?
Doe wat aan je akoustiek idd.
Word je geluid stuk beter van.
En niet zo vermoeiend aan je oren. Ook als je gewoon zit te kletsen.
Die speakers bepalen maar klein deel van het geluid.
Maar goed ik zie dat je alleen druk naar speakers kijkt.
Daarmee laat je het belangrijkste achterwege imo.

jahtari

Eerst kijken of de akoestiek te verbeteren is. En dat kan al heel eenvoudig met wat tapijt of doeken proberen.
Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

H&C Hifi

Een bekend verhaal zie ik voorbij komen  ;D

De HL5 is wel echt een heel ander soort luidspreker dan een R500.
je kan altijd nog een keer komen luisteren als je wilt, desnoods neem je de R500 mee voor een 1 op 1 vergelijk.

wellicht tot snel  8)

peeweenl

Quote from: morca on February 12, 2019, 11:54:22
:plain:Doe wat aan je akoustiek idd.
Word je geluid stuk beter van.
En niet zo vermoeiend aan je oren. Ook als je gewoon zit te kletsen.
Die speakers bepalen maar klein deel van het geluid.
Maar goed ik zie dat je alleen druk naar speakers kijkt.
Daarmee laat je het belangrijkste achterwege imo.

Het is niet zo dat ik de akoestiek onbelangrijk vind. Heb een vloerkleed  op de grond en zware gordijnen opgehangen. Stoffen bank, planten neergezet enzovoorts. Weet niet zo goed wat ik nog meer kan doen op dat vlak. Akoestische panelen is voor mijn vrouw een no-no. Ik heb wel met de gedachte zitten spelen om mijn Hegel in te ruilen op een Lyngdorf met room perfect maar moet toch wel 10 keer slikken voordat ik mijn Hegel weg doe.

Teleflubbie

Quote from: peeweenl on February 12, 2019, 14:38:16
..... Akoestische panelen is voor mijn vrouw een no-no........
Mijn vrouw was in 10 seconden om, toen ik uitlegde dat je hele mooie / grote fotoprints aan de muur kon hangen (decotex). 
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP